Прожекциите от киносезоните на Ковънт Гардън, Болшой театър и Метрополитън, както и европейската интернет платформа OperaVision ни дават възможност да следим качествени музикални събития в Европа и в Америка през цялата година в киносалона или в домашния си салон.
Прожекциите от киносезона на Кралската опера в Лондон Ковънт Гардън през изминалата седмица представиха три спектакъла на Кралския балет. Гледахме три съвременни творби. Мисля си за високата двойка в музикално-сценичните изкуства опера/балет. Докато операта търси своя ключ към бъдещето – дали и какви оперни творби биха могли да бъдат създадени, тъкмо балетът е живото, развиващо се изкуство, това, което може да отразява съвременния живот, да изразява пълнокръвно емоциите на хората днес.
Гледахме три съвсем различни спектакъла. Първият беше творба на големия английски хореограф Кристофър Уилдън, създадена през 2008 г. за балета на Сан Франциско, със заглавие „В златния час”, по музика на съвременния италиански композитор Ецио Боссо, в която е инкрустирана музика на Вивалди. Както ни разказа самият Кристофър Уилдън в интервю преди спектакъла, по това време е бил силно вдъхновен от изкуството на австрийския художник Густав Климт, от цветовете и светлината в картините му и начина, по който използва златото. Тази връзка видяхме в костюмите на балетистите – семпли и много ефектни, с изчистени линии и правоъгълни златни мотиви от „Целувката” на Климт, излъчващи светлина. 7 балетни двойки танцуваха на сцената, 3 от които основни. Всички те ни разказваха красиви истории за любовта. Уилдън беше постигнал целта си – да ни накара да се почувстваме, сякаш разглеждаме изложба на платна, нарисувани от един и същи художник, но който пресъздава 7 различни истории. И докато ги съзерцаваш, промълвяваш: „О, каква красота!” Кристофър Уилдън умее да показва колко са красиви мъжкото и женското тяло, така, както го постигат най-големите художници и картините им въздействат не само и не толкова с еротиката, колкото с чистата красота на творението. Интерпретацията на солистите на Кралския балет, повечето от които вече познаваме, беше великолепна. Те отново сякаш летяха по сцената. А удоволствието за българската публика в киносалоните по света беше още по-голямо, когато на финалните аплодисменти на сцената излезе за поклон и българският цигулар и концертмайстор на Ковънт Гардън Васко Василев, който имаше много красиви сола във „В златния час”.
Вторият спектакъл възприех също като една вечна история за любовта, силно психологически натоварена. Това беше световната премиера на „Медуза” на белгийския хореограф Сиди Ларби Черкауй – оригинално представяне на древногръцкия мит за Горгона Медуза с прекрасната прима балерина Наталия Осипова в главната роля. Тя пресъздаде нежната и чиста крехка жена, която след като беше наранена се превърна в коварна и жестока изкусителка и отмъстителка, за да се пречисти отново в любовта и да се върне към нежната и ранима женственост. Изключителна балерина, която изгради спектакъла. А великолепните арии на Пърсел, инкрустирани в съвременната музика на полската композиторка Олга Войчеховска, задържаха удоволствието за публиката също така голямо, както беше и в първата част на вечерта.
Третото произведение очаквах с най-голям интерес. Това беше творбата на канадската хореографка Кристъл Пайт „Flight Pettern”, посветена на темата за миграцията, създадена през 2017 г. и удостоена с наградата Оливие за 2018 г. „Тази творба е моят начин да се справя с това, което става в света в момента. Не мога да не говоря за него. Това е историята на нашето време” сподели Кристъл Пайт в интервю във втория антракт. „Единствено чрез танца мога да изразя това, което ме вълнува толкова дълбоко. Затова трябваше да опитам!” Кристъл Пайт избира музика на Хенрик Горецки – първа част на неговата тричастна „Симфония от тъжни песни” за глас и симфоничен оркестър. И трите текста в симфонията са свързани с майчинството, загубата и прошката. И наистина, както сподели диригентът Джонатан Ло, музиката и танцът се сливат хармонично в единство. 36-ма изпълнители танцуват на сцената и кулминацията на творбата е сцената на майката, изгубила своето дете, една от многото майки, понесла непоносимия товар на изгубеното бъдеще. И въпреки че първият балет ми достави най-голяма естетическа наслада, тъкмо третият балет ме накара да се замисля колко живо е балетното изкуство, което пулсира заедно с днешното време. С нетърпение ще очаквам следващите съвременни спектакли на Кралския балет! А последната прожекция на балетен спектакъл от киносезона на Кралската опера в Лондон Ковънт Гардън ще бъде на шедьовъра на Прокофиев „Ромео и Жулиета” – хореография на Кенет МакМилън.
В Дома на киното днес - 15.07, ще бъде почетена паметта на един от най-значимите български документалисти – Атанас Киряков. Гилдията "Режисьори" на СБФД е организирала специална прожекция на 35-милиметрова лента, която ще събере пет от неговите кратки, но въздействащи филми, заснети между 1988 и 1990 година. "Атанас Киряков е..
Супермен е емблематична фигура за комиксовия жанр. Роденият на унищожената планета Криптон мета човек, претърпя не една или две трансформации по пътя към киносалоните. В най-новата адаптация с него се заема един от новите ръководители на ДС студиос – Джеймс Гън. Той пое режисьорският пост, изглежда, с желанието да припомни успехите на..
В седмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Гост: журналистът Ивайло Спасов – главен редактор на списание “Български артист“ и част от екипа на продуцентската компания на българската оперна дива Соня Йончева. Представяме новия брой на..
Съюзът на българските писатели (СБП) връчва за 21-ви път наградата "Георги Джагаров", предаде БТА. Събитието ще се проведе в клуб "Парнас" на СБП днес, когато се навършват 100 години от рождението на един от знаковите поети на България за XX век, посочват от СБП. По думите им, чрез ежегодната национална награда за патриотична поезия,..
Първият съвместен албум на двама много изявени артисти - френския виолончелист Ромен Гариу и пианистката Даниела Дикова - съдържа обичани и малко познати миниатюри. Изпълнителите са го нарекли Macarons , напомняйки за френските малки десерти - различни на вкус, но всички те - примамливи. Компактдискът беше представен с концерт в рамките на..
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" разказваме за един легендарен пианист - акомпанятор, ерудит и музикален публицист от 20-ото столетие - Петър Щабеков. На 6 юли се навършиха 110 години от рождението му. Той е сред пианистите-корепетитори в Софийската опера, от които певците се учат на тънкости във вокалното..
"Надпяване" е класация за народна музика, чиято цел е всеки месец да представя произведения в различни стилове, подредения в няколко категории, състезаващи се в рамките на една календарна година. Форматът обхваща авторски произведения, нова, етно, традиционна музика, която се доближава до вкусовете на аудитория от различни възрасти, с различни..
" Не знам колко струват колите. Те не са наши . Дадени са от човек, който също е ощетен от това управление и каза, че понеже продава бизнеса си, продава..
В "Нощен Хоризонт" гости по темата за отпуските на учителите, как почиват през лятото учителите - това коментират Дора Терзиева - старши учител в ДГ..
Обществената поръчка за десет нови автобуса до Витоша е провалена. Явили са се двама участници, като единият е бил отстранен по формални причини...