Точно един месец се навършва днес, откакто турският кораб "Вера Су", натоварен с над 3000 тона азотен тор, заседна в морето край местността „Яйлата“. Измина месец, в който корабособственикът не предприе никакви действия по спасяването на собствеността си и в който България също не успя да се справи с критичната ситуация в морето. Какво все пак се случи, има ли вече яснота как се е стигнало до инцидента и какви са поуките, които трябва да си извадим като морска държава?
Докато страните от Западна Европа бавно и постепенно се връщат към стария начин на живот, познат им от преди пандемията, в България ситуацията става все по-интересна. Интересна всъщност е тя за циничните оптимисти и вероятно почти безнадеждна за крайните песимисти. Не ни е достатъчна цялата драматична картина около разпространението на Covid-19 ами и в разгара на четвъртата вълна ни сполетя и един заседнал кораб и то малко преди поредните избори за последната една година в страната. И ако трябва да обобщим в едно изречение защо този инцидент се превърна в препъни камъче за България, то би звучало така – заради един заспал на вахта втори помощник-капитан и заради една дълбоко приспана в летаргичен сън държава в продължение на десетилетия.
Първите дни от засядането на кораба край „Яйлата“ бяха като опознавателен лагер, в който децата научават имената на своите учителки и свикват с новите си другарчета по стая. Опипваше се бавно, постепенно и с надеждата, че някак си отговорността по изтеглянето на кораба няма да се окаже в ръцете на България. Е да, но все пак ни се наложи да го направим. И така се стигна до първата акция по претоварването на кораба, която целеше той да бъде олекотен и впоследствие да бъде извлечен от скалите. Всички помним какво се случи по време на тази акция – една заседнала и с часове спасявана баржа, една развалена машина за пакетиране на товара, един почти успял да заседне кран и разбира се, една напълно неподходяща кофа, от която се оказа, че товарът се изсипва в морето. И всички бяха безкрайно учудени – все едно да искаш да пренесеш пясък в сито и да те изненада неуспешното ти начинание. Тогава и дойдоха първите признания за пълната неподготвеност на държавата ни, изказани в прав текст от тогавашния и вече освободен от поста изпълнителен директор на „Морска администрация“ Живко Петров:
„Ние нямаме технически средства в момента, с които да извършим това облекчаване. Кранът е много голям, плаващият, България с това разполага. Много е голям, вятърът го духа и го сваля върху скалите. България не разполага с някакви по-специални технически средства, за да разтовари…С каквото разполагаме, това сме използвали“.
Впоследствие Живко Петров беше освободен от длъжността си и на негово място застана капитан Венцислав Иванов. Бурното море пък все пак накара екипажа да пожелае да бъде евакуиран. Седем от тях бяха настанени в общинския хотел в Каварна, после разпитани от Окръжната прокуратура в Добрич, след това в разследването се включи и Националната следствена служба, а капитанът и вторият помощник-капитан си останаха за постоянно в ареста, обвинени в престъпление, за което законът предвижда от 5 до 15 години лишаване от свобода.
Междувременно отвсякъде еколози, химици, океанолози и природозащитници обясняваха в дружен хор, че азотният тор е опасен за околната среда и за морската екосистема, защото ще доведе до цъфтеж на фитопланктона, което ще намали количествата на кислород във водата, ще предизвика съхнене на хрилете на рибите и съответно до тяхната смърт, ще доведе и до натрупване на нитрати в морските обитатели. Разбира се, някои по-крайни в мнението си специалисти по темата говореха за екокатастрофа, за срив в туризма, за умиране за дълъг период от време на риболова в района. И в този момент в местността „Яйлата“ дойдоха министърът на транспорта Христо Алексиев, който обяви, че азотният тор не се класифицира като опасен товар и министърът на околната среда и водите Асен Личев, който пък заяви, че нито ще цъфне планктона, нито ще умрат риби.
Ако всяка дума, изречена във връзка с кораба от ангажираните в спасяването му, го преместваше с по 1 см, сигурно той вече щеше да е пристигнал на пристанището във Варна. За сметка на това той и днес си е до „Яйлата“ и дори и да бъде успешно претоварен, съдбата му не е ясна.
На същата дата, но през септември месец, в морето изчезна един 48-годишен мъж от Добрич, влязъл с риболовен каяк и не излязъл повече от водата жив. Като по ирония на съдбата вероятно двете събития – изчезването на рибаря и засядането на кораба „Вера Су“, се случиха в един и същи ден. Какво друго ако не точно два подобни инцидента идват да ни покажат и то съвсем ясно, че държавата ни не е готова да спасява нито кораби, нито хора.
Близо 71 милиона лева е сумата, която тази година ще получат тютюнопроизводителите като преходна национална помощ. Това реши Управителният съвет на Фонд "Земеделие". Съгласно европейските правила право на такова подпомагане имат земеделски стопани, които са отглеждали тютюн през която и да е година от референтния период 2016 - 2018 г. За да получат..
Генералният секретар на НАТО Марк Рюте предупреди днес в Сараево, че нарушаването на Дейтънското мирно споразумение за Босна и Херцеговина, застрашаването на конституционния ред в страната и подкопаването на институциите ѝ са неприемливи. Рюте се срещна с тричленното колективно президентство (председателство) на Босна и ги призова да поеме..
Телата на двама възрастни мъже са открити в петричкото село Камена, съобщиха от Полицията в Благоевград. Сигнал за починал в двора на дома си 64-годишен мъж е подаден от съседи около 17:00 часа. Пристигналите на място служители на полицията са установили самоличността на мъжа, но проверили и къщата. В една от стаите е открито тялото на..
Държавната фирма "Информационно обслужване" не успя да преизчисли резултатите от последните парламентарни избори навреме и да предаде днес на ЦИК данните, тъй като самата фирма подаде сигнал до Софийска градска прокуратура, където са предадени и материалите от преизчисляването. Това стана ясно от извънредното заседание на ЦИК тази вечер. Комисията даде..
Пред Конституционния съд на Румъния тази вечер се събраха привърженици на недопуснатия до вота кандидат за президент Калин Джорджеску, съобщава телевизия Диджи 24, цитирана от БТА. Главната прокуратура на Румъния повдигна обвинения за 6 престъпления на Калин Джорджеску Крайнодесният Калин Джорджеску подаде документите си за президентските..
Канадската провинция Онтарио обяви, че ще облага с допълнителна ставка от 25 на сто износа на електроенергия за американските щати Ню Йорк, Мичиган и Минесота, предаде Ройтерс. Мярката е в знак на протест срещу тарифите, наложени от президента на САЩ Доналд Тръмп върху вноса на стоки от Канада, заяви днес Дъг Форд, премиер на провинцията. Тръмп..
Товарният кораб "Солонг" (Solong), който днес се сблъска с плаващия под американски флаг петролен танкер "Стена Имакюлейт" (MV Stena Immaculate) в Северно море, в близост до източното крайбрежие на Великобритания, е превозвал 15 контейнера с натриев цианид, сочат данни на агенцията за морска информация "Лойдс лист интелиджънс" (Lloyd's List..
Дежурните метеоролози в синоптичната станция на връх Мургаш са били нападнати и пребити в полунощ на 9 март. През прозореца влиза непознат мъж и..
Нападателят на дежурните метеоролози на станцията на връх Мургаш е 32-годишен мъж. Той е задържан за 72 часа , съобщиха от СДВР за..
Моят апел към Борисов и премиера Росен Желязков е да поемат такъв ангажимент, че България ще разходва повече за отбрана от държавния бюджет. За..