Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великолепен концерт на Людовик Тезие и Мария Принц във Виенската Щатсопер

Снимка: Виенска Щатсопер


Известният и  световно признат френски баритон Людовик Тезие изнесе впечатляващ рецитал на сцената на Виенската Щатсопер в клавирен съпровод на изявената българска пианистка Мария Принц. В първата част на концерта бяха включени творби от песенното творчество на  Ференц Лист, Роберт Шуман, Франц Шуберт и Хектор Берлиоз, а във втора част след две песни на Моцарт и канцонетата “Deh, vieni alla finestra“  от операта “Дон Жуан“, последваха ария на Елецки от “Дама Пика“ на Чайковски, ария на Родриго от “Дон Карлос“ на  Верди  и ария на Жерар от “Андре Шение“ на Джордано.

Творческата симбиоза между Людовик Тезие и Мария Принц бе забележителна и очарова виенската публика, която след своите продължителни, емоционални и настойчиви аплаузи, имаше удоволствието да се наслади на няколко биса, сред които великолепната интерпретация на “Песен за звездата“ на Волфрам от операта “Танхойзер“ на Вагнер. В своя рецензия, изданието Online Merker акцентира на вътрешната енергия, която Людовик Тезие излъчва на сцената, неговото красиво темброво звучене и перфектно поднасяне на текста, както и отличния, нежен и деликатен, но едновременно с това  запомнящ се клавирен съпровод  на Мария Принц. Специално за слушателите на предаването “Каста Дива“  по  Хоризонт известната българска пианистка разказа за  своето творческо партъорство с Людовик Тезие и неговия изключително задълбочен подход и търсения в процеса на репертоарна подготовка.  Известният френски баритон също с удоволствие сподели  подробности за своя рецитал във Виенската Щастсопер.

“След първоначалната ни среща с Мария Принц на концерт в Музикферайн преди няколко години,  нашето творческо партнъорство се разви  бързо. Мария Принц ми помогна изключително много при изготвянето на концепцията и цялостната програма на соловия концерт във Виенската Щатсопер. Решихме в първата част да започнем с песенен репертоар и след това плавно да преминем към света на операта – представен с няколко емблематични големи арии - образци на този жанр. И именно тук се крие  голямото предизвикателство на един солов рецитал, както чисто гласово като вокална интерпретация, така и от гледна точка на драматургията на концерта. Не е възможно след песните на Шуберт  веднага да изпееш  арията на Жерар “Nemico  della patria“ от  операта “Андре Шение“. Тук отново съм благодарен на Мария Принц за идеята  да включим като преход към оперната част на вечерта малката Канцонета “Deh, vieni alla finestra“ от “Дон Жуан “ на Моцарт. Мисля, че успяхме да  представим една концертна програма, издържана като стил и естетика.

Виенската Щатсопер заема специално място за мен като оперна сцена, не само заради великолепната сграда на театъра, но най-вече заради публиката, която тук винаги е била изключителна – толкова сърдечна и емоционална. Онова, което особено впечатлява, е, че след всеки спектакъл на Виенската Щатсопер пред артистичния вход чакат поне  50 души меломани от публиката, за да поискат автограф или да изкажат своето възхищение от  спектакъла. Трябва да споделя, че в момента по света това се случва  много рядко. Обикновето излизаме от театъра след представлението и си тръгваме сами. Поне в Париж често е така, за съжаление. А във Виена е различно - тук хората  всеки път ни очакват. Този контакт с публиката е важен и носи много топлина и емоция, която зарежда.

Разбира се, че съм избрал професията на певец, защото обичам оперната музика и притежавам необходимия глас, но това е начин също да се срещам и общувам с хората. При този контакт, говорейки за спектакъла, те ме зареждат и възнаграждават с тяхната емоция. Чувството е специално не защото моето его се нуждае от това, но ние хората на изкуството сме много чувствителни като натура.  Като артисти разкриваме душите си на сцената, отваряме сърцата си към публиката и когато тя поеме нашата емоция и също се разкрие към нас и реагира на изпълненията ни, това е онзи вълшебен миг на сливане, който носи щастие както на певеца, така и на публиката“ сподели Людовик Тезие.

В звуковия файл чуйте цялото интервюто с Мария Принц и Людовик Тезие за предаването за музикално-сценични изкуства „Каста дива“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Българска галавечер в Концертхаус - Виена 2025

Честваха 24 май в Концертхаус - Виена

На 22 май в зала „Моцарт“ на известния виенски Концертхаус се състоя забележителна галавечер на българската култура и музика "Opus 2", посветена на светлия празник 24 май.  Престижното събитие с участие на световнопризнати български и австрийски музиканти бе организирано за втора поредна година по инициатива на виртуозната българска..

публикувано на 31.05.25 в 18:28
Банкет на служители в електрическата централа в Чепеларе, 1922 г.

Храната в две епохи - за това разказва изложбата на Държавна агенция "Архиви"

Историята на храните и напитките като част от развитието на България от Освобождението до 90-те години на XX век разказва изложба на Държавна агенция "Архиви" . Как са се произвеждали и продавали те, каква е била културата на сервиране, кои са били най-посещаваните ресторанти и сладкарници, какви са били любимите храни на популярните..

публикувано на 31.05.25 в 08:50

Специално издание на "София филм фест" започва днес

"Операция Кино София" е специално издание на "София Филм Фест на път" - пътуващият формат на международния кинофестивал "София Филм Фест" с прожекции в населени места в райони в периферията на Столична община с вход свободен.  Целта е жителите на тези населени места да имат достъп до публични прожекции на избрани филми, разказа за..

публикувано на 31.05.25 в 07:00

Вторите части в музиката - поетичен прочит на шедьоврите през вековете

„Вторите части в музиката” е музикално-поетичен спектакъл, с който флейтистът Мартин Павлов и пианистът Иван Керековски обикалят българските сцени. Вече са представяли програмата в Плевен и Добрич, а предстои да се срещнат с публиката на 3 юни в Концертната зала на Враца и на 24 юни в Софийската градска художествена галерия, в рамките на фестивала..

обновено на 30.05.25 в 18:02

Софийски музикални седмици - отново с пролетно и есенно издание

Софийската филхармония откри 56-ото издание на международния фестивал "Софийски музикални седмици" - по традиция в навечерието на празника 24 май. Диригент в концерта беше Карло Тенан, а солисти - сопранът Александрина Пендачанска и цигуларят Шломо Минц, артисти със световна кариера. Пролетната част от фестивалната програма ще продължи до 3 юли, а..

публикувано на 30.05.25 в 12:40

Музикалното общуване на новото поколение, започна Младежки джаз фест София 2025

Последният ден от Младежки джаз фест София 2025, на 31 май, е и с най-динамична програма, която започва в 11 ч. с конкурсната част, а надвечер ще продължи със заключителен гала концерт, джем сешън и награждаване на отличените участници. Именно това е и денят, в който организаторите канят и публика , входът е свободен, а мястото на провеждане е..

публикувано на 29.05.25 в 17:30

70 г. от рождението на композитора Кирил Илиевски

Кирил Илиевски е композитор, цигулар, педагог и общественик, оставил значима следа в съвременната българска музика. На 27 май той можеше да празнува 70-годишнина, но си отиде през 2019 г. Кирил Илиевски е роден в София, в семейство на музиканти. Завършва Българската държавна консерватория (днес Национална музикална академия „Проф. Панчо..

публикувано на 29.05.25 в 17:00