Държавата търси 25 хиляди ученици, които не са открити на адресите им, а 19 хиляди са намерени, но родителите им са отказали да ги пуснат на училище. Малко над 60 хиляди ще са първокласниците тази година, от тях за около 25-30% майчиният език не е български.
Ето какво казаха пред БНР майка и учителка в училище „Кирил Нектариев“ в пловдивския квартал „Столипиново“.
"Те са деца, всичко искат да направят, защото аз работя и не мога да се занимавам с нея. По-често майка ми я докарва до тук."
За отсъствието от училище на деца от бедни групи преподавател в училище "Кирил Нектариев" в пловдивския квартал „Столипиново“ заяви в предаването „Хоризонт до обед“:
"Този проблем го има в цяло "Столипиново", не само в нашето училище. По-голямата част идват, но има и такива, които просто е много трудно да ги накараме да идват, редовно говоря. Позволяват си неизвинени отсъствия, спират се семейни добавки при пет неизвинени, идват, после пак изчезват и така."
Според учителя трябва да има по-строги санкции и към родителите, когато не пращат децата си на училище.
"Трябва да се включат по някакъв начин и социалните служби. Да не бъда крайна, да не кажа и полицията, защото те имат единствено страх от полицията. Никой друг не може да ги стресне. Примерно да има към училището човек от районното, който при наша молба да идва с нас до дома на детето, което не посещава, за да има някакъв респект."
Едва от 2-3 години се прави нещо по проблема с децата, които не ходят на училище
След като поне 15 години само отчитахме факта, че определен брой не ходят на училище или отсъстват толкова често, че де факто резултати от учебния процес няма как да има при тях, в последните две три години решихме да започнем да правим нещо по въпроса, освен да предаваме годишни отчети на конференции. Това коментира Мария Донкова-програмен директор на Фондация "Пайдея".
"За съжаление го подхванахме от грешната страна и започнахме да се борим със статистиката, да се опитваме да намалим числата. И разбира се най-лесният начин за това са санкциите, контролът. Като гледаме какво правим - съществуването на механизма за обхващане на децата в образователната система и реинтегриране на отпадналите, които са до 16 години, виждаме наистина много сериозно усилие, но това са много ресурси за малко резултати, но траен резултат", допълни Мария Донкова.
Това, което пропуснахме да направим и го заобикаляме повече от 30 години, е реална училищна автономия, която да позволява на училището да се свърже с местната общност по някакъв значим начин и да пренареди учебната програма, така, че да може децата да влизат през своите си интереси в ученето.
"В момента нашите най-добри училища, които се използват за еталон, които се дават за пример, са училища за онази една трета от децата и родителите, на които проекта им за успех в живота е свързан с ученето на добро висше образование. На всичките си деца ние предлагаме само един вид образование и проверяваме какво са научили само по критериите на висшето академично образование", каза Мария Донкова.
За две трети от хората проектът за бъдещето не е свързан с най-доброто висше образование, което може да получи детето.
"Наистина, печелившото решение да спрем до тук със санкциите, да прилагаме това, което сме направили последните три години, но да започнем полека да развиваме училищната автономия, реална. Много често се бърка делегираните бюджети с училищна автономия. Делегираните бюджети представляват прехвърляне върху директора на отговорността за разпореждането с парите на училището за годината. Този директор трябва да приложи програмите на МОН, да подготви децата за изпитите на МОН, да избере учителите по критериите на МОН за това, кои трябва да са му учители. Той не е автономен."
Максимума свобода, който имат българските училища е да се регистрират като иновативни училища, кандидатствайки пред МОН за такъв статут и могат евентуално с около 10 процента от учебната програма да разполагат, да я пренаредят, да направят нещо, което съответства на интересите на техните деца. Това бавене на децентрализацията и на училищната автономия пречи на местните общности да направят връзката със своите училища и заедно с учителите да направят така училищната програма, че да съответства на нуждите на техните деца.
Повече можете да чуете в звуковия файл.
Петър Матов от Троян е двукратен победител във велосъстезанието Байканджии . Планинското колоездене става негова страст и хоби. Постиженията му по най-дългите веломаршрути в България са впечатляващи без да е професионален спортист. През август миналата година той постави нов рекорд за най-бързо преминаване на маршрута Ком–Емине с велосипед,..
Сдружението за развитие на българското здравеопазване издаде книжка със 7 разказа на пациенти с бронхиална астма. Целта е чрез личната история посланията да достигнат до повече пациенти за начина на живот с астма и за това, че лечението помага. Автор на книгата „Дишам“ е Мария Касимова Моазе. Тя беше представена по повод Световния ден за борба с..
" 36 години нямаме политическо съгласие, за да се въведе предметът "Религия" в училищата, както направиха в съседна Румъния. Там въведоха този предмет в училище и доколкото общувам с румънски колеги, има добри резултати сред младото поколение , така че нека да се направи нещо". Това каза пред БНР проф. Иван Желев, богослов и бивш шеф на Дирекцията..
Тази година се навършват 116 години от първите официални контакти между България и Япония . Зад тях стоят лични истории, оставили специална следа в отношенията на двете държави извън междуправителствените връзки, политическите речи и официалните визити. Президентът Радев посети японска авиобаза В страната на изгряващото слънце копнеят за..
" На 27 юни предстои нещо много грандиозно, а именно да представя най-новия си грандиозен спектакъл "Отвъд реалността" , който ще бъде представен в зала 1 на НДК и зрителите ще имат възможността да видят наистина шоу, което надхвърля всичките ни представи за магия". Това сподели пред БНР Иван Петров , по известен като Старбой Айвън : "Преди..
Липсата на персонал за детските градини и ясли в София се превръща в сериозен проблем и дори измества липсата на свободни места в детските заведения, предупреди преди дни столичният кмет Васил Терзиев . Той е внесъл законодателни промени. Като една от тях е яслите да минат към Министерството на образованието и науката. "Въпреки бързото темпо, с..
С две конференции - национално научна и национално ученическа, на 31 май и на 1 юни Никопол ще отбележи 630 години от смъртта на цар Иван Шишман . Събитието е под патронажа на ректора на Софийския университет "Свети Климент Охридски" проф. д-р Георги Вълчев и министъра на образованието и науката Красимир Вълчев . Пред БНР д-р Симеон Хинковски..
По международните стандарти една медицинска сестра следва да се грижи за 5-6 пациента максимум . Предложение за медицински стандарт за броя на..
Пеевски овладя и последната институция и си постави във витрината и трофея ДАНС. Това ще му разчисти пътя към премиерския пост, каза в интервю пред..
Народното събрание трябва да започне да действа по избора на членове на ВСС от парламентарната квота - първо да приеме правила и след това да открие..