Всяка година, над 1 300 000 души умират при катастрофи, а между 20 и 50 милиона са сериозно ранени. Това означава, че един човек губи живота си по този начин на всеки 25 секунди. В световен мащаб пътнотранспортните произшествия са водещата причина за смъртните случаи при децата и младите хора на възраст между 5 и 29 години.
Държавите, в които стават малко катастрофи на глава от населението, като Норвегия, Швеция, Дания, Нидерландия и Япония, следват пет основни принципа в политиките си за пътна безопасност:
Хенк Стипдонк – анализатор в института за транспортна политика на Нидерландия подчертава, че на първо място е необходимо да се признае, че хората правят грешки и понякога не спазват правилата:
„На летищата няма знаци, на които да пише „Моля не носете бомби“. Вместо това има проверки и то по няколко, за да сме сигурни, че няма бомба. По пътищата трябва да се прави нещо подобно. Трябва да сме сигурни, че човешката грешка няма да доведе до, образно казано, смъртно наказание.“

Ако хората чувстват, че е безопасно да ходят пеша или да карат колело те ще го правят и така ще използват по-рядко автомобил, което освен, че намалява риска от катастрофи води до повишаване на чистотата на въздуха и намаляване на шума. През 2015 г. Осло реши да направи големи инвестиции в инфраструктура, подходяща за пешеходци и колоездачи. Само четири години по-късно – през 2019 г. нито един пешеходец или колоездач не е загинал по улиците на норвежката столица. Карл-Фредерик Саликат – проектант на велосипедната инфраструктура в Осло споделя някои от осъществените идеи:
„Имаше проблем на кръстовищата при завоите надясно. Затова на някои места поставихме отделни светофари за велосипедисти. Така, освен, че те са отделени от останалата част от движението, няма опасност да попаднат в невидимата зона на водачите.“
Платната за велосипедисти в Осло са повдигнати и са отделени от тротоарите и лентите за движение на автомобили. Има случаи и на премахване на обществени паркинги, за да се направят алеи за колоездене. Освен това:
„Кръстовище с много широко пътно платно беше свито до необходимото за автомобилите, а останалата част се облагороди за пешеходците – бяха поставени пейки, а и шахти за поемане на водата в случай на проливни дъждове. Скоростта на преминаващите автомобили също намаля значително“, казва още Саликат.

Вероятността пешеходец, който бъде ударен от автомобил, движещ се с 30 км/ч, да оцелее е 90%. При 50 км/ч тази вероятност пада под 50 на сто или се равнява на падане от третия етаж. Очевидното решение е регулация на разрешената скорост на местата, където на едно място често се срещат автомобили, пешеходци и колоездачи. В редица европейски градове са наложени подобни ограничения на скоростта. Грегори Дусе – кмет на френския град Лион:
„Лион се присъединява към всички големи европейски градове – Брюксел, испанските и нидерландските градове, Париж и т.н., които вече избраха движение от 30 километра в час и които показаха - доказано от данните, че смъртните случаи и сериозните наранявания на пътя намаляват със средно между 40 и 50 процента, което е важно. Благодарение на тази мярка ще спасим животи. Здравето и безопасността на хората в Лион е приоритет.“

Мярката с ограничението на скоростта обаче върви ръка за ръка с това как хората се обучават да шофират и как се прилагат разпоредбите. В страните, където шофьорските книжки се „купуват“ и има високи нива на корупция, поставянето на знаци и повдигнати пешеходни пътеки не довежда до чувствителна промяна в положителна посока.
Икономическият ефект от катастрофите също не е за подценяване, тъй като те могат да свият БВП с между 3 и 6 процента. Стивън Пъркинс – ръководител на отдела за изследвания и политика към Международния форум по транспорта:
„Държави, които не инвестират в пътна безопасност пренебрегват потенциален икономически растеж. Ефективните мерки за пътна безопасност са всъщност много добра сделка – международната програма за оценка на пътищата изчислява, че инвестиция от един долар в подобряване на пътната безопасност генерира възвръщаемост от 8 долара.“
От десетилетия Швеция е пример в превенцията на пътни инциденти. Системата й включва проектирането на пътища така че да не се стига до тежки удари, крайпътни бариери от гъвкави материали и употребата на най-ефикасните въздушни възглавници. Все пак в Швеция е създаден триточковият предпазен колан, който се използва масово. Успешен пример за преструктуриране на пътищата с разделяне на коридорите на движение, така че да се избегнат челни удари, са шведските пътища тип 2+1 – две ленти в едната посока на движение и една – в обратната, разделени с мантинела. Двулентовият участък позволява безопасно изпреварване и се редува с еднолентов участък приблизително на всеки два километра. След въвеждането на този принцип смъртните случаи по пътищата са намалели с 90%. Томас Енерот, който доскоро беше министър на инфраструктурата на Швеция се обърна към своите колеги по света с думите:
„Неприемливо е някой да загуби живота си, за да може друг да се придвижи от точка А до точка Б. Твърде незаинтересовани сме по въпроса за пътната безопасност. Приемаме за нормално хората да умират на пътя. Трябва до започнем оттам, че катастрофите не бива да се равняват на смърт, дори да има човешка грешка. Ако преобразим мобилността, основавайки се на тази идея, това, което ни се струва утопично, ще бъде достигнато.“

В далечна Южна Корея градска магистрала беше премахната и на нейно място създаден парк, носещ свежест в центъра на столицата Сеул. Клаудия Адриасола-Стийл – директор на отдела за здравеопазване и пътна безопасност в центъра „Рос“ към глобалната изследователска организация „Световен институт за ресурси“ дава пример с географски по-близка държава:
„В Ирландия решиха, че 20% от бюджета ще бъде заделян за т.нар. активна мобилност – ходене пеша и колоездене. Това се равнява на 370 милиона евро всяка година. Така че националното правителство може да бъде двигател на съществена промяна.“

Едно от най-важните задължения на всяко правителство е защитата на човешкия живот. Именно затова намаляването на смъртните случаи по пътищата трябва да бъде приоритет на властите на всички нива. За разлика от пандемията от коронавирус, тази задача не изисква откриването на нови решения в лаборатории, а прилагане на инструменти и методи, които е доказано, че дават резултат. Не бива да се забравя обаче, че и отговорността е на всеки един водач и пътник – спазвайки ограниченията на скоростта, носенето на колани и каски помагаме на себе си, на приятелите си, на семейството си и на нашето общество.
Снимки: freepik.com, pexels.com
Възможностите за обучение, които предлагат университетите във Варна, са представени на изложение под наслов "Моят избор, моето бъдеще". То се провежда във Висшето военноморско училище "Никола Вапцаров" по инициатива на Студентския съвет към училището. Главен-старшина София Кръстева - курсант от Висшето военноморско училище посрещаше гостите и..
Украйна и Съединените щати започват разговори в Швейцария по плана на Доналд Тръмп за край на войната на Русия срещу Украйна. Тръмп смята, че 27 ноември е подходящ краен срок Украйна да приеме мирния план От кабинета на украинския президент Володимир Зеленски съобщават, че делегацията ще бъде водена от съветника на държавния глава Андрий..
Цялата политическа класа стигна до дъното. Това не е политика . Този прочит на политическата ситуация направи в интервю за БНР Корнелия Нинова, лидер на "Непокорна България", бивш председател на БСП и бивш вицепремиер и министър на икономиката и индустрията. Според нея мнозинството е стабилно вътре в парламента и "колкото по-стабилно..
" Тръмп продължава традицията си да обича и любовта му е много голяма и дълбока. Сега е влюбен в Мохамед бин Салман . Не е лошо. Тази любов трябва да се развива, защото Мохабед бин наистина разгръща една голяма програма за реформи в Саудистка Арабия. Направи много неща". Това отбеляза пред БНР журналистът Мохамед Халаф : "Мохамед бин Салман в..
Руският заместник външен министър Сергей Рябков обяви, че възможността за още една среща между президентите Владимир Путин и Доналд Тръмп стои на дневен ред. "Нищо не изключвам. Търсенето на път напред продължава," цитират руските медии изявление на Рябков. По рано Путин заяви, че новият план на Тръмп за край на войната в Украйна може да стане добра..
Около 200 доброволци се включиха в залесяването на опожарената през това лято местност "Гарга баир" между Велико Търново и Арбанаси. Инициативата е на община Велико Търново и беше подкрепена от Държавното горско стопанство "Болярка" и от бизнеса. Върху 60 декара от унищожената от пожара територия доброволците засадиха около 10 хиляди фиданки...
Папа Лъв XIV даде специална аудиенция във Ватикана за холивудски актьори и режисьори, сред които носителите на "Оскар" Кейт Бланшет и Спайк Лий, Моника Белучи и прочутият италиански режисьор Джузепе Торнаторе, Крис Пайн, Гюс ван Сант, Грета Гъруик и Виго Мортесен. Киното преживява едни от най-трудните си години, смята папа Лъв XIV - първият..
Борбата е кой да контролира администрацията! Новата структура на Столичната община ще се обсъжда в комисии Така архитект Васил Василев,..
В професионалната общност на юристите има едно разбиране за това, че системата е подчинена. За съжаление професионалната общност няма енергията и..
Документът за мирното споразумение за спиране на войната в Украйна няма да бъде подписан в настоящата редакция, сподели в интервю пред БНР доц...