Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пандемията от Covid-19 тласна градовете в Европа към по-екологични методи за придвижване


Когато през март 2020 светът замря, а Земята сякаш спря да се върти, или поне спряха колелата на автомобилите и автобусите, приземиха се и самолетите, хората сякаш за момент видяха какъв би трябвало да бъде идеалният свят. Бъдеще, в което няма изгорели газове, трафик, задръствания, мръсен въздух и непрекъснат шум от бучащи двигатели. Но само година по-късно всичко изглежда се е върнало по старому. В европейската седмица на мобилността се питаме успя ли всъщност пандемията от ковид-19 да тласне градовете в Европа към по-екологични методи за придвижване? 

Според доктор Майке Джип, директор на института за транспортни проучвания към германския Аерокосмически център, пандемията определено е променила навиците ни в придвижването. В Германия отбелязахме значителен спад в мобилността що се отнася до изминатите километри дневно, както и броят на пътуванията, пояснява тя. 
 "Пандемията несъмнено оказа влияние, станахме по-малко мобилни, промениха се и начините ни на придвижване. Проучванията ни показват, че общественият транспорт се използва много по-рядко, докато употребата на автомобили и изобщо индивидуалните форми на транспорт, като велосипеда, се е увеличила." 
Автомобилът, наред с колелото е големият победител от пандемичната ситуация, а основните губещи са общетвеният транспорт и авиацията, подчертава доктор Джип. Ако преди пандемията сте отивали с колата си до гарата, за да хванете влак или метро до града, днес не оставяте автомобила, а пътувате с него до дестинацията си. Хората се страхуват да не се заразят или разболеят в обществения транспорт. Това е огромна промяна в поведението ни, която все още тече, казва докторът. 
"Преди коронакризата 66% са използвали кола, към момента този процент е около 55, т.е. нещата се нормализират. Затова сме изправени пред предизвикателството да върнем доверието в обществения транспорт и да убедим хората да оставят личните си автомобили." 

Според последните проучвания около една трета от жителите на големите градове са се отказали от градския транспорт заради ковид-19. 
В дългосрочен план обаче колата, като основно средство за придвижване, също е обречена на гибел, защото градовете в Европа търсят по-зелени решения за мобилността. 
Барселона, например, възнамерява да превърне 21 улици, с обща дължина от 33 км, в пешеходни, зелени пространства с повече място за разходки и велосипедна инфраструктура. Макар да срещат съпротива от местния бизнес, който се оплаква, че ще е по-трудно да се доставят стоки до магазините, главният архитект на Барселона Хави Матия е убеден, че ако градовете на станат по-зелени, все повече хора ще ги напускат, за да търсят чист въздух и среда за живеене на село. 
"Пандемията беше като лупа за нас и ни показа, че здравето трябва е сред основните приоритети в управлението и планирането на града. Затова след края на локдауна, ускорихме процесите по трансформация, които вече бяхме заложили, а именно да реорганизираме общественото пространство като намалим мястото за превозни средства и причините за замърсяване и осигурим пространство за социални дейности и условия за добра околна среда."
velosipedi
През 2019 Европейската комисия дори започва дело срещу Испания след като Мадрид и Барселона редовно надвишават допустимите нива на азотен диоксид в атмосферата, което води до преждевременната смърт на блидо девет хиляди души годишно. 
След като затварянето заради пандемията намалява драстично вредните емисии в каталунската столица, управата на града е убедена, че е на правилния път. 
"Градът се приспособява бързо към намаленото пространство за автомобили и затова успяхме да намалим капацитета  за циркулация на превозни средства. За търговската дейност, която също наблюдаваме отблизо, тоав също е от полза. Когато има повече място за пешеходци, търговията процъфтява." 
Париж е другата голяма европейска столица, която работи за намаляване на трафика и изчистване на въздуха. Според изпълнителния директор на инициативата за по-екологична градска среда "Автономен Париж" Дъглас Рос тенденцията е към пост-автомобилни градове. 
"Градовете трябва да разработят решения с много модели, в които пътниците преминават от една форма на транспорт към друга на улицата, на повърхността и да завършват пътуването си с активна форма на мобилност като ходене или каране на колело. По този начин парите ще се влеят директно в местната икономика."

Въпреки нарасналата популярност на електрическите автомобили, Дъглас е на мнение, че колата като средство за придвижване отмира. Той дава пример с бързото обезценяване и вече пълното отричане на дизеловите автомобили. 
"Когато ЕС подкрепи дизела през 1997-а и отпусна субсидии за производството на дизелови автомобили, те смятаха, че така ще намалят въглеродните емисии и глобалното затопляне. Но резултатът двайсет години по-късно е нулево намаляване на емисиите и смъртоносно увеличение на азотния оксид. Днес в Европа умират преждевременно 500 души заради замърсяването на въздуха, дизеловитите автомобили се обезцениха, а хиляди работници, с умения за производството на дизел, трябва да се преквалифицират за електроавтомобили."
Управата на Париж инвестира 150 милиона евро в обособяването на велосипедни алеи и резултът е налице само за година - петдесет процента увеличение на велосипедистите. Друго решение на проблема, което обаче е малко по-отдалечено в бъдещето са автономните автомили, или превозни средства, които не се нуждаят от шофьор, а се управляват от изкуствен интелект. Те също обаче не са панацея сами по себе си, отбелязва Дъглас. 
"Автнономните автомобили идват с обещанието да освободят пътищата от задръствания  и инциденти. Но ако не се комбинират със споделено пътуване, може да се стигне до трафик без шофьори, тъй като автомобилите ще обикалят квартала докато ние обядваме, за да се пести от паркинг места."

А какво бъдеще очаква най-сериозния замърсител в областта на транспорта - авиацията? Секторът е отговорен за между 2 и 3 процента от световните парникови емисии. За да се намали въглеродния му отпечатък трябва да се вземат краткосрочни и дългосрочни мерки. 
През това лято ваканционните и бизнес пътувания със самолет почти се върнаха до нивата си от преди пандемията, но ни отдалечават сериозно от постигане на целите в парижкото споразумение за климата. 
Едно от решенията е използването на био самолетни горива, което може да намали вредните емисии от полетите с 37% до 2050 година. Според авиационния експерт в Европейската комисия Филип Корнелис това е твърде скъпо решение и може да бъде въведено само постепенно. 
"Тъй като секторът е изключително конкурентен, нито една авиокомпания не може да си позволи изведнъж да премине изцяло на възобновяеми горива. Поради този факт производството им е ограничено, а малкото производство води до високи цени. За да разкъсаме този кръг, от Европейската комисия предлагаме да се въведе задлжително смесване на биогоривата с керосин, като процентът да се увеличава във времето."

Друга възможност, която се предлага, е полетите да бъдат заменени от високоскоростни влакове. Това обаче няма да има почти никакво отражение върху намаляването на вредното въздействие на авиацията, обяснява директорът на Асоциацията за въздушен транспорт Уили Уолш.
"Статистиката показва, че полетите на по-малко от 500 км в Европа са под 20% и генерират не повече от 4 процента от въглеродните емисии. Така че схващането, че ако самолетите се заменят с високоскоростни влакове е подвеждащо. По-голяма част от вредните газове се отделят при далечни полети, които не могат да се заменят със железопътен транспорт.
Но има и положителни примери. През 2019-а нискотарифната "Изиджет" заяви, че работи за нулев въглероден отпечатък като инвестира в проекти като засаждане на дървета и производство на възобновяема енергия. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

КТ "Подкрепа": Работещите внасят близо 70% от приходите в бюджета, а фирмите - едва 30%

Работещите внасят близо 70% от приходите в бюджета, а фирмите – едва 30%. Това сочи анализ, изготвен от Конфедерация на труда "Подкрепа". От синдиката изразяват недоволство, че огромната тежест е прехвърлена върху работещите, и припомнят, че над 11% от наетите са и работещи бедни. От КТ "Подкрепа" настояват за промени в данъчната и..

публикувано на 16.12.24 в 13:21

Петко Тотев: Да не се месим в работата на най-великия архитект - природата

Да не се месим в работата на най-великия архитект - природата. Това призова от ефира на "Хоризонт" Петко Тотев, председател на Федерацията по катерене и алпинизъм. В предаването "Хоризонт до обед" той коментира въпросите пред бъдещото управление на природен парк "Витоша".  "Активно участваме във всички обществени обсъждания по отношение..

публикувано на 16.12.24 в 11:44
Д-р Симона Велева

Симона Велева: До 2 години децата да са без екран, след това - поетапно

" За бебетата от 0 до 2 години не бива да се дава никакъв екран , защото техните мозъци все още са много незрели и всяко едно предоставяне на екран по-скоро ще ги престимулира, отколкото да им даде някаква полезна информация". Това заяви пред БНР председателят на СЕМ Симона Велева. Не бива да отричаме устройствата и медиите, напротив - те са..

публикувано на 16.12.24 в 10:31

Катерина Преда: Джорджеску използва методи от времената на комустическия режим на Чаушеску

Облъчени от пропаганда или търсещи нов спасител, оплетени в социалните си трудности и обществена изолация или пък дело на външна намеса. Различни са теориите за това какво се случи в Румъния след първия тур на президентските избори на 24 ноември, спечелени неочаквано от един кандидат, за който по-голямата част от обществото не беше чувало...

публикувано на 15.12.24 в 21:37

Йозгюр Юнлюхисарчъклъ: Сътрудничеството между Русия и Турция прогресивно намалява, но няма да има раздор

Президентът на Турция Реджеп Ердоган спечели гражданската война в Сирия. Загубиха я руският президент Владимир Путин и Иран - поне така изглежда към момента. Тази война винаги е била и част от битката на Ердоган за оцеляване във властта. Той инвестира в нея от самото начало, заставайки на страната на сирийската опозиция и обтягайки спорадично..

публикувано на 14.12.24 в 11:47
Негово Светейшество патриарх Даниил

Патриарх Даниил: Безродници ли сме, та да преименуваме храма "Св. Ал. Невски"?

Илия Вълков : Ваше светейшество, първо искам да Ви благодаря за това, че ще направим този разговор. Вашите послания са много важни в смутното време, в което живеем, и смятам, че ще бъдат морален ориентир за нашите православни слушатели. Вече минаха почти 6 месеца от Вашата интронизация, какво успяхте да промените за това кратко време?..

публикувано на 13.12.24 в 18:55
Нешка Робева

"Шампионите" – последният спектакъл на Нешка Робева

Тази вечер в Зала 1 на НДК легендарната треньорка по художествена гимнастика Нешка Робева ще представи спектакъла си "Шампионите". Това ще е последното шоу, което именитата българка ще постави в кариерата си на постановчик.  Според легендата на българската художествена гимнастика Нешка Робева шампион има във всеки . Въпросът е да го откриеш и..

публикувано на 12.12.24 в 07:10