Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Димитър Бечев: България никога не е блокирала политики на НАТО и участва в тях

димитър Бечев
Снимка: bnt.bg

България не говори гръмогласно, но всъщност, ако погледнем конкретните политики на алианса тя никога не ги е блокирала и участва в тях под една или друга форма, каза пред БНР анализаторът Димитър Бечев от Университета на Северна Каролина.

Той припомни в предаването „Събота 150“ на програма „Хоризонт“, че преди време е имало инициатива за флотилия на НАТО в Черноморския регион, която не бе реализирана. „Но пък паралелно с това имаме многонационална бригада в нашата  северна съседка, където България е една от страните, които допринася с военни способности“, каза Бечев.

Той предположи, че основен акцент в разговорите на генералния секретар на НАТО в София тази седмица е бил как България модернизира и надгражда своите военни способности. „А тук вече знаем, че има много инерция, има много проблеми. Конкретен пример е този спор относно модернизацията на българските военно-въздушни сили“.

Журналистът Георги Марков разговаря с Димитър Бечев и по други аспекти от визитата на шефа на НАТО.

- Една от предварително обявените теми беше сигурността на Балканите. Неведнъж с Вас сме говорили по този въпрос, но нека пак да кажем, защо страните от Западните Балкани, които все още не са членки на Алианса са важни за него.

- Всъщност в този момент, когато имаме едно противопоставяне в Европа с приемането на нови страни, НАТО показва, че той все пак има привлекателност и има уточнение към сигурността на континента. По-интересен е моментът какво тези страни носят на пакта и защо те търсят членство. Главната полза за Македония, за самата нея, тъй като тези гаранции за сигурността, които идват по линия на членството в НАТО, са всъщност гаранции за оцеляването на Македония като държава и нейното проспериране.

Всъщност залогът не е сдържането на Русия, която географски е твърде далеч от тази част на Балканите, а по-скоро стабилността вътре в региона. По този начин членството в  ЕС за Македония е нещо много важно за Северна Македония, но не трябва да пренебрегваме колко важно е и членството в НАТО за една такава страна, която е била поделена, в миналото беше и обект на конфликт, тя мина през  такъв момент през 2001 година.

- Познавате добре района на Балканите и няма как да не ви попитам, освен Северна Македония, другите държави в региона, които имат желание да се присъединят към НАТО, дали ще имат в близко бъдеще тази възможност.

- Всъщност основният дебат след Северна Македония, какво ще се случи в Босна, много от вашите слушатели сигурно ще си спомнят, че Босна има такъв план за членство в НАТО, между другото и България допринесе за неговото приемане преди доста години, но той не е активиран.

Активирането на този план е много важна стъпка към членството, но самата Босна е поделена. Тук ролята на Република Сръбска и на сръбския член в колективното председателство Милорад Додик ще е много важна… Предполагам, че това ще е следващият фокус на Алианса на Балканите.

В Северна Македония винаги е имало консенсус относно членството в НАТО, а това не е случаят Босна, така че оставащите извън Алианса страни в региона като Босна, като Сърбия, разбира се, като по-особен случай, а също така и Косово, ще са много по трудни за адаптиране и за приемане. В случая със Сърбия предполагам, че ще върви към някакво задълбочено партньорство.

- В Косово как очаквате да се развият нещата. Там също има интересни моменти, свързани с тяхното желание за бъдещо членство в Алианса.

- Тяхното бъдещо членство минава през урегулиране на спора със Сърбия, приема някаква формула, но там пак е по-особен сценарият, тъй като все пак НАТО има войски на терен. Но за самото ръководство в Прищина е много важно в един момент някак си страната да направи тази ключова крачка от това да е обект на стабилизиране към това да стане субект, получавайки пълно признаване и регулирайки своя международен статус да търси вече членство в ЕС и в НАТО, но още е малко далече от този сценарий.

Между другото не трябва да пропускаме, че Косово технически е изпълнило много от критериите за някои от важните стъпки по отношение на ЕС, например визовата либерализация… Но по политически съображения не е получило тази стъпка от ЕС. Важно е да се намери някаква компромисна формула със Сърбия, който там ще  отключи и тези евроинтеграционни процеси за Косово.

- Очевидно е, че съществуват заплахи за сигурността на Балканите. Може ли да откроим кои са по ярките, по-видимите?

- Мисля, че най-реалната заплаха за Балканите не е някакъв мащабен конфликт, който да ги върне, буквално в периода на войните в бивша Югославия, а по-скоро става дума за проблеми, свързани с отсъствието на върховенство на правото, ширещата се корупция, разпространението на транснационални заплахи като международната престъпност, които пък от друга страна имат връзки с международният тероризъм.

И ще ви дам един конкретен пример - атентатите в Париж. Оръжието, което беше използвано от терористите беше с произход от Западните Балкани. Това показва, че тези вътрешни проблеми, свързани с меката сигурност на Балканите, имат конкретно отражение и върху сигурността и на Западна Европа.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Снимката е илюстративна

Над 7 кг висококачествен кокаин са задържани при полицейска акция в Момчилград

Над 7 килограма висококачествен кокаин с пазарна стойност за повече от 4 милиона лева са задържани при специализирана полицейска акция в Момчилград.  Дрогата е открита в автомобил, управляван от 40-годишен мъж с двойно гражданство.  Той е задържан за срок до 24 часа, като се очаква да му бъде повдигната постоянна мярка за неотклонение. Според..

публикувано на 29.11.24 в 15:19
Асен Василев, Божидар Божанов, Кирил Петков и Атанас Атанасов (от ляво надясно) от ПП-ДБ направиха изявления в НС - 12 ноември 2024 г.

ПП-ДБ няма да подкрепи кандидат за председател на НС без подпис на декларацията за санитарен кордон

ПП-ДБ няма да подкрепи кандидат за председател на Народното събрание без подпис върху декларацията за санитарен кордон. Това заявиха лидерите на коалицията ПП-ДБ, след като парламентът не успя да избере председател за осми път. Съпредседателят на ПП–ДБ Кирил Петков коментира: "Ние няма да подкрепим кандидат на никоя партия, която не..

публикувано на 29.11.24 в 15:06

Светла Чимчимова за "опитомяването" на депресията

"Виждах, че нещо не е наред. Чувствах се изморена, постоянно ми се плачеше, беше ми тежко. Мога да определя състоянието като малко по-лежерна форма на отчаяние". Това разказа пред БНР Светла Чимчимова, социален работник във фондация "За нашите деца", сътрудник на редакция "Хумор и сатира" на Националното радио.  Тя преминава през състоянието на..

публикувано на 29.11.24 в 14:31

Снежина Динева: 32,4% е запълненият обем на 19-те комплексни и значими язовири

Стотици населени места са на воден режим. Потърпевши са около 200 хил. души към момента. В някои села имат вода по 2-3 часа на 5 дни. Най-тежка е ситуацията в областите Плевен и Ловеч. Подобно е положението и в Шумен. Притеснения има и в областите Сливен и Ямбол, където засега режим на водата има само в някои села.  Изпълнителният директор на..

публикувано на 29.11.24 в 13:53

И осмият опит - без успех: НС още е без председател

И осмият опит за избор на председател на 51-вото НС се провали. От ГЕРБ обявиха, че оттеглят номинацията си на Рая Назарян и така кандидати за поста останаха трима - Петър Петров от "Възраждане", Наталия Киселова от "БСП - Обединена левица" и Силви Кирилов от "Има такъв народ". Нито един от тях не успя да събере нужната подкрепа...

публикувано на 29.11.24 в 13:49

Шофьорите на автобуси в Испания на стачка, настояват за ранно пенсиониране

Стачка на шофьорите на автобуси в цяла Испания затрудни пътуването в редица градове. Протестиращите настояват за ранно пенсиониране и по-добри условия на труд. Водачите на автобуси да могат да се пенсионират на 60 години, вместо на 66. Това е основното искане на синдикатите в сектора. Освен това те настояват за повече проверки от страна..

публикувано на 29.11.24 в 13:26

Възстановено е движението на влакове през Централна гара - Пловдив

Възстановено е движението на влаковете през Централна гара – Пловдив. Това стана възможно, след като късно снощи успешно завърши тестването на контактната мрежа, съобщи за Радио Пловдив инж. Николай Иванов, ръководител на проекта на НКЖИ от страна на фирмата изпълнител. „Дейностите, които бяха свързани с преминаването под Бетонния мост, са..

публикувано на 29.11.24 в 13:11