
Американският авиопревозвач United Airlines вече обяви, че проблемът може да засегне близо 15 000 полета, милион и 250 хиляди пътници и тонове пратки, за които се ползват самолети с чувствителните на 5G радари. Загубите за авиобизнеса няма да са само за компаниите в САЩ. Наскоро най-големият в света оператор на Boeing 777 - Dubai's Emirates - заяви, че спира да лети девет дестинации в САЩ. Двете големи японски авиокомпании заявиха, че ще съкратят полетите на Boeing 777. Air India обмисля прекратяване на полетите или смяна на самолетите. За смяна ва машините – също скъпа мярка – заговориха корейските, сингапурските и британските авиолинии, други са пренасрочили полетите си. Неофициално се говори, че производителите на нови самолети, като „Бойнг“ например, са издали технически съвети за възможни потенциални смущения.
В САЩ пък двата най-големи телекома, които са платили близо 80 милиарда долара за правата на честотната лента, сега са принудени да забавят въвеждането ѝ на около 50 летища и да предприемат допълнителни действия в следващите 6 месеца, за да няма проблеми.

Коментарът на специалистите
Джон Шии обяснява в интервю за yahoofinance, че проблемът дори не е само за самолетите. Шии е от американската хеликоптерна асоциация и казва, че е рано е още да се използват тези честоти:
"Аз напълно разбирам в каква ситуация са тези, които са платили милиардите долари за лицензите. И са се надявали, че в един момент ще могат да включат тези на честоти за комерсиалните цели. Заради настояването на федералната администрация телекомите се наложи все пак да отложат два пъти включването. А сега доброволно предлагат 6 месеца да се самоограничат. Но на нас, като авиатори ще ни се наложи да преоборудваме хеликоптерите, да се съобразяваме с допълнителни условия за сигурност. И то във време, в което няма технология, която защитава тези радиовисотомери от смущенията на 5G мрежите.
Затова смятам, че изначално е доста прибързано решението на мобилните оператори да включат тези честоти да ги използват. Още преди заедно да са намерили някакви решения. За самолетите може да е проблем, но за хеликоптерите още повече. Ние летим много по-ниско, в градски райони, в които е най-вероятно да има кули на операторите. Но и с хеликоптерите изпълняваме дейности по гасене на пожари, полицейска работа. Затова се опитваме да намерим някакво решение. Дали това ще са буферни зони около тези клетъчни кули. Или използването на филтри. Но всичко трябва да се решава във време, в което системите на мобилните оператори вече работят", казва Шии.
Българският прочит
Технологии, особено по системите на самолетите, не се сменят току-така, припомня авиожурналистът Александър Богоявленски. Защото зад всяко инженерно решение в авиацията стои поне един фатален инцидент. Но европейските, както и българските превозвачи и летища няма да имат проблеми с пускането на 5G мрежите в близост до тях, счита още Богоявленски.
Мобилните оператори у нас
От Българската асоциация на кабелните и комуникационни оператори, в която членуват и трите големи мобилни оператора у нас, припомнят, че 5G мрежите в България и Европа използват честоти, които не биха попречили на работата на летищата и самолетите. Българските мобилни оператори работят изключително задълбочено и внимателно при планирането, разгръщането и пускането в експлоатация на мрежите и съоръженията, твърдят от асоциацията. Текущите доклади не показват никакви данни за смущения между 5G услуги и уредите за измерване. През януари телекоминукационинте регулатори в Норвегия посочват, че не са били докладвани случаи на смущения на висотомерите. Измервания във Франция също не са показали смущения.
Още акценти по темата в звуковия файл.

Както в България, така и в останалите балкански държави, типично за постсоциалистическия контекст, голяма част от държавите имат тип режими, които са протестни демокрации : масовите протести и протестното гласуване за антисистемни партии са двата механизма, които движат тези политически системи . Това мнение изрази пред БНР политологът..
На 7 ноември за девета поредна година се проведе кампанията „Твоето здраве е твоя отговорност“, посветена на профилактиката на рака на простатата. Инициативата беше организирана от Astellas Pharma България в партньорство с Българското онкологично научно дружество и Българското урологично дружество . За първи път в България кампанията включи и..
Терапия с роботика и виртуална действителност подпомага възстановяването след инсулт Терапия с роботизирани устройства и виртуална действителност се използва у нас като съвременен метод за възстановяване на пациенти след инсулт. Това обясни физиотерапевтът Людмила Зафирова. Последиците от инсулта често включват затруднено движение, пареза на крайници,..
"Човек е най-трудно да бъде оценен в собствената си държава" . Това коментира пред БНР архонт Слави Бинев , бивш евродепутат, напуснал партията, която самият той е създал. Днес е посветил времето си на спорта и е президент на Българската федерация по таекуондо: "Да съм член на Съвета на световното таекуондо до голяма степен е може би оценка от..
Журналистката Радина Червенова, която дълги години беше водеща на централната емисия „По света и у нас” на БНТ, гостува в студиото на „Нощен хоризонт”. Преди няколко месеца тя издаде първата си книга, която е със заглавието "Преди ме е нямало". Радина Червенова представя дебютния си роман в Пловдив "Аполония" представя дебютния роман на..
"Когато си говорим за диабет и за статистика, винаги цифрите са големи и много впечатляващи , но наистина диабетът всъщност е първото признато заболяване като неинфекциозно социално значимо заболяване , именно заради мащабите на неговото разпространение". Това каза пред БНР доц. Румяна Димова , специалист по ендокринология и болести на обмяната..
"Не познавам господин Спецов . Не знам какви са му познанията, образованието, но със сигурност пред него има доста големи предизвикателства и всички неща, които продължавам да си мисля, че са рискове, си остават". Това заяви пред БНР Явор Куюмджиев , бивш заместник-министър на енергетиката: "В крайна сметка наистина купуването на нефт от..
Очаква ни много, много тежка 2026 г. от икономическа гледна точка, много тежка година, защото с този ръст на заеми – над 20 млрд. лв., ще надскочим..
При превалутирането на българските левове в евро в пощите ще се проверяват документите за самоличност , като ще се прави тяхно копие и ще се извършва..