Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Хореографът Кевин Джийн търси идентичността в спектатъла „По същество“

Кевин Джийн, Димитър Божков, Каликсто Нето
Снимка: Теодора Симова

Хореографът Кевин Джийн гостува в София по покана на фестивала "Антистатик". Неговият спектакъл "По същество" беше представен на 29 май в НДК.

"Спектакълът „По същество“ обръща внимание на идентичността, на изграждането на идентичността на хората и по-специално на мъжката, за смисъла, за това как се изграждат от раждането им, какви са връзките и поведението им. И аз именно тръгвам от моята опитност в живота и моето тяло. Въпросите, които са ме вълнували и продължават да ме вълнуват и които споделям с публиката. Смятам, че е необходимо да се разглежда изграждането на мъжа и поведението му, за да има по-справедливо отношение, повече разбиране, повече равенство и да престанем да сме в рамките на властта и дискриминацията, които стават все по-силни в обществото", каза за БНР Кевин Джийн.

По думите му феминистките движения съществуват от десетилетия, дори от векове.

"Днес те съществуват, силни са, смятам, че ситуацията не се променя и се наблюдава все така постоянна дискриминация в нашето общество и става все по-голяма, защото мъжете не искат да се размърдат, тъй като разбраха, че е изгодно да си стоят в тази позиция. И се наблюдава по-скоро активна или пасивна съпротива, за да може по един или по друг начин да запазят привилегиите и властта си. От себе си съдя, че това да си съюзник на феминистичната кауза, е необходимо, но не е достатъчно. Смятам, че един мъж или полумъж от самото си раждане трябва да приеме или да се откаже от привилегиите си, за да  има повече справедливост и равенство. А мен това ме вълнува много, тъй като аз не понасям несправедливостта, неравенството, смятам, че трябва да се работи активно в посока на едно по-равноправно общество, а не с толкова насилие, да е по-малко сексистко и по-малко болезнено", допълни Джийн в специално интервю за предаването "Нощен хоризонт".

Фрагмент от спектакъла „По същество“      Снимка:Теодора Симова

Той коментира, че спектакълът "По същество" обръща внимание на идентичността, на изграждането на хората:

"И аз именно тръгвам от моята опитност в живота и моето тяло. Въпросите, които са ме вълнували и продължават да ме вълнуват и които споделям с публиката. Смятам, че е необходимо да се разглежда изграждането на мъжа и поведението му, за да има по-справедливо отношение, повече разбиране, повече равенство и да престанем да сме в рамките на властта и дискриминацията, което става все по-силно в обществото".

Той коментира, че има силна дискриминация във Франция. Има сексизъм, расизъм.

"Франция притежава все още колонии и трудно се справя с колониалното минало. Повечето ръководни позиции се заемат от мъже,  винаги има дискриминация при заплащането - жените винаги получават по-малко. При еднаква диплома жената пак получава по-малко. Това е един илюзорен образ, който е създала Франция и има още много да се работи в тази насока. Всъщност привилегированите хора трябва да се запитат дали искат да са свидетели на тези привилегии и искат ли  да продължава това неравенство, вместо да осъзнаят и да преосмислят привилегиите и да ги разпределят и да слязат от пиедестала на привилегированите. Да отстъпят място на другите, а не да са в позицията на привилегировани".

Фрагмент от спектакъла „По същество“   Снимка:Теодора Симова

Кевин Джийн подчерта, че е участвал в акции за подобряване на трудовите условия, опълчвал се е срещу лошите условия на труд, борил се е за по-добри условия на труд, по-добро заплащане, за правата на безработните, за жените.

"В моето семейство синдикалната традиция е силна и винаги сме участвали в протести. Напоследък не искам да се гневя или да избухвам, защото това са много силни емоции - те са важни и трансформиращи енергии и са основателни! В тази пиеса искам да предизвикам радостта, удоволствието и еротизма като източник на промяна и развитие. И ето тук аз търсех  да предизвикам удоволствието, радостта и насладата, усмивката и това ми харесва и се надявам, че вие също ги доловихте. Дано да съм успял да обхвана въпросите за идентичността, изграждането и то по-задълбочено социалните взаимоотношения, властта, силата, които са от другата страна на дискриминацията, но запазвайки радостта и удоволствието във всичко това и със силата на еротиката".

Кевин Джийн, Димитър Божков, Каликсто Нето    Снимка: Теодора Симова

Той заяви, че за първи път поставя спекатакъла на сцена.

"Най-голямото предизвикателство за нас беше да представя моите вълнения, въпроси с него и с нея и да разбера как всеки от тях възприема реагира по специфичен начин, развивали сме се по различен начин, така че със сигурност има различия, има и общи неща и разлики, но най-важното за нас беше създаването на доверие. Не може да си наложим да имаме доверие един спрямо друг, то се постига с усърдна работа стъпка по стъпка. Много обсъждахме, променяхме, обменяхме идеи и чрез доверието успяхме да достигнем до близост, до интимност, и всичко това с цел да постигнем и да споделим знания, като си взаимодействаме чрез танца, понякога заставайки в уязвима позиция, на власт, вглеждайки се втренчено или излагащи телата на показ".


Повече можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
 Айтен Огуджу

Айтен Огуджу - един от най-добрите сценографи на Турция

Айтен Огуджу е сценограф за драматичен и куклен театър , преподавател е по сценичен дизайн в университета в Измир . Родена е в Разград, но 1989 година се преселват в Турция, където завършва Художествена гимназия, а след това и Измирския университет - специалност "Сценография".  Работила е за постановки освен в Турция и в Лондон, Косово, Катар,..

публикувано на 08.07.24 в 11:22

В крепостта "Царевец" във В. Търново беше открит 9-ият летен оперен сезон "Сцена на вековете"

С балетния спектакъл „Кармен“ по музика от едноименната опера на Жорж Бизе снощи в крепостта „Царевец“ във Велико Търново беше открит Деветият летен оперен сезон „Сцена на вековете“. До 11 септември в основната и съпътстващата програма на културния форум ще бъдат представени 14 оперни и балетни спектакъла. Българското национално радио е медиен..

публикувано на 07.07.24 в 12:53

Започва "Arbanassi summer music"

Две от емблематичните средновековни църкви в архитектурния резерват Арбанаси до Велико Търново от днес до 12 юли ще домакинстват за 14-и път международния фестивал на камерната музика "Arbanassi summer music". Културният форум по традиция извежда камерната музика от концертната зала и я представя в атмосферата на арбанашките средновековни..

публикувано на 07.07.24 в 09:03
Ивайло Костов

Неукротимата нежност в стиховете на Ивайло Костов

От първи прочит стихосбирката на талантливия Ивайло Костов от София "Време е да те целуна" завладява и остава в душата завинаги. От неговата интимна лирика блика нежност, нежност и пак нежност. Любимата е обзела целия свят - дъгата, цветовете, цветята....всичко. С някаква магична словесност Ивайло Костов излива любовта, която е част от..

публикувано на 07.07.24 в 05:30
Фестивала за куклено изкуство Шарено петле

В Плевен започва VII издание на Фестивала за куклено изкуство "Шарено петле"

В Плевен започва Седмото издание на Фестивала за куклено изкуство за всички възрасти "Шарено петле". В продължение на пет поредни дни ще бъдат показани представления за за цялото семейство.  В "Шарено петле" ще има и международно участие. На сцените на ДКТ "Иван Радоев" и в парка на Регионалния исторически музей ще излязат творци от цялата..

публикувано на 04.07.24 в 11:15

Премиера на оперетата "Страната на усмивките" във В. Търново

В Европа, Азия и света на сънищата отвежда публиката новото оперетно заглавие от репертоара на Великотърновския театър. Тази вечер на голямата сцена в музикално-драматичния театър "Константин Кисимов" е премиерата на оперетата "Страната на усмивките" от Франц Лехар.   Спектакълът е съвместна продукция на Великотърновския театър и Софийската..

публикувано на 04.07.24 в 08:30
Диригентът Пааво Ярви

Маестро Пааво Ярви: Класическата музика е в положението да трябва да се извинява, че съществува

През месец юни организаторите на престижния конкурс за пианисти „Геза Анда“ привлякоха в Цюрих някои от най-значимите фигури от света на класическата музика. Сред тях беше и големият естонски диригент Пааво Ярви, който ръководи изпълненията на тримата избраници на реномираното жури във финалния тур, заедно с оркестър "Тонхале" – Цюрих, на който..

публикувано на 03.07.24 в 17:09