Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Защо Варна трудно ще се превърне в център за реекспорт на украинско зърно

България няма изградена инфраструктура за реекспорт на зърно, твърдят експерти

Пристанище Варна
Снимка: БГНЕС

Няма изградена инфраструктура за реекспорт на зърно от Украйна през пристанището във Варна. Това заяви пред БНР председателят на Националната асоциация на зърнопроизводителите Костадин Костадинов.

Той определи като "много трудна задача" износа на украинско зърно през Варна. По думите му жп линията през Молдова стига до Констанца и е в окаяно състояние, тоест от Констанца до Варна "всичко трябва да е на камиони".

"Няма изградена инфраструктура първо за превоза на зърното по суша от Украйна до Варна. Преди Варна е Констанца – десет пъти по-голямо пристанище с инфраструктура, която отговаря на изискванията. Ние нямаме изградена инфраструктура за реекспорт. Това зърно трябва да се съхрани за известно време тук, да се сложи в бази, след това да се товари.  Пристанище Констанца има такава инфраструктура за около 3 милиона тона. Пристанище Варна е за около 200 хиляди тона, което не достига и при износа на нашата произведена продукция", поясни Костадинов в предаването "Преди всички".

Опашките на пристанището през лятото са километрични, наредени с камиони, описа ситуацията той, като я нарече "трудна борба".

Снимка: БГНЕС

Ако пристанището се натовари допълнително с реекпорт, това ще е пагубно за нашия износ, подчерта Костадин Костадинов.

"Отделно може да срази и нашата цена, българската, която няма да отговаря на тези изисквания, понеже оттам ще дойде евентуално по-евтина пшеница."

Нашето пристанище е изградено за износ, а не за реекспорт, уточни той.

"Представете си 1000 камиона да пътуват от Украйна до Варна и да се наредят на опашка пред пристанището."

Няма технически препятствия зърното, което идва от Украйна, да се товари на Пристанище Варна. Въпросът е дали е рентабилно, коментира пред БНР инж. Дойчин Ников, Клъстер "Черноморска икономическа зона".

Като основен проблем той открои наземната логистика до БългарияЖелезопътният транспорт би преминавал през 13 гранични пункта, европейската инфраструктура не е подготвена за такива мащабни превози, допълни Ников.

За количество от 1 милион тона например ще бъдат необходими около 19-20 хиляди жп вагона. Откъде ще дойдат тези вагони, попита Ников и уточни, че европейските пристанища използват основно контейнери. 

По думите му преди войната Украйна е изнасяла 6 милиона тона зърно през пристанища, а сега всичко е блокирано.

"Опитите за интервенция, превоз към Варна, за мен са малко абстрактни", отбеляза Дойчив Ников.

В Констанца има изградени оперативни и високоефективни мощности, ние нямаме модерни такива, подчерта Дойчин Ников.

"За мен възможностите за реален експорт на жито са държави, които имат пряка граница с Украйна – Полша и Румъния, които имат високоефективни жп логистични коридори, имат изградени пристанищни мощности за бързо товарене и силози по пристанищата."

Повече по темата слушайте в звуковия файл. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Предупреждение: Таванът на търговската надценка за хляба е опасен прецедент

Всяка намеса на пазара, която регулира и фиксира цени и надценки, влияе както на предлагането, така и на търсенето. Целият пазар би могъл дългосрочно да се изкриви , когато интересите по веригата не са балансирани. Това заяви в интервю за БНР Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия, във връзка с приетия от..

публикувано на 10.05.24 в 08:58

Арх. инж. Стоян Тодоров: Застраховането "Професионална отговорност" у нас не работи

"Когато един чужденец дойде в България, първото нещо, с което той се сблъсква, е реалността, а именно безпорядъка, който цари в нашите населени места . Това е тема, която касае всеки – качеството на живот". Това коментира пред БНР арх. инж. Стоян Тодоров, председател на Алианса за висока строителна култура, който вчера проведе конференция за..

публикувано на 09.05.24 в 12:13

"За Земята": Агенцията по околна среда крие доклад за системата за мониторинг на въздуха

Изпълнителната агенция по околна среда отказва да предостави доклад за състоянието на системата за мониторинг на качеството на въздуха, поискан по реда на Закона за достъп до информация, алармират от екологичното сдружение "За Земята". Агенцията, заедно с МОСВ, не могат да финализират повече от година и половина въпросния анализ. От..

публикувано на 09.05.24 в 10:45
Сергей Бойко

Сергей Бойко: Хората в Русия, които подкрепят режима на Путин, не са толкова много

Хората в Русия, които подкрепят режима на Путин, не са толкова много. Това заяви в интервю за БНР руският опозиционер Сергей Бойко - бивш координатор на щаба на покойния опозиционер Алексей Навални в Сибир и бивш общински съветник в Новосибирск. Според него, режимът на Владимир Путин може да остане на власт още дълго време. "Не бих..

публикувано на 07.05.24 в 09:53
Иван Радев

Иван Радев: Виждаме колко крехка е ситуацията на медиите в България и колко уязвими са те

Виждаме колко крехка е ситуацията на медиите в България и колко уязвими са те. Това заяви пред БНР Иван Радев от Асоциацията на европейските журналисти. "До такава степен зависят от рекламата на хазарт, че много от тях се обявиха против ограничаването ѝ . В краткосрочен план ще има медии и спортни клубове, които ще страдат, но в дългосрочен -..

публикувано на 06.05.24 в 09:59

Надежда Цекулова: Държавата би могла да изгради детска болница, ако се намери политическа воля

Нашите претенции са към държавата, която непрекъснато изпраща разнопосочни послания и остава впечатление, че е неспособна да гарантира, както е по Конституция, право на здравеопазване на хората. Това сподели в интервю пред БНР Надежда Цекулова, журналист и член на Обществения съвет за изграждане на Национална детска болница в София.  "За..

публикувано на 06.05.24 в 09:57
Джон Суини

Джон Суини ще е първи министър на Шотландия

Фаворитът за лидер на Шотландската национална партия и първи министър на Шотландия Джон Суини се очаква да наследи подалия оставка Хамза Юсаф без съпротива, след като единственият му потенциален съперник оттегли номинацията си в последния момент. В началото на неделния ден стана ясно, че ветеранът националист Греъм Маккормик, който открито..

публикувано на 06.05.24 в 09:01