Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как оцеляват галериите в пандемията

"Карловски двор", Никола Танев
Снимка: СГХГ

Накъде след пандемията от Covid-19 ще тръгнат галериите? Това обсъдиха галеристи на онлайн дискусия, проведена по инициатива на Фондация „Отворени Изкуства“. Годишната програма на фондацията обхваща платформите: “Нощ на музеите и галериите”,  Образователна програма „Въведение в съвременното изкуство“, “Град и култура”.
      

Какви са изводите

Между онлайн и аналоговото присъствие останаха галериите по време на Covid-19. Онлайн присъствието е увeличило продажбите, но досегът с изкуството е интимен момент, който може да бъде усетен само в аналогова среда.

"Пандемията доста намали дейността, защото имахме изложби, които бяха от чужбина, те отпаднаха. Също много автори, които имаха записани изложби, се потиснаха и се отказаха, имаше и депресивен момент", каза Росица Гецова от галерия "Аросита".

Ели Сотирова споделя, че заради пандемията галерията ѝ КООП търпи финансови загуби. През месеците на локдаун Ели Сотирова е насочила дейността си към дигиталните инициативи:

"Едва чакам да се върне хубавото старо време. Продължавам да вярвам, че общуването с изкуството трябва да бъде на живо, много се отнема от този твърде интимен акт, когато е онлайн. Искам да се върнат старите времена".

Двойно и тройно се е увеличила работата за екипа на Мария Василева от галерия "Структура". По време на пандемията екипът продължил да изпълнява проектите, за които спечелили финансиране. В най-тежките локдауни избрали да поддържат изложбите във физическото пространство главно заради художниците.

"Много е трудно да мотивираш един художник да прави изложба, която не е ясно дали ще бъде видяна от публиката. От друга страна, поддържахме присъствието си в интернет пространството много по-активно, отколкото го правихме преди. Това е една посока, която ще продължим да развиваме, защото ни дава невероятни възможности не само да показваме изкуство, но и да се свързваме с публиката по един по-различен начин".

Картина на Катрин Томова         Снимка: Ани Петрова, БНР

Още преди пандемията станахме член на 4 или 5 големи международни артплатформи, където показвахме нашето портфолио, каза Росен Узунов от създадената в края на 2009 година LItle Bird Place. 

"След пандемията реших да дам възможност на хора, които са харесали изкуство, примерно 2 или 3 картини и не могат да вземат решение на място дали това е тяхното изкуство - ние предлагахме възможност да предоставим на клиентите изкуството в техния дом или офис, те да имат три дни и да решат за тези три дни дали това е тяхното изкуство. Но тогава имаше бум на купуване".

Владимир Илиев, собственик на галерия "+3, 5, 9" и съпредседател на Асоциацията на търговците на произведения на изкуството казва, че затварянето на галериите е довело до невъзможност някои от съвременните творби да стигнат до своите ценители:

"Това е нещото, което на мен ми липсва, за връзката между нашата галерия и публиката, че не можем да си покажем проектите по начина, по който бихме искали. Ако влезете на сайта, можете да ги видите, ние правим виртуални турове, където можеш да обиколиш и да видиш всичко, но не е това начинът". 

Всички галеристи споделят, че пандемията им е дала време да си преструктурират начините на комуникация.

Десислава Зафирова отчита, че галeрията за съвременно изкуство "Оne Gallery" не прилага достатъчно съвременните методи за маркетингова стратегия и комуникация.

"Пандемията ми даде основание да се замисля, какво трябва да подобря в своята дейност. На първо място комуникацията, защото аз не комуникирам достатъчно със звената около себе си. Това ме накара да се замисля, че е част от липсващата маркетинг стратегия на моята галерия. Аз виждам необходимост от по-задълбочено познаване на потребностите на моята аудитория".

Повече можете да чуете от звуковия файл. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Зефира Вълова

Фестивалът "Изкуството на барока" започва в софийското Ларго

На 1 октомври в "Ларгото", в центъра на столицата, в 19:30 ч. ще започне първият концерт от афиша на 19-ото издание на фестивала "Изкуството на барока" - форум, който не само затвърди позициите си като единствен по рода си у нас, но и "отгледа" своя лоялна публика от меломани, любители на старинната музика и исторически информираното ѝ представяне...

публикувано на 01.10.25 в 17:21
Константин Илиевски

Константин Илиевски: Моите колеги показват силна воля и присъствие на духа

На 1 октомври светът чества Деня на музиката - инициативата е на ЮНЕСКО и започва през 1974 г. През 1980 г., по случай 700-годишнината от рождението на Йоан Кукузел - Ангелогласния, е поставено началото и на друг празник - Деня на българските музиканти. Точно тази дата избират Симфоничният оркестър на БНР и неговият главен диригент Константин Илиевски..

публикувано на 01.10.25 в 16:05
Василена Серафимова

Василена Серафимова - босоногата муза на композиторите

Тя обича да излиза на сцената боса. В движенията ѝ има някаква магия и публиката винаги я аплодира с възторг. Изнася концерти и майсторски класове по цялото земно кълбо, преподава в Париж и Лозана. Вече 10 години френска фирма произвежда серия палки на нейно име, а преди дни беше обявено, че от следващия сезон българката ще поеме поста артистичен..

публикувано на 01.10.25 в 14:46

Феминистична версия на "Дракула" на благоевградска сцена

Драматичният театър в Благоевград открива новия си творчески сезон с премиера на постановката "Дракула". Режисьорът Стайко Мурджев предлага различен и съвременен прочит на световноизвестния роман на Брам Стокър. Двата главни образа са поверени на актрисата Койна Русева , която влиза в ролите на Влад Цепеш – Дракула и на неговия..

публикувано на 01.10.25 в 12:19
Габрово, където Кром Багелски е изрисувал пътя на коприната като стар занаят у нас

Кром Багелски, който променя средата и мисленето ни чрез изкуство

Художникът с псевдоним Кром Багелски реализира поредното си творческо предизвикателство . Той създаде в  Габрово 20-метров стенопис върху фасадата на сграда, който е вдъхновен от бубарството , дало поминък на няколко поколения българи. Крум Балджийски: Има огромен чар в съживяването на изоставени места Стенописът е изрисуван в Шести..

публикувано на 01.10.25 в 11:05

"Макове сред асфалта" - истории за това да ти е таман на душата

Кратки разкази, есета и публицистика, както и нови творби е събрала в сборника си "Макове сред асфалта" Красимира Димова. Представяне на книгата ще има първо в Априлци – на 4 октомври, а в София то ще бъде на 15 октомври от 18.00 часа в Столичната библиотека. 77-годишната авторка е родена в Троянско . Била е преводач, учител, библиотекар,..

публикувано на 01.10.25 в 10:01
В Художествена галерия Иван Фунев във Враца се открива изложбата Бод и боя на Росен Рашев-Рошпака

Росен Рашев - Рошпака ще зарадва почитателите си във Враца с изложбата "Бод и боя"

Днес-01.10, в Художествена галерия "Иван Фунев" към Регионалния исторически музей във Враца ще бъде открита изложбата "Бод и боя" на Росен Рашев-Рошпака . Той е сред ярките представители на наивизма в съвременното българско изобразително изкуство. Самобитните му творби са притежание на галерии и колекционери у нас и по света. През годините има..

публикувано на 01.10.25 в 06:40