Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Железопътният товарен трафик - недооценената алтернатива

Трябва да се ускори развитието на интермодалния транспорт, за да не спират доставките

Снимка: БГНЕС

Сдружение "Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия" предлага мерки за преодоляване на транспортната кризата във връзка с коронавируса при транспортиране на стоки и суровини по направлението Турция - България - Сърбия  или Румъния в посока Унгария,  Австрия или Чехия. 

Прехвърлянето на товари от автомобилния към железопътния транспорт ще ускори транспортния процес в условията на коронавирус, подчертават от организацията.

През тази седмица с участието на частни железопътни оператори за товари стартира интермодален железопътен транспорт между Турция и Германия, който ще обслужва всяка една от страните по трасето.

В момента се разчита основно на тежкотоварния автомобилен транспорт и железопътният товарен трафик е недооценен, посочва инж. Мартин Янев - консултант и специалист в "Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия".

"Железопътният транспорт предлага гъвкави решения, евтини и същевременно стабилни, които от една страна да гарантират доставките на стоки от първа необходимост, които в момента също страдат изключително много и от друга страна гарантира, след, дай Боже, скорошното излизане от тази ситуация, едно по-бързо възстановяване и завъртане на колелата на икономиката. Решенията, които ние предлагаме и за които ние се борим в момента, са неща, които от доста години насам се обсъждат, но по една или друга причина не са достигнали до конкретни мерки, до конкретни решения", допълни Мартин Янев пред "Хоризонт".

Целта на организацията е развитието на т.нар. интермодален транспорт и то не в следващите няколко години, а скъсяване на сроковете до няколко седмици, подчертава инж. Мартин Янев:

"Това означава директни връзки с хъбовете и пристанищата - от Европейския съюз, от Русия, в това число от Република Турция, които да обезпечат в този момент и в бъдеще една непрекъсната и сигурна верига на доставките. В момента има бизнеси, които дори и в България, опитват да работят, те реално погледнато не могат, защото не могат да си доставят необходимата суровина, съответно не могат да си изпратят необходимата суровина".

В момента инициативата в тази посока основно е на частните железопътни оператори, заяви д-р Людмил Иванов - председател на Управителния съвет на "Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия". 

До този момент от България за Турция и обратно голяма част от тежкотоварните автомобили се качват на влакове от Пловдив. Това обаче е временно решение. До момента само един от 15-те железопътни оператори за товарни превози в България извършва интермодален транспорт и то само до Румъния.

Железопътният товарен транспорт има необходимост от подкрепа. Конкретните мерки са изброени в писмо до Министерството на транспорта, посочва д-р Людмил Иванов.

"Нашето предложение е Министерството на транспорта да съдейства и да отправи предложение към останалите страни за облекчаване на режимите на придвижване. Също това, което предлагаме на министъра, конкретно за България да направи - първо е необходимо временно за период от една до три години намаляване и премахване на инфраструктурните такси и разходите за енергия за товарните влакове, които возят комбиниран транспорт и контейнери. Евентуално намаляване на част от разходите на операторите по останалата мрежа на страната".

Репортажа можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Георги Семерджиев

Окончателно: 20 г. затвор за Георги Семерджиев за тежката катастрофа, отнела два живота

Върховният касационен съд сложи точка на делото за тежката катастрофа от лятото на 2022 година, в която на столичния булевард "Черни връх" загинаха две млади жени. Магистратите потвърдиха 20-те години затвор, на които футболистът Георги Семерджиев беше осъден първо от Софийския градски, а след това и от Софийския апелативен съд.  Върховните съдии..

публикувано на 21.05.25 в 15:05

Матури, процедури, подготовка. Знаем ли какво искаме да произведе българското образование?

"Не съм притеснен. Чувствам се подготвен. Каквото стане, не е краят на света ", каза пред БНР един от зрелостниците минути преди началото на матурата по български език и литература , която се провежда днес. Учениците пишат по вариант 4, който беше изтеглен тази сутрин в просветното министерство . " Готова съм на всякаква тема, която се падне ",..

публикувано на 21.05.25 в 10:15
Димитър Маринов със студенти

Димитър Маринов: Реализирах се и е време да предам това, което знам, на младите таланти

Светът познава Димитър Маринов като великолепен актьор, станал популярен с филма "Зелена книга", удостоен с Оскар от филмовата академия на САЩ. Но не са много хората, които знаят, че той е и музикант, изразяващ душата си чрез цигулката и китарата.  Филмът „Зелена книга“ с извънредна прожекция на „София филм фест на брега“ Преди броени дни..

публикувано на 20.05.25 в 11:45
Венци и майка му Галя

Как изглежда животът на глухите деца, след като навлязат в света на звуците?

Как изглежда животът на глухите деца, след като им бъде поставен кохлеарен имплант и започнат да опознават света на звуците?  За историята на Венци и вълнуващия и труден път, по който е минало семейството му и той, от бебе до дипломирането му в Класическата гимназия в София, разказват родителите му пред журналиста Елена Бейкова. Зелен..

публикувано на 20.05.25 в 10:40

Александър Чакмаков: Училището все повече изглежда като социална услуга за отглеждане на деца

На децата отдавна не им е интересно в училище. Това заяви пред БНР  Александър Чакмаков, директор на Първа английска гимназия в София. "Образователната ни система не дава интересни възможности на учениците да се развиват извън учебната програма".  Учениците и учителите препускат… Министър Вълчев: Най-трудно е в 6. и 7. клас Чакмаков..

публикувано на 20.05.25 в 10:20

След влизането ни в ЕС: Още ли ни липсва европейският заряд?

След влизането в ЕС България преживява промени, множество кризи и реформи. Все още спорим обаче дали членството ни отваря възможности за развитие, работа и образование. България преди и след членството в ЕС: Къде бяхме, къде сме и къде отиваме? Как се промени страната ни, след като избрахме демократичния път на развитие?   България,..

публикувано на 19.05.25 в 11:54

Мадарският конник, Иван Рилски и Паисий Хилендарски ще красят българските евромонети

Когато България се присъедини към еврозоната и имаме монети с българска национална страна, на тази от 2 евро, от която ще ни гледа светлият образ на отец Паисий, на гурта (кант на монетата)  ще бъде изписано: "БОЖЕ ПАЗИ БЪЛГАРИЯ" с главни букви . Този надпис е бил използван върху монетите ни между 1882 и 1943 г. В специалното интервю за БНР..

публикувано на 19.05.25 в 07:04