Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Успешната кариера на танцьора и хореограф Росен Семерджиев

Росен Семерджиев
Снимка: Здравка Маслянкова

Живот като на кино в буквалния и преносния смисъл е имал танцьорът и хореограф Росен Семерджиев от Велико Търново. Снимал се е в хитови български кинопродукции като „Крадецът на праскови“ и „Търновската царица“. 14 години е имал бляскава кариера в десетки държави, а от носталгия към България е бягал с чаршафи от хотел в Близкия Изток. Росен Семерджиев за първи път пред БНР разказва публично за живота си.

Росен Семерджиев е представител на една от трите търновски фамилии с близо век и половина история на старинната улица „Гурко“. Днес млади семейства с малки деца на тази улица около река Янтра няма. Не беше така преди половин век, спомня си днес 64-годишният хореограф и танцьор Росен Семерджиев:

Никой няма да го има това детство, което ние сме имали тук на „Гурко“. Има стъпала, баща ми беше направил и скалите, и в пръстта. До долу, до реката се слизаше и там е  островът, там беше къпалнята, докато беше чиста реката. Цялото детство беше на реката. Пълно с деца. Улицата пълна, не могат да ни приберат от улиците вечер".

Росен Семерджиев и Стефан Данаилов                 Снимка: личен архив

Росен Семерджиев е закърмен с артистизъм. Разказва, че го е наследил от майка си, оперетна певица във Велико Търново, която, още преди да стане ученик, го направила актьор: 

„Аз съм се снимал в „Крадеца на праскови“ тригодишен. Долу, при Първа гимназия трите деца, които бягаме, единият съм аз. Тука снимаха „Демонът на империята“ на тази улица. Децата играехме с едни черги, си спомням. На цялата улица „10 февруари“ може би две седмици снимаха. Искаха от хората черги, губери, кой каквото има, защото имаше някаква сцена за пране. „Иван Кондарев“ също снимаха тук. По ул. „Иван Вазов“ снимаха „Иван Кондарев“. 

Велико Търново е активна снимачна площадка и на филма на режисьорите Дако Даковски и Юри Арнаудов „Калоян“. Местните хлапета откраднали филмовия реквизит, с който се въоръжили детските банди на търновските махали. А историята завършила в милицията, спомня си Росен Семерджиев:

„Бандата на нашата махала срещу „Асенова махала“ долу и „Варуша“ срещу „Трудов фронт“, както се казваше „Турската махала“. При музей „Затвора“ имаше мрежи. На цялата продукция бяха вътре копията, щитовете. Големите, батковците и ние, хлапетиите с тях, нахакани. Копията са имитация, гумени. Вземаме щитовете и предизвикваме „Асенова махала“ на други ден. Продукцията върви, снимат тука и ние с щитовете наперени хлапета, щитът е колкото мен, след два дена в Педагогическа стая всичките хлапета“. 

И понеже шилото в торба не стои, така и артистичната натура на Росен Семерджиев го отвела в Пловдив, където завършил хореография. Върнал се в родното Търново, където направил две школи по модерни танци, станал и хореограф на гимнастичките, но пак го теглило към филмите. И дошло времето на „Търновската царица"на режисьора Янко Янков със Стефан Данаилов и Камелия Тодорова. 

„В „Търновската царица“ не зная каква мания беше, всички искаха от сребърните пафти и коланите. Целият град беше затворен, главната улица беше затворена, защото се снимаше филма. Със Стефан Данаилов отидохме на Стамболовия мост и там се снимахме и като тръгна една тайфа, направихме една обиколка малко фук, фук".

Три години преди демократичните промени в България Росен Семерджиев започва танцовите си турнета в чужбина. Започнал за по три месеца в Сърбия. После се заредили Словения, Кипър, Гърция, създал контакти с чуждестранни импресарии, озовавал се с тях в Италия, Франция, Сирия, Ливан, Египет, Австралия. На 10 ноември 1989-а година посрещнал промените с български танцьорки в гръцката столица:

Вечерта се прибираме в 12 часа от работа. В Атина можехме да хващаме българска станция. Пускаме радиото и точно казват: „Тодор Живков е смъкнат от власт“. Викнах момичетата да чуят какво се случва. Приехме го като някакво чудо. Никой не се надяваше на такова нещо. Не зная, аз съм от 1986-а година навън. Нищо не ми е направил Тодор Живков, ще ви кажа, че повече концерти имах през комунизма, от колкото след комунизма. Големите пари се правеха в Швейцария и Италия. На ден съм вземал колкото на майка ми пенсията. Отиваш да работиш за мангизи. Върнах се след 14 години, защото съм търновец. Какво да правя в чужбина? Отиваш разглеждаш красоти, всичко. Носталгията те дърпа, още първата година, когато излязохме“. 

Росен Семерджиев разказва, че и до днес е влюбен във Венеция и споделя, че и в онези години от танцьорите са били искани нестандартни услуги срещу заплащане след представление:

„Така ни набутаха първите 10 дена в Кипър. Затова се махнах от Кипър, върнахме се в България. Те не искат да проституират, искат да сядат с клиенти да си изкараме една бутилка шампанско на целия балет хонорара за вечерта. Не, такива работи не. Във Венеция все едно съм се раждал там, все едно е бил първият ми живот. Всичко хубаво, каквото ми се е случило, е било в този град, всичко!“ 

Най-екстремното си преживяване в чужбина Росен Семерджиев е имал в навечерието на Коледа през 1986-а година в Сирия: 

Избягахме от хотела с чаршафи. По криминален начин им избягахме на сирийците, защото искаха да ни държат за Коледа, а ние искахме да се приберем. Един французин, наш приятел, ни купи билетите за самолета. Импресариото ни държеше паспортите. Казахме, че от нашето посолство ни искат паспортите за нещо, то ни ги даде. Вече сме се подготвили да изчезваме. Хотелът ни е в центъра на Дамаск, имаше един прозорец, който излизаше в един двор и от него по лабиринт се излиза на централната улица. Французинът ни чака с колата. Навързахме чаршафите. Аз се пускам първи, след това момичето на рамената ми, изпопадахме, чаршафите останаха да висят“.

Днес 64-годишният хореограф и танцьор Росен Семерджиев се радва на семейството си, посрещнал е сина си от Америка и мечтае да ремонтира дядовата си къща на улица „Гурко“.

Репортажа можете да чуете и в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Пламен Пеев

Животът като кратка история, надраскана на салфетката на ежедневието

Поетичната книга на Пламен Пеев "Кратки истории" ще бъде представена на 14 април от 18.00 ч. в Гьоте институт. В стихосбирката са включени творби от 40-годишен период. "Една книга за разстоянията в живота ми, приближаването да някои истини в живота, изричането им на глас. Разказването на истории е част от нашето ежедневие. Когато имаме..

публикувано на 09.04.25 в 12:08
 Шенел Сюлейманова

Шенел Сюлейманова за живота си в Белгия и сърцето в България

В "Родина зад граница" ви срещаме с една млада българка от Северна България - Шенел Сюлейманова , която е влюбена в биологията и преди 12 години тръгва от малкия крайдунавски град Никопол към Брюксел, с амбицията да продължи образованието си в Медицински университет в Белгия и да стане фармацевт. Пътят към реализиране на мечтата е дълъг и труден,..

публикувано на 08.04.25 в 12:10
Кристина Константинова

Кристина Константинова - едно сърце, отдадено на книгите!

Как тупти едно сърце, отдадено на книгите и техния свят? - Отговорът следва в рубриката "Горещи сърца".  Гостуваме в първата у нас кафе - книжарница с благотворителна кауза, която се намира във Враца. Там ни посреща Кристина Константинова. Тя е на 39 години и чете от петгодишна.  Във Враца отвори първата по рода си у нас кафе-книжарница..

публикувано на 08.04.25 в 11:49
Национална библиотека

Кирилицата - преграда срещу културната асимилация

На 6 април 885 г. във Велехрад приключва жизненият път на Свети Методий . Методий заедно с брат си Свети Константин-Кирил създават глаголицата и правят най-важните преводи на християнските богословски книги.  В навечерието на успението на Свети Методий в Националната библиотека "Св.Св. Кирил и Методий" бяха открити две изложби, посветени на..

публикувано на 06.04.25 в 11:47
Едно от изображенията в изложбата на Guerrilla Girls в София

Знам, чух, видях. Изкуството на непослушанието

"Изкуството да си непослушна" e изкуство на жената боец, но и изкуство на акцията, провокацията, критиката, пърформанса, лекцията и научното проучване. Със смях и разум – така от 40 години жените в американския артистичен колектив Guerrilla Girls отстояват мястото на жените в съвременното изкуство. Емблематично..

публикувано на 05.04.25 в 18:09

Поп(не)културните измерения на българската политика

Ако на фокус в парламента днес е външната политика, то в последно време някои екзотични въпроси се прокрадват в депутатските глави. Кръв или кърма да се лее в Народното събрание бе само едно от многото им скорошни умотворения. През годините късметлиите в тиража с числа до 240 блестят с култура на килограм – от идеи за модна..

публикувано на 02.04.25 в 16:56
проф. Величко Минеков

Пазарджик вече има алея на името на проф. Величко Минеков

Пазарджик вече има алея на името на проф. Величко Минеков , един от най-популярните български скулптори.  Идеята е на Дружеството на пазарджишките художници, подкрепена от гражданска подписка и единодушно приета от местния общински съвет. Всеки, посещавал Пазарджик знае, че  емблемата на града е сградата на Старата поща, известна сред..

публикувано на 01.04.25 в 07:10