Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какви са поуките от инцидента с "Вера Су"

"Вера Су"
Снимка: Мая Щърбанова

Точно един месец се навършва днес, откакто турският кораб "Вера Су", натоварен с над 3000 тона азотен тор, заседна в морето край местността „Яйлата“. Измина месец, в който корабособственикът не предприе никакви действия по спасяването на собствеността си и в който България също не успя да се справи с критичната ситуация в морето. Какво все пак се случи, има ли вече яснота как се е стигнало до инцидента и какви са поуките, които трябва да си извадим като морска държава?

Докато страните от Западна Европа бавно и постепенно се връщат към стария начин на живот, познат им от преди пандемията, в България ситуацията става все по-интересна. Интересна всъщност е тя за циничните оптимисти и вероятно почти безнадеждна за крайните песимисти. Не ни е достатъчна цялата драматична картина около разпространението на Covid-19 ами и в разгара на четвъртата вълна ни сполетя и един заседнал кораб и то малко преди поредните избори за последната една година в страната. И ако трябва да обобщим в едно изречение защо този инцидент се превърна в препъни камъче за България, то би звучало така – заради един заспал на вахта втори помощник-капитан и заради една дълбоко приспана в летаргичен сън държава в продължение на десетилетия.

Снимка: БГНЕС

Първите дни от засядането на кораба край „Яйлата“ бяха като опознавателен лагер, в който децата научават имената на своите учителки и свикват с новите си другарчета по стая. Опипваше се бавно, постепенно и с надеждата, че някак си отговорността по изтеглянето на кораба няма да се окаже в ръцете на България. Е да, но все пак ни се наложи да го направим. И така се стигна до първата акция по претоварването на кораба, която целеше той да бъде олекотен и впоследствие да бъде извлечен от скалите. Всички помним какво се случи по време на тази акция – една заседнала и с часове спасявана баржа, една развалена машина за пакетиране на товара, един почти успял да заседне кран и разбира се, една напълно неподходяща кофа, от която се оказа, че товарът се изсипва в морето. И всички бяха безкрайно учудени – все едно да искаш да пренесеш пясък в сито и да те изненада неуспешното ти начинание. Тогава и дойдоха първите признания за пълната неподготвеност на държавата ни, изказани в прав текст от тогавашния и вече освободен от поста изпълнителен директор на „Морска администрация“ Живко Петров:

„Ние нямаме технически средства в момента, с които да извършим това облекчаване. Кранът е много голям, плаващият, България с това разполага. Много е голям, вятърът го духа и го сваля върху скалите. България не разполага с някакви по-специални технически средства, за да разтовари…С каквото разполагаме, това сме използвали“.

Впоследствие Живко Петров беше освободен от длъжността си и на негово място застана капитан Венцислав Иванов. Бурното море пък все пак накара екипажа да пожелае да бъде евакуиран. Седем от тях бяха настанени в общинския хотел в Каварна, после разпитани от Окръжната прокуратура в Добрич, след това в разследването се включи и Националната следствена служба, а капитанът и вторият помощник-капитан си останаха за постоянно в ареста, обвинени в престъпление, за което законът предвижда от 5 до 15 години лишаване от свобода.

Междувременно отвсякъде еколози, химици, океанолози и природозащитници обясняваха в дружен хор, че азотният тор е опасен за околната среда и за морската екосистема, защото ще доведе до цъфтеж на фитопланктона, което ще намали количествата на кислород във водата, ще предизвика съхнене на хрилете на рибите и съответно до тяхната смърт, ще доведе и до натрупване на нитрати в морските обитатели. Разбира се, някои по-крайни в мнението си специалисти по темата говореха за екокатастрофа, за срив в туризма, за умиране за дълъг период от време на риболова в района. И в този момент в местността „Яйлата“ дойдоха министърът на транспорта Христо Алексиев, който обяви, че азотният тор не се класифицира като опасен товар и министърът на околната среда и водите Асен Личев, който пък заяви, че нито ще цъфне планктона, нито ще умрат риби.

Ако всяка дума, изречена във връзка с кораба от ангажираните в спасяването му, го преместваше с по 1 см, сигурно той вече щеше да е пристигнал на пристанището във Варна. За сметка на това той и днес си е до „Яйлата“ и дори и да бъде успешно претоварен, съдбата му не е ясна.

На същата дата, но през септември месец, в морето изчезна един 48-годишен мъж от Добрич, влязъл с риболовен каяк и не излязъл повече от водата жив. Като по ирония на съдбата вероятно двете събития – изчезването на рибаря и засядането на кораба „Вера Су“, се случиха в един и същи ден. Какво друго ако не точно два подобни инцидента идват да ни покажат и то съвсем ясно, че държавата ни не е готова да спасява нито кораби, нито хора.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Нарисувани от съдебен художник скици на обвинените в шпионаж във Великобритания български граждани. От ляво надясно : Катрин Иванова, Ваня Габерова, Орлин Русев, Иван Стоянов и Бисер Джамбазов, 26 септември 2023 година.

Продължава процесът срещу българите, обвинени в шпионаж във Великобритания

Ваня Габерова, обвинена с други български граждани в шпионаж в полза на Русия, заяви през сълзи в Централния наказателен съд в Лондон, че не е знаела нищо за планове да я използват като "сексуална примамка" и твърди, че е била "излъгана, манипулирана, използвана и разобличена". 30-годишната Габерова е обвинена, че е била част от шпионска..

публикувано на 07.02.25 в 07:44
Мирослав Рашков

Засилен контрол на пътя разпореди главният секретар на МВР

Изпълняващият функцията главен секретар на МВР главен комисар Мирослав Рашков разпореди засилен контрол на пътя. Целта е опазване на обществения ред и сигурността, спазване на правилата за движение и недопускане на пътнотранспортни произшествия. В часовите пояси, когато движението е натоварено, ще се проведат масирани полицейски операции...

публикувано на 07.02.25 в 07:42

В парламентарния контрол: 14 министри отговарят на депутатски въпроси

Петъчният парламентарен ден е посветен изцяло на парламентарен контрол, в който ще участват премиерът Росен Желязков и 14 министри. Заместник-министър председателят и министър на иновациите и растежа Томислав Дончев ще отговори на въпрос за промените в районите на планиране, включени в Картата на регионалните помощи в страната. 13 въпроса..

публикувано на 07.02.25 в 07:32

Украинската посланичка в САЩ се е срещнала с Кийт Келог

Ръководителят на комисията по международни въпроси в руската Дума и председател на Либерално-демократическа партия на Русия Леонид Слуцки заяви, че подготовката за срещата между руския президент Владимир Путин и американския му колега Доналд Тръмп е в "напреднал етап" и ще се проведе този или следващия месец, предадоха Ройтерс и ДПА, като се..

публикувано на 07.02.25 в 07:31

"Обичам те… пази се" - поезия на Антоанета Тодорова, публикувана посмъртно

Ако не е сложила край на живота си, може би щеше да е запомнящо се име в поезията. Съдбата ѝ напомня за Петя Дубарова. Това каза за Антоанета Тодорова издателят Евгени Христов. Той публикува посмъртно нейни стихове, събрани в поетичната книга " Обичам те… пази се" . Тодорова се е самоубила на 20 години на рождения си ден. Христов е събрал..

публикувано на 07.02.25 в 07:03

Над 13,5 млн. лв. финансова помощ са получили през 2024 година земеделските стопани, отглеждащи пчелни семейства

Над 13 и половина милиона лева финансова помощ са получили през миналата година земеделските стопани, отглеждащи пчелни семейства за преодоляване на негативното икономическо въздействие от руската война срещу Украйна.  Това каза заместник-министърът на земеделието и храните Деян Стратев в Плевен при откриването на 22-рото Международно пчеларско..

публикувано на 06.02.25 в 22:07
Министърът на земеделието д-р Георги Тахов

Тахов: Първите плащания в сектор "Животновъдство" - още този месец

Първите плащания в сектор "Животновъдство" от Кампанията за директни плащания на земеделските стопани ще бъдат направени още този месец, обяви земеделският министър Георги Тахов пред ресорната парламентарна комисия: "Има прогноризуемост, към днешна дата. Има създаден на база за нормално протичане на кампанията, която предстои. През февруари..

публикувано на 06.02.25 в 22:03