Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Училището - казарма, или място за развитие? Ще превърнат ли санкциите родители и учители във врагове?

Снимка: БГНЕС

Образователната система е създадена да образова, подкрепя и спазва правата на децата. Санкциите противопоставят учители и родители и ги кара да водят война помежду си.

Това мнение изрази пред БНР Мария Брестничка от Националната мрежа за децата. 

Според нея вместо да се търсят начини учителите и родителите да се обединят, наказанията ги превръщат във врагове, от което не печели никой. По думите ѝ "най-лесно е да накажем детето", което е в най-ниската позиция в системата.

"Не може да призоваваме за санкции. Това е абсолютно скандално", заяви Мария Брестничка по повод апела на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" за затягане на санкциите в училище. Според нея целта на новите предложения е "да имаме казарма, в която оценките за дисциплина да са балообразуващи".

"Да развяваме тоягата и да проповядваме идеята за бой, глад и тесни обувки за начин, по който децата да бъдат образовани", е неработещо, коментира  Брестничка в предаването "Хоризонт до обед".

"Пред нас имаме цивилизационен избор – дали искаме училище, в което учителите са пъдари и основната им функция да налагат санкции, или искаме училище, което може да приобщава и децата да могат да се развиват. Ролята на училището не е да бъде казарма и дисциплинираща институция."

Брестничка смята, че трябва да се отдели време да се разбере защо дадено дете има проблемно поведение, защото зад това винаги се крият някакви причини. Едни правила се спазват добре, когато са изготвени съвместно, посочи тя и попита по какъв начин децата са въвлечени в изработването на правилата.

Учители и родители в Силистра са на мнение, че диалогът и комуникацията помежду им е ключът за справяне с децата с лошо и неприемливо за възрастта им поведение в училище.

Нормативно въпросът с налагането на санкции на ученици е уреден, смята директорът на СУ "Никола Вапцаров" в Силистра Калоян Нейков.

Мерките са разписани в няколко документа - в Закона на МОН, в Наредбата за приобщаващото образование, във всеки училищен правилник. На хартия пропуски няма.

"Когато го изговорим всички заедно, в група и в екип, преди да се стигне до каквото и да е наказание на хартия, нещата се получават", пояснява Нейков. Според него целта е не просто някой да бъде наказан, преместен и изгонен, а да има осъзнаване на грешките и провинилият се да си промени поведението.

Няма механизъм за санкции в началния етап на образованието, уточнява директорът.

"Говорим за системни нарушения от страна на малко по-големи ученици – трети, четвърти клас, които могат – дали те, дали техните родители, да бъдат леко респектирани с една санкция от типа забележка, а защо не и понякога, когато детето не се вписва в класа, нарушава дисциплината, но родителят не желае да го премести в друго училище, а всички останали родители се притесняват за комфорта на своите деца - училищното ръководство, съвместно с екипите, ако трябва и с обществения съвет, да вземат решение и даденият ученик да бъде преместен в друго училище."

"В началния етап учителят поставя началото на този вид общуване. Аз разбирам позицията защо нямаше досега наказания, защо няма и оценки, защо няма повтаряне на клас, но сега вече, сблъсквайки се пореден випуск с това, разбирам – трябва да има промяна", споделя преподавателката Марияна Маркова. Според нея може би трябва да има  "нещо като етичен кодекс" във всяко училище.

За родителите налагането на санкции трябва да е премерено, за да не се стига до обратен ефект. Основното мнение е, че учителите трябва да работят с тях, да не се страхуват от комуникацията със семейството, а когато няма разбиране, то тогава санкцията да е за родителите.

"Налагането на санкции на учениците за нарушаване на училищните правилници, на дисциплината, не работи. Педагозите и учителите, които би трябвало да ги прилагат, не срещат никаква подкрепа от родителите на санкционираните ученици."

"Санкции трябва да има, но трябва да се направят доста опити, преди да се санкционира детето. Опити да се изправи поведението, да се говори с родителите."

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Царски орел

Стойчо Стойчев: Царският орел е част от нашето не само природно, но и културно наследство

На 18 октомври в Тополовград ще се проведе Фестивал на царския орел , където ще можете да се запознаете отблизо с рецептите и вкусовете на Сакар, да дегустирате сакарско вино с отлично качество, да опитате традиционни фермерски храни, да си отнесете у дома натурални продукти, доставени до фестивала директно от сакарските ферми. Ще има още..

публикувано на 15.10.25 в 11:58

Доц. Славил Пейков: Данните за антибиотичната резистентност са силно обезпокоителни

Българският отбор по синтетична биология, съставен само от студенти, спечели сребърен медал на Световното състезание iGEM, което е най-голямата надпревара в научната област. Те го спечелиха с проект за намаляване на антибиотичната резистентност чрез препарат, разграждащ антибиотиците.  В отбора има предимно жени, като в последните години той е..

публикувано на 15.10.25 в 11:28
Газа, октомври 2025 г.

Семействата на загиналите израелски заложници призоваха да не се минава към втория етап от примирието в Газа

Семействата на загиналите заложници призоваха да не се минава към втория етап от примирието в Ивицата Газа, след като палестинската групировка "Хамас" предаде телата само на четирима от 28-те мъртви заложници. Има и опасения от вакуум във властта в анклава. Израелските въоръжени сили оповестиха имената на двама от четиримата загинали..

публикувано на 14.10.25 в 17:49

Мария Брестничка: И със забрана децата пак ще са в социалните мрежи, но без умения да се пазят

" Когато се прави политика и особено такава, която влияе върху живота на децата, това трябва да стъпва на реални данни. Това обаче не се случва в момента . За съжаление, подобни предложения, които нямат научна обосновка, вече са в парламента и вече са минали на първо четене , т.е. въвеждането на система от санкции за учениците". Това заяви..

публикувано на 14.10.25 в 15:01

Христо Грозев: Наградата на Prix Europa за мен е валидация, струвало си е

" Наградата за мен е валидация . Това е едно доказателство, че не напразно платих някаква цена, житейска, а именно това, че в резултат на работата ми не мога да живея със семейството си, пропуснах може би най-хубавите години на децата ми, не живях с тях, когато дъщеря ми стана на 18 години, наложи се да бъда бездомен известно време, но..

публикувано на 14.10.25 в 12:48
Лазар Радков

Лазар Радков - великанът, който носи надежда

Едно от първите имена, за които се сещаме, когато стане дума за доброволчество, е това на Лазар Радков.  Документалният филм "Великани" разказва историята му, както тази на други доброволци от цяла България, които се опитват да изградят активно гражданско общество.  "Спасителни клубове за бъдеще" има вече в 8 града – близо 200 души...

публикувано на 13.10.25 в 18:50

Георги Славчев: Не виждам грандиозно увеличение на разделно събрания отпадък в "Люлин"

В кв. "Люлин" не забелязвам някакво грандиозно увеличение на количеството на разделно събран отпадък. Кофите се използват може би с 10% повече, отколкото са се използвали преди това .  Това заяви пред БНР Георги Славчев, прокурист на Екобулпак България и член на Българската оползотворяваща и рециклираща асоциация. За кв. "Красно село" той..

публикувано на 13.10.25 в 11:54