Всички снимки в материала и галерията са на сайта Photo Graffs. Заглавната фотография е от Добрич.
Графитите са нетрайно изкуство. Нелегалното им начало е ключова тяхна характеристика, но често обрича емблематични за арт-формата изпълнения да бъдат ексклузивно преживяване за ималите късмет да ги видят преди стените да бъдат боядисани, разрушени или "минати" от друг артист. Въпреки временния им характер, градските графити в София, и като цяло в България, все повече се разбират не само като вандализъм, а като важна част от средата. С всичките си артисти и стилове, враждите помежду им и самия начин на живот, съпътстващ графити-рисуването, у нас то вече е едновременно маргинална форма на изразяване, галериен артефакт и туристическа атракция.
Поради споменатата нетрайност, част от графити-изкуството винаги е било неговото заснемане. Самото то може да е хоби, времепоглъщащо и интересно, колкото самото рисуване. Документирането на парчето е важно колкото самото него, но животът на тези ценни фотографии най-често е разхвърлян между профилите на артистите в различни платформи, лимитирани списания и фотокниги. Графитите са за всички. Заради това и са важни проекти като този, който ви представяме тук. Photo-Graffs.com се представи на света в края на 2021, но е плод на 10-годишна работа. Сайтът предлага хиляди фотографии на български и чуждестранни графити, подредени по имена (тагове) и местоположение. Освен да покажем част от снимките му, имахме възможност и да разговаряме с автора на сайта, който е анонимен също както повечето от художниците.
AKES
Представи с няколко думи сайта и идеята си за него?
Идеята му е да обединява българската графити сцена. Да е визуален архив с много снимков материал на различни райтъри и местата, където са рисували. Всичко тръгна от идеята да се заснемат всички графити във Варна и впоследствие всички графити в страната. Това е непрестанен процес, защото хората си рисуват постоянно.
Кога лично на теб започнаха да ти правят впечатление графитите по стените на Варна и защо?
В гимназията. Във Варна има графити от много време. Много хора рисуват цветно и интересно. Снимането започна в университетските години. Оказа се, че с един приятел споделяме интерес към сцената. Тръгнахме просто да си правим разходки в града по места, където знаем, че има някакви парчета. Тук да отидем, там да отидем, съответно и да заснемем. Появи се идеята и за архив на цялата варненска сцена. Преди десетина години обходихме целия град. Оттогава досега се снима при всяка една възможност. В един момент се преместих в София, където изобилието от графити е още по-голямо. Архивът е натрупан основно във Варна и София, но и от всяко друго място, където пътувам и имам възможност да направя такива снимки.
ФАРС
Какво отличава варненската сцена за теб? Какви артисти правят впечатление в града ви?
Доста се отличават през годините ФАРС, стари крюта като CNW, ATR и техните членове – навсякъде, където намериш тяхно парче, емоцията е приятна. NO JOB, HOOLICAN (a.k.a.Жабата), да почива в мир.
Като цяло изпитвам удоволствие да се разхождам в градска среда, особено в родния ми град. Обичам да обикалям скатани кътчета, където е възможно никой да не е стъпвал от месеци или години. Като изскочи нещо на такова място, кефът е пълен. Нямам някакви фаворити, наслаждавам се на всякакви парчета.
Има ли някое място, конкретно във Варна, което ти е по-специално?
Интересно беше, когато двамата с авера влизахме в старата лудница в града. Изоставена сграда, влизахме през една тоалетна, пълен филм. Там имаше много интересни неща. Другото, за което се сещам е изоставеният завод „Владислав Ханчев“(„Сава Ганчев“ – объркал съм се) – там изскочиха много стари и яки парчета на хора от NLS, ATR, STEREO (б.а. STEREO е част от ATR), DME – невероятни неща.
STEREO
Имал ли си желание да се включиш в рисуването или винаги си бил по-скоро наблюдател?
Като бях в гимназията съм излизал няколко пъти, но не ми се получаваха нещата както исках и реших, че няма смисъл да се занимавам. Остана си обаче интересът към графитите и хип-хоп културата.
Значи във Варна стана градски изследовател, търсещ графити по всякакви места, включително изоставени сгради. Как продължиха после нещата в София?
Пак в изоставени сгради, строежи, канали – обиколил съм почти всички канали в града. Най-опасното място, за което се сещам е на Околовръстното. Там има няколко парчета на стени, които изискваха да пресичам и тичам през шосето. Малко безразсъдно, но се отървах жив и здрав.
За нетренираното ухо сигурно звучи странно някой да влиза в изоставени сгради, да пресича многолентови пътища и като цяло да си застрашава здравето, за да заснеме рисунки по стените. Ти как се обясняваш тръпката от това?
Всичко идва от желанието ми тези парчета да влязат в архива. Не съм правил някакви абсолютно безразсъдни неща. Ако някъде не успявам да стигна, го оставям. Но си е положителна тръпка. Мисля, че му викат urban exploring. Възприемам го за себе си като да си свърша работата, да си видя графитите.
Замислял ли си се защо за теб е толкова ценно графити изкуството? То по начало е нетрайно, защото няма обществен консенсус, че в нелегалната му форма е нещо, което трябва да се пази.
Може буквално днес да се появи нещо, което утре да го няма. От тази гледна точка е ясно защо е ценно да има архив. От друга страна, хип-хоп културата ме е формирала като начин на мислене и интереси. Виждам я като нещо ценно за градската среда. Като начин обикновеният човек да си промени средата да я направи по-красива и шарена. Отделно от това е чесането на егото чрез това името ти да го има навсякъде. Всеки райтър си има мотиви. Аз самия го смятам за изкуство и то има своето място изобщо в човешката култура.
Поглеждайки към графитите като част от масовата култура, харесваш ли големите легални проекти на артисти като Насимо, 140 IDEAS, участниците в Sofia Graffiti Festival и други – фрески и комбинации от парчета върху цели стени на блокове, училища и т.н.?
Като външен наблюдател не правя разлика в смисъл на „това ми харесва, а другото не“, когато говорим за легални и нелегални графити. Гледам какъв е стилът, какво е изобразил, каква работа е свършил и т.н.
STER
Кои са ти любимите стилове и артисти?
Кефя се на характери, wildstyle, изчистени throw-up-и. Харесват ми артисти с разнообразен стил. Има вариант да си разучиш двете бомби и два-три throw-up-a и да ги правиш навсякъде. Другият е да разнообразяваш – ХРОМЕ е много добър пример за това, също и STER (RIP), във Варна пример за това е МISH, който вече не е много активен, NOIZ, ФАРС прави разнообразни неща.
Доскоро не присъствах в Instagram, където освен моята страница има и други профили, които публикуват много интересни снимки от българската сцена, като Bulgarian Graffiti Store, където има по-стари парчета. Има страхотен архив от Русе, Търговище, стари неща на ND2ND.
Тук да кажа – ако някой има желание да споделя собствени архиви с Photo-Graffs, може да се свърже с мен и ще бъдат качени. Надявам се платформата да стане една българска графити галерия, но съм сам човек и няма как физически да покрия цялата страна. Колкото и да е малка, тя е бъкана с графити.
Освен като количество, как си представяш развитието на сайта?
Просто разширяване на архива. В момента сайтът представлява първоначалната идея, която имахме преди 10 години, когато започнахме да снимаме. Тя беше за изчистена галерия, с възможност за сортиране по места и по таговете на крютата и артистите. Избираш си таг и виждаш какво налично има от този артист в галерията. Или място в страната. Без коментари и утежнения. Просто галерия със снимки.
Освен от България, вече си включил снимки на графити и от чуждестранни градове, в които си бил. Коя графити дестинация би препоръчал на по-незапознатите?
Валенсия. Там няма празни стени и са все добри неща. Много е цветен градът и е много приятно човек да се разхожда в него. Друг град с доста сериозна сцена е Виена. Най-малкото заради Donaukanal – там е от-до.
Интервюто може да чуете в прикачения звуков файл. Още много снимки на графити можете да видите в самия Photo-Graffs, също и във Facebook профила на сайта. Разговори като този се съдържат и в подкаста на "Изотопия", който можете да последвате в Spotify.
Супермен е емблематична фигура за комиксовия жанр. Роденият на унищожената планета Криптон мета човек, претърпя не една или две трансформации по пътя към киносалоните. В най-новата адаптация с него се заема един от новите ръководители на ДС студиос – Джеймс Гън. Той пое режисьорският пост, изглежда, с желанието да припомни успехите на..
В седмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Гост: журналистът Ивайло Спасов – главен редактор на списание “Български артист“ и част от екипа на продуцентската компания на българската оперна дива Соня Йончева. Представяме новия брой на..
Съюзът на българските писатели (СБП) връчва за 21-ви път наградата "Георги Джагаров", предаде БТА. Събитието ще се проведе в клуб "Парнас" на СБП днес, когато се навършват 100 години от рождението на един от знаковите поети на България за XX век, посочват от СБП. По думите им, чрез ежегодната национална награда за патриотична поезия,..
Първият съвместен албум на двама много изявени артисти - френския виолончелист Ромен Гариу и пианистката Даниела Дикова - съдържа обичани и малко познати миниатюри. Изпълнителите са го нарекли Macarons , напомняйки за френските малки десерти - различни на вкус, но всички те - примамливи. Компактдискът беше представен с концерт в рамките на..
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" разказваме за един легендарен пианист - акомпанятор, ерудит и музикален публицист от 20-ото столетие - Петър Щабеков. На 6 юли се навършиха 110 години от рождението му. Той е сред пианистите-корепетитори в Софийската опера, от които певците се учат на тънкости във вокалното..
"Надпяване" е класация за народна музика, чиято цел е всеки месец да представя произведения в различни стилове, подредения в няколко категории, състезаващи се в рамките на една календарна година. Форматът обхваща авторски произведения, нова, етно, традиционна музика, която се доближава до вкусовете на аудитория от различни възрасти, с различни..
Симона Симеонова е възпитаничка на Националното училище по изкуствата "Панайот Пипков" в Плевен. След това продължава и завършва завършва музикалното си образование при доц. Етиен Леви в Нов български университет. Наскоро представи дебютната си авторска песен "momentum" в публичното пространство. Какво вълнува един млад творец, какво й дава..
Кая Иванова - хореограф и танцьор, е посветила живота си на българските народни танци . Повече от 40 години е била преподавател в Държавното..
Трябва да се обединят всички усилия, за да може да се стигне до позитивен резултат. Не е въпросът да се повтарят вотове на недоверие всяка седмица с..
След множеството дискусии и скандали около професионалната реализация на младите лекари става ясно, че и в тази област има много за ремонт - както..