Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Българин стана първият победител в най-дългия ултрамаратон в Испания

Пирин Галов
Снимка: Личен архив

Пирин Галов победи в планинския ултрамаратон в Тарагона, Испания. Трасето е дълго 320 км (реално - 328) и включва 8700 м изкачване.

“Доста съм разбит. Ултрамаратонът беше по-различен от това, в което съм участвал до момента. Голямо разстояние - 330 км, но с малка денивелация и предполагах, че ще ми е по-лесно, а то се оказа, че доста бързина трябва да има, много повече се тичаше, a и съчетанието с асфалт и бетон - тук между селата уличките са бетонни, редуваха се село, градче, някаква планина... Краката ми станаха на салата, ще има дълъг период на възстановяване” - разказа пред БНР Пирин след финала.

Стартът беше на 9 март, в 12 часа местно време, а на него застанаха 67 ултрабегачи, сред които някои от най-силните в света.

“Разбрах, че Лука Папи (Luca Papi) ще се запише, а пък аз търсех възможност да убедя себе си дали съм достатъчно трениран, за да се опитам да се закачам с един от най-сериозните ултрабегачи на супер дълги разстояния (Лука Папи завърши четвърти, с време 54 часа, 26 минути и 30 секунди - бел.ред.). Успях да излъжа и Павката, Павлин Райчев, да дойде с мен, един много добър приятел, който от дълги години живее в Испания, ни помагаше - Юлиян Найденов, той организира прекрасната ни подкрепа по трасето. Това беше нашият скромен отбор”.

Българският отбор

Два месеца по-рано, в първите дни на януари, Пирин участва в друг ултрамаратон - La Corsa della Bora (184 км, с 9000 м денивелация) в Италия, където зае 5-о място. След това е искал да бяга и в по-голяма ултра.

За състезанието в Тарагона не е имал някаква тактика.

“Последния месец се чувствах много добре и имах самочувствието, че мога да тичам бързо и дълго време, затова още в самото начало подходихме с доста добро темпо, като се движихме след първата петица - състезателите с най-голям опит и самочувствие. Дебнехме ги какво ще направят, а от там насетне те започнаха един по един да отпадат - по една или друга причина. И аз се възползвах, като на 100-тния километър атакувах последните двама, настигнах ги. Единият не издържа на атаката и остана назад, а с другото момче около 200 км беше голяма закачка и играчка, непрекъснато се гонехме и беше много интересно”.

Пирин финишира след 49 часа и 45 минути. Той не споменава за атмосферните условия, които явно не са го впечатлили, но испанският сайт carreraspormontana.com отбелязва:

“От самото начало времето не улесняваше бегачите и мократа и студена нощ доведе до първите отпаднали. Пирин, Iván Galván и Eugeni Rosello веднага спечелиха преднина, а българинът се възползва от кратката си почивка в пункта на 130 км, за да поведе”.

Това е първото състезание от този вид в Испания - 200 мили. Затова интересът от страна на местните бегачи, особено в Тарагона, които са на високо ниво, е бил голям.

“Оказа се даже, че Килиан Жорнет е следил състезанието и когато бях по трасето, в един чат ме нахъсваше. Беше интересно и това, че нямаш никаква храна по трасето, освен 2 пункта - на 130 и на 240 км. В останалото време трябва сам да си осигуриш запасите от вода и провизии, т.е. трябва да имаш много добра логистика, за да успееш да оцелееш по това трасе. И това направиха Юли и Павката (след като той се контузи и спря)”.

Пирин Галов

Най-голямата трудност за Пирин Галов се оказала много твърдата настилка в по-голямата част от трасето.

Много асфалт, много бетон, много камък. И въпреки, че съм с едни от най-добрите маратонки за трейл бягания, краката ми са в много тежко състояние. Иначе, с храната се справих прекрасно - помагаха ми приятелите, аз също внимавах. В това отношение нямаше някакви тежки моменти, като невъзможност да приемам храна, или да изпадам в някакви кризи.

Голямата полза за мен, пък и за другите български ултрамаратонци е, че си сверихме часовника и вече може да имаме едно добро самочувствие. Стартираха хора, които имаха призови позиции в състезания като Tor de Geants (330 км, 24 000 м денивелация, в Италия), Tor de Glaciers (450 км, 32 000 м денивелация, Италия), Euforia (230 км, 12 400 м денивелация) в Андора, имаше двама победители от Transgrancanaria, победител от Tor de Glaciers, втори и трети в тези състезания - много --високо ниво! Успяхме да покажем, че и ние не сме за изхвърляне”.

---

Новините следете в рубриката "Екстремните спортове".

Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Линията на спускане от Голямата кула на Транго

Екстремните спортове 13 - 18 май 2024

Трима американци осъществиха първото спускане със ски от Голямата кула на Транго (Great Trango Tower) в Пакистан. Джим Морисън, Кристина Лъстенбергер и Шантел Астрога са изкачили стръмната скална кула, висока 6286 м, а след това са се спуснали със ските си по Западната й стена. Това се е случило на 9 май и се определя като "едно от най-големите..

публикувано на 18.05.24 в 18:34
Шабан Мустафа - трикратен златен медалист от Мадейра

Екстремните спортове 9 - 13 май 2024

Шабан Мустафа постигна тройна победа на Европейското първенство по планинско бягане за ветерани на остров Мадейра, Португалия. 46-годишният Шабан стана първи в късата дистанция - 8,9 км, във вертикалния километър във възрастовата група 45+ и в най-тежката дисциплина - 33км, с 2000 м положителна денивелация, където финишира с време 2:55:39 ч...

публикувано на 13.05.24 в 09:16

12.05.24 Законите на Мърфи

Рубриката от 11.05.24 година

публикувано на 12.05.24 в 08:15
Щремфел на връх Еверест

Андрей Щремфел: За Еверест бяхме готови да си жертваме пръстите, само и само да изкачим върха

Преди българските алпинисти през 1984 г. най-трудният път към Еверест - Западният гребен, е преминат цялостно от едва двама души. Словенците Йерней “Нейц” Заплотник и Андрей Щремфел са част от експедиция от тогавашна Югославия. И двамата са явления в алпинизма, но Заплотник загива при лавина 4 години след Еверест, докато се опитва да..

публикувано на 09.05.24 в 18:25

Проект "Нови идеи, нови възможности" започва Съюзът на народните читалища

Проект "Нови идеи, нови възможности" започва през тази година Съюзът на народните читалища, съобщи председателят на организацията проф. Николай Дойнов на пресконференция  по повод предстоящия празник на Народните читалища - 24 май. "Този проект има за цел да генерира нови идеи, които да се впишат в реалността, която предстои при..

публикувано на 07.05.24 в 18:23

Западният гребен на Еверест в неговата цялост - вече 40 години никой не си поставя тази цел след успеха на българите

Много е писано и говорено за първата национална експедиция до Еверест през 1984 г., когато петима българи изкачват върха по Западния гребен. Правени са много анализи, но в историята на алпинизма, а и в историята въобще, понякога истината излиза наяве десетки години по-късно. Или поне - части от нея. Преди година един от изкачилите..

публикувано на 06.05.24 в 13:22

05.05.24 Законите на Мърфи

Рубриката от 05.05.24 година.