Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Превозвачи поставят редица проблеми, плашат със спиране на рейсовете

Снимка: БГНЕС

Десетки общини у нас са изправени пред транспортен колапс. Само след броени дни на много места превозвачите, които обслужват междуградски и междуселски линии, планират да преустановят обслужването им.

Пътищата в България са основен проблем за нашия бранш, каза пред БНР Петър Захариев - председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи.

Според него състоянието на пътищата е главният виновник за многото катастрофи:

"От години нищо не се прави или онова, което се прави, е много половинчато. Съществуват достатъчно брой пътища – национални, републикански и по-ниски класове, които практически не отговарят на изискванията".

В предаването "Преди всички" той припомни, че се плащат и тол такси за движение по пътищата. А от Нова година се очаква ново двойно увеличение на цените им, каза Захариев.

"Във всичките тези 30 години нямаме напредък в това отношение. Ние сме единствената държава в европейската общност с най-лоши пътища".

Той е категоричен, че проблемът е комплексен. Според него трябва да има по-добра съвместна работа между превозвачите и отговорните институции.

"Ние обратна връзка даваме, но има ли чуваемост е проблема", посочи Петър Захариев. Той даде пример с пътя Е79, който, според превозвачите, е пътят убиец:

"Той е лунен пейзаж. А там препускат с бясна скорост 40-тонни тирове, леки коли. Нещо страшно е там. Но не е само той, безброй са такива".

Петър Захариев призна и за друг проблем - старият автобусен парк е рисков и става все по-рисков. Има малко фирми, които могат да си позволят нови автобуси, посочи той.

"Във годините назад многократно искахме да бъдем чути, да бъдем разбрани и да се вземат мерки в тази насока. Няма да се подобри техническото състояние на автобусния парк в България, защото нямаме пари. Субсидиите са една капка в морето, те не покриват нищо", отбеляза Захариев. 

Той подчерта, че са получили помощ заради високите цени на горивата. Някои превозвачи са били доволни от тях, други - не. По думите му парите не са били малко, но проблемът е как са разпределени и кой контролира този процес.

Захариев посочи решението:

"Когато общината си поръчва линия от А до Б, тя се плаща на превозвача на пропътуван километър. В цяла Европа е така. Само в България тази социална дейност е поверена на частни фирми, които трябва да я реализират с търговска дейност. Тя обаче не може да съществува. Затова с всяка следваща година стават все повече и повече населените места в България, които нямат обществен превоз за своето население".

Дали още общини ще останат без транспорт, зависи от добрата воля на общинските управления, категоричен бе председателят на Националното сдружение на автобусните превозвачи.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Анастасия Крушева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Прехващане на изстрелян от Русия дрон над Киев.

Киев отново подложен на руски атаки с дронове и ракети

Украинската столица Киев отново беше подложена на руски атаки с дронове и ракети. При нападенията в Одеса е засегнат родилен дом. Четирима души са пострадали при въздушните удари в Киев, съобщи кметът Виталий Кличко. Нанесени са щети на гражданска инфраструктура в седем района на града. Причинени са пожари. Въздушната тревога в Киевска..

публикувано на 10.06.25 в 07:45

Увеличават началните цени на различни категории земеделски земи, отчуждавани за държавни нужди

1981 лв. е началната цена, която ще се плаща при отчуждаване на първа категория земеделска земя. Това е цената, предвидена в проект на постановление за изменение и допълнение на Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи. Проектодокументът е публикуван за обществено обсъждане до 7 юли. Началните цени на различните категории..

публикувано на 10.06.25 в 07:37

Окръжният съд в Плевен гледа отново мярката на обвиняемия за смъртта на Сияна

Окръжният съд в Плевен ще гледа отново мярката на обвинения за катастрофата, при която загина 12-годишната Сияна. От 2 април 65-годишният обвиняем Георги Александров е с най - тежката мярка за неотклонение "задържане под стража". В открито заседание от 10 часа ще бъде разгледана неговата молба за промяна на тази мярката в по-лека. Внесен..

публикувано на 10.06.25 в 07:33

МС отпуска средства към общините за компенсации за деца без място в ясли

Правителството се събира на редовното си заседание днес. Ще бъдат отпуснати средства към общините за компенсациите за деца без място в ясли или яслена група за март и април. Правителството одобри над 2,2 млн. лева компенсации за неприети в детски градини деца С друго решение ще се определи броят на приеманите за обучение студенти и..

публикувано на 10.06.25 в 07:25

Христофор Караджов за напрежението в LA: Напън да се централизира властта

Непрестанен напън да се централизира властта – така проф. Христофор Караджов от Калифорнийския университет определи изпращането на националната гвардия в Лос Анжелис заради напрежението с нелегалните мигранти. Тръмп се опитва да подчини най-силния щат с идеята, че ако успее да се пребори с Калифорния, всички други демократически щати ще..

публикувано на 10.06.25 в 06:55
Марк Рюте

Рюте: По-добре британците да се научат да говорят руски, ако не увеличат средствата за отбрана

Генералният секретар на НАТО Марк Рюте, който е на посещение във Великобритания, предупреди британците, че е „по-добре да се научат да говорят руски“, ако премиерът Киър Стармър не увеличи значително разходите за отбрана.  Марк Рюте произнесе реч в мозъчния тръст „Чатъм хаус“, в която призова страните-членки на НАТО да увеличат разходите си..

публикувано на 10.06.25 в 03:28

Референдумът в Италия не постигна успех заради ниска активност

Референдумът в Италия, на който гражданите гласуваха по няколко различни въпроса - включително за трудовото законодателство и за облекчаване на изискванията за италианско гражданство, е неуспешен.  Причината е ниската избирателна активност от около 30%. Допитването с общо 5 въпроса - четири по темите за труда и един за получаване на италианско..

публикувано на 10.06.25 в 03:21