Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Потребителски сигнал до БНР за начисляване на годишна такса върху кредитна карта

Снимка: архив

Любопитен потребителски сигнал за начисляване на годишна такса върху кредитна карта подаде пред БНР Любомир Терзиев. Според него банка неправомерно иска такса от 200 лева за изминал петгодишен период, която той по договор не дължи. Самата банка обаче е на коренно противоположно мнение.
   

През 2011-та година Любомир Терзиев сключва договор с една от банките, регистрирани в България.

"Това беше договор с промоция за пет години - тоест от 2011 до 2016 година - кредитна карта без годишна такса. Когато измина този пет годишен период попитах банката има ли промяна в условията - казаха ми че, няма промяна. За последващите пет години - до 2021 година в нито едно от извлеченията от банката не се посчваше желание за плащане на годишна такса. Когато дойде 2021 попитах и стана ясно, че не ми се запазват условията, а след запитване и до ръководството на банката, от там ми отговориха, че банката ще изиска годишна такса от тук занапред, ще бъде фактурирана на 31 май 2021 година", твърди Любомир Терзиев

В отговор от банката, подписан от двама изпълнителни директори, е записано: „Считано от май 2021 година, банката удържа месечна такса за всички активни кредитни карти, по които няма действащи споразумения за преференции, което таксуване включва и Вашата карта, която ще бъде таксувана на 31 май“ и още един цитат: „Обръщаме внимание, че годишна такса по кредитната Ви карта се дължи от април 2016 година. Обстоятелство, че до момента тя реално не е била събирана, не е основание да се счита, че не е дължима“.  

Отговор намираме и в изпратеното от изпълнителните директори на банката писмо до Терзиев, и в отговора от пресцентъра на институцията, получен от програма „Хоризонт“. „След изтичане на периода на промоцията, която е ползвал г-н Терзиев, през 2016 г. договорът действително е бил подновен при първоначалните стандартни условия“, пише в отговора до „Хоризонт“, като ясно се подчертава, че промоцията има временен характер – т.е. първите пет години от договора, но не и през следващия – т.е. от 2016-та година. 

"Струва ми се некоректно да бъдат поискани едни пари, които не са били заявени навреме", каза още в "Преди всички" Терзиев.

В отговора до „Хоризонт“ от банката подчертават, че за периода от април 2016-та до изтичането на новия петгодишен период април тази година: „Поради технически проблем, независимо, че вече е била дължима, таксата за годишна поддръжка на картата не е била реално начислявана и събирана. След установяване на този проблем, Банката е възстановила за в бъдеще начисляването на таксата, като не е претендирала за заплащането й за изминал период, доколкото причината за несъбирането й не е била по вина на клиента“. 

През цялата кореспонденция с банковата институция, Любомир Терзиев получава и още един възможен отговор за колизията.

В отговора, подписан от изпълнителните директори до Любомир Терзиев, е посочено: „При миграцията банката е взела предвид условията на сключените договори и е издала нови карти, съответстващи на условията по сключените с картодържателите договори, при действащите техни договорни условия“.

А в отговора до „Хоризонт“: „От изложеното е видно и ние категорично го подчертаваме, че твърдението на г-н Терзиев за събрани такси за предходен период не отговарят на действителността. На г-н Терзиев не са начислени, нито събрани никакви такси за минал период“, коментират от банката и се противопоставят на тезата, че отговорът е нарочно забавен, за да не може да се развали договорът.  

Засега картодържателят не се е обърнал към Помирителната комисия за платежни спорове, която е звено към Комисията за защита на потребителите.

"Трудно е да се каже кой е прав - това е чисто юридически спор, който в развитите държави намира решение най-напред между банката и клиента и ако не се стигне до споразумение, това става в извънсъдебна форма", това коментира по казуса Богомил Николов председател на "Активни потребители".

"Това в България е "Националната асоциация за извънсъдебни спогодби". Но тъй като участието в такива органи е доброволно, аз не знам нито една банка,  която да е склонила досега да вземе учасите в такива процедури, с изключение на Комисията на платежни спорове, която има много тясно поле на действие. Така че за мен на първо място е волята на търговците да се държат като търговци, а не като юристи, защото за хората е трудно да разберат всички клаузи по договорите с банките", посочи още Николов.

Още по темата в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Витоша... в бъдеще време

Междувременно Столичният общински съвет одобри инициативата "Витоша на децата" , която ще осигурява занимания сред природата за деца на възраст от 7 до 12 години през лятната ваканция. Лагерите ще бъдат дневни, без нощувки, с продължителност 5 дни и ще се провеждат в периода юни – септември 2025 г. Заниманията ще включват походи и спортни..

публикувано на 11.04.25 в 11:20
Модели представят колекция на

Италианският моден холдинг "Прада" стана собственик на "Версаче"

Италианският холдинг за мода и аксесоари "Прада" стана собственик на другата емблематична италианска луксозна модна фирма "Версаче". "Прада" върна "Версаче" на Италия" е обобщеното мнение на медиите на Апенините, начело с информационната агенция "Анса". "Прада“ закупи "Версаче“ за 1 милиард и 250 милиона евро от американски холдинг, който бе..

публикувано на 11.04.25 в 10:48

В режим на оцеляване ли са социалните предприятия и кооперациите?

ООН обяви настоящата 2025-а за година на кооперативите. Като част от солидарната икономика социалните предприятия осигуряват заетост на хора от уязвимите групи . "Държавата и кооперативните съюзи трябва да работят заедно. Ние сме длъжници на кооперативното дело ", смята министърът на социалната политика Борислав Гуцанов...

публикувано на 10.04.25 в 10:33

Туроператорите със свежи и вкусни идеи къде да празнуваме Великден

Фестивалите са начин да съхраним традициите , да се докоснем до местната култура и да усетим духа на общността. Те събират хора от различни краища, като създават атмосфера на споделеност и празничност. Освен че предлагат уникални преживявания, фестивалите подпомагат местната икономика и популяризират автентични кулинарни, фолклорни и занаятчийски..

публикувано на 09.04.25 в 11:35
Локомотив 2626

Назад във времето с ретро подвижния състав на БДЖ

Има още една г рупа любители на железниците, които показват страстта си към този вид транспорт като изработват модели на влакове , жп инфраструктура и гари. Това са членовете на Клуб железопътен моделизъм . Неговото клубно помещение и изработени модели се намират на Централна жп гара София. Владимир Колев е председател на клуба. По темата..

публикувано на 08.04.25 в 13:25

Тайнствена пирамида на 2200 години открита близо до Мъртво море

Тайнствена пирамида на 2200 години, пълна със съкровища: монети и оръжия, беше открита близо до Мъртво море. Артефактите са запазени в почти перфектно състояние, благодарение на сухия пустинен климат. Мистериозната пирамидална структура е близо до ручея Зохар. Джипът пъпли през пустинята. Няма път. Тръгнахме, въпреки предупрежденията, че след..

публикувано на 08.04.25 в 11:05
Йордан Жечев и Яна Липованска

На мач с маргаритка – кампания срещу агресията

Мачът да не е терен на война, а място, където можеш да заведеш детето си – този мотив обединява организаторите на кампанията "На мач с маргаритка". Акцията ще се състои в рамките на четири дни – от 11 до 14 април и   ще покрие 8 мача с участието на 16 отбора. Това е  29-и кръг, предпоследен за професионалната ни футболна лига...

публикувано на 08.04.25 в 10:14