Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Няма данни за технологична или човешка грешка в инцидента в тунел „Железница“

Инж. Павел Диковски: Рано е да се говори за причините за срутването

Снимка: БГНЕС

Участъкът от  изграждащия се 2-километров тунел „Железница“, където вчера се срути скална маса и затрупа трима работника, е изключително сложен като терен и структура на земята. Силната влага от дъждовете е причината 6 кубика от ронливата скала да се стовари върху хората. Това заяви изпълнителният директор на фирмата-изпълнител на съоръжението Стефан Тотев.

15 строители са били на смяна в участъка на тунел „Железница“, по време на срутването на скалата, която затрупа трима работника.  Колегите им на практика са ги извадили изпод  тоновете земна и скална маса. 

Към момента проверката на няколко институции, включително и  на експертите от фирмата-изпълнител не е открила технологична или човешка грешка, каза изпълнителният директор на „Джи Пи Груп“:

„Вследствие на лошата геология. Колегите са си спазили абсолютно на 100% технологията на работа, процесът е спазен, взети са всички мерки, няма човешка грешка“.

В момента представители на специализираната в изграждането на тунели фирма, както и на надзорника, са на място. По предписание на проектанта и  експерти-геолози са предприети действия за укрепване на опасния участък, който е на 560 метра в южната тръба.

„Допълнително укрепване, 35 кубика бетон са положени през нощта…Участъкът вече е укрепен, следва да се направи един тръбен чадър, комисия има от ДНСК и експерти, която ще провери това, което е предписано от проектанта и евентуално, ако всичко е наред, ще ни разреши да продължим в съответната тръба работа“, каза още Стефан Тотев.

Състоянието на тримата пострадали работника, двама от които бяха транспортирани във ВМА, е стабилно. Третият пострадал, който е с по-леки травми, е настанен в болницата в Благоевград. Няма опасност за живота им.

Интервюто със Стефан Тотев можете да чуете от звуковия файл.

Възникналото срутване на скална маса при изграждането на тунел

Рано е да се каже какви са причините за срутването на тунела “Железница“, това коментира за БНР тунелният експерт, инж. Павел Диковски, който е и бивш шеф на Пътната агенция.

“От опита, който имам такива срутвания стават не рядко, те са едно относително често срещано явление в тунелите. Защото геологията в тунела в скалната порода не е еднородна, или рядко е еднородна. Обикновено има такива стрити зони, където теоретичната скала, както я наричаме, се е превърнала в нещо като сбит чакъл. Имаме зони едроблоково напукани скални късове, имаме зони с такива глинести прослойки, които при едно оводняване от горе от терена са с хлъзгателна повърхност и големият скален блок може да се хлъзне и да падне“, поясни инж. Диковски в интервю за предаването “12+3“.

Интервюто с инж. Павел Диковски можете да чуете от звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кабинетът създаде държавно дружество "Магазин за хората"

Правителството одобри създаването на държавно дружество „Магазин за хората“. Целта е осигуряване на достъпни български стоки, уточняват от правителствената пресслужба. Идеята за създаването на верига магазини за храни, които да предлагат евтини български продукти, беше лансирана в началото на годината от лидера на ДПС-Ново начало Делян..

публикувано на 06.08.25 в 12:10
Мартин Атанасов

Мартин Атанасов: Когато институциите мълчат, по-важно е да не мълчим ние

Два месеца след като беше представена публично, интерактивната карта "Черна писта" – разработена от 18-годишния Мартин Атанасов – е била посетена от над 300 000 души, а в пиковите дни средно 70-80 хиляди души са влизали в нея. Платформата визуализира повече от 177 000 пътнотранспортни произшествия, регистрирани от 2021 г. насам, и показа как..

публикувано на 04.08.25 в 19:03
Никола Рахнев

Граждани в борбата с пожарите: Доброволци купуват автомобили и помощни средства за гасене

"Вече дарихме една пожарна кола в Хисаря и тя е участвала в гасенето на над 30 пожара.  В момента сме в процес на закупуване на втора и на трета. Едната ще отиде в Пловдив, другата – вероятно в Тополовград". Това разказа пред БНР Никола Рахнев, създател на доброволческата инициатива Гората.бг. "Когато държавата не е достатъчно активна,..

публикувано на 04.08.25 в 13:20

Приемането на България и Румъния в Шенген не увеличи броя на туристите в Северна Гърция

Приемането на България и Румъния в Шенген не увеличи броя на туристите в Северна Гърция. Причината е във високите цени, а не в границите, коментират от туристическите агенции. Не се потвърдиха очакванията на гръцките хотелиери в Северна Гърция, че отворените граници с България ще увеличат туристите това лято. Статистиката за юли показва, че..

публикувано на 04.08.25 в 10:29

Д-р Светослава Тончева: Има завръщане на хората към библиотеките

Утре стартира 11-ият сезон на "Зелени библиотеки" в парковете на София. Началото е от парк "Гео Милев".  "Има подготвена богата музикално-културна програма. Читателите ще имат възможност да се срещнат с известни български автори",  посочи пред БНР д-р Светослава Тончева - ръководител направление "Библиотечни колекции" към Столичната библиотека...

публикувано на 01.08.25 в 11:14
Горски пожар в района на Измир, 3 юли 2025 г.

Айше Сали, кореспондент на БТА в Анкара: Овладени са големите пожари в Турция, но щетите са сериозни

4268 пожара от началото на годината - това е сериозната статистика за огнената стихия Турция, която и тази седмица активно се бори за потушаване на големи огнища като това в Бурса. Южната ни съседка е на първо място в Европа по капацитет за гасене на пожари по въздух и на второ място по този показател в света, съобщи в интервю за БНР кореспондентът..

обновено на 01.08.25 в 09:38

Части от Добрич без вода повече от 56 часа

Повече от 56 часа квартали в Добрич са без вода. Спирането ѝ става без предупреждение, без да е обявен воден режим, без първоначално дори да е ясно каква е причината услугата на ВиК оператора към част от жителите на областния център да бъде преустановена. Въпреки негодуванието водоноски са осигурени повече от 24 часа след спирането на..

публикувано на 30.07.25 в 16:30