В историята на българската музика са вписани имената на много музиканти - чужденци, дошли специално у нас, за да спомогнат в културното ни развитие. Натан Князев е един от тях - пианист, органист, композитор. Той е арменец по произход, работил у нас в края на XIX и първата половина на ХХ век, с принос за развитието на музикалните институции във Варна, Пловдив и София.
Роден е на 17 март 1872 г. в Истанбул, в семейство на интелектуалци: бащата е езиковед, майката - учителка. Истинското му име е Натан бек Амирханянц. Събитията принуждават семейството да емигрира - първо в Иран, след това в Тбилиси, Грузия. Там Натан получава и основното си образование. Насочва се към музиката и семейството отново се преселва - този път в Хелзинки, където младежът може да получи солидно музикално образование. Следва в Музикалния институт - негов учител по пиано е Феручо Бузони, а композиция учи при проф. Мартин Веселиус. След това се обучава в Мюнхен при проф. Йозеф Райнбергер.
Научил, че в България търсят музиканти, той пристига у нас и се установява във Варна. Там създава струнен оркестър към училището, преподава пеене, пиано, теоритични дисциплини. Изнася концерти заедно със сестра си - цигуларка, той е и един от организаторите на Българско музикално дружество „Гусла“ - става регент на хора и оркестъра през 1899 г.
Уви, традиционните интриги и клюки го прогонват от Варна през 1908 г. и той заминава за Одеса, където преподава в Императорското музикално училище и ръководи трупата на операта. След това е вокален педагог в Баку и организира арменски хорове. През 1910 г. е поканен от „Оперната дружба“ в София, дебютира като режисьор на операта „Демон“ от Рубинщайн.
Поласкан от поканата да стане диригент на хора на Бостънската опера, той заминава за САЩ, но само след три години се завръща у нас - точно преди Първата световна война. За кратко време работи в Пловдив, където е преподавател в Музикалното училище и диригент на местната оперна трупа, с която поставя през 1921 г. операта “Камен и Цена“ от Кауцки - Иванов.
Отново се завръща в София, където остава до края на живота си. Изнася концерти, дирижира хорови състави. Като композитор създава две опери - „Иванко“, представена през 1932 г. в Софийската опера под диригентството на Асен Найденов, и “Ралица“. Написал е ораторията “Христос“, операта “Буф“, песни по стихове на Ботев, издадени през 1940 г., както и повече от 100 хорови и солови песни по български, руски, немски, английски, шведски и арменски текстове, както и църковна музика. Умира на 4 октомври 1949 г.
Натан Князев е много ерудиран музикант със значим принос в развитието на българската музика - нека не го забравяме.
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме един певец с необикновена съдба, работил основно в оперните театри в Русе, Пловдив и София - баса Алексей Милковски. На 26 ноември се навършват 100 г. от рождението му. Алексей Милковски е потомък на знатна фамилия, чиито корени са във Волжка България. Роден е в..
В сряда, 26 ноември, в Първо студио ще се представи Смесеният хор на на БНР, ръководен от диригентката Любомира Александрова. Началото на концерта е в 19:00 часа, а програмата е особено интригуваща: Ще прозвучат духовни произведения от Ценко Минкин, Золтан Кодай и Ленард Бърнстейн. "Избрали сме три контрастни произведения, като едното от тях..
В седмото издание от 33-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20-21 ч. - един час в света на мюзикъла: - Отзвук от две световни премиери – на американския филм мюзикъл “Злосторница 2“ и на българския мюзикъл “Тайната на музиката“ - В Националния музикален театър “Стефан..
"За мен книгата "Двете" на Юстина Баргелска засегна един много важен въпрос, който не бях срещала другаде, един въпрос, който особено касае майки и дъщери, не само дъщери, синове също, но преди всичко момента, в който позволяваш на детето да порасне, да се отдели, да се откъсне от теб, въпреки че светът около него ти изглежда плашещ, че не само..
"Не знаех доста неща за Димитър Воев, но след като гледах филма "Воев", вече съм убедена в неговия гений!", разказва Мишер Руева за вдъхновението и идеята на песента "След себе си", която заедно със Симеон Воев и Цветелина Цветкова създават още преди две години. "За да се обадя на Мони Воев, се появи първо смелостта. За мое голямо учудване и..
Литературно четене, посветено на железопътния превоз, ще се проведе на 25 ноември в подлеза на Централна гара в София. Вяра Момчева и Бояна Войнова са в основата на новосъздадения творчески колектив „ВЪЗЕЛ“. Макар и млади, двете вече имат ясна визия за ролята на изкуството в обществото. Бояна Войнова е завършила дизайн в Нидерландия, а Вяра..
Спектакълът "Съкровището" на фолклорен танцов ансамбъл "Магия" ще бъде представен в салона на Ловчанското читалище "Наука" на 25 и 26 ноември от 18:00 ч., съобщи художественият ръководител на ансамбъла Маргарита Атанасова. По-голямата част от композициите, които публиката ще види, са изцяло нови, авторски и представяни за първи път...
Общ протест в София днес организират и от КТ "Подкрепа" - на работещи в Агенцията по заетостта, Главната инспекция по труда и Агенцията за социално..
Български училища в Чикаго, САЩ – "Малко българско училище" и "Малка България" са със спрени субсидии от българската държава . Причината е скандал...
Не прави чест на президент на страна член на НАТО и ЕС да коментира като страничен наблюдател, който е по-заинтересован от постигане на целите на..