Дълга редичка от бързащи напред или оглеждащи се назад хора с най-необходимите вещи в торбичка или куфар в ръце - така изглеждаше финалът на балета „Тевие“ по мотиви на разказите на Шалом Алейхем, постановката на базелския балет на хореографа Ричард Уелок. Той изправи на крака публиката в Телавивската опера.
Израел е страна от имигранти и всеки носи в спомените си момента, когато е напускал Родината си и е тръгнал към непознатото. Дори тези, които са родени в страната, са отрасли с разказните на родителите или бабите и дядовците си. Сам хореографът признава, че през всичкото време се е питал „къде е онази страна, където си струва да се преселиш“. По разказите на Шалом Алейхем е направен и световноизвестния мюзикъл „Цигулар на покрива“. Затова е предизвикателство за композитора Оливие Туан да напише съвсем нова музика, за клейзмерски оркестър, по която е създаден балета. И акцентите в либретото са различни. Набляга се на съмненията на прочутия млекар Тевие, който има 5 дъщери за женене. Знае се колко е трудно в днешно време да се намерят свестни момчета, на които да предадеш най-големите си съкровища - своите щерки. Затова всеки от ухажорите му изглежда далеко от желаното. В тези па де троа, в които Тевие се опитва да отпъди избраника на момичето си и да му докаже, че то заслужава „приказен принц“, са колкото разнообразни като хореография, толкова близки по дух. С музикални мотиви и с характерен танц са изобразени толкова различни образи на всяка от влюбените двойки. На комичния танц на градския пройдоха с уж успялата в града щерка, станала шивачка, може да се противопостави изпълнения с мотиви от частушки дует на казака от близкото село с влюбеното момиче, готово да смени дори вярата си, за да бъде до своя любим. Наистина смешно бе предадено с танц изучаването на Талмуда от поотрасналите ученици, ръководени от не особено сръчен и начетен селски равин. Измежду тях обаче бе намерила своя избраник другата щерка на млекаря. Отначало сдържаният танц между двамата млади прераства в страстно преплитане на телата, но в стилистиката на народните танци. При всеки от па де дьотата на петте дъщери и любимите им имаше много оригинални и неочаквани поддръжки и движения. Сред постиженията на хореографа са два от масовите танци. Те пресъздават двата погрома, които претърпява еврейското селище в Украйна. След втория остават само изпепелени сгради и поля и се налага хората да си търсят щастие или просто оцеляване далеко. И в музиката, и в движенията имаше нещо от казашкия дух, но дори напомняше за случилите се половин век по-късно фашистки набези над евреите, предпочели да останат по родните си места в Украйна. Всяко от изпълненията на ансамбъла и на солистите бе изпитано до последния детайл.
Макар и минималистична, много изразителна бе сценографията, най-често с прожектирани откъси от клипове, в които самите балетисти участват, но вече в стилистиката на кино актьори. Специално място заслужи акомпанимента от клейзмерския оркестър с петимата музиканти, чието участие само по себе си бе прекрасен концерт. Представлението бе част от дните на Швейцария в Израел, посветени на годишнина на дипломатическите отношения между двете държави.
София Арт Институт е организация, която дава равен достъп до изкуство на всеки. Наред с много други проекти, екипът, воден от пианистката Венета Нейнска, стартира организирането на Хорова академия, в която ще могат да участват ентусиасти от различни възрасти. Под артистичното ръководство на Яна Делирадева и Валентина Георгиева, Хоровата академия ще..
На 24 ноември с официално откриване на барелеф и концерт под надслов „Паметта дирижира времето“ Община Шумен, Симфониета Шумен, гост-солистката Пламена Мангова и диригентът Славил Димитров отдадоха почит към паметта на маестро Станислав Ушев. Барелефът вече е поставен на източния вход на Община Шумен, а негови автори са скулпторът Бехчет Данаджъ..
На 28 ноември в залата на Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в София ще бъде открит фестивал за съвременна музика, посветен на 100-годишнината от рождението на композитора Андре Букурещлиев - едно от ярките имена във френския авангард през втората половина на ХХ в. Ще бъдат почетени и други забележителни юбиляри - Лучано Берио и..
Националният музикален театър "Стефан Македонски" кани публиката утре на "Кабаре". Спектакълът ще се играе също на 29 и 30 ноември, както и на 2 декември. Това е гротесков спектакъл за едно общество, което се смее, пее и позира, докато светът навън се плъзга към авторитаризъм. " Живеем в глобална версия на този морален парадокс –..
Тази вечер, 27.11, в Сатиричния театър ще се състои предпремиерата на постановката "Примадони", режисирана от директора на трупата Калин Сърменов. "Едно от нещата, които страшно много ми харесаха в този текст, е неговата липса на претенциозност. Това е един откровен текст, който носи след себе си чиста форма на забавление, усмивка и любов..
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме един певец с необикновена съдба, работил основно в оперните театри в Русе, Пловдив и София - баса Алексей Милковски. На 26 ноември се навършват 100 г. от рождението му. Алексей Милковски е потомък на знатна фамилия, чиито корени са във Волжка България. Роден е в..
В сряда, 26 ноември, в Първо студио ще се представи Смесеният хор на на БНР, ръководен от диригентката Любомира Александрова. Началото на концерта е в 19:00 часа, а програмата е особено интригуваща: Ще прозвучат духовни произведения от Ценко Минкин, Золтан Кодай и Ленард Бърнстейн. "Избрали сме три контрастни произведения, като едното от тях..