Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Костадин Недев - авиатор или мечтател, военен или будител за нови идеи

Костадин Недев: Няма място за малки мечти!

Разкодирано 2022

"Мечтател, който е достатъчно луд да си мисли, че може да промени и да остави дългосрочен позитивен отпечатък в нашето образование" - така Костадин Недев определя себе си. 
И не на шега от няколко години се занимава с клубовете за деца "Млад изобретател". За дейността с екипа си Костадин Недев взе наградата "Джон Атанасов" в категория "Проект с висок обществен принос". 

"Моят личен мотив може би започна още във времето, когато бях в гимназията. Продължи след това в университета. Така може да се каже, че аз бях един от големите бунтари на тази система и така виждах как все повече и повече училището и университетското образование изостават от технологиите. И конкретният случай вече, когато баща ми влезна в университета, идвайки от хардуерния и от корпоративния свят, беше моментът, в който се събрахме и решихме, че трябва да направим нещо по въпроса. И "Млад изобретател" стартира като университетски практически курс", разказа Костадин Недев.

Но дори и по времето на старта на инициативата нещо не било по план. Полека – пилотът от военновъздушните ни сили и неговите съмишленици стигнали до извода – интересът на хлапетата към компютърните науки и дори конструирането трябва да се "отглежда" от ранна детска възраст. Това потвърждавали и изследвания. Но един от ключовите мотиви се оказала нуждата от създаването на дигитална грамотност, казва Костадин Недев.

"Това, в което ние вярваме, е, че България наистина да върви напред и нагоре, така, както и изтребителите, но не само в България, на нас ни трябват изключително много хора, които имат дигитални умения и компетенции. България, ако вземем за пример, изостава изключително много спрямо съседни държави в развитието на масово дигиталното. Не говорим тук за един или двама медалисти от националните олимпиади, което е страхотно. Това, което ние наблюдаваме с пълна сила, е, че децата в момента и говорим конкретно в тези години, са само единствено консуматори на тези технологии. Разбира се, много добър консуматор, но нямат почти никаква идея как реално са създадени тези технологии. В нашия екип има двама психолози, които на дълбоко научно ниво реално изследват разбиранията и интересите на децата, така че наистина на първо място да спечелим тяхното внимание. Защото, знаете, в днешно време трудно е да задържиш този интерес. Особено в такъв период на време, такъв, какъвто е образователният цикъл на "Млад изобретател", който е в порядъка на три години, извънкласни". 

А и тези курсове не са какви да е, разказва Костадин Недев. Това е методиката за обучение на американските пилоти на изтребители, казва той. Или поне адаптираната версия. 

"Аз наистина имах уникалния късмет, докато бях в Съединените американски щати, да бъда първият чужденец, който завърши тяхното така наречено първоначално летателно обучение. Което ми даде достъп до топ-експерти в сферата на образованието и създаването на учебни методики. Така успяхме да заимстваме една наистина много добра учебна методика, ноу-хау от света на авиацията, който е много изискващ, и да го пренесем в света на технологии. Поставяме детето на фокус, не учебното съдържание. А се опитваме да адаптираме учебното съдържание спрямо индивидуалните характеристики и прогреса на детето". 

И така, стъпка по стъпка, едно от последните изобретения бил КОВИД брояч, разказва Костадин Недев: 
"КОВИД-броячи - брои броя на хората в дадено помещение при влизане и при излизане, съответно изважда или прибавя, като сигнализира на следващия клиент, който иска да влезе в магазина, дали има достатъчно място той да влезе. И това е идея, която децата сами родиха и с технологиите и хардуерните елементи, които ние предоставяме в "Млад изобретател", младите успяха да я реализират. Да, учим ги на софтуер. Но софтуерът е само една част от цялата картинка. Това, което ние искаме да ги научим, е да мислят като изобретатели, да мислят креативно и вече едни деца проявяват интерес повече към платките, други деца - повече към софтуера, трети към дизайна и презентирането. Но всяко едно дете има минимални базови познания от всяка една сфера. Ако си добър по математика, но не си добър по български, влагаш повече усилия в българския, за да наваксаш. Ние правим точно обратното. Ако си добър по програмиране, учителят и нашият софтуер ти дава още повече програмиране, за да станеш наистина много добър".

Костадин се бори с неразбиране на нуждата от знания и начините на преподаване. Не децата, а родители и учители се оказали негови опоненти при срещите му извън големите градове:
"Неразбирането на преподавателите, които дълго време са преподавали по един тип методика, в един момент ние им представяме нещо коренно различно. От една страна се страхуват преподавателите, че нашата уеб платформа и изкуственият интелект зад нея реално ще замести преподавателя, ще им вземе хляба. Ако си спомняте даже в исторически план - хората чупили машините, защото са смятали, че ще им вземат хляба. В момента наблюдаваме нещо подобно. Това, което мисля, е, че успявам да ги убедя, че технологията, която ние създаваме, е направена да помага на учителя, а не да вземе неговия хляб. От страна на родителите не е негативно отношение, а по-скоро, особено ако си говорим за по-малко населените райони, неразбирането какъв голям шанс е подобен тип обучение на техните деца. Пример - преди няколко месеца бяхме на един демонстрационен урок в едно родопско село. Там, от 30 потенциални деца, горе-долу половината родители не виждат смисъла от записването на детето на такъв курс. Голяма част от децата нямат компютър в къщи. Това за тях означава, че трябва да му купят компютър, някой да му помага с компютъра. А те самите или не могат, или не боравят с компютър. Всеки един родител, разбира се, иска най-доброто за своето дете. Но смятам, че на България й липсва една наистина масирана информационна кампания не само към деца, а към родителите. То е важно децата да учат STEM. И какво може да направи това образование и какви таланти може да развие за в бъдеще".

Затова през 2023-та година Костадин Недев ще започне национална инициатива "Бъди изобретател". А децата…
"За децата са важни две неща. Да им е интересно и да е забавно. Ако успеете тези две неща да предоставите на децата, оттам нататък тяхното любопитство вече ги води".

За деца и семейство говори в плановете си Костадин Недев. Но не би оставил нито професията си на пилот на изтребител, нито проекта "Млад изобретател". "Сега всичко започва. А плодовете ще се видят именно след десетина години“, убеден е Костадин Недев. 

"Реално тези деца, докато се реализират на пазара на труда, ще минат едни седем до 10 години. Аз съм много любопитен да видя какво сме направили след 10 години. Това, което в момента посяваме, този ентусиазъм, който предаваме на децата, как ще се реализира след 10 години. И очаквам някои от децата да се върнат в "Млад изобретател", да затворим колелото. Ние в момента обучаваме изобретатели, те порастват, част от тях се връщат и предават знанието на следващото и на следващо поколение. Така че, както се нарича – сноубол ефектът все повече и повече, това комюнити от млади изобретатели да се увеличава, така че наистина след 10- 15 години вече да може да говорим за една наистина технологична България. Това е голямото ни желание. Не само на мен, но на всички - да предадем наистина съвременни умения на децата, масово да създадем едно ново поколение от млади изобретатели, които са не просто ползватели на технологиите, както в момента. Да ги накараме да повярват, че те могат да бъдат генератори, създателя на тези технологии, които те използват. След време да имаме чисто ново младо поколение от изобретатели, които мислят креативно. С президента и с доста хора, с които говорихме на церемонията по връчването на наградите "Джон Атанасов", споделяме общата визия, че наистина на България са нужни не само проект като "Млад изобретател", а стотици подобни инициативи и проекти, така че наистина да преобразим това следващо поколение, което идва. И да направим технологична България. Стийв Джобс има един много добър цитат, че животът е много различен, когато разбереш, че всичко, което наричаме свят, е създадено от хора, които реално не са били по-умни от нас. Когато почнеш да мислиш като изобретател, рамките са неограничени. И оттук нататък децата сами се водят от тяхното любопитство. Няма място за малки мечти". 

По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Калин Симеонов

Калин Симеонов: Държавата върви в добра посока в IT сферата

Как България да напредва? Калин Симеонов – носител на награда "Джон Атанасов", има своя отговор. Страната трябва да задържа умните програмисти. Тази година заедно с Драгомир Попов той е отличен с грамота "Джон Атанасов" в категорията "Ученици и техните преподаватели". Калин Симеонов започнал да се занимава с програмиране от интерес...

публикувано на 26.12.24 в 08:01
Драгомир Попов

Драгомир Попов: Рано е ИИ да се изучава масово в училищата

Драгомир Попов е един от тазгодишните носители на грамота от наградите на името на Джон Атанасов. Драго е от Перник, учи в Софийския университет и мечтае да програмира алгоритми за игри. Младежът учи софтуерно инженерство във Факултета по математика и информатика . Смята, че "това е поле, което въпреки навлизането на ИИ ще може да устои..

публикувано на 25.12.24 в 08:10
Теодор Николов

Теодор Николов - учителят, който създава интерес към технологиите и печели медали за България

Сертификат за номинация в категория "Джон Атанасов – вдъхновител и създател на таланти" тази година  получи  Теодор Николов. Той е учител по информационни технологии в плевенското  ОУ "Васил Левски".  Просто нещата се получават, казва Николов, чиито ученици са неколкократни национални шампиони в STEM конкурси, национални състезания по..

публикувано на 24.12.24 в 14:10

Учениците-олимпийци: Борис Михов знае, че допълнителните усилия учат и на отговорност

Между олимпиадите и обучението дванадесетокласникът от Софийската математическа гимназия Борис Михов е разбрал еднo - допълнителните усилия дават резултат и учат на отговорност . Благодарение на това Борис е носител на сребърен медал от Международната олимпиада по информатика 2024, на златен медал от Балканската олимпиада по информатика и още..

публикувано на 23.12.24 в 07:55
Проф. д-р Славчо Томов

Проф. д-р Славчо Томов: Дългосрочната ни цел е биопринтиране на матка

През септемвр и Българската академия на науките избра нови член-кореспонденти, сред които и проф. д-р Славчо Томов, известен учен, хирург и общественик в областта на медицинските науки. Проф.Томов е сред най-известните онкохирурзи в света , чието име се свързва с хирургията на бъдещето – роботизираната хирургия. Има множество..

публикувано на 22.12.24 в 08:15
Деян Донков

Деян Донков: Ако намразиш живота, тогава и той ще те намрази

" Трябва да имаш очи да видиш и да усетиш безценните свойства на живота , защото иначе може да го намразиш, а тогава и той ще те намрази". Това каза пред БНР актьорът и режисьор Деян Донков и сподели, че вярва в чудеса и често се осланя на вярата. " Аз съм силно вярващ! Вярвам, че Бог е в мен и аз съм в него ! Първият моноспектакъл на Деян..

публикувано на 20.12.24 в 19:09

Проф. Владко Панайотов с нова мемоарна книга "Корона от превратности"

Проф. Владко Панайотов е гост в "Нощен хоризонт". Той е учен, политик и общественик, който от години впечатлява с дейността си в областта на екологията, устойчивото развитие и зелените технологии.  Поводът за срещата е неговата нова мемоарна книга "Корона от превратности" – един пъстър калейдоскоп от житейски истории, философски размисли..

публикувано на 19.12.24 в 10:29