Алексис Вайсенберг - един от най-големите пианисти от втората половина на XX век е обявяван винаги като френски пианист, но той носеше и български дух, защото е роден и прекарал детството си в България. Поводът да припомняме за неговото музикално творчество е 90-годишнината му на 26 юл. Той си отиде от този свят на 8 януари 2012 г.
Предполагам не са малко слушателите, които са го чули за първи път през 1972 г., при гостуването му в София, и при многото му гастроли у нас в последвалите години. Помня, че при първата среща с неговото изкуство публиката беше омагьосана - видяхме един атлетичен, красив човек, от когото струеше сила, но външният вид не ни излъга. Той имаше феноменална техника, мощен звук и в същото време в него имаше сдържана емоция, приглушена страст. Самият той често е споделял: “Душата ми е рационална, тялото ми обаче - темпераментно“. Когато го слушаше, публиката изпадаше в екстаз. Спомням си, че бисовете в края на концертите му бяха много - пет, шест, може би с тях той благодареше на българите за щастливото си детство, за спомените от тези далечни времена.
Роден в София, Алексис Вайсенберг учи в Италианския колеж. С приятелите си говори български език, вкъщи семейството говори френски, а сестрите му - немски език. Затова се развива като полиглот - говори перфектно 8 езика. Започва да свири на пиано още 4-годишен - отначало с майка си (възпитаничка на Виенската консерватория), после закратко при Менахем Бенсусан и след това при Панчо Владигеров. На 10 години изнася първия си рецитал с творби на Бах, Шуман, Бетовен, Владигеров, даже и собствен етюд. На 12 години заедно с майка си момчето заминава с много перипетии за Истанбул, после се заселват в Хайфа и Ерусалим. Там учи при проф. Шрьодер. На 14 години свири Третия концерт за пиано на Бетовен с Радиооркестъра в Ерусалим. Завършва Музикална академия в Тел Авив при Лео Кастенберг и често е солист на Палестинския симфоничен оркестър. Прави първото си турне в Южна Африка на 15 години, където изнася 15 концерта с подготвена програма от 5 концерта за пиано и 4 солови програми. За три години получава ангажименти като солист на Израелската филхармония по времето, когато там работи Ленард Бърнстейн. През 1946 г., с препоръчително писмо от Шнабел и Хоровиц постъпва в "Джулиард Скуул" - Ню Йорк при Олга Самарова, а учи композиция и музикален анализ при Пърсичети. През 1947 г. печели първа награда на Осмия конкурс “Левънтрит" и наградата на Филаделфийския оркестър. Така започва голямата му кариера. Интересен факт е, че когато Владимир Хоровиц се разболява и отказва участието си в концерт на Питсбъргския симфоничен оркестър под диригентството на Стайнберг, той пише на диригента, че единственият, който може да го замести в изпълнението на Третия концерт за пиано на Рахманинов, е Вайсенберг. Изявата на младия пианист е блестяща и този концерт си остава негова запазена марка. През 1951 г. Вайсенберг очарова френската публика със същия концерт, но за да получи френско гражданство, се налага две години да служи във френската армия. През 1957 г. прекъсва за близо 12 години успешната си кариера, за да се усъвършенства - той иска да бъде нещо повече от пианист - виртуоз. Занимава се с философия и литература, работи над духовното си усъвършенстване. Триумфално е неговото завръщане на концертния подимум през 1966 година - свири с Берлинската филхармония под диригентството на Херберт фон Караян. От този момент той е най-търсеният, най- аплодираният пианист, любимец на Караян, прави много записи с най-големите диригенти на века - Джулини, Мути, Орманди, Претър, Бърнстейн, Озава. Звукозаписната му кариера продължава близо 40 години. И остава да добявя, че Вайсенберг беше великолепен джаз импровизатор, а като композитор е автор на 2 мюзикъла, клавирни пиеси, "Соната в състояние на джаз" и др.
Варненци и гостите на морската ни столица са големи късметлии - особено ако са орепомани, защото от Варна ще започне да се пише историята на българските постановки на операта "Русалка" от Антонин Дворжак. А Държавна опера - Варна може да се похвали с присъствието на една от най-високо ценените изпълнителки на главната роля – оперната прима..
В 12-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Отзвук от спектакъла на операта “Риналдо“ от Хендел на студентите от оперната студия на Йерусалимската опера /кореспонденция на Феня и Искра Декало/ - Отзвук от спектакъла на операта “Дама Пика“..
На 82-годишна възраст в Габрово почина проф. Венцеслав Николов - един от забележителните български виолончелисти, уважаван педагог и общественик, а също и плодовит писател. Роден през 1943 г. в Русе, той получава първите си уроци по виолончело от баща си – известния русенски виолончелист, диригент и педагог Мишо Николов. Първият си концерт изнася, когато..
В разгара на летните месеци музикалните афиши в австрийската столица продължават да бъдат привлекателни, предлагайки на меломаните разнообразие от събития в класическия жанр. Един от тези артистични форуми е Международният музикален фестивал във Виена (Internationales Musikfest in Wien), който се проведе за осми път като партньорство между..
Ютия, която се загрява от горещи въглени; грамофон, който свири с механична енергия от лост като манивела; ръчна шевна машина; газени лампи - това са част от експонатите от изложбата „Модерният бит от края на XIX и началото на XX век“ в Регионалния исторически музей във Враца. Експозицията включва малко показвани предмети от богатия..
Фолклорният концерт на хор "Ваня Монева", дирижиран от нейния създател, маестра Ваня Монева, е един от акцентите в културната програма в съботния ден във Велико Търново. Световно известната ни диригентка се завръща в родния си град за творческа изява след три десетилетия . Концертът на хор "Ваня Монева" е част от тридневния фестивал "48 часа..
Не се случва често на концерт солистът да бъде настойчиво канен от публиката за повторни поклони буквално след всяко свое изпълнение от самото начало до финала на програмата, далеч преди да е дошло времето за бисове. Всъщност, в десетилетната си практика не помня случай, подобен на този с Гала концерта “Sole e amore“ с участието на оперната..
Българската политическа позиция и на дипломацията ни няма да се промени и ще остане подкрепата за Украйна. Като се дискутира изпращането на войски и..
Министърът на туризма Мирослав Боршош ще посети днес град Априлци, за да се запознае с трасето, предвидено за изграждане на лифт от квартал "Острец"..
Очаква ни гореща политическа есен - протести срещу завладяната държава и институциите-бухалки, организирани от ИПВ и граждански организации, ще..