Блестящата норвежка изпълнителка Вилде Франг беше за първи път у нас по покана на Софийската филхармония. На 21 ноември в зала "България" тя изпълни Концерт за цигулка и оркестър от Бетовен под диригентството на Юлиан Рахлин - прочутия цигулар, който се утвърждава все повече и като диригент.
Вилде Франг е една от ярките фигури на световната сцена в момента. 35-годишната норвежка израства в музикантско семейство, затова не е изненада, че свири от 4-годишна. Съдбата я среща с легендарни партньори: през 1998 г. цигуларката Ане-Софи Мутер става неин ментор и й предоставя хубав инструмент, а когато е на 12, диригентът Марис Янсонс я избира за солистка в последния си концерт като шеф-диригент на Филхармонията на Осло. Това й отваря много врати.
Сега Вилде Франг е сред най-търсените цигулари на световната сцена и предпочитан партньор за камерни ансамбли - свири с музиканти като Марта Аргерич, Рено и Гутие Капюсон, Юри Башмет, Николас Алтщед и мн. др. Нейните албуми като ексклузивен артист на Warner Classics й носят престижни награди като ЕCHO Classic, Classic BRIT, Diapason d'or, Gramophone и др.
Тук, в София, Франг потвърди високата си класа, при това го направи с финес и естествено присъствие, което не идва да заявява звезден статут, а да поднесе на публиката естетско преживяване. Филхармониците ни, водени от Рахлин, бяха достойни партньори.
Разговорът с норвежката цигуларка ден преди концерта, веднага след репетицията с оркестъра, започна от смяната на програмата в последния момент.
Често ли Ви се случва и имаше ли причина да решите да изпълните произведението на Бетовен, вместо предварително обявения Концерт за цигулка на Шуман?
И да, и не - има много сериозна причина за тази промяна. Случва се понякога на музикантите - получаваш травма от претоварване и или трябва да отмениш концерта, или да спреш да репетираш. Толкова много чаках момента да изсвиря концерта от Шуман за първи път тук, защото никога не съм го свирила пред публика. Щеше да бъде перфектната възможност, още повече, че диригент е Юлиан Рахлин, който е фантастичен колега. Обадих му се преди няколко дни и му казах: Юлик, много съжалявам, но ръката много ме боли. В Стокхолм свиря Бетовен и ми е по-лесно, защото познавам произведението добре. А той отговори: Няма проблем! Ще изпълним каквото поискаш. Ние всички сме хора, случва се! Той е наистина изключително позитивна личност. Благодарна съм, че всички откликнаха и все пак съм тук. Че ми позволиха да свиря Бетовен, а не Шуман. Благодаря им!
А по-често ли свирите творбата на Бетовен сега, заради 250-годишнината му?
Не толкова, колкото се очакваше, защото пандемията дойде. Но всъщност аз успях да запиша този концерт неотдавна - дискът трябваше да бъде издаден в чест на юбилея миналата година. Разбира се, и това беше отложено. Но както и да е. Ние още сме тук!
Вилде Франг, която дойде у нас с цигулката си "Гуарнери дел Джезу" от 1734 г., сподели още:
Аз съм изключително впечатлена колко лесно ми е да свиря с Юлиан Рахлин и оркестъра в София - с тях музиката тече естествено, което не става от само себе си, не се случва винаги и чувството е магично, защото когато се получи, усещането е като за камерно музициране, а това е много ценно.
За работата с различни диригенти и сблъсъка понякога с егото на големите музиканти на световната сцена Вилде Франг коментира по-нататък в интервюто, което можете да чуете в звуковия файл.
Заради ударната вълна от паднала наблизо ракета, която изпочупи стъкла на сградата на Операта в Тел Авив, премиерата на “Турандот“ от Пучини – последна за сезона, беше не в края на юни, а през юли. За най-нетърпеливите в едно от фоайетата се състоя концерт-лектория с избрани арии от творбата, изпълнени от студентите в специализирания клас на..
В осмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Разговор със сопрана Красимира Стоянова, диригента Павел Балев и продуцента Георги Еленков за звукозаписната работа по предстоящия моцартов албум на българската оперна прима със Симфоничния оркестър..
Ако сте ценители на съвременното изкуство, до 21 ноември в къщата музей "Вера Недкова" в София, която е филиал на Националната художествена галерия, можете да разгледате новата изложба "Метафора на паметта" на художничката Деница Тодорова. Тя е завършила живопис в Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен. От 20 години..
От днес - 18.08, на големия екран тръгва документален филм за певицата Милена Славова. Лайтмотивът "И никой не пита защо" е избран за заглавие на лентата. Ние се познаваме повече от 30 години, разказа пред БНР режисьорът Марио Кръстев. "Тя наистина си задава много въпроси и се чуди защо другите не го правят. Милена е запазила чистотата си...
В столичната галерия "Арт 158" беше открита изложбата "Да запазим "Корал": Безполезни изкопаеми 2025". В нея се срещат изкуството, екологията и протестът срещу застрояването на българското Черноморие. Тя е свързана със стремежа да запазим това място, обясни пред БНР кураторът проф. Борис Сергинов. "Показват се неща, които са намерени..
Специалисти от Регионалния исторически музей в Плевен готвят изненади за поредното издание "Лято в музея 2025". То ще се проведе от 21 до 25 юли. За заниманията разказва Елвира Конова , ръководител отдел "Връзки с обществеността и медиите". "Децата ще могат отново да се вживеят в професията на археолога, в професията на летописците, като..
В Дома на киното днес - 15.07, ще бъде почетена паметта на един от най-значимите български документалисти – Атанас Киряков. Гилдията "Режисьори" на СБФД е организирала специална прожекция на 35-милиметрова лента, която ще събере пет от неговите кратки, но въздействащи филми, заснети между 1988 и 1990 година. "Атанас Киряков е..
" Самоубийството може да бъде израз на много неща , но като че ли на първо място бих могъл да кажа, че самоубойството е израз на екзистенциална..
"Фактът, че се приеха три от законопроектите с идеята да се намери общо решение за откриване на начин да се постигнат въпросните заплати, които се..
Имам документ, в който ми се обяснява, че един съдия не е написал делото си 13 месеца – повече от година, защото е трябвало да отговаря на народния..