Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Асоциация „Активни потребители“: Българските туроператори стават по-добри

| обновено на 15.07.19 в 16:38
Снимка: БГНЕС

Джапанките, банските, кремовете, играчките, детето – слагате всичко в куфара и се надявате на страхотна ваканция. Паспортите, билетите и книга за четене вече са готови, но на гишето ви поливат със студен душ. Полетът ви, например, няма да се състои, а вече имате ангажирана втора пакетна услуга, която покрай проваления полет е на път да изгори. Тогава имате права, напомня Богомил Николов от асоциация „Активни потребители“. Европейското законодателство в областта на т.нар. пакетни пътувания доста се е усъвършенствало през годините, обяснява той. И дава примери за подходи за решаването на казуси при пакетно пътуване.

„При пакетните услуги, ако, да кажем, ние пътуваме с пакет, с полет - лошо време, изпускате самолета за някъде си, или ще го хванете, ама на следващия ден, тоест, вие ще пропуснете един ден от почивката. Когато е форсмажор, не може да искаме обезщетение за пропуснатото време. В случай, че е по вина на авиокомпанията, туроператорът ви дължи още една вечер“, подчертава Николов.

Туроператорът носи цялата отговорност за изпълнение на всички туристически услуги, изтъква още той и обръща внимание върху масово срещаната грешка да отидем някъде и в хотела възникне повод за спор или конфликт, да започнем разправия с представителите му.

„Ние трябва да се обърнем към туроператора, защото той носи цялата отговорност. Той, съответно, вече да звънне на хотелиера и да се разберат. Много важно, с новия закон ясно се вменява на потребителя, че при възникнал проблем, той трябва да уведоми незабавно туроператора.“

Богомил Николов съветва още да сме много прецизни при връщането на кола под наем.

„Избягвайте да връщате колата извън работното време. Вашият полет е в 7 сутринта. Вие ще оставите колата, да кажем в 6, пет и половина на летището. Ще оставите ключовете в една пощенска кутия. Ще ви начислят всички възможни драскотини, петънца по тази кола. Когато знаете, че ще пътувате рано сутрин, по-добре дайте още 20-30 евро за пълно покритие, но ще спите спокойно, защото тогава не могат да ви претендират нищо. Обикновено най-големите пакости стават, когато не предавате колата лично“, предупреждава той.

Юристът на асоциация „Активни потребители“ Надежда Ангелова отчита, че в последните години туристите са станали по-внимателни при търсенето на правата си и по-взискателни туроператорите да спазват правилата.

„Имахме претенции в Испания към момичето, което водеше групата. Трябва да кажа, че много бързо реагираха от компанията, туроператорската, и ни предоставиха друг човек да свърши работата. Защото точно тя не знаеше добре английски език и превеждаше лошо“, дава пример юристът.

Според Надежда Ангелова, българските туроператори стават по-добри и все повече зачитат правата на потребителите и се съобразяват с тях.

„Има случаи, когато потребителите имат по-големи очаквания от това, което пише в договора. Например, ако изрично не е поискал прозорецът на хотелската стая да гледа към морето, не може да има претенции. Трябва да изрично да поиска, защото понякога може да се наложи да се плати по-висока сума.“

За да си търсим по-ефективно правата, е добре да познаваме закона и да четем договорите, които подписваме, а винаги, когато имаме проблем, да информираме този, от когото зависим – съветват от Асоциация „Активни потребители“.

Според Кристина Лозанова от Министерството на туризма е полезно преди да решим да ползваме конкретен туроператор, да проверим  дали има валидна застраховка.

„Съществува Национален туристически регистър, който е достъпен. Всеки може на сайта на министерството да го отвори, да напише името на фирмата, с която ще пътува. И там излиза информация за този туроператор: кога е регистриран, има ли такава застраховка, до кога е валидна. Тези туроператори, които нямат валидна застраховка към момента на проверка, светят в червено. Тези, на които ще им изтече скоро, светят в оранжево. И тези, които са ок, са оцветени в зелен цвят.“



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Маестро Йордан Камджалов

”Музикална магия” с Плевенската филхармония

Под диригентството на маестро Йордан Камджалов на 8 юли Плевенската филхармония започна Национално турне. Предвидени са 15 концерта "Музикална магия 2" в цялата страна. През 2011 година Камджалов беше избран за Музикант на годината. През 2019 година спечели в категория "Музикален проект на годината" на предаването "Алегро Виваче" на Българското..

публикувано на 14.07.25 в 14:35
Ивелин Михайлов

Ивелин Михайлов: Акцията ни с луксозните коли е насочена към младите хора

" Не знам колко струват колите. Те не са наши . Дадени са от човек, който също е ощетен от това управление и каза, че понеже продава бизнеса си, продава всичко, ще си продаде и колите, иска да ги даде един-два месеца да се карат облепени, но това, което се случва, е, че веднъж ги спряха неоснователно от движение". Това коментира пред БНР Ивелин..

публикувано на 14.07.25 в 14:12

Предстои сериозна промяна в регулациите на дронове у нас

Сериозна промяна предстои в следващите месеци в регулацията на дроновете у нас . По-строги мерки за операторите на дронове предвиждат промени в Наредбата за безпилотни летателни системи и нови изисквания към центровете за обучение на пилоти на този тип летателни средства . Идва ли време, в което регулацията на дронове, ще прилича на тази,..

публикувано на 14.07.25 в 11:33
Георги Дучев

Георги Дучев: Хотелиерите са поляризирани в оценката си за туризма

" Като цяло хотелиерите са поляризирани в оценката си за туризма у нас" . Това заяви пред БНР Георги Дучев - изпълнителен директор на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели: "Една трета от тях смятат, че той се е подобрил спрямо миналата година. Пак една трета смятат, че няма промяна и има една трета, която декларира..

публикувано на 14.07.25 в 10:27
Виолин Неделчев

Виолин Неделчев, три пъти Учител на годината: Трябва да окуражаваш учениците!

Как чрез изкуство да вдъхновява младите хора към тяхното по-добро развитие - тази цел си е поставил Виолин Неделчев. Той е талантлив художник и отдаден учител по "Изобразително изкуство".  В момента преподава в 143-то Основно училище "Георги Бенковски", но пътят му е свързан и с много други учебни заведения.  Виолин три пъти получава..

публикувано на 14.07.25 в 10:14
Александър Александров, българин, журналист, който живее над 10 години в Германия

Линейки за Украйна - поредна доброволческа инициатива

14 линейки пристигнаха днес в Лвов . Крайната им цел е фронтът в Източна Украйна. Тръгнаха преди една седмица от Мюнхен. Разстоянието е около 1200 километра . Преходът отне седем дни, защото в него участваха и около 70 любители колоезначи в етапи от по 200 километра на ден . Това са сухите факти около една от многобройните доброволчески..

публикувано на 12.07.25 в 12:16
Официално беше открит първият сектор по кенгуру-грижа в България

Откриха сектор за кенгуру грижа в Майчин дом

Домашна атмосфера, в която бебетата получават грижа, а техните родители – спокойствие и увереност, че ще се справят. Това усещане дава пространство на осмия етаж на болницата Майчин дом , което се нарича сектор за кенгуру грижа . То е съвсем ново и първото в България. Идеята е майките и бащите на недоносени бебета да ги прегръщат, колкото време..

публикувано на 11.07.25 в 14:21