Всички снимки в материала и галерията са на сайта Photo Graffs. Заглавната фотография е от Добрич.
Графитите са нетрайно изкуство. Нелегалното им начало е ключова тяхна характеристика, но често обрича емблематични за арт-формата изпълнения да бъдат ексклузивно преживяване за ималите късмет да ги видят преди стените да бъдат боядисани, разрушени или "минати" от друг артист. Въпреки временния им характер, градските графити в София, и като цяло в България, все повече се разбират не само като вандализъм, а като важна част от средата. С всичките си артисти и стилове, враждите помежду им и самия начин на живот, съпътстващ графити-рисуването, у нас то вече е едновременно маргинална форма на изразяване, галериен артефакт и туристическа атракция.
Поради споменатата нетрайност, част от графити-изкуството винаги е било неговото заснемане. Самото то може да е хоби, времепоглъщащо и интересно, колкото самото рисуване. Документирането на парчето е важно колкото самото него, но животът на тези ценни фотографии най-често е разхвърлян между профилите на артистите в различни платформи, лимитирани списания и фотокниги. Графитите са за всички. Заради това и са важни проекти като този, който ви представяме тук. Photo-Graffs.com се представи на света в края на 2021, но е плод на 10-годишна работа. Сайтът предлага хиляди фотографии на български и чуждестранни графити, подредени по имена (тагове) и местоположение. Освен да покажем част от снимките му, имахме възможност и да разговаряме с автора на сайта, който е анонимен също както повечето от художниците.
AKES
Представи с няколко думи сайта и идеята си за него?
Идеята му е да обединява българската графити сцена. Да е визуален архив с много снимков материал на различни райтъри и местата, където са рисували. Всичко тръгна от идеята да се заснемат всички графити във Варна и впоследствие всички графити в страната. Това е непрестанен процес, защото хората си рисуват постоянно.
Кога лично на теб започнаха да ти правят впечатление графитите по стените на Варна и защо?
В гимназията. Във Варна има графити от много време. Много хора рисуват цветно и интересно. Снимането започна в университетските години. Оказа се, че с един приятел споделяме интерес към сцената. Тръгнахме просто да си правим разходки в града по места, където знаем, че има някакви парчета. Тук да отидем, там да отидем, съответно и да заснемем. Появи се идеята и за архив на цялата варненска сцена. Преди десетина години обходихме целия град. Оттогава досега се снима при всяка една възможност. В един момент се преместих в София, където изобилието от графити е още по-голямо. Архивът е натрупан основно във Варна и София, но и от всяко друго място, където пътувам и имам възможност да направя такива снимки.
ФАРС
Какво отличава варненската сцена за теб? Какви артисти правят впечатление в града ви?
Доста се отличават през годините ФАРС, стари крюта като CNW, ATR и техните членове – навсякъде, където намериш тяхно парче, емоцията е приятна. NO JOB, HOOLICAN (a.k.a.Жабата), да почива в мир.
Като цяло изпитвам удоволствие да се разхождам в градска среда, особено в родния ми град. Обичам да обикалям скатани кътчета, където е възможно никой да не е стъпвал от месеци или години. Като изскочи нещо на такова място, кефът е пълен. Нямам някакви фаворити, наслаждавам се на всякакви парчета.
Има ли някое място, конкретно във Варна, което ти е по-специално?
Интересно беше, когато двамата с авера влизахме в старата лудница в града. Изоставена сграда, влизахме през една тоалетна, пълен филм. Там имаше много интересни неща. Другото, за което се сещам е изоставеният завод „Владислав Ханчев“(„Сава Ганчев“ – объркал съм се) – там изскочиха много стари и яки парчета на хора от NLS, ATR, STEREO (б.а. STEREO е част от ATR), DME – невероятни неща.
STEREO
Имал ли си желание да се включиш в рисуването или винаги си бил по-скоро наблюдател?
Като бях в гимназията съм излизал няколко пъти, но не ми се получаваха нещата както исках и реших, че няма смисъл да се занимавам. Остана си обаче интересът към графитите и хип-хоп културата.
Значи във Варна стана градски изследовател, търсещ графити по всякакви места, включително изоставени сгради. Как продължиха после нещата в София?
Пак в изоставени сгради, строежи, канали – обиколил съм почти всички канали в града. Най-опасното място, за което се сещам е на Околовръстното. Там има няколко парчета на стени, които изискваха да пресичам и тичам през шосето. Малко безразсъдно, но се отървах жив и здрав.
За нетренираното ухо сигурно звучи странно някой да влиза в изоставени сгради, да пресича многолентови пътища и като цяло да си застрашава здравето, за да заснеме рисунки по стените. Ти как се обясняваш тръпката от това?
Всичко идва от желанието ми тези парчета да влязат в архива. Не съм правил някакви абсолютно безразсъдни неща. Ако някъде не успявам да стигна, го оставям. Но си е положителна тръпка. Мисля, че му викат urban exploring. Възприемам го за себе си като да си свърша работата, да си видя графитите.
Замислял ли си се защо за теб е толкова ценно графити изкуството? То по начало е нетрайно, защото няма обществен консенсус, че в нелегалната му форма е нещо, което трябва да се пази.
Може буквално днес да се появи нещо, което утре да го няма. От тази гледна точка е ясно защо е ценно да има архив. От друга страна, хип-хоп културата ме е формирала като начин на мислене и интереси. Виждам я като нещо ценно за градската среда. Като начин обикновеният човек да си промени средата да я направи по-красива и шарена. Отделно от това е чесането на егото чрез това името ти да го има навсякъде. Всеки райтър си има мотиви. Аз самия го смятам за изкуство и то има своето място изобщо в човешката култура.
Поглеждайки към графитите като част от масовата култура, харесваш ли големите легални проекти на артисти като Насимо, 140 IDEAS, участниците в Sofia Graffiti Festival и други – фрески и комбинации от парчета върху цели стени на блокове, училища и т.н.?
Като външен наблюдател не правя разлика в смисъл на „това ми харесва, а другото не“, когато говорим за легални и нелегални графити. Гледам какъв е стилът, какво е изобразил, каква работа е свършил и т.н.
STER
Кои са ти любимите стилове и артисти?
Кефя се на характери, wildstyle, изчистени throw-up-и. Харесват ми артисти с разнообразен стил. Има вариант да си разучиш двете бомби и два-три throw-up-a и да ги правиш навсякъде. Другият е да разнообразяваш – ХРОМЕ е много добър пример за това, също и STER (RIP), във Варна пример за това е МISH, който вече не е много активен, NOIZ, ФАРС прави разнообразни неща.
Доскоро не присъствах в Instagram, където освен моята страница има и други профили, които публикуват много интересни снимки от българската сцена, като Bulgarian Graffiti Store, където има по-стари парчета. Има страхотен архив от Русе, Търговище, стари неща на ND2ND.
Тук да кажа – ако някой има желание да споделя собствени архиви с Photo-Graffs, може да се свърже с мен и ще бъдат качени. Надявам се платформата да стане една българска графити галерия, но съм сам човек и няма как физически да покрия цялата страна. Колкото и да е малка, тя е бъкана с графити.
Освен като количество, как си представяш развитието на сайта?
Просто разширяване на архива. В момента сайтът представлява първоначалната идея, която имахме преди 10 години, когато започнахме да снимаме. Тя беше за изчистена галерия, с възможност за сортиране по места и по таговете на крютата и артистите. Избираш си таг и виждаш какво налично има от този артист в галерията. Или място в страната. Без коментари и утежнения. Просто галерия със снимки.
Освен от България, вече си включил снимки на графити и от чуждестранни градове, в които си бил. Коя графити дестинация би препоръчал на по-незапознатите?
Валенсия. Там няма празни стени и са все добри неща. Много е цветен градът и е много приятно човек да се разхожда в него. Друг град с доста сериозна сцена е Виена. Най-малкото заради Donaukanal – там е от-до.
Интервюто може да чуете в прикачения звуков файл. Още много снимки на графити можете да видите в самия Photo-Graffs, също и във Facebook профила на сайта. Разговори като този се съдържат и в подкаста на "Изотопия", който можете да последвате в Spotify.
На 24 януари е премиерата на новия български игрален филм „Клас 90“. Наскоро излезе и трейлърът на лентата, в която участват все известни наши актьори. Съученици, дипломирани от гимназията през 1990 г., празнуват годишнина от завършването си в малък хотел в планината. Очакваният купон, на който да си спомнят младостта, за много от тях се..
Музиката е неговият живот от четири годишен. Композитор, аранжор, пианист, певец, той е и един от най-известните диригенти днес у нас. Това е Георги Милтиядов , когото публиката винаги дълго аплодира на сцената. Всяка среща с неговото творчество е вълнуваща и се превръща в музикален празник. През годините сме свикнали да го виждаме на..
Светла Тошева е литературовед, посветила много оригинална статията за поезията на Христо Смирненски. Заглавието е " Живописната палитра в поезията на Христо Смирненски" в седми том от " Известия н На Националния литературен музей". Гледната точка на госпожа Тошева, а и на други имена в литературата,цитирани от нея, е, че лириката на Смирненски се..
Творчеството е проявата на висшето в човека, начинът му да предаде своето виждане за света, да го направи по-красив и да го сподели с другите. Затова и Маслоу в пирамидата на човешките потребности поставя творчеството като най-високото стъпало в нуждите на личността. Творчеството е различен начин да се свържеш с другите, да им покажеш част..
Сградата на Народния театър "Иван Вазов" е открита на днешния 3 януари през 1907 година. Сградата е уникална не само с красотата си. Малцина знаят, че механизмът, който задвижва сцената, е на 100 години и работи безотказно и днес , както и че под покрива има 3 тона вода - стара система за гасене на пожар. Актьорът Дарин Ангелов представя..
За да завършим цикъла 30 години Б.Т.Р., ще излезе първият ни концертен албум . Това каза пред БНР Атанас Пенев, по-известен като Наско от Б.Т.Р. "Той е от концерта ни по-миналата година в НДК. Много сме горди с този албум, той звучи много различно, защото е със симфоничен оркестър . Направихме го заедно с нашите приятели от Музикално-драматичен..
На 1 януари 2025 г. Виенската филхармония ще отправи своя традиционен музикален поздрав към целия свят в рамките на 85-ия Новогодишен концерт, който се провежда във великолепната Златна зала на Музикферайн. Милиони зрители от 93 държави ще проследят чрез своите местни телевизионни канали за 67-ми път това грандиозно музикално събитие, излъчвано..
Светла Тошева е литературовед, посветила много оригинална статията за поезията на Христо Смирненски. Заглавието е " Живописната палитра в поезията на..
За да се оцени какво е направил Путин в своето дълго управление, трябва да има някаква завършеност. Може да се оцени едва след като той престане да..
В първото издание на предаването "Политически НЕкоректно" през новата година гостуват журналистите Миролюба Бенатова и Генка Шикерова, автори на..