Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Виолета Апостолова – Лети между търпението в графиката и спомените във фотографията

13
Снимка: Личен архив

Memento mori, или „помни, че си смъртен“

Заглавието е на колективната фотоизложба в рамките на фестивала „Фотофабрика“ в София, част от която е Виолета Апостолова – Лети. 

Латинската фраза напомня за мимолетността на живота, но в същото време фотографията е изкуство, което прави безсмъртни миговете, запечатвайки ги на лента. Снимката натиска на пауза един момент от настоящето, който би се превърнал в минало. 

Виолета Апостолова – Лети работи в областта на фотографията и печатната графика. Рисува корици за книги. Докторант е към катедра „Визуални изкуства“ на Софийския университет с тема, която изследва връзката между текста и образа. Има десетки изложби в чужбина – в Австрия, Великобритания, Испания, Мексико, Португалия, Франция. Член е на Съюза на българските художници. 

За нея графиката е „търпение“, а фотографията е „спомени“. 

Любовта към фотографията е кодирана в Лети от дете

Чрез снимките тя обича да се връща в спомените, да допреживява случките или да вижда миналото по-добре. Фокусът на обектива ѝ днес е върху темата за личното израстване, себеизразяването и общуването. В работата си опитва да е откровена заради отговорността пред посланията, които изкуството носи. 

Снимката е картина, оцветена от слънцето, без образование в изкуството* 

За Лети фотографията е памет, защото е хубаво човек да помни. И тъй като камерата е нещо като скицник и инструмент за интуиция, съвсем естествено творческата ѝ личност се допълва от графиката – другото изкуство в нейната биография. 

„Никога не съм си представяла, че ще бъда художник в този смисъл, в който сега съм. Започнах да уча изобразително изкуство, тъй като много исках да работя с деца като учител и реших, че през изкуството би било най-лесно... Учителката, при която ходех на уроци, ми каза, че може да научи всеки да рисува, но не може да научи човек да бъде художник и артист. Тя ми каза, че имам отношението към живота, което мога да пречупвам през изкуството“. 

Лети избира графиката, защото е „увличаща, има елемент на изненада“, а и защото обича експериментите. 

„В графиката се оставям да ме води вътрешно усещане за нещата, във фотографията - красотата и тайнствеността на живота“. 

Перфектният кадър е този, който можеш да усетиш 

„Мечтата е свързана с това какъв човек съм, а не с това, което ми се случва. Мечтата е нещо, което винаги ще бъде в нас, не знам дали може да е нещо, което се е случило“, споделя още Виолета Апостолова - Лети. 

За срещите в живота и за усещанията на един артист по време на социална изолация можете да чуете в звуковия файл. 




----- 

* Цитат от Амброуз Биърс, американски сатирик, критик, автор на къси разкази, издател и журналист

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Красимир Аврамов

Красимир Аврамов - разговор за пътя, гласа и спектакъла, който предстои

Предстои ни среща с един артист, който не излиза често в публичното пространство, но когато го направи, винаги е събитие .  Това е човек, който от години доказва, че талантът, постоянството и смелостта могат да отворят врати към световни сцени и да изведат един български глас до върховете на музиката.  Красимир Аврамов е изпълнител с..

публикувано на 24.11.25 в 12:36

В рубриката "Горещи сърца" гостува Росен Рашев - Рошпака

Ярки, весели, неочаквани и причудливи, също като своя автор, са платната на Росен Рашев – Рошпака, който е виден представител на наивизма в съвременната българска живопис. Той е на 55 години, роден е и твори във Враца. С четка и боички – от малък Още от детската градина Росенчо, както го наричали учителките, бил най-сръчното дете. Попълвал без..

публикувано на 23.11.25 в 06:13
Ю Несбьо

Ю Несбьо, ексклузивно за БНР: Писателят трябва да се доближи до всичките си персонажи

Книгите му са преведени на повече от 50 езика. Продадени са в над 60 милионен тираж. Ю Несбьо е известен като "Краля на скандинавския ноар" .  Негова емблема в криминалния жанр е инспектор Хари Хуле, а в България писателят дойде, за да представи романа си "Кръвни връзки". Продължение на успешното заглавие "Кралството", новата книга..

публикувано на 18.11.25 в 07:00
Надя Попова

Надя Попова за невидимите нишки между преживяното и въображението

Отваряме страница, в която думите са преживени . Страница, през която ще се опитаме да навлезем в един свят, където поезията е житейската съдба е изстрадана и осветена отвътре. Гост на БНР е Надя Попова - поетеса със силен вътрешен глас, преводач с изключителен усет към нюанса, редактор, който десетилетия пази и пренася литературната памет . Един..

публикувано на 17.11.25 в 13:46

Проф. Ивайло Търнев: Най-важната ценност е добротата

Професор Ивайло Търнев е гост в рубриката "Горещи сърца" – защото неговото сърце наистина е "горещо", а самият той наскоро усети колко много го обичат хората. "Да, има много хора, които се чувстват свързани с мен, защото сме работили по различни социални програми и вероятно сме оставили добри спомени", казва той. Когато съобщава в социалните..

публикувано на 16.11.25 в 04:42

18-годишен столичанин с мисия: Младите трябва да са гласът на своя град!

В рубриката " Горещи сърца"  ви срещаме с Калоян Желев – едва 18-годишен, но вече утвърден като активен млад човек в обществените инициативи на столичния кв. " Младост". " Като млад човек мисля, че ние, младите, трябва да бъдем гласът на нашата столица, гласът на нашия квартал",  казва Калоян. Още от 14-годишна възраст той започва да се..

публикувано на 09.11.25 в 06:10
Мавзолеят на княз Александър I Батенберг в София.

Милена Бордън за идеята да има паметник на княз Александър I Батенберг

През 1897 година в центъра на столицата, по проект на швейцарския архитект Хайнрих Майер се издига еднокуполна сграда в стил неокласицизъм и късен барок. Куполът над четирите арки е украсен с месингова корона. Саркофагът вътре е от алпийски мрамор, а на стената зад него е поставен барелеф на Александър I Батенберг.  След смъртта на княз Александър I..

публикувано на 06.11.25 в 15:00