Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какво може да направи служебният кабинет за газовите доставки - поглед на експерти

Иван Хиновски
Снимка: БГНЕС

Обстановката в енергетиката е много тревожа породи неизвестността пред бъдещите доставки. 

"Ниска енергийна сигурност" се нарича от специалистите, за БНР енергийният експерт Иван Хиновски. Според него в обществото ни има "три вида страх".

„Фактът, че „Булгаргаз“ губи монопол върху вноса на природен газ притеснява държавата. И с основание, защото целият бизнес се пренася в лоното на търговците на природен газ. Втората група страхове е в индустрията. Те казват: „Не ни интересува по каква схема, за нас е важно да има газ и на приемлива цена“. Третата група сме ние, потребителите. Не ни интересува геополитика, искаме евтино парно“.

Трябва да се търси диверсификация на газовите доставки, категоричен е Хиновски. Необходима е сигурност „2 по 100“ или „3 по 100“ – два или 3 източника, всеки от които може да осигури 100% от доставките, за да може да се избира най-добрата цена и да не зависим от спотовите пазари. В предаването „Преди всички“ по „Хоризонт“ Хиновски беше категоричен, че дългосрочните договори са „убийствени за България“, защото цената на газа ще започне да спада след няколко месеца.

„Това с вноса на LNG е важно да се реализира. Трябва да възстановим и междусистемната свързаност с Турция. Това е една голяма резерва. Третата посока, в който никой не инвестира усилие – трябва да се помъчим да отклоним част от потока азерски газ за Италия, който е 8.5 млрд. Това е възможно, защото Италия вече има големи доставки от Африка. Въпрос на геополитика е“.

За риска да не получим седемте танкера с втечнен газ

„Има риск, ако не се подпише този договор. Има оферта, която не е на стадий обвързваща оферта. Офертата става реална и започна да се реализира, когато има двустранно подписан договор. Това е голямото престъпление на предишното министерство, което се туткаше 4 месеца и не направи това, което е най-важното“.

В региона има много газ, категоричен е Хиновски

„В енергийните среди имаме информация, че дори „Роснефт“ е започнал да оферира газ на много конкурентни цени, на много много ниски цени и може да влезе. Въпросът е за професионални контакти и възможност за реализация в скоро време. В момента внасяме колкото ни трябва. Пълним „Чирен“. Защо не питате предишния министър какъв е този газ.. Той е руски, от „Газпром“, само че се внася чрез търговци“.

Булгаргаз трябва да получи възможност за доставки на ниво обществен доставки.

„Трябва да държим отворена вратата със „Газпром“, защото там имаме опасност да нагазим в едно арбитражно дело, от което имаме опасност да загубим много пари, а известно в България, че винаги губим такива дела“.

Служебното правителство трябва да опита да възстанови доставките от „Газпром“:

„Предишното правителство вече го е направило. То е започнало прегори, но не си признава. То е изпратило един анекс към договора, който всъщност представлява фаза на преговори с „Газпром“. Паралелно с това трябва да се подпише договор за междусистемна свързаност с Турция. Незабавно“.

Капитан далечно плаване Христо Папукчиев подчерта, че ден преход на танкер за втечнен газ струва около 150 000 долара „плюс минус 10 000 долара на ден“, които също трябва да бъдат включени в цената. 

„Оферти има всякакви. Можем да си го позволим, но тези неща не се правят от днес за утре, а минимум една година напред, защото договорите даже за ползването на терминалните услуги, за LNG, са за година, после за разбивка на месец и т.н. А после и за самите кораби. Те не са свободни. Те са със заявени доставки, линейно плаване пристанище – терминал“.

Папукчиев коментира, че LNG е със стандартизирано съдържание на метан и пречистено и попита какъв „микс“ ще получаваме тогава.

„Да не се окаже същия газ, който идва от тръбата на „Газпром“, а пък висококачественото гориво остава някъде да обслужва енергийните проекти на Германия, на Италия или на съседните държави“.

Той коментира, че няма данни нито един от членовете на кризисния щаб за газовите доставки някога в живота си да е договарял доставка на кораб с газ.

„Това са морски товари, които от десетки години наред си имат строго определени правила“.

Към сметките трябва да бъде прибавена и такса за терминала в Гърция – около 150 000 долара, коментира той.

„Сложете и разходите за обслужване - не само терминалните и агентийските т.н. Сложете още 100-тина хиляди долара. И обратно маршрута на танкера, защото когато се прави бизнес, чартърът не включва само еднократна доставка. Нали танкерът трябва да се върне. Накрая може да се окаже, че цената на доставката е горе-долу 1/3 от цената на газта, за която говорим. Оттам започват сметките“.

Чуйте подробности в звуковия файл.
По публикацията работи: Венцислав Василев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Председателят на BBC Самир Шах се извини за "грешка в преценката" при монтирането на реч на Тръмп

Председателят на Би Би Си (BBC) Самир Шах се извини за "грешка в преценката" относно редактирането и монтирането на реч на Доналд Тръмп, излъчена в предаването "Панорама". В резултат на нарушаването на редакционната политика на корпорацията за безпристрастност, снощи генералният директор Тим Дейви и директорът на Новините Дебора Търнес подадоха оставки...

публикувано на 10.11.25 в 17:49
Луиза Славкова

Луиза Славкова: Джензет поколението има интерес към темата за 10 ноември

Фестивалът "10. 11" отваря пространства за диалог по темата за комунизма, прехода и настоящето, каза в интервю пред БНР политологът Луиза Славкова, основател на Фондация "Софийска платформа". Фестивалът е по случай навършването днес на 36 години от 10 ноември 1989 г. и падането на режима.  "И съм развълнувана, че във форматите за..

публикувано на 10.11.25 в 17:43
Бившият френски президент Никола Саркози пристига с кола в дома си, след като е напуснал затвора

Бившият френски президент Саркози официално излезе от затвора "Ла Санте" в Париж

Бившият президент на Франция Никола Саркози е освободен от затвора, където прекара 20 дни, след като беше осъден по т.нар. "либийска афера". Съд в Париж разглежда молбата за освобождаване от затвора на Никола Саркози Бившият френски президент Никола Саркози излиза от затвора Никола Саркози напусна затвора "Санте" след решението на..

публикувано на 10.11.25 в 17:39

БНБ и ЕЦБ представиха материали за запознаване с дизайна и защитните елементи на евробанкнотите

Българската народна банка съвместно с Европейската  централна банка подготвиха информационни материали, предназначени за запознаване с дизайна и защитните елементи на евробанкнотите.  На специално изготвен плакат са обозначени най-важните защитни елементи на евробанкнотите.  Също така на на сайта на ЕЦБ  може да бъде намерен клип и визуализация на..

публикувано на 10.11.25 в 17:33

"Невинен" на първа инстанция за полицаите, обвинени, че не са докладвали за тежка катастрофа в София

Двама бивши полицаи, обвинени, че са ескортирали пиян и дрогиран шофьор, причинил тежка катастрофа със загинал френски гражданин преди три години, бяха оправдани по всички обвинения.  Софийският градски съд призна за невинни Любка Гечева и Георги Малински по обвинението в длъжностно престъпление, а Малински и за получен подкуп. Съдът оправда..

публикувано на 10.11.25 в 17:24
Петър Карабоев

Петър Карабоев: Очаквам САЩ да дадат отлагане на санкциите срещу "Лукойл" за България

Руският петрол не е проблем, ние не го ползваме в рафинерията в Бургас, проблемът е собствеността на компанията. Това каза пред БНР журналистът Петър Карабоев, заместник-главен редактор на "Дневник", като обясни: "Рафинерията в Бургас и в момента не ползва руски петрол. Не знам защо министърът на икономиката Петър Дилов в телевизионно интервю в..

публикувано на 10.11.25 в 17:08

Две фирми обжалват поръчката за почистване на районите "Илинден", "Надежда" и "Сердика" в София

Подадени са нови жалби в Комисията за защита на конкуренцията срещу обществената поръчка на Столичната община за почистването на зона 4, която обхваща районите "Илинден", "Надежда" и "Сердика", става ясно от регистъра на КЗК. Жалбите са подадени от две компании, които са били сред участниците в обществената поръчка, но не са били допуснати до..

публикувано на 10.11.25 в 17:00