Вагенщайн е издател, съставител, автор на предговора и бележките в края, преводач. Художник на корицата е Иво Рафаилов. Пол Елюар е eдин от четиримата основоположници на Сюрреализма.
За него в антологията „Златна книга на френската поезия“ издателят Пиер Сегерс пише: „Поет на вътрешните светлосенки и на любовта, братски защитник на човека и на свободата,Пол Елюар през целия си живот никога не е спирал да следва сърдечната линия на хуманизма."
А по думите на Андре Брьотон, поместени в предговора към книгата "Поезия" от Пол Елюар, издадена преди дни от "Колибри", той е поетът на „необятните, несравними, неудържими, дълбоки, великолепни, съкрушителни сърдечни изблици“.
"Поезия" се появява 70 години след смъртта на Елюар.
"Чакахме да се навършат 70 години от смъртта му, за да паднат правата на автора и изданието е посветено на 70 та му годишнина. Лична антология е, защото той е една неизбродима територия. Аз съм писала в предговора, че има два тома на "Плеядата" на френското издателство - "Галимар", които са в размер на близо 4000 страници.
Той е живял, пишейки. Целият му живот е в слово затворен. Той е много притоворечива личност. Оставил е огромно творчество след себе си и огромно дело като общественик. Тези негови изяви са неделими", разказа още пред БНР Силвия Вагенщайн.
"Възхитителният сборник: „Поезия“ от Пол Елюар няма амбицията да запълни празнините, оставени от предходните издания, а отразява в голяма степен преводаческите пристрастия и представлява по-скоро „лична антология“. Елюар е поетическа вселена, еманация на поезия. От огромното му творчество са останали стихове, които намират място в антологиите на световната любовна поезия.
Голямата заслуга на Елюар се състои в това, че уповавайки се на естетиката на сюрреализма, той в известен смисъл я преодолява и съумява да създаде своя неповторима поетика. Елюар става това, което е, в по-късния си и най-зрял период. Оттогава датират стихотворенията от сборниците „Жестоката жажда за живот“, „Излишното време“, „Паметно тяло“ и „Фениксът“, послужили за гръбнак на настоящата подборка, като са ползвани и двата тома негови „Събрани съчинения“ Всъщност това са и най-популярните и обичани от поколенията стихове на поета.
Водещо е било желанието да се разчупи клишето, което затваря Елюар в тесните рамки на понятието „социален поет“. Ангажиран – да, и то в най-висока степен, със съдбата на бедните, онеправданите, дали от войната, от неправдата, най-общо казано, или от самотата и неразбирането, ангажиран с каузата на прогреса, на борбата за повече справедливост, на обичта и равенството между хората. С други думи, творчеството му е израз на неизчерпаема любов към отделния човек и към човечеството. Неговата ежеминутна борба е борба за повече свобода в действията и в творчеството и в това е неостаряващата му харизма." Това пишат от издателство Колибри, представяйки книгата.
"Като всяка личност и Пол Елюар е противоречив и цялостен. Той има страшно много лутания. Първо той става дадаист. На 21 години. Те искат да разрушат всичко, тотална революция, включително ревюлиция в езика. След това става сюреалист. Но никога във възгледите си не е правоверен. И в политическите си възгледи...Взема много от сюреализма. Остава най-известният сюреалист заедно с Луи Арагон.
Той живее във годините след епохата на Бел Епок, идва войната, страданията, вижда се, че животът не е само прекрасно и щастливо място... Те възстават най-вече срещу буржоазния морал, срещу всичко...това са дадаистите, които отричат всичко, това е една екстравагнтна поза в литературата, нищо повече...
Да не забравяме и, че това е епохата на революциите. Октомврийската революция стои като фон през цялото време, до неговата смърт. Марксизмът също - в едни момент сюреалистите приближават концепциите си с марксизма, Фройд също - той е в основата на подсъзнанието, на опитите им да правят сеанси...революции, които дават хранителната среда за поетите и художниците от онова време", поясни още Силвия Вагенщайн.
Пол Елюар става член на френската комунистическа партия, през Втората световна война, но казва, че сюреализмът му е по-близък, 1933 г. напуска партията. За него партията не е раят, там намира поводи за отвращение, пише поетът, защото той, макар че е хуманист до "мозъка на костите си", с леви убеждения е, всъщност не харесва дисциплината в комунистическата партия.
След Втората световна война обаче става отново комунист, правоверен и то, след окупацията на Франция, обикаля и пише дори ода за Сталин, разказа още Вагенщайн.
Йожен-Емил-Пол Грендел, по-известен като Пол Елюар, се ражда в Сен-Дьони на 14 декември 1895 г. в скромно семейство, чиито корени са в Северна Франция. В течение на повече от три десетилетия Елюар е неотделима част от френския литературен и художествен авангард. През 1918 г. младият и даровит поет е „открит“ от Жан Полан, който го запознава с Андре Брьотон, Луи Арагон, Филип Супо, Макс Ернст. След края на Първата световна война заедно с тях Елюар става един от основоположниците на дадаизма, а след това и стожер на сюрреализма. В 1926 г., заедно с Луи Арагон, Андре Брьотон, Бенжамен Пере и други сюрреалисти, постъпва в Комунистическата партия. През 1933 г. е изключен за антисъветски изказвания. В основаното от него списание „Проверб“ Елюар се разграничава от групата сюрреалисти и заедно с Жан Полан отстоява идеята, че езикът може да бъде сам на себе си „цел“. Поетическият език на Елюар надхвърля чистия автоматизъм и не се задоволява да извади несъзнаваното на бял свят. Стреми се да направи очевидни асоциации от думи, образи, които привидно нямат никаква логическа връзка. Освобождавайки мисълта от нейните граници, той открива поетическия абсолют.
Пол Елюар издъхва от инфаркт на 18 ноември 1952 г. на 56-годишна възраст. Погребан е в „Пер Лашез“. Известният френски писател Робер Сабатие заявява: „В този ден целият свят потъна в траур“. Обемното му творчество, поезия и проза, създавано в продължение на близо четири десетилетия, е побрано в два дебели тома от общо 3280 страници в престижната литературна поредица „Плеяда“ на френското издателство „Галимар“. Седемдесет години след смъртта му днес можем да твърдим, че Пол Елюар е един от най-големите европейски поети, надхвърлил рамките на направлението, с което се свързва името му, и прекрачил границите на своята епоха.
Силвия Вагенщайн е преводач и на произведения на Балзак, Стендал, Пол Валери, Франсоаз Саган, Гюстав Флобер, Маргьорит Дюрас, Симон дьо Бовоар. Нейно дело са преводите на френски език на няколко книги с поезия от Кирил Кадийски, публикувани от престижни френски издателства – Fata Morgana, Les Belles Lettres, L’Esprit des péninsules и др.За работата си е удостоявана свисоки отличия, Кавалере на Ордена за изкуство и литература на Министерството на културата на Франция.
Още по темата в звуковия файл.
"Изотопия" се размечта не просто за Ден на будителите, а за цял месец (защо не и повече), в който да се срещаме с хората, превърнали се в будната ни национална съвест . Средновековно невъзможен? Хамлет в омагьосания замък (първа част) Сред тях е Кирил Маричков , а и всички познати и непознати нему, с които..
Вярващите са убедени, че 40 дни след смъртта душата на покойника е сред нас, едва след това отлита към отвъдното. На този специален ден за помен християните подават храна и дарове, раздават и дрехите на мъртвия. Всичко дадено ще му се намери на оня свят. "Изотопия" поднася на Кирил Маричков спомените и емоциите на..
В рубриката „Горещо сърце“ отиваме в балчишкото село Гурково, където ни отвежда кореспондентът ни в Добрич Мая Райнова. Там тя се срещна с председателя на читалище „Свобода“ Наталия Георгиева, която родом е от Велико Търново, но след години в чужбина решава не просто да се завърне в България, а да се премести близо до морето. "Човекът, който..
Юркие Фейзи вдъхновява всеки, който я познава. Вярва, че винаги има път и надежда. Все още никой не е открил лек за лупуса, с който е принудена да живее, но вярва, че хората сами могат да се справят с всичко, стига да имат воля и любов към себе си. Това е най-важното нещо, на което се е научила от лупуса. "Да обичам повече себе си и когато..
"Националното радио , без никакво притеснение мога да кажа, че е в основата на успеха на "Сигнал", каза Йордан Караджов пред "Нощен хоризонт". "Да те жадувам", "Може би", "Сбогом", "Липсваш ми" са само няколко заглавия, които вече 46 години пренасят поколенията в свят на рок емоция и дълбоки спомени , създадени от музиката на "Сигнал"...
"Когато отидете в космоса…." директорът на НАСА Бил Нелсън се срещна с ученици и студенти . Посещението на Нелсън у нас беше част от европейската му обиколка. Защо НАСА се връща на Луната след 50 години? Как го прави с почти три пъти по-малък бюджет от преди. И дали войната в Украйна би била пагубна за отношенията между космическите сили? Много..
Вирусологът професор Радка Аргирова е потомствен лекар. Успява ли да се справи в живота с вирусите? "Вирусите са най-голямото предизвикателство за мен. Те ме карат непрекъснато да чета, да уча, да съм нащрек. Трябва винаги да бъда във висша форма. Първо, защото никога не знаеш точно кога какъв вирус ще се появи. Второ, точно кога кой..
"Дълбоко съм убеден, че на България са ѝ необходими нови политически субекти . Тези са изчерпани. " Това заяви пред БНР Бойко Ноев, бивш министър..
Трудно е да си представим, че война, струвала живота на стотици хиляди и прогонила милиони от домовете им, може да ескалира още. Но броени седмици след..
Не очаквайте да дадем подкрепа на някого, ако не бъдем потърсени за това. Това каза пред БНР депутатът от ДПС-Ново начало Хамид Хамид и коментира:..