Институциите на Европейския съюз са постигнали съгласие по два от най-спорните въпроси в пакета "Мобилност", на които обаче България се противопоставя.
Става дума за срока, в който шофьорите на камиони трябва да се връщат в страната и за техните почивки.
Водачите на тежкотоварни камиони ще могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време в хотел, който трябва да се плаща от работодателя. Това е част от постигнатото тази нощ споразумение по пакет "Мобилност" между Европейската комисия, Европарламента и Съвета.
Шофьорът ще бъде задължен да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира.
Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.
Според председателката на транспортната комисия в Европарламента Карима Дели така се слага край на фирмите "пощенски кутии".
"Въпреки натиска на много страни членки и техните представители в Европейския парламент ние никога не сме се отказвали от каботажа и спечелихме тази битка", казва Дели.
Камионите и микробусите трябва да бъдат оборудвани с т.нар. "умни тахографи", които да отчитат международните операции, първите - до 2025-а, а вторите - до 2026-а година.
Потвърдено е обаче изключването на командироването на транспортните работници от общата директива за командироването.
Министърът на транспорта Росен Желязков каза, че когато законодателните изменения по пакета станат факт, България ще заведе дело пред Съда на ЕС:
„Заявили сме ясно намерението си, че ще търсим арбитража на съда, защото предложените мерки са непропорционални“, подчерта министърът след срещна с представители на международните превозвачи“.
Предварителното споразумение е неприемливо за България
България ще сезира Съда на ЕС, ако предварителното споразумение между евроинституциите за пакета "Мобилност" бъде окончателно утвърдено. Това заяви пред "Хоризонт" председателят на парламентарната комисия по транспорт Халил Летифов. Той изрази недоволство от договореното изискване не само шофьорите, но и камионите де се връщат в страната си през определен период от време:
"За мене е изненадващо това, което са направили Комисията по транспорта и Европейският парламент, защото е пипнато тук-там, но ограниченията за нас си остават. Целта е да се накаже периферията, разбирайте балтийските държави, Румъния, България, което е жалко".
Халил Летифов очаква правителството ще проведе разговори по темата следващата седмица и прогнозира протести на превозвачи.
Предстоят дебати
Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, заяви в предаването "12+3":
"Приетото решение за връщане на камионите на осем седмици не кореспондира със заявената цел на председателя на Европейската комисия за един по-зелен континент… Това е предварително решение, на 18-и ще има следваща комисия… Предполагам, че ще настъпи разногласие и от страните, подкрепили пакета… Казали сме докъде можем да правим компромиси и връщането на камиона не можем да приемем с компромис".
"Не ми се вижда прекрасно. Първоначалното предложение беше камионите да се връщат на три седмици, сега говорим за шест пъти в годината… В текстовете не е посечен механизъм как ще се проверява дари водачът се е прибрал. Силно ме тревожи връщането на камиона. Истина е, че от другата страна се правят компромиси и е истина, че в началото имахме позиция, която не ни позволяваше да сме гъвкави и да преговаряме с никои от страните, които подкрепят пакета. Това обаче се промени", допълни евродепутатът Андрей Новаков.
Скандално опорочена процедура
В предаването "Нещо повече" евродепутатът Ангел Джамбазки каза:
"Нашите политически противници в ЕП по пакета "Макрон" ни убеждаваха, че на Европейския съюз му трябва нова зелена сделка, няколко часа по-късно същите хора ни убеждаваха, че десетки и стотици празни камиони трябва да бъдат разкарвани нагоре-надолу из Европа на всеки четири седмици, да горят тонове нафта, да вдигат прах по пътищата, защото така е добре за техния бизнес. Представителите на Съвета, на комисията и Карима Дели ни съобщиха, че са постигнали споразумение. Настъпи смут, гняв и разочарование сред представителите на всички групи. Тук не става дума само за България, а за скандално опорочена процедура".
"В сегашния си начин на функциониране ЕС защитава до голяма степен интересите на Франция и на Германия. Митът за Европа на две скорости е факт. Франция и Германия си гонят чисто икономическите интереси и гледат на останалите държави от Съюза като на периферия, от която могат да изсмукват работната ръка. Това е истинското лице на Брюксел", допълни Джамбазки.
Той поясни, че при първия етап голямата тежест ще падне върху плещите на транспортния министър Росен Желязков:
"На него се пада нелеката задача да се опита да формира блокиращо малцинство в Съвета на министрите на транспорта. Ако това не бъде постигнато, то върху нас се връща тежестта да се гоним в ЕП".
Джамбазки уточни, че засегнатият бранш включва 120 000 души и че транспортният бранш е третият по големина, който внася пари в БВП.
Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.
Полицията е открила трима починали от огнестрелни рани в джип в района на Сливница, област София. Става дума за 47-годишен мъж, 45-годишна жена и 18-годишно момче. По информация на БНР това са двама родители и синът им. Разследват се причините за случая.
Американският президент Доналд Тръмп проведе вторият от встъпването си в длъжност телефонен разговор с китайския лидер Си Цзинпин. Основна тема на разговора беше съдбата на популярната в цял свят социална платформа TikTok, чийто собственик е китайска компания. Двамата лидери обсъдиха възможностите за постигане на сделка, която да предотврати..
Десетки пътници са блокирани на гръцкото пристанище Пирея. Спряха фериботите поради силен вятър. Пристанищните власти забраниха временно движението на много фериботи от пристанищата Пирея, Рафина и Лаврио към островите в Егейско море. В някои райони вятърът е със сила 8-ма степен по скалата на Бофорт. Предупредиха също собствениците на яхти и..
Колко е важно доброто образование и уважението към институцията "училище" - гост по темата в "Нощен Хоризонт " Адриан Николов, директор на столичното шесто основно училище "Граф Игнатиев" - един от най-младите директори в София. Николов разказа за своята педагогическа кариера, любовта към музиката и важността на образованието . Той сподели как..
За да се повиши надеждността на електроснабдяването и да се намали риска от прекъсване на тока в столичния квартал "Дружба", от "Електрохолд" са обследвали мрежата в района и са извършили някои подобрения, съобщиха от компанията за БНР. Заради ремонт се планира една част от квартала да остане без парно и топла вода през следващите три месеца..
Министерството на отбраната ще предложи военни проекти за борба с дроновете да финансирани по механизма на Европейския съюз — SAFE. Това заявява министърът на отбраната Атанас Запрянов в отговор на въпрос от народния представител "Продължаваме промяната - Демократична България" Даниел Лорер. Отломки от ракета, която може да е използвана за..
Окръжният съд в Плевен наложи най-тежката мярка "задържане под стража" за петимата мъже от организираната престъпна група за разпространение на наркотици. Групата беше неутрализирана от ГДБОП и Областната дирекция на МВР при специализирана полицейска операция . В мотивите си съдът е посочил, че лицата са задържани за престъпления с висока..
Във великотърновското село Шемшево вече няма нито къщи за продан, нито терени. Това каза пред БНР кметът му Кирил Ангелски. Разпределиха..
По призив на партия "Възраждане" днес край сградата на Народното събрание се проведе антиправителствен протест . Антиправителствен протест ще..
Пред Народното събрание от 14 часа партия "Възраждане" организира национален протест срещу правителството. "Внася се вот на недоверие - време е да..