В турския град Ескишехир неотдавна отвори врати Музей за модерно изкуство. Сградата, проектирана от японския архитект Кенго Кума, е изградена от дърво и естествени материали и е част от модернизирането и подмладяването на 800-хилядния град, превърнат в студентски център.
Пренаситен от небостъргачи, погледът се обръща към природата
Проектите на Кенго Кума - от Япония и Китай през Италия, Франция до Австралия, са с ясното послание за близост с природата.
„През 20-ти век новият стил на живеене означаваше небостъргачи и високи жилища. Скучно е, нали? 21-ви век налага друг стил - на възможностите, на разнообразието“, казва Кенго Кума и демонстрира пред каравана от дърво, с различен от обичайния дизайн от метал.
„Защото това създава тотално различна атмосфера. Това не е голяма каравана. Около два и половина метра на шест. Но чрез този прекрасен интериор искам да ви покажа новия начин да се почувстваш щастлив. Дори като я поставихме в центъра на Токио, хората се изненадаха. Вътре има 12 места. И отворихме в нея ресторантче.“
Според японския архитект е ясно доловимо желанието на хората да се върнат към природата. „И това е, защото през XX век всички са били отгледани в тези бетонни кутии, което не ги е правило щастливи. Затова за XXI век ние, като архитекти, трябва да търсим през нашата работа новия начин на живот."
Дървото е любимият материал на Кенго Кума. В проекта си от 2010-а година той свързва две обществени сгради в японския град Йошохара с тип дървен мост, който може да се ползва и като място за изложби и културни прояви. Ефектът от проектираните дървени конструкции се отразява моментално в Инстаграм.
Световноизвестна верига за кафе пък чакала две години, за да може Кенго Кума да направи необичайния дизайн на сградата с дървени материали. Но чакането си струвало, защото рекламата на заведението била огромна.
Ерата на дървото едва сега започва
Кенго Кума е на мнение, че ерата на дървото тепърва започва.
„Нетърпелив съм да разбера какво ще се случи в областта на проектирането и строителството през следващите 20 години. Имаме например възможност с определени техники да правим дървото прозрачно, но до някаква степен - имаме проблем как да го запазим здраво. Единият начин е като го направим „на сандвич“: между стъкло“, разказва той и допълва, че през последните години вече има нови технологии, които правят дървото все по–устойчиво на огън.
По отношение на екологията – дървото се оказва подходящо, за да се намали ефектът от глобалното затопляне, допълва Кума.
„Но всяко дърво си има време да бъде използвано. За стадиона, който проектирах за Летните олимпийски игри в Япония догодина, използвам японски кедър, който е на 60 години. Но без система за залесяване и отглеждане, няма как положението на горите да се подобрява.“
Олимпийски стадион от рециклирани материали
Така японският архитект Кенго Кума отговаря на критиките, че последният му проект – стадионът, на който ще се провеждат Летните олимпийски игри в Токио догодина, застрашава горите. Съоръжението трябва този месец да отвори врати за шестмесечно тестване.
Изграденият на три нива стадион ще има близо 68 000 места по време на игрите и 80 000, когато японският национален отбор по футбол играе там. Кенго Кума пояснява, че за стадионът се използват над 70 000 кубически фута от лиственица и кедър от почти всички 47 префектури на Япония, с акцент върху районите, засегнати най-силно от земетресението и цунамито през 2011 г.
„Мястото на стадиона е район с гора, която е част от комплекса - гробница на император Мейджи. Хората искаха стадионът да е в хармония с околността. И начинът, по който можеше това да се постигне, е да използваме дърво за фасадата, а на терасите да разположим растителност. При проектирането се опитахме да намалим възможно най-много височината на структурата. Новият стадион е висок 47 метра. Старият стадион на Кендзо Танаге, построен през 1959-та година, беше 60 метра висок. Когато през 1964-та година той беше домакин на Олимпийските игри, аз бях едва 10 годишен. И тогава бях впечатлен от красотата на тази бетонна сграда. Но това беше впечатление, модерно през XX век. В XXI век ние живеем в различни времена. И затова за новия стадион се вдъхновихме от детайлите по сградата на храма Хорюджи - най-старата дървена сграда, построен е преди близо 14 века. Тайната на този дълъг живот са сегментите и детайлите, които могат да бъдат сменяни, ако някоя част се повреди. Все пак не всичко трябва да издържа хиляди години. Същите концепции съм заложил в строителството на олимпийския стадион. Използваме рециклирани материали. За покрива използваме метални рамки и дърво, прозрачни фотоволтаици. Осигуряваме и естествена вентилация, като предварително направихме компютърни модели на ветровете.“
Японският архитект Кенго Кума вярва, че чрез проектите си може да направи дори и неприветливи места привлекателни за хората. Твърди, че сградите на бъдещето трябва да бъдат в хармония с природата отвън и да създават уют отвътре.
Насоки и идеи, стъпки и упражнения, които да ни помогнат по пътя за реализацията на нашите мечти, даде в интервю за предаването "Нощен Хоризонт" Анастасия Карнаух - журналист, предприемач и собственик на онлайн бизнеси, както и създател на групата "50 цели за 2025" , в която близки и далечни на нея хора се учат да "целеполагат", т.е. да..
"Нова година - нов късмет!", но в днешно време май е по-коректно да се каже "Нова година - нов цвят от Пантон!", тъй като избраният от тях нюанс Мока Мус буквално ще виждаме в близките над 300 дни навсякъде около нас, включително по дрехите, по аксесоари и дори по домовете ни. Как и нашият дом бюджетно да е в крак с актуалните цветови..
Самото му име загатва интересна фамилна история и автобиография - Аугусто Ечевери Чуковски има колумбийска, френска, българска и беларуска кръв, но се чувства изключително свързан с културата на Полша, защото детството му преминава там. Преподава полски език в Софийския университет, а освен това е и музикант. Как празнуват в Полша и Колумбия,..
Културата на Южна Америка присъства в живота и празниците на семейството на Мануела Панаретова . Тя е испанист, преводач, преподавател по испански и италиански език, а личният ѝ живот е свързан с Чили, където живее по време на брака си с чилиец. Как отбелязват Коледа и Нова година в нейната фамилия и как съчетават българската и чилийската..
Таня Лий e българка, а съпругът ѝ Джегук Лий е от Южна Корея. След като се запознават благодарение на общ познат от корейската общност в България, първоначално ги събират разговорите за Съединените щати и любовта им към тази държава отвъд Океана. Сега вече като семейство Таня, Джегук и синът им Дамин съчетават в ежедневието и празниците си..
В Афганистан Новата година – Навруз , всъщност ще посрещнат на 21-ви март, а не на 1-ви януари, защото празнуват по друг календар. Част от афганистанската общност в България обаче ще отбележи 2025-година заедно с нас. Какви са приликите и разликите в празнуването тук и там, както и как смесват традициите афганистанците в страната ни разказа..
Семейство Даниела Савомолска – Овчарова и Владимир Овчаров са професионални художници, артистични номади, живели са близо 30 години в Съединените американски щати. Решиха да се завърнат в България, но не в родната София. Избраха новият им дом да бъде в бивша бозаджийница във великотърновското Ново село. Преобразената от тях къща в самия център на..
Община Русе дължи отчет за парите от частния паркинг на Дунав мост . Това каза в предаването "Нещо повече" журналистката и политически наблюдател..
Втори мобилен оператор обяви, че вдига едностранно цените на услугите. " Докато се захласвахме по леденото хоро, sms -ите валяха цял ден и..
2025-а ще бъде интересна. Четири големи планети ще сменят знаците , в които са били през последните години. Това е забележително и ще доведе до..