Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

България може да привлича туристи с винени турове

Страната ни има потенциал да предлага специализиран туристически продукт

2
Снимка: Ани Петрова

Развитието на винен туризъм е един от начините България да промени представата за евтина алкохолна дестинация, посочват експерти в бранша. Разработени са 12 винено-културни дестинации по проект „Сподели България“. Те са съвместна инициатива на Министерството на туризма и Министерството на земеделието и включват 55 общини в цялата страна, близо 120 туристически забележителности и характерните за всеки регион вино и кулинария.

Гий Лабери е французин, който популяризира България като винена дестинация във Франция.

Един французин, рекламиращ българския туризъм

"Аз съм от Бордо във Франция. Живея тук от 10 години. Управлявам туристическа фирма. Също имам и малка винарна. Офисът ми се намира в центъра на Пловдив, имаме такъв и във Варна. Навлизаме на пазара от 8 години и голямата част от туристите ни са французи. През 2007-а, когато България стана член на Европейския съюз, пристигнах тук, за да проверя условията за винарните и отглеждането на лозя. Тогава пътувах и до Румъния, но открих че България е малка и красива страна. Освен това намерих своята любов. Съпругата ми е българка. Организираме винени турове в България за около 3000 френски туристи годишно, както и за други любители на виното по света“, разказа Гий Лабери за своя опит в рекламирането на страната ни като посока за туризъм.

Хората, не знаят и не се вслушват в това, което искат туристите. Те предлагат някакво вино, което смятат, че е добро. Да, това вино в България е добро, но то не среща вкуса на туриста, който идва тук, отбелязва Лабери.

Специализираните турове - туризъм с добавена стойност

България е добра дестинация. Но страната трябва да се рекламира по-добре. В много страни хората не знаят къде се намира България, че има морски и културен туризъм, че има още много неща, които може да предложи, допълни французинът.

"Това,  което ние предлагаме, е общият туристически продукт - почивки. Опитваме се да предлагаме специализирани - винени и културно-познавателни турове, но това е една много много малка част от туристите - много малка част от хората търсят специализираните форми. 90% от тях търсят стандартни почивки.  Хората, които търсят специализирани турове, са хора с доста по-високи изисквания. Те биха искали да имат различни преживявания от това, което търси масовия турист. Те искат да опознаят културата, търсят места с богата история. Предпочитат добро обслужване, добри хотели и добър екскурзовод. Те искат да научат много повече за историята и културата и за тях комфортът е много важен заради различния стандарт, при който живеят", посочи французинът от Бордо Гий Лабери, който от 10 години живее в Пловдив и управлява семейна туристическа фирма.

Виненият туризъм може да гради имидж

Виненият туризъм като преживяване създава емоционална връзка с дестинацията, затова той може да гради имидж, нещо от което България има необходимост, подчерта Екатерина Христова, инициатор на платформата за винен туризъм Winetrips.eu.

"За разлика от последните, може би около десетина години, когато за винен туризъм почти не се говореше, последните две години нещата наистина започват да придобиват посока, започват да придобиват смисъл и все повече се наблюдава желанието на всички участници в системата, която е свързана с винения туризъм,  нещата да се случват по правилния начин. И да се върне имиджа на България като една дестинация за качествен туризъм, включително и благодарение на винения туризъм", коментира Екатерина Христова.

Виненият туризъм е свързан с представяне на производствения процес, лозята, беседа за създаването на съответната изба.

Малките винени проекти с бъдеще

"И всъщност големият бум и развитието на винения туризъм последните две години тръгва именно от такива, малко по-малки винени проекти, които са или семеен бизнес, или приятелски бизнес, направени със страшно много любов и отношение към винопроизводството. И собствениците разбират смисъла от това да посрещат гости, разбират смисъла от това какво носи виненият туризъм като добавена стойност към винопроизводството", изтъкна Христова.

Около 80 изби предлагат винен туризъм, около 25 имат и места за настаняване, сочи проучване.

"Около 36 имаха ресторанти към избите, където можеха да предлагат храна. И по-голямата част от избите на практика предлагат винен туризъм след предварителна резервация, защото обичайно, за да може да се гарантира това, че ще им бъде разказано професионално, голяма част от туровете се водят от технолозите на избите", допълни Екатерина Христова. 

Още за винения туризъм и неговото развитие слушайте в звуковите файлове. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Доц. Ралица Ганева: Да сравняваме 1 лев от 1984 г. с 1 лев от 2024-та не е коректно

255% е реалното увеличение на заплатите у нас от далечната 1949 г. до 2023 г. Изследване на преподаватели в Софийския университет "Св. Климент Охридски" проследява данни за потреблението и цените на 7 вида стоки за 74-годишния период . Трите периода във фокуса на проучването са комунизъм – до 1989-а, преход към пазарна икономика – до..

публикувано на 21.02.25 в 13:47
 Огнян Исаев

Над 50 на сто от учениците във Враца, които завършват основно образование, не получават диплома за средно

Защо част от учениците, завършили основно образование, не успяват след осми клас ? Например, в област Враца през 2023 година има 918 дванайсетокласници, а когато този випуск е завършвал седми клас през 2018 година учениците са били 1943-ма . Този и други въпроси, свързани с явно и скрито отпадане от училище, поставя и търси отговори проучване на..

публикувано на 21.02.25 в 07:30
Ваня Тагарева

Над 6000 безплатни профилактични прегледи годишно по предложение на Ваня Тагарева

Зам.-председателят на Столичния общински съвет (СОС) д-р Ваня Тагарева и зам.-председателят на ПК по „Здравеопазване“ д-р Антон Койчев представиха първата общинска програма за скринингови изследвания на сърдечно-съдовата система в България. Инициативата има за цел ранна диагностика и превенция на сърдечно-съдовите заболявания сред жителите на..

обновено на 16.02.25 в 06:46
проф. Димитър Костадинов - белодробни болести

В България всяка година от рак на белия дроб се разболяват между 4300 и 4400 души

България е на първо място в Европа по смъртност от рак на бял дроб, каза проф. Димитър Костадинов, началник на Бронхологично отделение в столичната болница „Св. Иван Рилски“. С над 50 хиляди смъртни случая е намаляла смъртността в САЩ след промяна на начина на живот на хората - намаляване на тютюнопушенето, промяна в начина на хранене,..

обновено на 16.02.25 в 06:35
Мария Янева - фондация

Лекари и обществени личности дадоха официален старт на националната кампания „Прегърни своето бебе – отключи мечтата си“

Специалисти по репродуктивна медицина, общопрактикуващи лекари и обществени личности дадоха официален старт на националната кампания „Прегърни своето бебе – отключи мечтата си“ в Деня на любовта. „Няма нищо по-хубаво от децата. И няма по-важна кауза от това да подкрепяме двойките по пътя към мечтаното родителство“, заяви доц. Росен..

обновено на 16.02.25 в 05:38

Снежана Радева: Периодът на ранното развитие е критичен прозорец за децата със СОП

Васко от Нова Загора има затруднения в развитието си. Когато установили, че детето се забавя, родителите били едновременно объркани, шокирани и изплашени . Не са знаели откъде да започнат и как да подкрепят детето си. Постепенно, с помощта на специалист те се научават как да общуват с детето и да му помагат. Фокусът на услугата бил в..

публикувано на 13.02.25 в 11:38
Петър Цинцарски

БМЧК отново с АНТИСПИН кампания: "Предай нататък – любовта, не вируса"

Освен тази кампания, БМЧК работи активно и за разширяване на обучението по първа помощ в училищата – защото именно бързите реакции спасяват животи. Темата за здравната просвета и превенцията на рисково поведение също заема ключово място в работата на организацията. Кръводаряването, превенцията на зависимости, подкрепата за..

публикувано на 12.02.25 в 11:30