Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Премиера на „Севилският бръснар“ в Телавивската опера

Снимка: The Israeli Opera

В операта „Сeвилският бръснар“ на Росини почти няма ария, която публиката да не познава и да не си е припявала. В спектакъла на Телавивската опера творбата бе поднесена в стилистката на нямото кино от началото на ХХ век. Интересът към спектакъла бе огромен. Не се е случвало друг път да ни спират почти от автобусната спирка с питане за излишни билети. И това на фона на затворената Миланска Скала заради настъплението на пандемията корона вирус и на отмененото участие на чужденци в телавивския маратон, което бе обнародвано точно по време на премиерата в оперния театър, който се намира по трасето му!

Още по време на увертюрата започна трескавото тичане, премятане, падане и ставане по сцената. Цялата комедия на ситуацията се „помещаваше“, според идеята на датчанина Мартин Лингбо, в двуетажна сграда с малки бръснарница и нотариална кантора на приземния етаж и с „падащи“, по-точно местещи се четвърти стени на двата етажа, така че действието ту бе в къщата , ту - на улицата пред нея. Интересно бе решението и на персонажите. Най-комичната и невзрачна фигура, изцяло решена със средствата на клоунадата, бе на граф Алмавива – френския тенор Себастиан Друа, който тук бе неудачник, страхливец, несръчен и каквото още ви дойде на ум.Ако не бе Фигаро и най-вече кесийките с жълтици, с които подкупва всички по пътя си, едва ли би се оженил за Розина. Що се отнася до красавицата, тя преди всичко се отличаваше с прекрасен глас- мецосопрана от Русия Айгол Ахметчина, и с пластичност. Танците й често изглеждаха доста съвременни, а зрителите още от първата сцена се възхитиха на Розина в мъжки бричове, която се опитва да избяга по завързани чаршафи от прозореца на втория етаж на къщата на настойника си. Следва комично гонене в стила на немите форми и, естествено , връщането й, завързана в чувал. Може би най-привлекателната фигура в този прочит на операта-буфа, която бе доведена до буфонада, в което не винаги преобладаваше добрия вкус ( но и в нямото кино той не е на първо място), беше образът на дон Базилио-Гуидо Локонсоло. Стройният красавец също не е безразличен на Розина, но има един съществен недостатък- доста е беден. Затова стигащият до пояса му граф Алмавива, с пълните с пари джобове, не можеше да не го измести от всяко невинно моминско сърце… Музиката, която ние познаваме като „ария на клеветата“, тук бе решена като алхимична сцена, може би с елементи на магьосничество, или най-малкото на впечатляващи химически експерименти с огнени и звукови ефекти, които дори накараха подслушващия Фигаро да „загуби“ за малко слуха си. Що се отнася до Фигаро - Джонатан Мишие, това не бе хитроумният симпатяга, с когото сме свикнали, а ленив тарикат, който освен с фризиране на перуки се занимава и с татуировки, а никога не пропуска да отмъкне, откъдето успее, каквото види. Клептоманията, заедно с любовта към подслушването, са главните му козове в мелодрамата на сцената. В решението на оперния спектакъл имаше и няколко безмълвни персонажи, които изпълняваха всевъзможни комични етюди. Едно бе сигурно: трите часа на представлението отминаха като една минута и нямашекак нито за миг зрителят да се отпусне и да поскучае.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Започна новият сезон на Българските концертни вечери в Ню Йорк

Българските концертни вечери в Ню Йорк бяха открити за 21-ви пореден път с гала в зала "Уайл" на Карнеги хол - една от най-престижните сцени за класическа музика в света. Концертът се състоя на 29 октомври и беше в чест на Лиан МакАлистър, която от години подкрепя български културни инициативи в Ню Йорк. Организацията, която е продължение на..

публикувано на 06.11.25 в 16:58
 Добрин Добрев-Финиотис

"Добрата съдба - песни през сълзи" за Верка Сидерова и Димитрина Кунева

Разказваме за песента като съдба, за гласовете, които носят в себе си земята и небето на Добруджа . За силата на народната песен, която не остарява, а се предава от уста на уста, от сърце на сърце. Песента, която пази паметта, обича, лекува и ни напомня кои сме. Наш специален гост е Добрин Добрев-Финиотис - певец, поет, писател и изследовател,..

публикувано на 06.11.25 в 15:19
Български класически концерти - Лос Анджелис

Започват Български класически концерти в Лос Анджелис

Цигуларката Благомира Липари и композиторката Пенка Кунева са в центъра на организацията, която приема за своя мисия популяризирането на българската музика в мегаполиса Лос Анджелис, САЩ.  Концертната поредица "Български класически концерти - Лос Анджелис" започва на 6 ноември 2025 г. с програма, наречена "Български будители". Ще прозвучат пиеси от..

публикувано на 06.11.25 в 10:43
Иван Янъков

Иван Янъков ще представи всички клавирни концерти от Бах в Добрич

На 5 ноември в Огледалната зала на Добрич Българският камерен оркестър ще изнесе първия от три концерта в рамките на два сезона, в които ще представи пред публиката всички клавирни концерти на Йохан Себастиан Бах. Идеята е на диригента на състава Арто Чифчиян, който кани пианиста с успешна международна кариера Иван Янъков не само да солира, но и да..

публикувано на 05.11.25 в 16:52

“Каста дива“ с отзвук от “Опералия“ 2025

Четвъртото издание от 33-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ е посветено на оперната олимпиада “Опералия“, която се проведе за първи път в България от 20-и до 26-и октомври. 20-21 ч.: - Думи на легендарния испански тенор Пласидо Доминго – създател на най-престижния световен конкурс..

обновено на 05.11.25 в 15:39

"Петя и вълкът" - отново в Първо студио на БНР

Броени дни след като спечелиха престижните награди "Кристална лира" на Съюза на българските музикални и танцови дейци и агенция "Кантус Фирмус" за върхови постижения в оркестровото изкуство и за диригентско майсторство, Симфоничният оркестър на БНР и неговият главен диригент Константин Илиевски застават пред най-взискателната публика - детската.  На..

публикувано на 05.11.25 в 15:30

"Надпяване" – фолклорна класация, ноември 2025

"Надпяване" е класация за народна музика, чиято цел е всеки месец да представя произведения в различни стилове, подредени в няколко категории, състезаващи се в рамките на една календарна година. Форматът обхваща авторски произведения, нова, етно, традиционна музика, която се доближава до вкусовете на аудитория от различни възрасти, с различни..

публикувано на 05.11.25 в 10:45