Точно един месец се навършва днес, откакто турският кораб "Вера Су", натоварен с над 3000 тона азотен тор, заседна в морето край местността „Яйлата“. Измина месец, в който корабособственикът не предприе никакви действия по спасяването на собствеността си и в който България също не успя да се справи с критичната ситуация в морето. Какво все пак се случи, има ли вече яснота как се е стигнало до инцидента и какви са поуките, които трябва да си извадим като морска държава?
Докато страните от Западна Европа бавно и постепенно се връщат към стария начин на живот, познат им от преди пандемията, в България ситуацията става все по-интересна. Интересна всъщност е тя за циничните оптимисти и вероятно почти безнадеждна за крайните песимисти. Не ни е достатъчна цялата драматична картина около разпространението на Covid-19 ами и в разгара на четвъртата вълна ни сполетя и един заседнал кораб и то малко преди поредните избори за последната една година в страната. И ако трябва да обобщим в едно изречение защо този инцидент се превърна в препъни камъче за България, то би звучало така – заради един заспал на вахта втори помощник-капитан и заради една дълбоко приспана в летаргичен сън държава в продължение на десетилетия.
Първите дни от засядането на кораба край „Яйлата“ бяха като опознавателен лагер, в който децата научават имената на своите учителки и свикват с новите си другарчета по стая. Опипваше се бавно, постепенно и с надеждата, че някак си отговорността по изтеглянето на кораба няма да се окаже в ръцете на България. Е да, но все пак ни се наложи да го направим. И така се стигна до първата акция по претоварването на кораба, която целеше той да бъде олекотен и впоследствие да бъде извлечен от скалите. Всички помним какво се случи по време на тази акция – една заседнала и с часове спасявана баржа, една развалена машина за пакетиране на товара, един почти успял да заседне кран и разбира се, една напълно неподходяща кофа, от която се оказа, че товарът се изсипва в морето. И всички бяха безкрайно учудени – все едно да искаш да пренесеш пясък в сито и да те изненада неуспешното ти начинание. Тогава и дойдоха първите признания за пълната неподготвеност на държавата ни, изказани в прав текст от тогавашния и вече освободен от поста изпълнителен директор на „Морска администрация“ Живко Петров:
„Ние нямаме технически средства в момента, с които да извършим това облекчаване. Кранът е много голям, плаващият, България с това разполага. Много е голям, вятърът го духа и го сваля върху скалите. България не разполага с някакви по-специални технически средства, за да разтовари…С каквото разполагаме, това сме използвали“.
Впоследствие Живко Петров беше освободен от длъжността си и на негово място застана капитан Венцислав Иванов. Бурното море пък все пак накара екипажа да пожелае да бъде евакуиран. Седем от тях бяха настанени в общинския хотел в Каварна, после разпитани от Окръжната прокуратура в Добрич, след това в разследването се включи и Националната следствена служба, а капитанът и вторият помощник-капитан си останаха за постоянно в ареста, обвинени в престъпление, за което законът предвижда от 5 до 15 години лишаване от свобода.
Междувременно отвсякъде еколози, химици, океанолози и природозащитници обясняваха в дружен хор, че азотният тор е опасен за околната среда и за морската екосистема, защото ще доведе до цъфтеж на фитопланктона, което ще намали количествата на кислород във водата, ще предизвика съхнене на хрилете на рибите и съответно до тяхната смърт, ще доведе и до натрупване на нитрати в морските обитатели. Разбира се, някои по-крайни в мнението си специалисти по темата говореха за екокатастрофа, за срив в туризма, за умиране за дълъг период от време на риболова в района. И в този момент в местността „Яйлата“ дойдоха министърът на транспорта Христо Алексиев, който обяви, че азотният тор не се класифицира като опасен товар и министърът на околната среда и водите Асен Личев, който пък заяви, че нито ще цъфне планктона, нито ще умрат риби.
Ако всяка дума, изречена във връзка с кораба от ангажираните в спасяването му, го преместваше с по 1 см, сигурно той вече щеше да е пристигнал на пристанището във Варна. За сметка на това той и днес си е до „Яйлата“ и дори и да бъде успешно претоварен, съдбата му не е ясна.
На същата дата, но през септември месец, в морето изчезна един 48-годишен мъж от Добрич, влязъл с риболовен каяк и не излязъл повече от водата жив. Като по ирония на съдбата вероятно двете събития – изчезването на рибаря и засядането на кораба „Вера Су“, се случиха в един и същи ден. Какво друго ако не точно два подобни инцидента идват да ни покажат и то съвсем ясно, че държавата ни не е готова да спасява нито кораби, нито хора.
Клубът на пенсионера и местното читалище в планинското с. Смочево организират два пъти в седмицата прожекции на филм по желание или на любима продукция, а съдействие им оказва кметът Стефка Зашева. Най-напред е била заявена лентата "Гунди - легенда за любовта", която се въртя два пъти. За 21 октомври, от 10.30 ч., има заявен интерес за..
140 години от създаването и обявяването във въоръжение на 13-и Рилски пехотен полк, наричан "Булаирци", беше отбелязана с поклонение пред паметника на полка в центъра на Кюстендил. Дойдоха кметът на Общината инж. Огнян Атанасов, представители на обществени организации и организациите на офицерите и сержантите от запаса. Така се поставя началото..
С впечатляваща победа завършиха изборите днес в Северен Кипър за нов лидер на кипърската турска общност, т. нар. президент на непризнатата от международната общност Севернокипърска турска република. В своеобразния референдум по Кипърския въпрос днес гласоподавателите казаха "Да" на федерално обединение. За нов, шести по ред лидер на кипърските..
Приключи първият тур на местните избори в Северна Македония. Избирателните секции затвориха в 19:00 ч. местно време (20:00 българско). Първите неофициални резултати се очакват около полунощ. Кметовете се избират по мажоритарна система - ако никой не получи повече от 50 процента на първи тур, следва балотаж между двамата с най-висок резултат. Вториият..
15-годишен младеж е бил намушкан при сбиване между две компании в столичен търговски център. Инцидентът е станал минути преди 20:00 ч. в центъра на бул. "Александър Стамболийски", потвърдиха за БНР от СДВР. Полицията издирва извършителя. Изясняват се причините за инцидента. Провеждат се разпити. Ще бъдат иззети и записи от видеокамерите в..
Съединените щати трябва да увеличат натиска върху руския лидер Владимир Путин за постигане на мир в Украйна, след като принудиха Израел и "Хамас" да спрат боевете в Газа. Това заяви украинският президент Володимир Зеленски в интервю за телевизионния канал NBC: "Защото Путин е нещо подобно, но по-силен от Хамас. Войната (срещу Украйна) е..
ЕС се подготвя да засили правомощията си за борба със сенчестия флот на Русия, който нарушава санкциите, превозвайки петрол под чужди флагове. Според документ, подготвен от Европейската служба за външна дейност за предстоящото утре заседание на външните министри, Брюксел планира рамка за законни инспекции на такива кораби, включително чрез двустранни..
"Наблюдавахме емоционална сцена без особен план. Плам имаше, но план нямаше . Не виждам нищо друго, освен нищо друго, освен раздразнението на..
"Борисов пробва дали ако тропне по масата, Пеевски ще му даде да стане министър-председател. Установи, че тази работа няма да стане и тръгна натам,..