Имахме възможност да разговаряме с Петър Вълчанов. Третият филм, който той режисира в тандем със съпругата си Кристина Грозева, стана следващото българско предложение за чуждоезичната категория на наградите "Оскар". Това е "Бащата" - пирамида от смешни случки, породени от загубата на близък човек. Повече от десет години Грозева и Вълчанов правят такова реалистично, социално, достъпно, тъжно-весело кино.
В доминирания от американските блокбъстъри кинопазар спъваните от ограничено финансиране и някои национални комплекси за малоценност български филми трудно намираха пътя си към зрителите. Новата вълна от режисьори, сред които Грозева и Вълчанов, Стефан Командарев, Камен Калев, Милко Лазаров, Павел Веснаков и много други успяха да счупят калъпа и формираха международно признато течение. Тази година например "Бащата" получи голямата награда в Карлови вари - едно от най-престижните европейски киноотличия.
Грозева и Вълчанов стигнаха до одобрението както на високопарните критици на "Ню Йорк Таймс" и "Варайъти", така и до това на обикновените български зрители. Как? С простички истории за учителки, кантонери, графични дизайнери, пиари и стари художници, които търсят пътя си в странната ни действителност. Двамата успяват и в нещо друго, което невинаги се получава в социалното кино - да държат зрителя под напрежение с историите си.
Как се случва всичко това може би ще разберете от думите на самия Петър Вълчанов в интервюто му за "Изотопия".
За "Бащата" - първият от пълнометражните им филмите, който не е вдъхновен от вестникарско заглавие
"Поставихме си предизвикателството да разкажем за загубата на близък човек с горчива усмивка. "Бащата" е вдъхновен от случка от моя личен живот. След смъртта на майка ми една съседка се обади и каза, че е получила съобщение от телефона на майка ми. Оказа се недоразумение с мобилните връзки - съобщение, което стоеше непрослушано и даваше сигнали на телефона на нашата съседка. Много неща са вътре - преодоляването на отчуждението, този омагьосан кръг, в който чувството на вина пречи на комуникацията, а пречупената комуникация води до още чувство за вина. С времето осъзнахме и че "Бащата" е филм за Майката. Тя е катализаторът на действието, божественият персонаж, това, че не я виждаме, засилва това внушение."
Политиката и абсурдът в "Урок" и "Слава"
"Политиката е част от времето, в което живеем. Но е само част. Историите ни са вдъхновени от това, което виждаме и преживяваме, усещане. Няма нещо, което тенденциозно искаме да заклеймим чрез усещането ни за времето. Водим се преди всичко от импулса и усещането ни как да изградим една история. Не даваме приоритет на "какво искаме да кажем"."
Трилър-писането
"За нас е важно историята да ни вълнува - всяка сцена да я изгражда, всяка една сцена да поражда следващата. Да ни е интересно, да ни вълнува и да вярваме на това, което снимаме. Има, разбира се, специфики в изграждането на една драматургия - нещо, за което сме и учили, и дълго време сме работили. Трябва обаче да има баланс между осмислянето на тези правила и интуитивния творчески импулс. Отделно на снимките нещата се трансформират и вече като режисьор трябва да изведеш духа и усещането на текста. Особено в първите опити се случва да се опиташ да снимаш едно към едно (спрямо сценария) и не се получава, защото е просто механична регистрация. Отиваш на снимките и виждаш, че това, което си си представял, не се получава, просто защото работиш с живи хора и си в истинска среда, не си в средата на своята фантазия."
Новото българско кино и връзката му със зрителя у нас
"Необходимостта от това да четеш книги, да разглеждаш картини, да гледаш филми, да се обогатяваш духовно зависи от нас хората, а живеем във време, в което се казва: "Това не ми го рекламираха, не го видях". От това отношение хората закърняват като личности. Появи се и разделението на "фестивални" (награждавани, но тежки и високопарни - б. р.) и "зрителски" (гледаеми) филми, което е пълна глупост. А българското кино е в стабилен подем - сещам се за селекцията на последния филм на Камен Калев в Кан; селекцията на филма на Павел Веснаков на един от престижните филмови фестивали, този в Кайро; заедно с "Бащата" излязоха филмите "Сестра", "Котка в стената", "В кръг" на Стефан Командарев - всички тези филми имат изключително много зрители по света. В Холивуд всички се борят за премиера във Венеция, Торонто. У нас това изкуствено противопоставяне е защото някой се дразни, че друг има успех извън България, от което се получава противопоставяне в самата гилдия. Това е ретроградно и недалновидно."
Търсенето на по-лесни емоции на екрана
"В световен план филмите, които масово вървят по кината, се връщат към зората на киното, когато то е било панаирджийско забавление. От друга страна в интернет, чрез различните платформи, чрез връщането към сериалите, минисериалите, киното продължава да се развива. Има и по-голям достъп до европейски филми, азиатски филми, независимо американско кино. Продължават да се правят стойностни филми и включително благодарение на фестивалите, те стигат до по-широк кръг от публика."
Препоръките за хубаво кино, с което по-лесно да преживеем Covid-затварянето, защо българските актьори изглеждат странно на екран, що за "Триумф" ще е следващият филм на дуото, вдъхновен от "дупката" в Царичина - всичко това можете да чуете в звуковия файл.
В Братислава пионерът на електронната музика Жан-Мишел Жар и китаристът на рок групата "Куин" и Брайън Мей ще вземат участие днес в безплатен концерт, с който ще бъде открит Фестивал на науката и изкуствата. На фона на мост във формата на НЛО над река Дунав в словашката столица, шоуто под наслов "Мост от бъдещето" ще постави началото на фестивала..
В Ловеч днес ще се състои седмото издание на Националния фолклорен фестивал „Люлякова ръченица“. Той се организира от местното читалище „Зорница 2010 г. – Нено Щрегарски“ като е продължение на Люляковите празници в Ловеч. Във фестивала ще участват над 400 танцьори от 16 колектива от цялата страна. Като част от фестивала е и откритата в..
В Плевен с инициативата Европейска нощ на музеите и галериите започна програмата за отбелязване празника на града - 15 май. Тази нощ беше по-различна в Плевен – всички музеи и галерии отвориха врати, за да покажат интересни изложби, посветени на Европейската нощ на музеите и галериите. Така символично започнаха и поредицата от..
Бранимир Цаков е тазгодишният носител на голямата награда на кмета на район "Изгрев" д-р Делян Георгиев. Авторитетно жури от Съюза на българските художници номинира пет творби, една от които бе “Пристанище” и бе откупена от кмета. 29-та традиционна изложба на художниците от район „Изгрев“ под патронажа на кмета бе открита официално. Събитието..
Румяна Пелова от Перник е талантлива поетеса и писателка, която нашумя по-късно, но доказа неустоимо таланта си. Стихосбирката "Стихове с вкус на горчиви кайсиеви ядки" е събрала блестящи стихове след надмогване на тежка болест отстрана на авторката и завръщане към живота. Тържеството на духа, на любовта, на лириката е факт. Едно преосмисляне..
Легендарните години на българската авиация и самолетостроене са представени в изложбените зали "Рафаел Михайлов" във Велико Търново. Историци и авиомоделисти ни връщат в годините, когато бойната ни авиация е наброявала 602 самолета и вертолета и още преди това, когато българските авиатори са писали световната история като например, че първият нощен..
За 15-и пореден път в Пловдив ще се проведе Международният фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща", който по традиция има пролетно и есенно издание. Тази пролет форумът ще събере елитни солисти и ансамбли - началото на 12 май от 18.30 ч. ще постави блестящият цигулар Светлин Русев с програма от солови пиеси, а заедно с него на финала ще свирят..
Кампанията стартира още с разглобката , каза пред БНР пиар експертът Диана Дамянова. В момента тя вижда две странности, едната от които е..
Северна Македония тръгва към югославското си минало . Това заяви пред БНР председателят на Съвместната комисия по историческите въпроси проф. Ангел..
Ние сме малката пионка на геополитическата дъска, която разиграват чрез продажните ни политически елити. Това заяви пред БНР Емил Йотовски, журналист,..