Поредното голямо класическо заглавие в репертоара на балетната трупа при Старозагорска опера след „Лебедово езеро” от Чайковски и „Дон Кихот” от Минкус е приказният балет феерия на Чайковски "Лешникотрошачката".
Либретото се основава на приказната новела на Е.Т.А. Хофман и нейния френски преразказ от Александър Дюма-баща, който самият Петипа подбира за литературен първоизточник, въпреки нежеланието на Чайковски. Настоящата инсценировка е дело на заслужилия артист на Руската Федерация Константин Уралски, който прави свой оригинален авторски прочит, без обаче да пренебрегва класическата основа на първия балетмайстор постановчик на балета Лев Иванов и всеизвестната редакция от първата половина на ХХ-ти век на Василий Вайнонен. Уралски осмисля балета като красиво сбогуване на момичето с детството и нахлуването във възрастта на юношеството. Хореографският език е класически. Търси преди всичко вица, гега, наслаждението и постигането на динамика и ярко по детски безгрижно забавление. Въпреки това Константин Уралски съхранява и лирическия момент в приказното настроение, на което отделя особено внимание. Така съхранява отворен отговора на въпроса дали всичко от Принца Лешникотрошач, през пътешествието през Конфитюрбург, Фея Драже, Принц Коклюш и чудноватите кукли не е било просто сън, внушен от приказката на Дроселмайер, или истинско духовно приключение, в което дръзко се впуска малката, но справедлива и обичлива Мари.
В ролята на Мари дебютира невероятно миловидната и изящна Марина Сороче, като Принц Лешникотрошач се преставя премиерът на трупата японецът Томоки Ишиго. Като кръстника магьосник Дроселмайер се превъплъщава Ивайло Янев. В извънредно виртуозната партия на Фея Драже заслужава внимание примата Анелия Димитрова. Сред солистите са и Франческо Бориело като Краля на Мишките и Принц Коклюш - Паскуале Казиела.
Константин Уралски започва своя творчески път на сцената на Балшой театър, където танцува след завършването на Московското държавно хореографско училище като корифей. Решава да специализира в областта на хореографията и записва балетмайсторския факултет на ГИТИС в класа на проф. Олга Тарасова. След това предприема отчаяна, авантюристична стъпка - напуска Болшой театър и заминава на Запад (Германия и САЩ), за да опознае формите на съвременния танц, за който по това време в СССР само се говорело, но никъде те не се преподавали. В Америка скоро му предлагат работа и така от 1991-1996 тъй е художествен ръководител на балета в Айова, САЩ. Там поставя 15 оригинални балетни спектакли: "Птиците", "My Reverie", "Кармен-сюита", "More Than Two to Tango", "Макбет", "Размисли за Петрушка", "Музиката на Албинони", "Доктор Живаго" и др. Съвсем очаквано става известен и дори започват да го наричат „руски американец”. Но през 1998 получава покана от балет "Москва" да постави едноактния спектакъл „Валс на белите орхидеи“ по мотиви от произведението на Е.М.Ремарк и по музика на Морис Равел и френски шансони от 30-те години на 20 век, който отново го прави популярен в собствената му родина.
През следващите години развива активната си дейност както в САЩ и Европа, така и в Латинска Америка, създавайки балетни постановки по музика на Моцарт, Рахманинов и др. Константин Уралски работи за втори път в България след като през сезон 2006-2007 г. поставя на сцената на Варненската опера балета "Доктор Живаго" по музика на Кирил Волков. А от седем години е художествен ръководител и главен балетмайстор на Астраханската опера и балет в Русия, заслужил артист на Руската Федерация, лауреат на Държавна премия на Руската Федерация, носител на наградата "Душата на танца".
Цялата рецензия за премиерата в Стара Загора чуйте в звуковия файл.
Литературно четене, посветено на железопътния превоз, ще се проведе на 25 ноември в подлеза на Централна гара в София. Вяра Момчева и Бояна Войнова са в основата на новосъздадения творчески колектив „ВЪЗЕЛ“. Макар и млади, двете вече имат ясна визия за ролята на изкуството в обществото. Бояна Войнова е завършила дизайн в Нидерландия, а Вяра..
Спектакълът "Съкровището" на фолклорен танцов ансамбъл "Магия" ще бъде представен в салона на Ловчанското читалище "Наука" на 25 и 26 ноември от 18:00 ч., съобщи художественият ръководител на ансамбъла Маргарита Атанасова. По-голямата част от композициите, които публиката ще види, са изцяло нови, авторски и представяни за първи път...
Фестивалът за съвременна музика NOW! в град Есен, Германия, се проведе за 15-и пореден път от 25 октомври до 9 ноември. Той се организира от Есенската филхармония в партньорство с Университета за изкуства Фолкванг, Държавния съвет за музика на областта Северен Рейн-Вестфалия и Дружеството за нова музика - Рур. Фокусът през 2025 г. беше върху..
С юбилеен концерт под наслов „Традицията е жива” камерният оркестър „Орфей” към Двореца на културата в Перник отбеляза 50-годишнината от създаването си. Солисти в концерта бяха цигуларите Ангел Станков и Лиляна Якимова-Димитрова. По повод юбилея Съюзът на българските музикални и танцови дейци отличи оркестъра със „Златна лира”, а неговия диригент -..
В рубриката "Помните ли..." на предаването за класическа музика "Алегро виваче" по "Хоризонт" разказваме за делото на проф. Иван Вульпе - диригент и педагог, свързал името си с няколко оркестъра в България, най-вече с тези в Бургас и Шумен. На 7 ноември се навършиха 95 г. от рождението му. Иван Вулпе е наследник на големи фигури в историята..
На 21 ноември от 19 часа в Софийската опера и балет е поредният концерт от сезона на Симфоничния оркестър на БНР с главен диригент Константин Илиевски. Това събитие ще бъде по-различно и емоционално, защото с него ще бъде отбелязана 65-годишнината от създаването на Детския радиохор – рожба на незабравимия акад. Христо Недялков. Това ще бъде..
Артистът Красимир Аврамов съобщи пред БНР, че концерт-спектакълът "Вдъхновението Попопера", планиран за 29 ноември в Зала 1 на Националния дворец на културата, се отлага за следващата година. Причината за това решение е спешна медицинска намеса, на която артистът трябва да се подложи незабавно. Всички усилия са насочени към възстановяването и..
Цялата политическа класа стигна до дъното. Това не е политика . Този прочит на политическата ситуация направи в интервю за БНР Корнелия Нинова,..
"От плана, който Уиткоф предложи, се очаква Европа да плати за цялото удоволствие . Включително възстановяването на Украйна, от което Тръмп се надява..
Има реален шанс за спиране на войната, но с изключително много неясноти относно мира . Това мнение изрази пред БНР Любомир Кючуков, директор на..