Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как пилотите на бързи коли приемат „ореола“

Снимка: скрийншот YouTube FIA

Не за първи път технологията спасява пилоти от сериите за най-бързите коли. Само в първата година на използването на „ореола“ - 2018 г., състезателят от Формула 2 Тадасуке Макино обявява, че е жив, благодарение на новата технология. А Шарл Льоклер остава жив при старта на Гран при на Белгия, защото предпазният ореол поема тежестта на стоварилия върху него „Макларан“ на Фернандо Алонсо. 

През 2019 година младият състезател във Формула 3 Алекс Перони остава жив, след като излита от пистата „Монца“, превърта се три пъти и се забива в страничните прегради. И последния случай – с Ромен Грожан в Гран при на Бахрейн отпреди седмица, когато болидът излетя от пистата, разцепи се на две, запали се. Но за почуда на всички, секунди след това Грожан излезе от пламъците и се отдалечи бързо. Без фрактури. По-късно, с бинтовани заради изгарянията по ръцете, той направи видео от болницата и обяви:

„Здравейте всички! Исках да кажа, че съм добре… всъщност нещо като добре… Много ви благодаря за съобщенията, които ми изпратихте. Аз също не бях за тази нова система, за този „ореол“, който се слага в кокпита. Преди няколко години мислех така. Но пък, ако в момента я нямаше тази технология, и аз нямаше да съм тук, за да мога да говоря с вас. Много благодаря на медицинския състав“. 

Ореолът“ е извита рамка от титан, поставена върху кокпита на автомобила за защита на главата на водача. Той е свързан с рамката на превозното средство в три точки. В своята версия през 2016 година ореолът тежи 7 кг, но през 2017 година се повишава до 9 кг. Системата е външна разработка. Но е одобрена от Международната автомобилна федерация и е еднаква за всички превозни средства. 

При изпълнение на симулация от FIA са използвани данните за 40 реални инцидента. „Ореолът“ е довел до 17% увеличение на степента на оцеляване на водача на теория. А последните инциденти го доказват и на практика, че този процент може и да по-голям. Директорът на Формула 1 Рос Браун, който е един от основните фактори за въвеждане на тази система за сигурност, даже признава пред Скай Спортс, че оцеляването на Ромен Грожан в Гран в Бахрейн е именно заради тази система, казва:

Разцепването на бариерата е класически проблем отпреди много години и е нормално това да е причина за фаталния инциденти. Но тук вече се намеси и тази технология – т.нар. ореол, който на практика спаси положението. И тук заслугите са за тима, че настояваха и в предишни години да бъде въведена тази технология“.

Този случай накара дори настоящият шампион във Формула 1 Люис Хамилтън да промени мнението си. В началните тестове той смяташе системата за „най-зле изглеждащата модификация в историята на Формула 1“, но сега е благодарен, че е спасила живота на Грожан.

Българския автомобилен рали пилот Димитър Илиев казва, че реакцията и на Грожан и на Хамилтън е нормална - да се премине от пълно отрицание до пълно приемане на новите системи за сигурност:

„Навремето, когато бях състезател и въведоха „Ханс“ системите, всички бяхме против. Недоволствахме, че ни ограничават движенията на главата. Но след това, при тежка катастрофа, като видяхме резултата на тази „Ханс“ система, всички бяхме „за“. И така с две ръце подкрепяхме използването. Това е нещо като яка, което се закача на каската с едни малки доста здрави въженца. И се притиска от колана. При челен удар, това заради което най-много пилоти загиваха при челен удар, от шийни травми. Камшичният удар, да, вече не се получава благодарение на тази „хан“ система“. 

Илиев подчертава, че заради спецификата на т.нар. „ореол“ няма как той да се използва в стандартните автомобили. Но допълва, че има и други технологии, които скоро ще се появят, за да стане пътуването по-безопасно.

„В България има един център, в който се разработват точно такива технологии, които да спасяват човешки живот. Тези технологии, с тях скоро ще започнат да бъдат въвеждани в серийните производства на автомобилите. Над 300 човека – софтуерни, инженери специалисти, произвеждат няколко основни детайла. Едното е Surround bio systems. Система, която наблюдава и прави пълен мониторинг около автомобила за потенциални опасности. Да не изскочи пешеходец внезапно, да спре внезапно автомобилът. Следи дистанцията на автомобилите отстрани, на тези пред вас... Това са сензори, видеокамери, интелигентни системи, които наблюдават, предвиждат, планират. Тоест, до някаква степен се опитват да заместят човешката грешка. Това, което е най-типично за нас - да допускаме грешки. И това, заради което всъщност стават най-много инциденти по пътищата“, това казва още Илиев.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Сградата на Община Пазарджик

Паметна плоча на Съветската армия провокира напрежение в Пазарджик

Паметна плоча на Съветската армия , монтирана върху фасадата на фитнес клуб в Пазарджик , провокира напрежение в общината . След проверка кметът Петър Кулински издаде заповед за премахването ѝ, тъй като е поставена без необходимото разрешение. От партия "Русофили за възраждане на отечеството“ оспориха това. Казусът ще се решава в съда . До..

публикувано на 15.07.25 в 16:51
Спас Спасов, кореспондент на

Спас Спасов: Протестът във Варна е на хора, които не искат вотът им да бъде подменен

"Вчерашните протести са протести, които Варна не помни от 2013 година , когато на улицата излязоха наистина хиляди хора". Това каза пред БНР Спас Спасов , кореспондент на "Дневник" от Варна: "Само че аз отдавна твърдя, че тези протести бяха абсолютно оркестрирани, за да може ГЕРБ, след като овладя Общинския съвет година по-рано, да овладее и..

публикувано на 15.07.25 в 15:42
Проф. Славчо Томов , доц. Зорница Горчева и акад. Григор Горчев

Медицински университет – Плевен беше домакин на Втория Конгрес на БАМИРХ

В периода 19-21 юни 2025 година Медицински университет – Плевен беше домакин на Втория Конгрес на Българската Асоциация по минимално инвазивна и роботизирана хирургия (БАМИРХ) с международно участие. Престижният научен форум привлече над 250 специалисти от Европа и САЩ по лапароскопска и роботизирана хирургия, от които 24 чуждестранни и 89 български..

публикувано на 15.07.25 в 14:22
Надежда Йорданова

Надежда Йорданова: Акциите срещу нас целят да ерозират общественото доверие

" Всеки изминал ден ние получаваме все повече доказателства, че тук става въпрос за избирателно правосъдие , за използване на репресивния апарат на страната, не за да въздава справедливост, а за да притиска политически опонент или този, който дръзва да изрази висок глас в посока, различна от властимащите. Имам предвид не само ареста на кмета на Варна,..

публикувано на 15.07.25 в 13:27
Дора Терзиева и Валя Крулева (от ляво на дясно)

Учителите за отпуските, летните дежурства в детските градини и какво ще произтече от това, ако те не затварят през лятото?

В "Нощен Хоризонт" гости по темата за отпуските на учителите, как почиват през лятото учителите - това коментират Дора Терзиева - старши учител в  ДГ 96 "Росна китка", Валя Крулева старши учител  в ДГ - 96  "Росна китка "и Михаил Кючуков  логопед .  Темата е продължение:  Ще работят ли софийските детски градини цяло лято? Поводът за темата..

публикувано на 15.07.25 в 10:57
Маестро Йордан Камджалов

”Музикална магия” с Плевенската филхармония

Под диригентството на маестро Йордан Камджалов на 8 юли Плевенската филхармония започна Национално турне. Предвидени са 15 концерта "Музикална магия 2" в цялата страна. През 2011 година Камджалов беше избран за Музикант на годината. През 2019 година спечели в категория "Музикален проект на годината" на предаването "Алегро Виваче" на Българското..

публикувано на 14.07.25 в 14:35
Ивелин Михайлов

Ивелин Михайлов: Акцията ни с луксозните коли е насочена към младите хора

" Не знам колко струват колите. Те не са наши . Дадени са от човек, който също е ощетен от това управление и каза, че понеже продава бизнеса си, продава всичко, ще си продаде и колите, иска да ги даде един-два месеца да се карат облепени, но това, което се случва, е, че веднъж ги спряха неоснователно от движение". Това коментира пред БНР Ивелин..

публикувано на 14.07.25 в 14:12