Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мария Донкова: Трябва да започнем да развиваме училищната автономия

6 ОУ „Граф Игнатиев“ в София
Снимка: bg.wikipedia.org

Държавата търси 25 хиляди ученици, които не са открити на адресите им, а 19 хиляди са намерени, но родителите им са отказали да ги пуснат на училище. Малко над 60 хиляди ще са първокласниците тази година, от тях за около 25-30% майчиният език не е български.

Ето какво казаха пред БНР майка и учителка в училище „Кирил Нектариев“ в пловдивския квартал „Столипиново“.

"Те са деца, всичко искат да направят, защото аз работя и не мога да се занимавам с нея. По-често майка ми я докарва до тук."

За отсъствието от училище на деца от бедни групи преподавател в училище "Кирил Нектариев" в пловдивския квартал „Столипиново“ заяви в предаването „Хоризонт до обед“:

"Този проблем го има в цяло "Столипиново", не само в нашето училище. По-голямата част идват, но има и такива, които просто е много трудно да ги накараме да идват, редовно говоря. Позволяват си неизвинени отсъствия, спират се семейни добавки при пет неизвинени, идват, после пак изчезват и така."

Според учителя трябва да има по-строги санкции и към родителите, когато не пращат децата си на училище.

"Трябва да се включат по някакъв начин и социалните служби. Да не бъда крайна, да не кажа и полицията, защото те имат единствено страх от полицията. Никой друг не може да ги стресне. Примерно да има към училището човек от районното, който при наша молба да идва с нас до дома на детето, което не посещава, за да има някакъв респект." 

Едва от 2-3 години се прави нещо по проблема с децата, които не ходят на училище

След като поне 15 години само отчитахме факта, че определен брой не ходят на училище или отсъстват толкова често, че де факто резултати от учебния процес няма как да има при тях, в последните две три години решихме да започнем да правим нещо по въпроса, освен да предаваме годишни отчети на конференции. Това коментира Мария Донкова-програмен директор на Фондация "Пайдея".

"За съжаление го подхванахме от грешната страна и започнахме да се борим със статистиката, да се опитваме да намалим числата. И разбира се най-лесният начин за това са санкциите, контролът. Като гледаме какво правим - съществуването на механизма за обхващане на децата в образователната система и реинтегриране на отпадналите, които са до 16 години, виждаме наистина много сериозно усилие, но това са много ресурси за малко резултати, но траен резултат", допълни Мария Донкова.

Това, което пропуснахме да направим и го заобикаляме повече от 30 години, е реална училищна автономия, която да позволява на училището да се свърже с местната общност по някакъв значим начин и да пренареди учебната програма, така, че да може децата да влизат през своите си интереси в ученето.

"В момента нашите най-добри училища, които се използват за еталон, които се дават за пример, са училища за онази една трета от децата и родителите, на които проекта им за успех в живота е свързан с ученето на добро висше образование. На всичките си деца ние предлагаме само един вид образование и проверяваме какво са научили само по критериите на висшето академично образование", каза Мария Донкова.

За две трети от хората проектът за бъдещето не е свързан с най-доброто висше образование, което може да получи детето.

"Наистина, печелившото решение да спрем до тук със санкциите, да прилагаме това, което сме направили последните три години, но да започнем полека да развиваме училищната автономия, реална. Много често се бърка делегираните бюджети с училищна автономия. Делегираните бюджети представляват прехвърляне върху директора на  отговорността за разпореждането с парите на училището за годината. Този директор трябва да приложи програмите на МОН, да подготви децата за изпитите на МОН, да избере учителите по критериите на МОН за това, кои трябва да са му учители. Той не е автономен."

Максимума свобода, който имат българските училища е да се регистрират като иновативни училища, кандидатствайки пред МОН за такъв статут и могат евентуално с около 10 процента от учебната програма да разполагат, да я пренаредят, да направят нещо, което съответства на интересите на техните деца. Това бавене на децентрализацията и  на училищната автономия пречи на местните общности да направят връзката със своите училища и заедно с учителите да направят така училищната програма, че да съответства на нуждите на техните деца. 

Повече можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Бойко Борисов

Борисов приветства очакваното решение за пълноправно членство на България и Румъния в Шенген

Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов приветства очакваното решение за пълноправното членство на България и Румъния в "Шенген". Пред партийни симпатизанти в Дулово, Силистренско, той благодари на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен за "спазеното обещание": "Искам да благодаря и на председателя на Европейската комисия...

публикувано на 22.11.24 в 20:03
Радостин Върбанов

Кои са "вратичките" в Закона за движение по пътищата?

На 11 ноември само бързата и адекватна реакция на шофьор на училищен автобус предотврати тежка трагедия с 19 деца в Свищовско. В следобедните часове тир с румънска регистрация, движещ се с несъобразена скорост, навлезе в насрещното платно на завой в село Вардим и секунди го деляха от челен сблъсък с ученическия автобус. Шофьорът на ученическия..

публикувано на 22.11.24 в 18:30

Технологиите като "глас" на невербалните хора

Над 100 000 деца и възрастни у нас имат затруднения в говора и комуникацията . Това са хора с ДЦП, аутизъм, афазии, деменция, интелектуални затруднения и други състояния. Допълваща и алтернативна комуникация (ДАК) помага на хиляди невербални хора по света да общуват и да се развиват. "Темата е много важна. Тя касае много хора, които..

публикувано на 22.11.24 в 12:23

Епохата на Водолея - ера на приятелство и разбирателство, на бум от нови открития

Семейство Галина Герасимова и Андрей Грива разказват за ерата на Водолея - за човека между технологичния напредък и непреходните човешки ценности . Тя е историк, богослов, режисьор и издател, а той е музикант и лектор по теми за живота и словото на Учителя Петър Дънов. И двамата са изкушени от астрологията и имат много познания в..

публикувано на 22.11.24 в 09:01

Проф. Николай Габровски: Време е да бъде изработен национален план за мозъчно здраве

Време е да бъде изработен национален план за мозъчно здраве. Това каза проф. Николай Габровски, председател на фондация „Съвет за мозъчно здраве“, организатор на кръгла маса „Мозъчните заболявания – предизвикателства и решения“. По думите на проф. Габровски 180 милиона души в Европа живеят с мозъчни заболявания, но вероятно са повече, тъй..

публикувано на 17.11.24 в 07:01

Кончетата и децата със специални потребности: Среща между приятели

От няколко месеца конната база "Ахил", в която се провеждат терапевтични занимания за деца със специални потребности, е в новия си дом – терен в близост до софийското село Бистрица , закупен благодарение на дарителска кампания за спасяването на базата. Към момента е изградено място за настаняване на шестте коня, които работят с децата. Предстоят още..

публикувано на 15.11.24 в 15:09
Владимир Темелков

Дигитализират ключови административни услуги в Пловдив

Започва най-мащабната дигитализация в Община Пловдив . Служебното правителство е отпуснало 20 милиона лева за целево изграждане на Географската информационна система. Тя ще бъде изградена до година и половина. Новата система ще обхваща всички отдели, както и 90% от предлаганите от общината услуги.  С въвеждането на системата ще има..

публикувано на 15.11.24 в 11:01