Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как пилотите на бързи коли приемат „ореола“

Снимка: скрийншот YouTube FIA

Не за първи път технологията спасява пилоти от сериите за най-бързите коли. Само в първата година на използването на „ореола“ - 2018 г., състезателят от Формула 2 Тадасуке Макино обявява, че е жив, благодарение на новата технология. А Шарл Льоклер остава жив при старта на Гран при на Белгия, защото предпазният ореол поема тежестта на стоварилия върху него „Макларан“ на Фернандо Алонсо. 

През 2019 година младият състезател във Формула 3 Алекс Перони остава жив, след като излита от пистата „Монца“, превърта се три пъти и се забива в страничните прегради. И последния случай – с Ромен Грожан в Гран при на Бахрейн отпреди седмица, когато болидът излетя от пистата, разцепи се на две, запали се. Но за почуда на всички, секунди след това Грожан излезе от пламъците и се отдалечи бързо. Без фрактури. По-късно, с бинтовани заради изгарянията по ръцете, той направи видео от болницата и обяви:

„Здравейте всички! Исках да кажа, че съм добре… всъщност нещо като добре… Много ви благодаря за съобщенията, които ми изпратихте. Аз също не бях за тази нова система, за този „ореол“, който се слага в кокпита. Преди няколко години мислех така. Но пък, ако в момента я нямаше тази технология, и аз нямаше да съм тук, за да мога да говоря с вас. Много благодаря на медицинския състав“. 

Ореолът“ е извита рамка от титан, поставена върху кокпита на автомобила за защита на главата на водача. Той е свързан с рамката на превозното средство в три точки. В своята версия през 2016 година ореолът тежи 7 кг, но през 2017 година се повишава до 9 кг. Системата е външна разработка. Но е одобрена от Международната автомобилна федерация и е еднаква за всички превозни средства. 

При изпълнение на симулация от FIA са използвани данните за 40 реални инцидента. „Ореолът“ е довел до 17% увеличение на степента на оцеляване на водача на теория. А последните инциденти го доказват и на практика, че този процент може и да по-голям. Директорът на Формула 1 Рос Браун, който е един от основните фактори за въвеждане на тази система за сигурност, даже признава пред Скай Спортс, че оцеляването на Ромен Грожан в Гран в Бахрейн е именно заради тази система, казва:

Разцепването на бариерата е класически проблем отпреди много години и е нормално това да е причина за фаталния инциденти. Но тук вече се намеси и тази технология – т.нар. ореол, който на практика спаси положението. И тук заслугите са за тима, че настояваха и в предишни години да бъде въведена тази технология“.

Този случай накара дори настоящият шампион във Формула 1 Люис Хамилтън да промени мнението си. В началните тестове той смяташе системата за „най-зле изглеждащата модификация в историята на Формула 1“, но сега е благодарен, че е спасила живота на Грожан.

Българския автомобилен рали пилот Димитър Илиев казва, че реакцията и на Грожан и на Хамилтън е нормална - да се премине от пълно отрицание до пълно приемане на новите системи за сигурност:

„Навремето, когато бях състезател и въведоха „Ханс“ системите, всички бяхме против. Недоволствахме, че ни ограничават движенията на главата. Но след това, при тежка катастрофа, като видяхме резултата на тази „Ханс“ система, всички бяхме „за“. И така с две ръце подкрепяхме използването. Това е нещо като яка, което се закача на каската с едни малки доста здрави въженца. И се притиска от колана. При челен удар, това заради което най-много пилоти загиваха при челен удар, от шийни травми. Камшичният удар, да, вече не се получава благодарение на тази „хан“ система“. 

Илиев подчертава, че заради спецификата на т.нар. „ореол“ няма как той да се използва в стандартните автомобили. Но допълва, че има и други технологии, които скоро ще се появят, за да стане пътуването по-безопасно.

„В България има един център, в който се разработват точно такива технологии, които да спасяват човешки живот. Тези технологии, с тях скоро ще започнат да бъдат въвеждани в серийните производства на автомобилите. Над 300 човека – софтуерни, инженери специалисти, произвеждат няколко основни детайла. Едното е Surround bio systems. Система, която наблюдава и прави пълен мониторинг около автомобила за потенциални опасности. Да не изскочи пешеходец внезапно, да спре внезапно автомобилът. Следи дистанцията на автомобилите отстрани, на тези пред вас... Това са сензори, видеокамери, интелигентни системи, които наблюдават, предвиждат, планират. Тоест, до някаква степен се опитват да заместят човешката грешка. Това, което е най-типично за нас - да допускаме грешки. И това, заради което всъщност стават най-много инциденти по пътищата“, това казва още Илиев.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Калоян Велчев

Калоян Велчев: Не виждам как бюджетът ще бъде приет в този си вид

"Част от исканията на синдикатите бяха удовлетворени, затова в крайна сметка те седнаха на масата и се превърнаха в едни умерени защитници на бюджета, който бе внесен". Това коментира пред БНР политологът Калоян Велчев : "Част от недоволството към бюджета идва и поради поне два факта, отвъд самите политики, които са заложени вътре. От една страна..

публикувано на 06.11.25 в 17:29
Доц. д-р Пламена Райкова

Доц. д-р Пламена Райкова: Сеизмичните събития носят и хоризонтално, и вертикално усещане

"Сеизмичните събития носят и двата типа усещане - и хоризонтално, и вертикално , тъй като вълната има и двете раздвижвания на земните пластове - и хоризонтално, и вертикално, но за усещането зависи колко близо са хората до епицентъра ". Това каза пред БНР доц. д-р Пламена Райкова от   департамент "Сеизмология и сеизмично инженерство" към..

публикувано на 06.11.25 в 14:37
Доц. Григор Сарийски

Доц. Григор Сарийски: Параметрите на бюджета за следващата година не ми харесват

"Параметрите на бюджета за следващата година не ми харесват , както и предполагам на повечето от слушателите". Това заяви пред БНР доц. Григор Сарийски от   Института за икономически изследвания на БАН: "Всъщност нямахме много време да се запознаем с параметрите на бюджета. Основният параметър беше времето, което беше предоставено на..

публикувано на 06.11.25 в 13:24
Кремена Оксенкруг

След 50 години мълчание цигулката на сливенския композитор Мишо Тодоров отново зазвуча

Един музикален инструмент бе събуден след 50-годишно мълчане и събиране на прах в музея . Цигулката на сливенския композитор Мишо Тодоров отново зазвуча в залата на Читалище "Зора“ след 50 години мълчание. Тя бе реставрирана от казанлъшкия лютиер Андриан Андреев . На сцената цигулката "проговори“ в ръцете на виртуозната цигуларка Кремена..

публикувано на 05.11.25 в 14:25
Галя Узунова представя книгата  

Галя Узунова представя романа "666" на норвежкия писател Том Егеланд

Световноизвестният норвежки писател Том Егеланд се завръща на българския книжен пазар с новия си роман "666" на издателство "Персей" . "Том Егеланд винаги прави много сериозни проучвания за своите романи и неговият герой  археологът Бьорн Белтьо  винаги е въвлечен в такива интересни романи с елементи на напрегнат трилър, религиозни загадки..

публикувано на 05.11.25 в 14:06

Историческа възстановка с над 400 участници по случай 140 години от Сливнишката битка 

На 16 ноември ще се състои историческа възстановка по случай 140 години от Сливнишката битка. Във възстановката ще има над 400 участници. "Всяка година ноември месец Сливница става център на събитията около честванията за Сръбско-българската война , като на всеки юбилей винаги става нещо по-голямо. Едно време се строяха паметници. Сега сме..

публикувано на 05.11.25 в 11:23
Богомил Николов

Богомил Николов: За бялата и черна техника това ще е един тъжен Черен петък

"Нашата работа като гражданска организация не е да вървим заедно с инспекторите и да обикаляме по магазините, а по-скоро да имаме ясен механизъм за това как да предаваме информация, която получим , да кажем някакъв сигнал или жалба, да можем ние по най-добрия начин да го формулираме и да го дадем на контролните органи". Това каза пред БНР Богомил..

публикувано на 05.11.25 в 09:56