Не бях чувала за откритата преди няколко години старинна крепост Туида над Сливен. По идея на родения в града тенор Камен Чанев и със сърцатата подкрепа на общината беше решено за първи път да се постави на това място оперен спектакъл. Със задачата се зае директорът на Старозагорската опера Огнян Драганов, който задвижи процедурата – изграждане на специална сцена и трибуни и адаптиране на декорите от спектакъла „Аида”, с който беше открит проектът „Опера на стадиона“ в Стара Загора. И ето, новата музикална сцена на България вече е факт.
Преди да обърна внимание на постановката, ще си позволя да разкажа за това невероятно място. Огромно пространство с красиви панорамни гледки – от север менящите се, ту обвити в облаци, ту огрени от последните слънчеви лъчи планински върхове, а от юг орлов поглед към Сливен и долината отвъд него. Поне час обикалях, за да разгледам и разуча разкритите руини – водохранилище, водопровод, масивни кули, основи на раннохристиянски църкви, барелефи с издълбани фигури, глинени съдове. И всичко това под звуците на единствената възможна репетиция за спектакъла. Обзе ме същото откривателско чувство като това, което изпитах, стъпвайки на крепостта Царевец, за да гледам оперен спектакъл, или на Белоградчишките скали, обвеяни с хилядолетна природна магия. Вековете история се струпаха, за да разпалят още повече въображението в очакване на предстоящото музикално изкушение.
С наближаването на уречения час над петстотин души се стекоха за първия фестивален ден на крепостта Туида. Толкова беше определената цифра седящи места на трибуната, но мисля, че хората бяха доста повече. Главният диригент на Старозагорската опера уверено поведе трупата. Любов, ревност, омраза, триумфи, предателства се редуваха под бурните аплодисменти на зрителите. За да присъстват на тази паметна вечер стари и млади бяха изкачили стръмните улички до мястото. Тук бих си позволила дребна забележка, на която общинското ръководство може да обърне внимание – липсата на паркинг на мястото и на тротоари край прекалено тесните сливенски улички. Може би, ако тази идея стане ежегодна, може да се помисли за нарочен автобусен транспорт с отиване и връщане от центъра на града до крепостта.
Сега за спектакъла, в който освен съставите на Старозагорската опера, бяха ангажирани „БагаТур“ и детска балетна школа от Сливен. Малките танцьори се справиха майсторски с поставените задачи в трета картина и в триумфалната сцена.
Екипът, поканен за представлението, е звезден. Четиримата главни герои имат натоварена и сложна програма, разграфена до часове. Започвам от Камен Чанев, който пристигна в родния си град след „Трубадур“ в Сен Гален, след това продължи към Варна за „Тоска“, пее „Турандот“ в София, за да стигне до Пловдив отново за „Аида“. Таня Иванова дойде в Сливен след „Силата на съдбата“, преди „Отело“ и „Аида“ в Пловдив. След като отказал двумесечен ангажимент в чужбина, Кирил Манолов решил да си почине у дома. А почивката му включва „Трубадур“ в Стара Загора и на Белоградчик, „Аида“ в Сливен и Пловдив, „Симон Боканегра“ във Варна, „Набуко“ в София и предстояща премиера на „Фалстаф“ в Пловдив. „Княз Игор“ във Варна, „Кармен“ в Русе, „Трубадур“ в Стара Загора – това са само част от ангажиментите на Даниела Дякова преди спектакъла в родния й град. Впрочем изявата на Камен Чанев и Даниела Дякова в Сливен допълнително събуди интереса на съгражданите им, които развълнувани коментираха успехите и изявите на двамата певци и възторжено реагираха на всяка тяхна сценична поява.
Както разбрахте вече представих главните герои, които бяха изумителни както винаги. Фина, нежна Таня Иванова като Аида, властна Даниела Дякова – Амнерис, чаровен и всеотдаен Камен Чанев - Радамес, величествен и могъщ Кирил Манолов - Амонасро. Към тях ще добавя както винаги стабилните и овладени Ивайло Джуров - жрец и Александър Марулев – впечатляващ като Фараона. Искам да добавя и великолепното представяне на хора и оркестъра на Старозагорската опера, ръководени от Ивайло Кринчев.
Едно място, което може би ще се превърне в новата фестивална сцена в България. Пожелавам го искрено на Сливен, жителите и тези, които ще посетят града.
Спонтанна импровизация върху музикална графика или строга интерпретация на записан с ноти музикален текст – това са границите, в които се движи музиката, която ще прозвучи в петото издание на фестивала „ТрансAрт“ на „Ориндж фактори“. Трите събития са на 26, 27 и 29 ноември в различни културни пространства в София: залата на Националната музикална..
Днес - 26.11, се навършват 115 години от рождението на писателя Йожен Йонеско. Той е ненадминат представител на "театъра на абсурда". "След Втората световна война живеем във все по-атеистични времена. Обществото се потапя в една хедонистична среда. Театърът на абсурда отчита това. С него се занимава и драматургията на Йожен Йонеско", разказа..
Интересът на американския писател Грегъри Магуайър към света на "Магьосникът от Оз" се появява в детските му години. Спомня си с носталгия моментите, в които е гледал, заедно със семейството си, класиката от 1939 по романа на Лиман Франк Баум. Признава, че започва да си създава свои истории в тази вселена още след финалните надписи на..
Росен Димитров е родом от Казанлък.Немска езикова гимназия завършва в Бургас, Висше военно училище в Шумен. По образование машинен инженер, по призвание - писател. Живее, твори и работи в Германия. Но широкият му дух не го оставя на мира и той задълбава в една трилогия - фентъзи: " Момичето от моите мечти", "Силата в теб", " Легендата..
В седмото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Пренасяме ви в атмосферата на международния оперен конкурс “Николай Гяуров“ в Модена в разговор с един от членовете на журито – директорката на Варненската опера Даниела Димова - Специален гост: оперната..
Гьоте институт – България е домакин на премиерата на най-новото видеопредставление на творческия колектив "Метеор" - "Вълшебната гора". Става дума за видеопредставление и пърформанс на живо тази вечер от 19 часа. Събитието обещава да ни отведе към границите на другостта чрез ритуална трансформация. "Образът на гората и планината като..
На 12 ноември се надършиха 100 години от рождението на цигуларя Петър Арнаудов - български музикант, който дълги години неотменно присъства в концертния живот на страната, същевременно един от най-известните наши цигулкови педагози. Петър Арнаудов е роден в София, син е на уважавания професор Михаил Арнаудов. Учи цигулка при Владимир Аврамов,..
Имаме абсурди – вторият иска лидерска среща с първия и в същото време не го признава за лидер. За какво е тогава лидерската среща? Това каза..
" Ако приемем, че съдебната система е един камион с ябълки, в него има едно буре гнили ябълки - хора, податливи на корупция, които се ползват от..
И шестият опит да бъде избран председател на 51-вото Народно събрание се провали. Нито един от предложените четирима кандидати не успя да събере..