Във великотърновското село Самоводене назрява ново напрежение и местните хора се вдигат на протести. Причината е подновеното инвестиционно намерение на търговищка фирма да добива по 90 хиляди тона варовици годишно от кариера в землището на населеното място. Местните хора са притеснени, че кариерата, намираща се на около километър от последната къща в Самоводене, ще унищожи селото им.
За пореден път фирма „Стромат 08“ подновява инвестиционното си намерениеда разработва кариерата в находище „Пчелата“ край Самоводене с площ от около 210 декара за добив на близо 6 милиона кубически метра варовици.
Процедурна грешка на Регионалната екологична инспекция във Велико Търново, още през 2016 година, се оказа причина за спиране на инвестиционното намерение на дружеството.
„Инвестиционното намерение се оставя без разглеждане и се прекратява стартиралото производство, тъй като е изначално недопустимо“, се посочва в решението от края на януари тази година на Екологичната инспекция във Велико Търново.
Сега търговищката строителна фирма отново възобновява предложението си и иска становище от РИОСВ за нуждата от оценка за въздействието върху околната среда.
Няма да допуснем експлоатация на кариерата, категоричен е кметът на Самоводене Стефан Мъглов:
„С това внасяне инвеститорът показва изключителна наглост. Правихме среща с тях. Те видяха и знаят много добре отклика в Самоводене какъв е. Знаят много добре, че самоводчани са страдали от кариери. Никоя от кариерите, които са били разработвани, не са възстановявани, няма рекултивация. Цялото село е против. Не виждаме смисъл от такъв инвеститор. Не са добре дошли. Не желая кариера в Самоводене“.
Самоводчани действително са патили през годините от действието на кариерите покрай селото, което е на главния път Русе – Велико Търново. Те имат горчив опит с взривовете:
„Ама големи. Аз съм бил на кариерата. Ние сме слагали по 40 тона тротил. Като гръмне, селото „играе“. И тя е над гарата отгоре, и навътре от около километър, а това е на територията на Самоводене“.
„Не, не съм съгласна, 15 години съм работила там и при масовото взривяване къщите се напукват, стъклата се чупят. Нашата къща е същата работа. Съпругът ми беше бомбаджия, който взривяваше. Готови сме на протест да излезем. Не искаме кариера - да ни гърмят“.
Добивът на варовици от кариерата в находище „Пчелата“ ще се извършва чрез открити взривни работи, се посочва в инвестиционното намерение, с което БНР разполага.
„При извършването на пробивно-взривните работи атмосферният въздух ще се замърсява с прах и токсични газове. Количеството на образуваните токсични газове при взрив е в пряка зависимост от кислородния баланс на конкретното взривно вещество. За минимизиране влиянието на този фактор ще се използват водоноски за оросяване на площадките“, гласи текст от инвестиционното предложение.
Инвеститорът не беше открит за коментар, но през септември миналата година, по повод взривните работи, неговият представител Марин Евгениев заяви:
„Всяка кариера, при нейното започване се прави сеизмично изследване с контролиран взрив и се измерват контролни точки. По този начин се установява тази взривна вълна какво отражение има. Ако се засече нещо, се намалява взривът. Взривяването е напреднало достатъчно, за да може да взривяваме без да притесняваме хората“.
В документите на инвеститора се посочва още, че при реализиране на дейността ще се генерират опасни отпадъци, които ще се събират разделно по вид и ще се транспортират за обезвреждане от специализирана фирма.
Според документите на инвеститора, кариерата е на около 2 километра югозападно от Самоводене, на около 3 километра северно от село Беляковец и на 10 километра от Велико Търново. Находището попада в защитената зона „Търновските височини“. Нови действия срещу кариерата започва и комитетът „Не на кариерите в Самоводене“, заяви Румен Стоилов:
„Това е четвъртото поредно предложение от тяхна страна пред РИОСВ, което се основава на проведено от тяхна страна минно-геоложко проучване в район „Пчелата“. За това откритие обаче те нямат издадено удостоверение, нито са представили пред някоя институция до настоящия момент документ от Министерството на енергетиката, че имат такова разкритие, нито са представили разрешение за минно-геоложки проучвания. Подадено е заявление в РИОСВ, с което се оспорва заявлението на фирмата „Стромат“ за разкритие на кариера. Очакваме РИОСВ да отхвърли инвестиционното намерение на начален етап“.
В Самоводене хората събраха миналата година протестна подписка с над 1500 подписа против кариерата, имаше протести и предстои да бъдат възобновени:
„Може да станат големи поразии. Реката ще се затвори, отделно много тежкотоварни камиони ще минават, което не е желателно, населено място е. Това е една природна даденост, не трябва да я унищожаваме“.
„Против съм, защото ще развали селото, ще задуши хората“.
„Да гърми и да натрошава на хората стъклата, и да напуква къщите – против съм. И защо трябва някои хората да идват да си правят тук печалбите, в нашия район?“
Кариерата е инвестиционно интересна, заради предстоящото строителство на магистралата Русе – Велико Търново и на магистрала „Хемус“ в трасето през Великотърновско.
За кариерата все още няма решение от Министерството на енергетиката за концесия, посочва инвеститорът.
ЕК прекрати разследването по споразуменията на българската страна с турската енергийна компания "Боташ" без да установи нарушения. Това съобщиха официално от Брюксел. Еврокомисията трябваше да провери дали споразумениенията нарушават конкурентните правила на енергийния пазар. Европейската комисия разследваше сделката между българските компании..
Пазарджик ще тегли нов кредит от 19,5 милиона лева, за да се разплати със задълженията към фирмите, партньори на общината. Пет милиона лева ще бъдат вложени в създаването на общинско предприятие по чистота. След два неуспешни опита решението за нов кредит бе прието с 26 гласа. 10 съветници се въздържаха, двама гласуваха против. Заместник- кметът..
" Най-важното е да бъде съставено правителство. Ако има разговори за правителство, ще има разговори и за другите органи , с изключение на ВСС и Инспектората. Те трябва да бъдат извадени пред скоби, защото мнозинството, което трябва да подкрепи, е по-сериозно ." Това каза пред БНР председателят на Народното събрание доц. Наталия Киселова. В..
Броят на жертвите на атентата на Коледния базар в Магдебург се увеличи на 5 души. Ранените са над 200, някои от тях сериозно. Както вече БНР информира, снощи автомобил премина през тълпата, събрала се на базара в централния германски град. Атентаторът в Магдебург бил под влиянието на наркотици Германският канцлер Олаф Шолц посети мястото..
Продължава да е затруднено движението в района на 57-и км по АМ “Тракия“ в платното към Бургас заради катастрофа между ТИР с македонска регистрация и микробус, който се е движил след него. Няма пострадали. Причината е несъобразена скорост с оглед метеорологичната обстановка, каза говорителят на пазарджишката полиция Мирослав Стоянов: "Няма други..
Четири са вече жертвите от смъртоносната атака на Коледния базар в германския град Магдебург снощи. Над 200 са ранените. Все още не е ясно какви са били мотивите на атентатора. Той е психиатър, роден в Саудитска Арабия, критик на исляма. По последни данни е бил под влиянието на наркотици. Нападателят от Магдебург е лекар, роден в Саудитска..
Проходът Петрохан е проходим при зимни условия. 19 машини са ангажирани с поддържане на републиканската пътна мрежа в област Монтана . Четири машини почистват непрекъснато проходd Петрохан. Падналата през нощта снежна покривка е към 10 сантиметра, температурата е около 0 градуса. Няма проблеми с преминаването на автомобили..
Около 150 шофьори и сервизни работници от гараж "Земляне" на столичния автотранспорт излязоха на протест рано тази сутрин преди началото на работния..
Роднини от двете страни на границата чакат да се възстанови вековен маршрут, който свърза Родопите с Беломорието . На границата при Рудозем отдавна..
"Това, че ловни дружинки, примерно, се събират и стрелят по кенчета и шишета трябва да го квалифицираме, че едва ли не са паравоенни структури ли?"...