Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Повечето шофьори не осъзнават колко е опасно шофирането"

Инструкторът Васил Жеков: Подготовката на шофьорите е нула

"Трябва да излекуваме манталитета на българина, че е безсмъртен"

Снимка: Ани Петрова

Видеонаблюдение в кабините на автобуси, линейки, тирове трябва да стане задължително, за да може да се проучват причините за катастрофи и да се вземат мерки.

Това мнение изрази пред БНР Васил Жеков, инструктор в Академия за безопасно шофиране и син на европейския шампион по автомобилизъм Павел Жеков.

"Ако говорим защо катастрофите се увеличават, не е само от едно нещо. Пътищата – да, това е безспорно. Че са ужасни, отвратителни са. Шофирането става неприятно. Тук идва вече ролята на шофьора. Че живеем в държава с лоши пътища, не означава, че това трябва да ни е извинението."

Жеков определи подготовката на шофьорите като "нула" и отбеляза, че курсовете не са, за да те направят добър шофьор.

"Повечето шофьори не осъзнават колко е опасно шофирането, докато не им се случи нещо и затова си позволяват."

Васил Жеков е живял в САЩ и сподели свои впечатления за практики на  обучение, касаещи психологията на шофирането.

"Те те вкарват в една стая и ти пускат най-различни катастрофи на шофьори, инциденти. Идеята – да те стресират толкова много, да разбереш колко е сериозно, когато караш с  висока скорост и какви са последствията."

"Трябва да излекуваме манталитета на българина, че е безсмъртен, че е най-добрият шофьор, той разбира от всичко и няма какво лошо да се случи. Ние не приемаме нещата сериозно. Всеки ден различни хора идват, 27 години тази академия работи. Ще ви кажа, че никой не е дошъл, който да може и да знае, без значение от неговия опит. За съжаление, младите не идват. При мен идват по-спокойните хора, което е много страшно. Не идват тези агресори, тези, които дрифтят, които правят глупости по улицата", коментира Жеков в предаването "Преди всички".

Инструкторът подчерта, че полицията и законодателството трябва да са по-строги, при нарушение на пътя – не само да се пишат актове, а водачът да бъде отстраняван директно от автомобила и след това да се води дело, каквато практика има в други страни.

"Изкарват те от колата, конфискуват ти я и после започват да се плащат сурови такси. В Щатите е така. Във Финландия имат нула катастрофи. От време на време имат броня до броня и е голям траур. След вземането на шофьорска книжка имаш период от една година, за да завършиш академия като моята. Тук аз успях единствено да направя полигон, който симулира тежки условия. Вземането на книжка не може да ти даде уменията." 

Цялото интервю по темата чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Туроператорите със свежи и вкусни идеи къде да празнуваме Великден

Фестивалите са начин да съхраним традициите , да се докоснем до местната култура и да усетим духа на общността. Те събират хора от различни краища, като създават атмосфера на споделеност и празничност. Освен че предлагат уникални преживявания, фестивалите подпомагат местната икономика и популяризират автентични кулинарни, фолклорни и занаятчийски..

публикувано на 09.04.25 в 11:35
Локомотив 2626

Назад във времето с ретро подвижния състав на БДЖ

Има още една г рупа любители на железниците, които показват страстта си към този вид транспорт като изработват модели на влакове , жп инфраструктура и гари. Това са членовете на Клуб железопътен моделизъм . Неговото клубно помещение и изработени модели се намират на Централна жп гара София. Владимир Колев е председател на клуба. По темата..

публикувано на 08.04.25 в 13:25

Тайнствена пирамида на 2200 години открита близо до Мъртво море

Тайнствена пирамида на 2200 години, пълна със съкровища: монети и оръжия, беше открита близо до Мъртво море. Артефактите са запазени в почти перфектно състояние, благодарение на сухия пустинен климат. Мистериозната пирамидална структура е близо до ручея Зохар. Джипът пъпли през пустинята. Няма път. Тръгнахме, въпреки предупрежденията, че след..

публикувано на 08.04.25 в 11:05
Йордан Жечев и Яна Липованска

На мач с маргаритка – кампания срещу агресията

Мачът да не е терен на война, а място, където можеш да заведеш детето си – този мотив обединява организаторите на кампанията "На мач с маргаритка". Акцията ще се състои в рамките на четири дни – от 11 до 14 април и   ще покрие 8 мача с участието на 16 отбора. Това е  29-и кръг, предпоследен за професионалната ни футболна лига...

публикувано на 08.04.25 в 10:14
Снимката е илюстративна

"Активни потребители": Нови правила облагодетелстват авиокомпаниите за сметка на пътниците

В продължение на две десетилетия Европейският съюз прави полетите по-лесни и по-справедливи за потребителите, като либерализира цените и въвежда в законодателството основни права на пътниците.  Сега налице е обратният процес - преразглеждане на Европейския регламент относно правата на пътниците с въздушен транспорт .  Авиокомпаниите редовно..

публикувано на 08.04.25 в 06:20
Норвегия

Въпрос на време ли е Норвегия и Исландия да влязат в ЕС?

Териториалните амбиции на Съединените щати към Гренландия, пряко оспорващи суверенитета на съюзника Дания, са заплаха сама по себе си, но имат последици за цяла Европа. Най-новата история ни учи, че неинтегрираните, неутрални държави не функционират като буферни зони между сферите на влияние. За агресивните велики сили с имперско мислене те..

публикувано на 05.04.25 в 11:20

Турски готвачи в нашата Албена: Наемат персонал от Бангладеш и Узбекистан!

С наближаването на летния туристически сезон темата за глада за кадри за сезонна заетост отново е актуална. За поредна година в Добрич се проведе трудова борса с такава насоченост, която предоставя възможност търсещи работа да се срещнат с работодатели - хотелиери, ресторантьори, концесионери на плажни ивици и др. Могат ли всички..

публикувано на 01.04.25 в 10:40