Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Може ли изкуственият интелект да подобри сигурността на пътя

Снимка: Ани Петрова

Сигурост по пътищата и изкуствен интелект

Обикновено като се заговори за пътища и изкуствен интелект, веднага ви изниква представата за автономните коли. И ще сте прави, че това е най- логичното приложение на изкуствения интелект. Това посочват и специалистите по време на дискусия на международни експерти в областта на изкуствения интелект. Но с уговорката, че по пътища все още не са тръгнали масово автономните автомобили. Експертите продължават разговорите как да се подобри сигурността на пътя, за да се постигне целта, поставена от Световната здравна организация и ООН до 2030-та година най-малко 50% от смъртните случаи по пътищата и наранявания да са предотвратими. 

"Събирайки данни от камерите, ние можем вече да изградим много точни карти на околната среда. А тренираният върху тях изкуствен интелект е основата на тази сигурност. Нашата позиция е, че редуцирането на инцидентите е възможно дори и с наличните сега сензори и технологии. И то може да бъде осъществено много преди широкото да се разпространят автономните автомобили. Това може да стане с правилното прилагане на системите за помощ при шофиране. Подобни системи трябва да се разпространяват широко. За да се случи това, трябва да има законодателство", казва Джесика Труонг. Тя е от британска фондация, чиято цел да сложи край на смъртните случаи по пътищата.

Технологиите така или иначе ги има, но дори и сега те не са стандарт  

"Автономното аварийно спиране, електронният контрол на стабилността, умни системи за скорост. Тези технологии сега са на пазара, но не така масово. Едно проучване показа наскоро, че ако има регулация за по-високи стандарти за автомобилната безопасност, въвеждането на самите технологии ще отнеме близо 30 години. И то за 95% от използваните автомобили. Затова смятам, че ако искаме да постигнем по-бързо целите си да няма жертви на пътя, е нужно да поискаме още сега автомобилните производители да направят тези системи стандарт. За да усетим дори и към 2030-та година разликата. Другото притеснение е, че в повечето развиващи се страни, стандартите за сигурност на пътя дори не отговорят на условията. Ние имаме проект, който се казва „Спрете катастрофата!“ в подобни държави. Чрез него стимулираме използването антиблокиращата система на спирачките на моторите. Посланието, което се опитваме да прокараме, е че дори и ползването на изкуствен интелект да звучи секси, трябва да обърнем внимание и на прилагането на технологиите, които съществуват.  

Снимка: Васко Михайлов

Как помага изкуственият интелект

И все пак изкуственият интелект помага. Примерът е от Кения. Там няма общ телефон за спешни повиквания. Всъщност 95% от африканския континент няма изградена система за спешни повиквания, казва Кейтлин Долкарт от компанията „Флейър“. Но пък интегрирането на познати технологии и малко помощ от изкуствения интелект е спасило живота на 5000 души миналата година. Като системата е свела времето за идване на линейката от три часа на две минути.  

"Така системата е съизмерима с тази в Чикаго, моят роден град. Системата от GPS- и в линейката и мобилни приложения беше интегрирана в облачна услуга. Данните от която отиват в център. Хората там виждат коя е най-близката линейка и я изпращат. Когато анализирахме данните, се оказа, че проблемът е бил не недостиг на линейки, а времето, за което е трябвало да се придвижи. Чрез изкуствения интелект усъвършенствахме системата. Той направи карта от хилядите и милионите данни. Така дори знаем къде най-често се случват инцидентите. Знаем и по кое време на деня се случват най-често. Благодарение на обработените от изкуствения интелект данни, разположихме по-адекватно линейките в районите, за да могат да достигат по-бързо до хората. Другото, по което работим сега, е автоматичното известяване за инцидент. Стандарт, който се налага в някои държави. В Кения автомобилите нямат такава автоматична система за засичане на удара при катастрофа. Няма и как автоматично да получим обаждане за проблем. Затова интегрирахме GPS устройства в колите, дигитални SOS бутони. Което намали със седем минути времето за реакция при инцидент", казва още Джесика Труонг.

Изкуственият интелект помогнал и за маркиране на конфликтни точки за велосипедисти в британския град Бирмингам. Компанията на Филип Макаклийс инсталирала във фаровете на няколко десетки колелета датчици. Които наблюдавали не само поведението на велосипедиста, а и обстановката на пътя. Сензорите подавали данни 800 пъти в секунда. И така се получила картината на опасните места за велосипедистите в Бирмингам.  

Анализ на данни в полза на сигурността

За няколко месеца ние събрахме данни от близо 42 хиляди километра, изминати от велосипеди в Бирмингам. Имахме изключително голямо количество от данни, които можеха да бъдат анализирани само с изкуствен интелект. Той изнесе товара, анализирайки близо 798 милиона единици данни. От тези данни можехме да кажем дали колелото е използвано от начинаещ, който прилага доста по-резки движения върху системите на велосипеда. Или от опитен водач, който обмисля по-добре своите действия спрямо ситуацията на. Отчитаме кога колелото прави завой, дали е на кръгово кръстовище, промушва се през трафика или следва автомобил. Така видяхме къде са най-опасните райони за велосипедистите, къде са конфликтните точки. А изкуственият интелект може да направи така, че тези осветителни тела да мигат по-ярко или по-интензивно, за бъде велосипедистът по – добре забележим", разказва експертът.

Нужди са повече данни, казват специалистите. Защото изкуственият интелект работи с данните. 50 процента от фаталните инциденти , регистрирани от СЗО, влизат в официалната статистика. В държаните с ниски доходи този процент е 17. Затова анализи препоръчва дигитализирането на полицейските досиета, обучаването на изкуствения интелект, включването в обучителния процес и на съществуващите системи за наблюдение. Както и други мерки. За да може да се изградят пилотни системи от данни за инцидентите, анализи за опасните места на пътя и същността на катастрофите. Това, казват специалистите, е начинът да се покаже кои мерки работят и какво е нужно да се направи, за да няма загинали по пътя.  

Снимка: БГНЕС


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

БЛС, МЗ и пациентски организации с информационна кампания за безопасни естетични операции и процедури

Представители на Българския лекарски съюз, Министерството на здравеопазването и пациентски организации започват национална информационна кампания за безопасни естетични операции и козметични процедури.   Организаторите съветват, първо, да се проверява дали салоните за красота са лицензирани и какви специалисти правят процедурите. Над 20 000..

публикувано на 09.11.25 в 06:05
проф. Троянова

Нов метод за "виртуална биопсия" на кожни тумори се тества у нас

Нов неинвазивен метод за диагностика на кожни тумори се тества в България. Оптичната „виртуална биопсия“ позволява анализ на кожата в реално време, без болка и без риск от белези Нов оптичен метод за диагностика на кожни тумори, известен като „виртуална биопсия“, вече се прилага към университетската болница „Царица Йоанна - ИСУЛ“ в София. Това съобщи..

публикувано на 09.11.25 в 05:15
Людмила Зафирова

Роботика и виртуална действителност подпомагат възстановяването след инсулт

Терапия с роботика и виртуална действителност подпомага възстановяването след инсулт Терапия с роботизирани устройства и виртуална действителност се използва у нас като съвременен метод за възстановяване на пациенти след инсулт. Това обясни физиотерапевтът Людмила Зафирова. Последиците от инсулта често включват затруднено движение, пареза на крайници,..

публикувано на 09.11.25 в 05:10

Професор Маразов представи новата си книга "Тракийски мистерии и владетели”

Историкът проф. Иван Маразов представи новата си книга "Тракийски мистерии и владетели”.   Той е проучил вярванията на древните траки, валидни и днес.   "Най-актуално сигурно е вярата, увереността в бъдещето. За съжаление ние живеем в един такъв свят, който дава много малко надежди. Аз съм на тая възраст и съм уплашен, че мога да преживея две..

публикувано на 09.11.25 в 05:05
Андон Балтаков

Андон Балтаков: Мамдани се фокусира върху икономиката и благосъстоянието на американците

"Зохран Мамдани успя да стане кмет на Ню Йорк с последователност и много ясни, кратки и точни послания" . Това каза пред БНР нюйоркчанинът Андон Балтаков , журналист и бивш генерален директор на Българското национално радио: "Икономиката отново се оказа един от големите препъни камъни за всеки един от политиците, чиито имена са записани в..

публикувано на 08.11.25 в 14:28
Ракета-носител на ядрени бойни глави, изстреляна от Северна Корея

Дарил Кимбъл: Нито САЩ, нито Русия имат причини да възобновяват ядрените опити

Светът е изправен пред най-рязкото влошаване на ядрената сигурност от края на Студената война. От едната страна е рухването на институционалните предпазни мерки, а от друга - предизвикателно и неясно ескалиране на реториката от страна на САЩ и Русия по отношение на ядрените опити. Всичко това води към неконтролирана тристранна надпревара във..

публикувано на 08.11.25 в 13:57
Густав Гресел

Густав Гресел: Украйна плаща твърде скъпо, за да удържи Покровск

Към края на миналия месец по време на посещение на руския лидер в "пункта за управление на Обединената групировка войски" главнокомандващият генерал Валерий Герасимов докладва на Владимир Путин за обкръжаването на хиляди украински войници в Покровск. Оттогава вече близо две седмици тази битка, която не стихва повече от година, се пренесе и в..

публикувано на 08.11.25 в 13:20