Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От детските наблюдения на небето до глъбините на галактиките

Адвокат и астроном в дебрите на астрофотографията

Снимката на космическа мъглявина може да отнеме часове

Снимка: ЕПА/БГНЕС

„В астрофотографията, както и в риболова, чакането е голяма част от процеса. Планирането също е много важно. Да отидеш да сглобиш телескопа, който ще ползваш, е само първата крачка, която при мен например трае часове.“ Ако думите на Венцислав Крумов ви обнадеждават, значи има какво да научите за астрофотографията от следващите редове.

Денем Венцислав Крумов е адвокат, а нощем… астрофотограф. За да снимаш небето, трябва да разбираш от астрономия, от звездни карти, физика, дори от информатика, допълва го астрономът Ганчо Ганчев. Двамата гостуваха на предаването „Нощен хоризонт“, за да разкажат за тайните на това необичайно хоби. Всъщност, не толкова необичайно, тъй като се оказва, че поне няколкостотин души у нас се занимават с астрофотография.

През последните години техниката – както телескопите, така и фотоапаратите, а и програмите за обработка на данните, са станали много по-достъпни, разказва Ганчев, според когото „в ден днешен всеки може да си позволи да бъде астрофотограф.“

Венцислав Крумов и Ганчо ГанчевАстрофотографията е едновременно част от астрономията като наука и хоби и част от фотографията – професионално и любителски, поясняват Венцислав и Ганчо.

Снимането на небето е последвало изобретяването на първите химически плакиЛюбителите астрономи са много повече от професионалистите и много от обектите биват забелязвани или откривани за първи път точно от любители. „С техните малки телескопи успяват да открият планети извън Слънчевата система, както големите телескопи в големите обсерватории. Тоест помагат на професионалните астрофизици“, подчертава Ганчо Ганчев.

Фотографията е рисуване със светлина, припомня той. „Ние, с нашите камери и фотоапарати, „рисуваме“ тези картини, които се описват по небето и тези обекти, които наблюдаваме много далече. Някой път успяваме да изкараме и цветове от тях.“

Ганчо Ганчев

Процесът е много по-дълъг и специфичен в сравнение с други видове фотография, уточнява Ганчо Ганчев с уговорката, че можем да говорим за бърза и бавна астрофотография, както и за такава на обекти в Слънчевата система и по-далечни - „дори астрофотография на други галактики.“

„Ако искаме да снимаме Слънцето и Луната, дори с една отделна снимка, един кадър можем да получим астрофотографна снимка и сме готови. Обаче ако искаме да снимаме една мъглявина – примерно мъглявината в Орион, ще ни трябват няколко десетки минути, дори часове, за да получим достатъчно добър резултат“, дава пример Ганчо Ганчев.

Венцислав Крумов

Венцислав Крумов помни първите книги за космоса, които е чел. Казва, че влечението му към астрономията е още от ранните детски години. „За мен астрофотографията е най-лесният способ да се докосна до тези невероятни неща, които се намират горе, на небето, в тая необятна  вселена. Неща, за които само съм чел или пък видял в интернет, да ги видиш на своя телескоп, на екрана на своя компютър, просто е умиротворяващо."

На подобна възраст е открил своята страст към небето и Ганчо Ганчев.  „Може би бях доста малък –7-8 годишен съм гледал небето, може би на село, на планина и съм се възхищавал на тези светлинни точкикакво са, къде се намират, какво представляват. Един от първите ми спомени е съзвездието Орион и до ден днешен то ми е любимото съзвездие. С бинокли почнах да наблюдавам случайно звездите, без никаква посока, без никакви карти. Беше като разходка за очите по небето.“  

„След получаването на „суровите кадри“, идва ред на компютърните програми. „И се събират всичките кадри в един кадър, информацията се събира и се увеличават и детайлите, и количеството информация. Говорим за сигнал – шум. На нас ни трябва повече сигнал в картината от обекта, отколкото шум. Ако картината е само шум, няма да получим крайния резултат, който очакваме. Има също така наречените калибрационни кадри, в които трябва да изчистим шума и други „неравности“ на оптиката, на камерата", разкрива още тънкости на астрофотографията Венцислав Крумов.

Цялото интервю слушайте в звуковия файл. 

Снимки в текста: Пламена Бачийска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Стефан Антонов

Стефан Антонов: Следващата 2026 година ще бъде като последните години на комунизма

"Това не е скрит предизборен бюджет. Този бюджет отразява стремежа на всяка една партия да не изостава от популистката лудост на предишните партии , както се пее в македонската песен - "Проклет да биде, кой пръв почна". Това каза пред БНР журналистът Стефан Антонов : "През 2022 година бяха направени първите подаръци към един конкретен..

публикувано на 19.11.25 в 13:47
Професор Любомир Хаджийски

Български учен е сред иноваторите за въвеждането на изкуствен интелект в медицината

Български учен е сред иноваторите и моторите за въвеждането на изкуствен интелект в медицината и при разчитането на данни на образната диагностика в световен план. Професор Любомир Хаджийски от Департамента по Радиология на Университета в Мичиган, САЩ, даде специално интервю за "Хоризонт" за предизвикателствата при интеграцията на изкуствения..

публикувано на 19.11.25 в 11:45

Проучване на WWF – България: Заради речни бариери от миналото има опасност от наводнения

"Нашите проучвания ги започнахме далеч преди тези трагични събития с наводненията . Те има съвсем друга цел – да проучат какво е здравето на речните екосистеми, на реките в България. Установихме сериозен проблем за всички европейски реки – тези речни бариери, които са били построени в миналото и които вече не изпълняват предназначението, за..

публикувано на 19.11.25 в 11:35
Малгожата Хейдук-Громек

Малгожата Хейдук-Громек за историята на проекта "Поезия в метрото"

Официалното откриване на десетото издание на проекта "Поезия в метрото" е тази вечер от 18.30 часа в Полския институт в София.  "Преди десет години тогавашният директор на Полския институт  Ярослав Годун  преди да дойде в София, е бил директор на Полския институт в Киев и там е направил подобна кампания - "Поезия в метрото". Това каза пред..

публикувано на 18.11.25 в 12:24

AI артистите катерят еърплей чартове в Щатите 

Може да се каже, че дебатът „за“ или „против“ творчество създадено с или с помощта на Изкуствен интелект е на път да се изчерпа и да бъде изместен от по-съдържателни дискусии за това какво да правим сега, когато разкази, песни и видеоклипове направени от AI са част от ежедневната ни консумация онлайн.  Песента How Was I Supposed To Know се записа в..

публикувано на 18.11.25 в 12:07
Проф. Амелия Личева

Откриват тазгодишното издание на проекта "Поезия в метрото"

Официалното откриване на десетото издание на проекта "Поезия в метрото" е тази вечер от 18.30 часа в Полския институт в София .  "Това е един от успешните проекти , защото успя да запознае българската публика с много и световно големи поети, и български". Това заяви пред БНР  проф. Амелия Личева,  главен редактор на "Литературен вестник":..

публикувано на 18.11.25 в 10:59
Ивайло Динев

Ивайло Динев: На Балканите имаме протестна демокрация

Както в България, така и в останалите балкански държави, типично за постсоциалистическия контекст, голяма част от държавите имат тип режими, които са протестни демокрации : масовите протести и протестното гласуване  за антисистемни партии са двата механизма, които движат тези политически системи . Това мнение изрази пред БНР политологът..

публикувано на 17.11.25 в 09:04