В края на месец май Националният балет ни поднесе най-новата си продукция – бляскави спектакли на балета „1001 нощ“ по музика на Фикрет Амиров и хореография на Елдар Алиев, а преди това имахме и възможността да се срещнем с постановъчния екип и част от солистите.
Балетът „1001 нощ“ беше представен по повод 100-годишнината от рождението на азербайджанския композитор Фикрет Амиров и 30 години дипломатически отношения между България и Азербайджан. За мен беше много интересна тази среща с азербайджанската култура, научих нова информация, обогатих се с нови впечатления. Вярвам, че е било така за цялата публика, която имаше възможност да посети спектаклите. С удоволствие ще споделя и с вас част от наученото или припомненото.
Фикрет Амиров е един от най-талантливите азербайджански композитори, който дори по време на желязната завеса е бил канен в САЩ. Потомствен музикант е – баща му е известен певец на мугам и изпълнител на тар. Учи при композитора Узеир Хаджибеков, приет за основоположник не само на азербайджанската опера, но на оперното изкуство в целия мюсюлмански свят, с творбата си „Лейли и Маджнун“, създадена през 1908 г. Фикрет Амиров развива направление, наречено „симфонична опера“. Премиерата на най-ярката му творба „1001 нощ“ е в Баку през 1979 г. Либретото на балета по приказната история за красивата Шехерезада, която с вълшебните си разкази успява да заинтригува нощ след нощ суровия султан Шахриар, постепенно да стопли леденото му сърце и да се спаси от смърт, е написано от братята Рустам и Магсуд Ибрахимбекови през 1968 г. Те включват в своето повествование в две действия трите най-популярни приказки на Шехерезада: за Синдбад, за Аладин и вълшебната лампа и за Али Баба и четирийсетте разбойници.
Световноизвестният азербайджански балетист и хореограф Елдар Алиев поставя заедно със сценографа Семьон Пастух и художничката на костюмите Галина Соловьова балета „1001 нощ“ в САЩ през 1994 г. с голям успех. Спектакълът влиза в алманаха на Уолстрийт джърнъл като най-добрата продукция за годината. Това е последният спектакъл, в който Елдар Алиев танцува, и първият му спектакъл като хореограф. Както сподели в срещата си с журналистите, е поставил в него всички възможни трудности, така че дуетите са сложни и ролята на Шахриар е една от най-сложните в балетния репертоар. Точно този „американски“ спектакъл беше реализиран сега и у нас, а не по-новата продукция, която прави в Мариинския театър.
Хореографията е неокласическа с използване на елементи от фолклорни танци. „Роден съм и учих в Баку, откъдето отпътувах за Мариинския театър на 18-годишна възраст“ припомни Елдар Алиев. „Всички тези фолклорни танци бяха част от образователната програма. Тогава си мислех, че никога няма да ми потрябват“ пошегува се той, „но в „1001 нощ“ използвах целия този „багаж“, за да пресъздам източния колорит“.
Като публика мога да потвърдя, че се почувствах наистина пренесена в приказния свят на Шехерезада, и мисля, че постановката имаше и тук такъв голям успех, какъвто е имала и в САЩ. В звуковия файл чуйте и оценката на изкуствоведа доц. Петър Пламенов, както и споделеното от прима балерината Марта Петкова и художествения ръководител на Националния балет Александър Александров.
Фолклорът е не просто музика - той е памет, корени и душа. Българските народни песни носят в себе си историята на поколения, звука на планините, ритъма на земята ни и емоцията на хората, които ги пеят и предават през вековете. В днешния динамичен свят, когато културите се смесват, а музикалните стилове се развиват, фолклорът остава..
"Фалстаф" от Джузепе Верди с диригент Григор Паликаров ще има премиера в Софийската опера на 27-и и 28-и февруари . В афиша на спектакъла има богато италианско присъствие, но не само като изпълнители - италианци са режисьорът, сценографът и авторът на костюмите. "Фалстаф" е последната творба на Верди. Познавачите на творчеството му..
Творение - за тази форма на литературното изкуство говорим, за нейните естетически и емоционално стимулиращи качества . Влизаме в света на метафорите, римата и ритъма , където словото превръща усещанията в изкуство. Разказваме за лицата и проявленията в живота на божествената и човешката любов . В месеца на любовта ви каним на среща с..
"Със сигурност джазът е начин на живот, начин на мислене. Джазът е необятна вселена ." Това каза в предаването "Преди всички" Иван Нотев, музикален редактор, автор и създател на новото предаване, което тръгва по програма "Хоризонт" тази вечер - "Джазавю". "Джазавю" с Иван Нотев стартира на 18 февруари по "Хоризонт" Интересът на..
19-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ e посветено на празника на любовта и виното 14-и февруари. В първия му час в букети от оперни наздравици са вплетени музикални новини и репортажи. Вторият час е посветен на любовта, но не на романтичната, а на добротворческата...
Музейната експозиция "Изповедта на Апостола", разположена в Квадрат 500 на Националната галерия, предстои да бъде премахната, предупреди Васил Василев - председател на Управителния съвет на Общобългарския комитет "Васил Левски". Двугодишният договор изтича на 19 февруари и няма да бъда продължен, каза Василев: "Това е подигравка с..
Продукцията "Конклав", дефинирана като политически трилър и фокусираща се върху процеса за избор на папа и всичко задкулисно, с което той е свързан, спечели наградата за най-добър филм на церемонията по връчване на отличията БАФТА на Британската академия за кино и телевизия, предаде Ройтерс. Режисьор на филма е Едвард Бергер. Филмът е..
Цените в хипермаркетите могат да се регулират с контрол, първо на действащите регулатори. Истината е, че в тези търговски вериги е удобно да..
През 1929 година Дунав при Силистра е бил "ледена пързалка" . По него са минавали с шейни до отсрещния бряг. Рекордът обаче е от 1954 година, когато..
Незрящи от съюзи на слепите от областите Монтана и Видин участваха в кулинарен конкурс. Той премина под мотото "И ние можем" . Така хората със зрителни..