В края на месец май Националният балет ни поднесе най-новата си продукция – бляскави спектакли на балета „1001 нощ“ по музика на Фикрет Амиров и хореография на Елдар Алиев, а преди това имахме и възможността да се срещнем с постановъчния екип и част от солистите.
Балетът „1001 нощ“ беше представен по повод 100-годишнината от рождението на азербайджанския композитор Фикрет Амиров и 30 години дипломатически отношения между България и Азербайджан. За мен беше много интересна тази среща с азербайджанската култура, научих нова информация, обогатих се с нови впечатления. Вярвам, че е било така за цялата публика, която имаше възможност да посети спектаклите. С удоволствие ще споделя и с вас част от наученото или припомненото.
Фикрет Амиров е един от най-талантливите азербайджански композитори, който дори по време на желязната завеса е бил канен в САЩ. Потомствен музикант е – баща му е известен певец на мугам и изпълнител на тар. Учи при композитора Узеир Хаджибеков, приет за основоположник не само на азербайджанската опера, но на оперното изкуство в целия мюсюлмански свят, с творбата си „Лейли и Маджнун“, създадена през 1908 г. Фикрет Амиров развива направление, наречено „симфонична опера“. Премиерата на най-ярката му творба „1001 нощ“ е в Баку през 1979 г. Либретото на балета по приказната история за красивата Шехерезада, която с вълшебните си разкази успява да заинтригува нощ след нощ суровия султан Шахриар, постепенно да стопли леденото му сърце и да се спаси от смърт, е написано от братята Рустам и Магсуд Ибрахимбекови през 1968 г. Те включват в своето повествование в две действия трите най-популярни приказки на Шехерезада: за Синдбад, за Аладин и вълшебната лампа и за Али Баба и четирийсетте разбойници.
Световноизвестният азербайджански балетист и хореограф Елдар Алиев поставя заедно със сценографа Семьон Пастух и художничката на костюмите Галина Соловьова балета „1001 нощ“ в САЩ през 1994 г. с голям успех. Спектакълът влиза в алманаха на Уолстрийт джърнъл като най-добрата продукция за годината. Това е последният спектакъл, в който Елдар Алиев танцува, и първият му спектакъл като хореограф. Както сподели в срещата си с журналистите, е поставил в него всички възможни трудности, така че дуетите са сложни и ролята на Шахриар е една от най-сложните в балетния репертоар. Точно този „американски“ спектакъл беше реализиран сега и у нас, а не по-новата продукция, която прави в Мариинския театър.
Хореографията е неокласическа с използване на елементи от фолклорни танци. „Роден съм и учих в Баку, откъдето отпътувах за Мариинския театър на 18-годишна възраст“ припомни Елдар Алиев. „Всички тези фолклорни танци бяха част от образователната програма. Тогава си мислех, че никога няма да ми потрябват“ пошегува се той, „но в „1001 нощ“ използвах целия този „багаж“, за да пресъздам източния колорит“.
Като публика мога да потвърдя, че се почувствах наистина пренесена в приказния свят на Шехерезада, и мисля, че постановката имаше и тук такъв голям успех, какъвто е имала и в САЩ. В звуковия файл чуйте и оценката на изкуствоведа доц. Петър Пламенов, както и споделеното от прима балерината Марта Петкова и художествения ръководител на Националния балет Александър Александров.
74 песни бяха допуснати за участие в категория "Нова българска поп и рок музика" на конкурса на Българското национално радио (БНР) за нова българска поп и рок музика "Пролет`24". Селекционна комисия от музикални редактори в БНР определи 12-те финалисти, които ще изпълнят песните си на живо пред жури (съставено от композитори, певци, автори..
През април отбелязваме 105-годишнината на един много обичан баритон през 50-те и 60-те години на отминалия век - Петър Петров. Предполагам, че всички, които са гледали спектакли на Софийската опера с негово участие, веднага ще си го спомнят - той беше много емоционален певец, веднага привличаше вниманието на публиката със сърцатата си..
На 23 април в Добрич започва Седмицата на камерната музика "Константин Илиев". С изданието тази година се отбелязва 100-годишнината от рождението на диригента Константин Илиев, един от основателите на фестивала, както и на местния камерен оркестър. Концертите са четири и се провеждат всяка вечер до 26 април включително в концертната зала..
Песен за заслепеното човечество, което иска да се предреши, но не може. Така, както не успява да се предреши в измислената история за несъществуващата Астория. Зойфер не е особено познат в България. Единствената книга с негови пиеси, публикувана на български, Валерия намира случайно в библиотеката на НАТФИЗ. " Стоеше на едно..
На 13 април публиката в Стъклената зала на Музикферайн имаше удоволствието да присъства на забележителна, емоционална галавечер с изкуството на гениалния композитор Фредерик Шопен. Концертът беше организиран от изявената българска пианистка Донка Ангъчева като поредна блестяща инициатива в рамките на създадения от нея в Австрия проект „Изкуството..
"Героят Наско Х. се появи отново след толкова години на забвение. Най-накрая пак излезе и се надявам да продължи да живее неговия приказен живот . Появи се в три романа, но след това Александър Секулов започна да се занимава с драматургия, написа други романи и малко ми липсваше. Той самият предложи да напише една от историите за Наско Х. Така..
Първа изложба на автентични български килими в Париж след повече от век се открива утре вечер - 18 април. Изработени преди стотици години екземпляри ще бъдат показани в галерията на Българския културен институт във френската столица. Става дума за 40 оригинални български килими от 19 -ти и 20 -ти век, които до този момент не са показвани и..
Българският Червен кръст започна раздаването на хранителни пакети за нуждаещи се от цялата страна по програмата за храни и основно материално..
" След направените конституционни промени българската правна система прилича на човек, на когото са предписали силни лекарства, които нямат нищо общо с..
"Картината след изборите е много неясна. Тя няма да съвпадне с тази, която имаме сега ". Това мнение изрази пред БНР политологът проф. Александър..