Алексис Вайсенберг - един от най-големите пианисти от втората половина на XX век е обявяван винаги като френски пианист, но той носеше и български дух, защото е роден и прекарал детството си в България. Поводът да припомняме за неговото музикално творчество е 90-годишнината му на 26 юл. Той си отиде от този свят на 8 януари 2012 г.
Предполагам не са малко слушателите, които са го чули за първи път през 1972 г., при гостуването му в София, и при многото му гастроли у нас в последвалите години. Помня, че при първата среща с неговото изкуство публиката беше омагьосана - видяхме един атлетичен, красив човек, от когото струеше сила, но външният вид не ни излъга. Той имаше феноменална техника, мощен звук и в същото време в него имаше сдържана емоция, приглушена страст. Самият той често е споделял: “Душата ми е рационална, тялото ми обаче - темпераментно“. Когато го слушаше, публиката изпадаше в екстаз. Спомням си, че бисовете в края на концертите му бяха много - пет, шест, може би с тях той благодареше на българите за щастливото си детство, за спомените от тези далечни времена.
Роден в София, Алексис Вайсенберг учи в Италианския колеж. С приятелите си говори български език, вкъщи семейството говори френски, а сестрите му - немски език. Затова се развива като полиглот - говори перфектно 8 езика. Започва да свири на пиано още 4-годишен - отначало с майка си (възпитаничка на Виенската консерватория), после закратко при Менахем Бенсусан и след това при Панчо Владигеров. На 10 години изнася първия си рецитал с творби на Бах, Шуман, Бетовен, Владигеров, даже и собствен етюд. На 12 години заедно с майка си момчето заминава с много перипетии за Истанбул, после се заселват в Хайфа и Ерусалим. Там учи при проф. Шрьодер. На 14 години свири Третия концерт за пиано на Бетовен с Радиооркестъра в Ерусалим. Завършва Музикална академия в Тел Авив при Лео Кастенберг и често е солист на Палестинския симфоничен оркестър. Прави първото си турне в Южна Африка на 15 години, където изнася 15 концерта с подготвена програма от 5 концерта за пиано и 4 солови програми. За три години получава ангажименти като солист на Израелската филхармония по времето, когато там работи Ленард Бърнстейн. През 1946 г., с препоръчително писмо от Шнабел и Хоровиц постъпва в "Джулиард Скуул" - Ню Йорк при Олга Самарова, а учи композиция и музикален анализ при Пърсичети. През 1947 г. печели първа награда на Осмия конкурс “Левънтрит" и наградата на Филаделфийския оркестър. Така започва голямата му кариера. Интересен факт е, че когато Владимир Хоровиц се разболява и отказва участието си в концерт на Питсбъргския симфоничен оркестър под диригентството на Стайнберг, той пише на диригента, че единственият, който може да го замести в изпълнението на Третия концерт за пиано на Рахманинов, е Вайсенберг. Изявата на младия пианист е блестяща и този концерт си остава негова запазена марка. През 1951 г. Вайсенберг очарова френската публика със същия концерт, но за да получи френско гражданство, се налага две години да служи във френската армия. През 1957 г. прекъсва за близо 12 години успешната си кариера, за да се усъвършенства - той иска да бъде нещо повече от пианист - виртуоз. Занимава се с философия и литература, работи над духовното си усъвършенстване. Триумфално е неговото завръщане на концертния подимум през 1966 година - свири с Берлинската филхармония под диригентството на Херберт фон Караян. От този момент той е най-търсеният, най- аплодираният пианист, любимец на Караян, прави много записи с най-големите диригенти на века - Джулини, Мути, Орманди, Претър, Бърнстейн, Озава. Звукозаписната му кариера продължава близо 40 години. И остава да добявя, че Вайсенберг беше великолепен джаз импровизатор, а като композитор е автор на 2 мюзикъла, клавирни пиеси, "Соната в състояние на джаз" и др.
При гостуването си през 1979 г. в родината Алексис Вайсенберг дава интервю за БНР, което се пази в Златния фонд. Чуйте откъс от него в звуковия файл.Видях всичко в журналистиката. Това заяви пред БНР журналистът Валерия Велева, която празнува своята 70-та годишнина с представяне на две свои книги – "Рани от власт" и "Ах, тази власт". "Двете книги обхващат периода от падане на власт на Тодор Живков до наши дни. В едната съм събрала интервюта, които съм правила от 1991 година до днес...
" Темата в пиесата е това, заради, което хората идват, за да я гледат, а темата за любовта е точно такава, но аз обичам да правя такива пиеси, в които на зрителят накрая малко надежда да му дам , каза за БНР Йордан Славейков, режисьор, писател, драматург и преподавател. Поводът за срещата ни е най-новото му представление "Прашка" , чиято..
В книгата " Късно завръщане" на Валентин Григоров от София ви докосвам до един позитивен, динамичен и енергичен човек. Тя съдържа лирика, приказки и разкази и от нея лъха ведрият дух на автора. С любимата Венета Терзиева, която преди време съм представяла ,живеят и работят в Берлин, събират българи - писатели в Милано, зареждат хората с..
Експозиция от 38 икони, създадени в периода 17-19 век вече имат самостоятелно зала в Художествената галерия на Русе . Те ще бъдат достъпни за посетителите целогодишно и тази промяна е част от новата концепция на галерията. С акапелни църковни произведения, изпълнени от камерния хор на Държавна опера - Русе, тържествено и с подобаващо..
Днес в Дома на киното в София се открива филмовият фестивал МЕНАР. Той запознава българската публика с културата и традициите на Югоизтока и ислямския свят. Това е 17-тото му издание. Зрителите да очакват една добра селекция от игрални, документални и късометражни филми, които ще се се излъчват до 30 януари, обясни пред БНР Здравко..
На сцената на Пловдивския театър тази вечер ще се състои премиерата на спектакъла "2084. RЕХ. Или последният цар на света" . Автор на пиесата е руският драматург Кирил Фокин , а постановката е на македонския режисьор Деян Пройковски . Ироничната антиутопия ще поведе зрителите към близкото бъдеще – свят, в който човечеството е постигнало..
На 10 януари в красивата стилна зала на Дома на австрийските инженери в двореца Ешенбах в центъра на Виена се проведе забележително музикално събитие - Новогодишният благотворителен галаконцерт на Виенската гимназия Терезианум. Държавният комплекс Терезианум включва ефектни исторически сгради, датиращи от няколко века и е седалище на..
Достатъчно е да сте в едно помещение с болен от грип, който да се изкиха и изкашля няколко пъти и се заразявате в рамките на часове . Началото е..
Проблемите в детското здравеопазване и липсата на лекари не са от вчера, те са от доста години. Недостиг има в общинските и държавните болници,..
Грипният вирус е характерен за месеците януари и февруари и нашата имунна система трябва да бъде подготвена да се справи по-лесно с това заболяване...