Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Асоциация „Активни потребители“: Българските туроператори стават по-добри

| обновено на 15.07.19 в 16:38
Снимка: БГНЕС

Джапанките, банските, кремовете, играчките, детето – слагате всичко в куфара и се надявате на страхотна ваканция. Паспортите, билетите и книга за четене вече са готови, но на гишето ви поливат със студен душ. Полетът ви, например, няма да се състои, а вече имате ангажирана втора пакетна услуга, която покрай проваления полет е на път да изгори. Тогава имате права, напомня Богомил Николов от асоциация „Активни потребители“. Европейското законодателство в областта на т.нар. пакетни пътувания доста се е усъвършенствало през годините, обяснява той. И дава примери за подходи за решаването на казуси при пакетно пътуване.

„При пакетните услуги, ако, да кажем, ние пътуваме с пакет, с полет - лошо време, изпускате самолета за някъде си, или ще го хванете, ама на следващия ден, тоест, вие ще пропуснете един ден от почивката. Когато е форсмажор, не може да искаме обезщетение за пропуснатото време. В случай, че е по вина на авиокомпанията, туроператорът ви дължи още една вечер“, подчертава Николов.

Туроператорът носи цялата отговорност за изпълнение на всички туристически услуги, изтъква още той и обръща внимание върху масово срещаната грешка да отидем някъде и в хотела възникне повод за спор или конфликт, да започнем разправия с представителите му.

„Ние трябва да се обърнем към туроператора, защото той носи цялата отговорност. Той, съответно, вече да звънне на хотелиера и да се разберат. Много важно, с новия закон ясно се вменява на потребителя, че при възникнал проблем, той трябва да уведоми незабавно туроператора.“

Богомил Николов съветва още да сме много прецизни при връщането на кола под наем.

„Избягвайте да връщате колата извън работното време. Вашият полет е в 7 сутринта. Вие ще оставите колата, да кажем в 6, пет и половина на летището. Ще оставите ключовете в една пощенска кутия. Ще ви начислят всички възможни драскотини, петънца по тази кола. Когато знаете, че ще пътувате рано сутрин, по-добре дайте още 20-30 евро за пълно покритие, но ще спите спокойно, защото тогава не могат да ви претендират нищо. Обикновено най-големите пакости стават, когато не предавате колата лично“, предупреждава той.

Юристът на асоциация „Активни потребители“ Надежда Ангелова отчита, че в последните години туристите са станали по-внимателни при търсенето на правата си и по-взискателни туроператорите да спазват правилата.

„Имахме претенции в Испания към момичето, което водеше групата. Трябва да кажа, че много бързо реагираха от компанията, туроператорската, и ни предоставиха друг човек да свърши работата. Защото точно тя не знаеше добре английски език и превеждаше лошо“, дава пример юристът.

Според Надежда Ангелова, българските туроператори стават по-добри и все повече зачитат правата на потребителите и се съобразяват с тях.

„Има случаи, когато потребителите имат по-големи очаквания от това, което пише в договора. Например, ако изрично не е поискал прозорецът на хотелската стая да гледа към морето, не може да има претенции. Трябва да изрично да поиска, защото понякога може да се наложи да се плати по-висока сума.“

За да си търсим по-ефективно правата, е добре да познаваме закона и да четем договорите, които подписваме, а винаги, когато имаме проблем, да информираме този, от когото зависим – съветват от Асоциация „Активни потребители“.

Според Кристина Лозанова от Министерството на туризма е полезно преди да решим да ползваме конкретен туроператор, да проверим  дали има валидна застраховка.

„Съществува Национален туристически регистър, който е достъпен. Всеки може на сайта на министерството да го отвори, да напише името на фирмата, с която ще пътува. И там излиза информация за този туроператор: кога е регистриран, има ли такава застраховка, до кога е валидна. Тези туроператори, които нямат валидна застраховка към момента на проверка, светят в червено. Тези, на които ще им изтече скоро, светят в оранжево. И тези, които са ок, са оцветени в зелен цвят.“



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кампанията "Без страх" има за цел да помогне на жените и децата, които са жертви на домашно насилие

В Плевен проведоха кампания „Без страх“. Така магистрати, експерти от Кризисния център за жени и деца, претърпели насилие и от Отдел „Закрила на детето“ и с участието на адвокати, положиха усилия да информират всеки пожелал среща с тях , за правата на жертвите и мерките срещу извършителите на домашно насилие. „В последно време все..

публикувано на 01.12.24 в 08:00

Община Русе е първата в страната, която има своя програма за асистирана репродукция

Фотоизложба "Чудеса на надеждата" откри русенската фотографка Мирела Партинова, а в кадрите си е запечатала първите дни от живота на бебета, родени с асистирана репродукция. На 5 декември в Голямата зала на Доходното здание в Русе от 18 ч. ще започне благотворителният концерт "Коледа в сърцето". Автор на сценария и ръководител на..

публикувано на 01.12.24 в 07:38

Нов хъб за ранно детско развитие отвори врати в квартал "Христо Ботев"

Столичната община създаде ново пространство за децата и техните семейства в квартал "Христо Ботев". Хъбът за ранно детско развитие е с капацитет за 50 деца и е реализиран с финансиране по проекта "Модел за интегрирано развитие за образование и грижа в ранна детска възраст в град София" чрез..

публикувано на 01.12.24 в 07:19

Близо 60 от заразените с шарка овце в село Желю войвода вече са евтаназирани

Започна унищожаването на заразеното с шарка стадо от близо 150 овце в село Желю войвода, сливенско.  Близо 60 от тях вече са евтаназирани, научи БНР, като се очаква всичко да приключи в утрешния ден.  Днес около обяд на място започна работа група ветеринарни специалисти, които имат за задача по хуманен начин животните да бъдат..

публикувано на 29.11.24 в 18:44
Светослав Стефанов Попов

Светослав Попов за здраве и баланс чрез нашия микробиот

Дълбоко в нас, невидим и често недооценен, живее свят от трилиони микроорганизми – нашият микробиом . Този миниатюрен космос от бактерии, гъбички и вируси е по-сложен, отколкото можем да си представим и влияе на почти всеки аспект от живота ни – от имунитета и храносмилането до настроението и когнитивните ни способности. Но балансът в този свят е..

публикувано на 27.11.24 в 14:55

150% ръст на фалшивите сайтове за онлайн пазаруване от октомври насам

Отчетен е 150% ръст на фалшивите сайтове за онлайн пазаруване в световен мащаб от началото на октомври , сочат доклади на различни лидери в киберсигурността.  Данните цитира пред БНР  Обретен Обретенов, отговарящ за информационната сигурност в международна компания, базирана във Варна. Той се занимава още с експертизи по компютърна криминалистика..

публикувано на 27.11.24 в 06:52

Повече места за паркиране в синята зона във Велико Търново, но с такса вече и в събота

Във Велико Търново се предвижда синята зона за паркиране да бъде разширена с 87 места, но и да се увеличи времето на работа, включително и в съботните дни . Местата за платено паркиране се управляват от общинското търговско дружество "Паркинги и гаражи".  Промяната среща недоволството на хората, защото няма алтернатива за паркиране ...

публикувано на 24.11.24 в 19:00