Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Омбудсманът Диана Ковачева: С това оскъпяване и с въвеждането на по-неудобни формати за пътуване хората няма да слязат от колите

Недоволството от реформата в софийския градски транспорт не стихва. Защо?

Зафир Зарков, СОС: Транспортът на града е в неприятна финансова ситуация. Можеше да бъде драстично редуциран

Снимка: БГНЕС

Жълт картон ли вдигнаха столичани на Центъра за градска мобилност и новите условия за пътуване в градския транспорт от 1 януари? Омбудсманът Диана Ковачева е получила десетки жалби срещу въведените нови правила за пътуване.

Хората реагират доста негативно и остро срещу промените, които ги лишават от правото на избор, обясни Диана Ковачева в предаването "Хоризонт до обед" на БНР.

Идеята хората да слязат от колите, с това оскъпяване и с въвеждането на по-неудобни формати за пътуване едва ли ще се случи, коментира омбудсманът. Според Ковачева това не е справедливо и гражданите са недоволни както от отпадането на месечната карта за пътуване с метро, така и от отпадането на месечната карта за една линия.

Диана Ковачева  Снимка: БГНЕС

Диана Ковачева не смята, че нещо налага отпадането на месечна карта за една линия с наземния транспорт, както и на талоните за десет пътувания за по-рядко ползващите градски транспорт.

Кое налага да се валидират тези карти, при условие, че човекът вече си е платил за услугата, пита още Ковачева.

Като се изключи застраховката, статистиката обслужва основно местната власт, допълни тя. По думите ѝ в час пик това затруднява пътуващите.

Като цяло хората не са доволни от промяната. Една промяна трябва да носи удобство и да не оскъпява услугата. Чудесно е да бъде оптимизирано, стига да е по-лесно за хората, но в случая не е така, заяви Диана Ковачева.

Според нея всяка промяна трябва да бъде съобразена и със социалната поносимост и трябва да има баланс между финансовите интереси на общината и интересите на гражданите, категорична е тя.

Диана Ковачева напомни, че жалбите са започнали да пристигат още в средата на миналата година, по време на общественото обсъждане на промените.

"Жалбите миналата година на два пъти нараснаха рязко. В последните дни са десетки, които валят в институцията, защото темата е на дневен ред и хората са пряко засегнати. Важна е индикацията, че определени промени не отговарят на техните очаквания."

Зафир Зарков  Снимка: БГНЕС

Каквато и информационна кампания да се проведе, при такава сериозна промяна в начина на пътуването и реформа, никога няма всички да са доволни, смята Зафир Зарков, заместник-председател на транспортната комисия в Столичния общински съвет.

Има може би основателна критика към ЦГМ, че комуникацията не е достатъчна, призна той, но изтъкна, че основната цел е била да се запазят цените на основните превозни документи.

Цената на месечната карта за всички линии например не е променяна над 12 години, уточни той.

Зарков бе категоричен, че транспортът на града е в сериозна и неприятна финансова ситуация след ковид и драстичния ръст на цените на енергоносителите.

Комунизмът има своето място и той се е настанил трайно и в политическия живот на страната, коментира още Зафир Зарков.

Ако миналата година не са били отделени допълнителни 74 милиона лева  от държавния бюджет за градския транспорт на София, сега той щеше да е "драстично редуциран", отбеляза заместник-председателят на транспортната комисия в СОС.

Не е вярно, че валидирането е в полза само на местната власт, посочи Зарков.

Двете мнения чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Нов строеж на жилищна сграда в Хатай

Нови, но изолирани - предизвикателствата пред строежите в Турция след земетресението

След бедствието на века, както самите турски власти определиха земетресението, поразило страната пред две години, усилията днес са насочени към възстановяване и към нова глава в тази история, озаглавена "солидарността на века". По строежите, изградени с държавно финансиране, се работи по 24 часа в денонощието, твърдят местните и национални и..

публикувано на 07.02.25 в 20:56

Две години по-късно: Какво се случва в районите, засегнати от опустошителния трус в Турция

"Ситуацията беше страшна, апокалиптична. Атмосфера на смърт се усещаше навсякъде". Това са спомените на Нора Чолакова, кореспондент на БТА в Турция, след като  на 6 февруари 2023 г. южната ни съседка беше поразена от трус с магнитуд 7,7 по Рихтер.  Бедствието е едно от най-опустошителите земетресения в историята на Турция – загиналите са над 53..

публикувано на 06.02.25 в 07:40

Община Поморие оттегли предложението си за подмяна на дървета в центъра на града

Община Поморие оттегли предложението си за подмяна на 63 стари дървета в центъра на града с нови. Седмица след първата среща с жителите на Поморие, на която беше представена идеята, заради създалото се напрежение Общината организира втора среща. Снощи, в новото читалище на града, кметът Иван Алексиев предложи един демократичен подход за..

публикувано на 06.02.25 в 06:45

Логопед: Електронно устройство преди 4 години - не! Пораженията са големи

Родителите да не дават електронни устройства на децата си преди да навършат 4 години и да имат поне 1000 думи в речника си. Това апелира логопедът Ива Александрова, специалист по ранно детско развитие. " Стават все повече децата, които не могат да се хранят самостоятелно на 3-4 години, не могат да дъвчат, не могат да говорят, не могат да..

публикувано на 05.02.25 в 11:46

Внос на дървесина? Алармират за криза в горския сектор

Какво се случва в горския сектор и защо по-голямата част от дървесината вече се внася от други държави в Европа? За криза в горския сектор и пазара на дървесина алармират за пореден път дърводобивни и дървопреработвателни фирми от Югозапада. Те изпратиха писмо до премиера и министъра на земеделието и храните, в което настояват за спешна..

публикувано на 05.02.25 в 09:20

Страх на Санторини: Чакат по-силен трус, не изключват цунами

"Имах намерение да се евакуирам, но не можах да намеря билети. Днес няма фериботи, защото времето е много лошо – 7-8 бала вълнение. Положението е много сложно. Хората са много стресирани, уплашени . От 03.00 часа съм в колата, няма спане", разказа сънародникът ни Иван Димитров, който все още се намира на Санторини. В предаването "Преди..

публикувано на 05.02.25 в 08:59

Проф. Янко Герджиков: Трусовете са плитки, България е далече от Санторини

България е много далече от Санторини и за нас не е сеизмичен източник. Не е дълбок източник, какъвто е Вранча. Тук става дума за дълбочина на 10 км. и трусовете имат локално влияние. Дълбоките от типа Вранча, Хималаите, около Япония и Чили - те могат да причинят явления в широк диапазон. В Санторини са плитки събития.  Това коментира..

публикувано на 04.02.25 в 14:07