Въпреки епидемичната обстановка Миланската Скала реши да открие сезона си, както винаги по традиция на 7 декември – Деня на свети Амброзий. Очевидно нищо не е могло да попречи на организирането на това мащабно събитие, което не представляваше премиера на постановка, както обикновено, а онлайн концерт-спектакъл без публика в залата, с предварително записани изпълнения на повече от 20 световноизвестни оперни имена, сред които Виторио Григоло, Елина Гаранча, Хуан Диего Флорес, Пласидо Доминго, Соня Йончева, Роберто Аланя, Кристина Ополайс, Александра Куржак. Към тях се присъединиха и осем от танцьорите от балета към Ла Скала, както и драматични актьори, които представиха словесни фрагменти от различни литературни произведения.
Задачата именно на тези откъси беше да обединят програмата от арии от различни по характер опери в едно цяло – нелек проблем, като се има предвид, че публиката имаше шанс да чуе над 30 разнородни номера, които режисьорът на вечерта Давиде Ливермор беше оформил в блокове от по 2-3 изпълнения със сходна тематика. Основните идеи и проблеми във всеки блок бяха въвеждани от литературните фрагменти, подготвяйки публиката по този начин за това, което предстои.
Важно е да се отбележи, че това не беше типичното концертно изпълнение на арии с оркестър, на което класическите почитатели са свикнали. Всяко едно от изпълненията беше драматизирано със собствени декори и мизансцен, и където се налага - със статисти, които да допълнят представата за постановъчно представяне на всеки откъс. В същото време певците бяха облечени в концертни дрехи, т.е. без костюми от постановки, като по този начин се постигаше междинен стил на изпълнение – нито напълно концертен, нито напълно драматургичен. Тази интересна идея на режисьора Ливермор е доказателство, че когато изкуството е изправено пред трудности, те могат да бъдат използвани като повод за откриване на нови нестандартни решения, като по този начин ние провокираме собствената си креативност, а резултат от това е вероятност за обновяване на стила.
Особено интересна беше употребата на лазери и прожекции по време на изпълненията, както и възможността за използване на различни перспективи при заснемането на фрагментите. Тези нетрадиционни гледни точки към сцената, които не биха били възможни по време на изпълнение на живо, когато публиката гледа от местата в залата, бяха може би едни от най-ценните моменти на вечерта, защото позволяваха да се постигне още по-високо ниво на потапяне в действието на сцената. Сравнително рядко режисьорът показваше оркестъра и диригента, напомняйки ни по този начин за действителността, като вместо това се опитваше да постигне непрестанна свързаност между откъсите. В тази задача му помагаше и употребата на общи елементи от декора, които се появяваха по време на целия концерт, но използвани по нов начин в различните арии.
Творческото мислене на режисьора Давиде Ливермор особено много пролича и в интересните решения, когато ставаше дума за избора на декор и мизансцен за отделните арии. Така например италианецът беше осъществил препратки към различни културни и социални феномени, както от сегашния момент, така и от миналото, като особено голямо впечатление направи начинът, по който беше поставена арията на Мадалена ди Коани из операта „Андре Шение“, която изпълни Соня Йончева. Зад българската певица се разиграваше сцена от Френската революция, която беше оформена като картината „Свободата води народа“ на Йожен Дьолакроа.
Когато един от най-престижните оперни театри в света открива новия си сезон, независимо от условията и възможността за малък брой представления през следващата година, това е празник не само за Милано, но и за цялото оперно изкуство. Затова не е изненада, че в концерта взеха участие едни от най-популярните певци на нашето време, които представиха много от любимите арии на публиката. Както може да се очаква от един звезден състав, изпълнителите се надпреварваха да показват вокално и актьорско майсторство, а в програмата бяха включени откъси от оперите „Риголето“, „Дон Карлос“, „Лучия ди Ламермур“, „Мадам Бътерфлай“, „Дон Паскуале“, „Любовен еликсир“, „Валкюра“, „Турандот“, „Кармен“, „Бал с маски“, „Отело“, „Тоска“.
Сред всички големи имена, които излязоха на сцената на Ла Скала на 7 декември, с особено сияние заблестя американският сопран от кубински произход Лизет Оропеса, която представи арията на Лучия ди Ламермур от едноименната опера и определено доказа защо първоначално е била избрана за главната роля в тази постановка, с идеята това да бъде премиерата за откриване на сезона тази година, но поради сегашната обстановка, разбира се, това събитие беше заменено от онлайн концерта.
Сред все пак по-скромните по възможности изпълнения на вечерта беше това на Мариан Крьобаса – френският мецосопран представи „Хабанера“ на Кармен, но за жалост в интерпретацията ѝ липсваха детайли, динамични контрасти и прецизен контрол, за които певицата се опитваше да компенсира с много глас. Като се има предвид, че на 34 години Крьобаса беше най-младият участник в концерта, не е изненадващо, че може би стресът от подобно събитие като откриването на сезона в Миланската Скала се е отразило на френската певица.
Йонас Кауфман също се очакваше да участва с изпълнение на Nessun dorma от „Турандот“, но два дни по-рано той отмени ангажимента поради неразположение. Вместо това на негово място застана полският тенор Пьотр Бечала, който особено подходящо през тази година издаде нов албум със заглавие Vincero! и първи сингъл беше арията на Калаф, така че е бил в пълна готовност да замести Кауфман.
Тук е моментът да споменем и начина, по който в Ла Скала бяха решили да адресират сегашната пандемична обстановка. Целият оркестър и хор, както и диригентът Рикардо Шайи, носеха предпазни маски по време на всички изпълнения, а за да може да се постигне достатъчно разстояние между инструменталистите, оркестърът не беше разположен в оркестрината, а на мястото, където обикновено е публиката. По този начин обаче диригентът се оказваше с гръб към певците на сцената, което като че ли на моменти изправяше оперните звезди на нокти.
В края на концерта на сцената се появи и режисьорът Давиде Ливермор, който върна публиката към събитията след края на Втората световна война, когато на 11 май 1946 г. с концерт на Артуро Тосканини Ла Скала е отворена отново. Ето какво каза режисьорът: „Страхът, терорът и болката вече са преминали и всички се събират в театъра. Защото това е концерт за възраждането на града и цялата нация. Концерт на надеждата. Защото тогава, както и сега, Ла Скала е символ на изкуството, театъра и културата, които ни позволяват да погледнем отново към звездите“.
Именно и поради тази причина тържественият концерт за откриване на новия сезон в емблематичния театър през тази година, изпълнена с толкова трудности и препятствия, се нарича „Да видим звездите отново“.
В Драматично куклен театър "Иван Радоев" в Плевен се състоя премиерата на пиесата "Олеанна" от Дейвид Мамет. Режисьор е Надя Панчева, в ролите - Делян Илиев и Теона Димова. "Олеанна" на Дейвид Мамет е пиеса в жанра психологически трилър, която поставя фокус върху властовите отношения, езика като инструмент за контрол и опасността от..
От 22 май до 3 октомври ценителите могат да се насладят на богатата програма на фестивала "Софийски музикални седмици". Слоганът на фестивала тази година е "Произведено в България" , обясни пред БНР проф. Момчил Георгиев, директор и основен двигател на голямото музикално събитие. "Каним много българи с кариера в чужбина да свирят с млади..
Галерия - книжарница "София Прес" представя изложбата на Марианжела Анастасова "В Началото бе Локвата". Тя представлява поклон, признание и благодарност към водата. Произведенията й ще гостуват на ул. "Славянска" 29 до 30 май 2025. Художничката Марианжела Анастасова организира онлайн уроци по рисуване Състоянието, в което се..
Новото място за култура - "Сцена СПАМ" в София, прекратява дейността си само 3 месеца след като отвори врати в зала "Академик" в Националния студентски дом. Това се случва след рязка смяна на условията от страна на ръководството и чрез устно предизвестие , уточни пред БНР Ана Батева, един от създателите на "СПАМ студиос"...
Днес - 21.05, Димитър Воев – една от най-ярките, загадъчни и провокативни фигури на българската алтернативна музикална сцена от края на 80-те и началото на 90-те, щеше да навърши 60 години . Воев и група "Нова генерация" не просто създават музика, те изразяват духа на едно бурно време на социални и политически промени. Димитър Воев е един..
Зджислав Зембжуски е българският Шиндлер, спасил множество евреи от ужасите на нацизма . Определението е на неговия внук Димитър Гачев. Зджислав Зембжуски е българин от полски произход. Участвал е в Балканските войни и в Първата Световна война в редиците на българската армия. Награден е с кавалерския кръст на ордена на "Св. Александър" от..
В Плевен започва Шестият международен конкурс за млади оперни певци, който носи името на примата Гена Димитрова. 55 певци от 12 държави участват в тазгодишното издание, което ще продължи до 22 май. Според програмата, от 10.00 ч. е първият тур за младите оперни певци, които ще покажат своя талант пред журито в зала „Катя Попова“ .Вторият тур е..
"Вижте кой предложи създаването на държавни магазини?! Тази политическа структура, която господин Пеевски представлява и управлява, перфектно се..
Когато лекуваш един пациент, това е цяла вселена , каза в интервю за БНР проф. Асена Сербезова, бивш министър на здравеопазването, бивш изпълнителен..
Фалшивите новини са за публиката без критично мислене, но критично мислене не се формира с еднопосочно подаване на информация . Това каза пред..