Вагенщайн е издател, съставител, автор на предговора и бележките в края, преводач. Художник на корицата е Иво Рафаилов. Пол Елюар е eдин от четиримата основоположници на Сюрреализма.
За него в антологията „Златна книга на френската поезия“ издателят Пиер Сегерс пише: „Поет на вътрешните светлосенки и на любовта, братски защитник на човека и на свободата,Пол Елюар през целия си живот никога не е спирал да следва сърдечната линия на хуманизма."
А по думите на Андре Брьотон, поместени в предговора към книгата "Поезия" от Пол Елюар, издадена преди дни от "Колибри", той е поетът на „необятните, несравними, неудържими, дълбоки, великолепни, съкрушителни сърдечни изблици“.
"Поезия" се появява 70 години след смъртта на Елюар.
"Чакахме да се навършат 70 години от смъртта му, за да паднат правата на автора и изданието е посветено на 70 та му годишнина. Лична антология е, защото той е една неизбродима територия. Аз съм писала в предговора, че има два тома на "Плеядата" на френското издателство - "Галимар", които са в размер на близо 4000 страници.
Той е живял, пишейки. Целият му живот е в слово затворен. Той е много притоворечива личност. Оставил е огромно творчество след себе си и огромно дело като общественик. Тези негови изяви са неделими", разказа още пред БНР Силвия Вагенщайн.
"Възхитителният сборник: „Поезия“ от Пол Елюар няма амбицията да запълни празнините, оставени от предходните издания, а отразява в голяма степен преводаческите пристрастия и представлява по-скоро „лична антология“. Елюар е поетическа вселена, еманация на поезия. От огромното му творчество са останали стихове, които намират място в антологиите на световната любовна поезия.
Голямата заслуга на Елюар се състои в това, че уповавайки се на естетиката на сюрреализма, той в известен смисъл я преодолява и съумява да създаде своя неповторима поетика. Елюар става това, което е, в по-късния си и най-зрял период. Оттогава датират стихотворенията от сборниците „Жестоката жажда за живот“, „Излишното време“, „Паметно тяло“ и „Фениксът“, послужили за гръбнак на настоящата подборка, като са ползвани и двата тома негови „Събрани съчинения“ Всъщност това са и най-популярните и обичани от поколенията стихове на поета.
Водещо е било желанието да се разчупи клишето, което затваря Елюар в тесните рамки на понятието „социален поет“. Ангажиран – да, и то в най-висока степен, със съдбата на бедните, онеправданите, дали от войната, от неправдата, най-общо казано, или от самотата и неразбирането, ангажиран с каузата на прогреса, на борбата за повече справедливост, на обичта и равенството между хората. С други думи, творчеството му е израз на неизчерпаема любов към отделния човек и към човечеството. Неговата ежеминутна борба е борба за повече свобода в действията и в творчеството и в това е неостаряващата му харизма." Това пишат от издателство Колибри, представяйки книгата.
"Като всяка личност и Пол Елюар е противоречив и цялостен. Той има страшно много лутания. Първо той става дадаист. На 21 години. Те искат да разрушат всичко, тотална революция, включително ревюлиция в езика. След това става сюреалист. Но никога във възгледите си не е правоверен. И в политическите си възгледи...Взема много от сюреализма. Остава най-известният сюреалист заедно с Луи Арагон.
Той живее във годините след епохата на Бел Епок, идва войната, страданията, вижда се, че животът не е само прекрасно и щастливо място... Те възстават най-вече срещу буржоазния морал, срещу всичко...това са дадаистите, които отричат всичко, това е една екстравагнтна поза в литературата, нищо повече...
Да не забравяме и, че това е епохата на революциите. Октомврийската революция стои като фон през цялото време, до неговата смърт. Марксизмът също - в едни момент сюреалистите приближават концепциите си с марксизма, Фройд също - той е в основата на подсъзнанието, на опитите им да правят сеанси...революции, които дават хранителната среда за поетите и художниците от онова време", поясни още Силвия Вагенщайн.
Пол Елюар става член на френската комунистическа партия, през Втората световна война, но казва, че сюреализмът му е по-близък, 1933 г. напуска партията. За него партията не е раят, там намира поводи за отвращение, пише поетът, защото той, макар че е хуманист до "мозъка на костите си", с леви убеждения е, всъщност не харесва дисциплината в комунистическата партия.
След Втората световна война обаче става отново комунист, правоверен и то, след окупацията на Франция, обикаля и пише дори ода за Сталин, разказа още Вагенщайн.
Йожен-Емил-Пол Грендел, по-известен като Пол Елюар, се ражда в Сен-Дьони на 14 декември 1895 г. в скромно семейство, чиито корени са в Северна Франция. В течение на повече от три десетилетия Елюар е неотделима част от френския литературен и художествен авангард. През 1918 г. младият и даровит поет е „открит“ от Жан Полан, който го запознава с Андре Брьотон, Луи Арагон, Филип Супо, Макс Ернст. След края на Първата световна война заедно с тях Елюар става един от основоположниците на дадаизма, а след това и стожер на сюрреализма. В 1926 г., заедно с Луи Арагон, Андре Брьотон, Бенжамен Пере и други сюрреалисти, постъпва в Комунистическата партия. През 1933 г. е изключен за антисъветски изказвания. В основаното от него списание „Проверб“ Елюар се разграничава от групата сюрреалисти и заедно с Жан Полан отстоява идеята, че езикът може да бъде сам на себе си „цел“. Поетическият език на Елюар надхвърля чистия автоматизъм и не се задоволява да извади несъзнаваното на бял свят. Стреми се да направи очевидни асоциации от думи, образи, които привидно нямат никаква логическа връзка. Освобождавайки мисълта от нейните граници, той открива поетическия абсолют.
Пол Елюар издъхва от инфаркт на 18 ноември 1952 г. на 56-годишна възраст. Погребан е в „Пер Лашез“. Известният френски писател Робер Сабатие заявява: „В този ден целият свят потъна в траур“. Обемното му творчество, поезия и проза, създавано в продължение на близо четири десетилетия, е побрано в два дебели тома от общо 3280 страници в престижната литературна поредица „Плеяда“ на френското издателство „Галимар“. Седемдесет години след смъртта му днес можем да твърдим, че Пол Елюар е един от най-големите европейски поети, надхвърлил рамките на направлението, с което се свързва името му, и прекрачил границите на своята епоха.
Силвия Вагенщайн е преводач и на произведения на Балзак, Стендал, Пол Валери, Франсоаз Саган, Гюстав Флобер, Маргьорит Дюрас, Симон дьо Бовоар. Нейно дело са преводите на френски език на няколко книги с поезия от Кирил Кадийски, публикувани от престижни френски издателства – Fata Morgana, Les Belles Lettres, L’Esprit des péninsules и др.За работата си е удостоявана свисоки отличия, Кавалере на Ордена за изкуство и литература на Министерството на културата на Франция.
Още по темата в звуковия файл.
От известно време фотографът Иво Хаджимишев замени прохладата на Витоша планина и шума на трамваите с горещия беломорския бриз на град Кавала. Какво го заведе в южната ни съседка? Ниските цени на имотите, корените на предците му или любовта му към фотографията и културната ни памет. "На тази възраст ме заведе на първо място работата, но не на..
В поредното издание на "Нощен хоризонт" гостува Васил Георгиев, легендата на българската блус и рок сцена. Васко Кръпката разказва за старата с група "Старт" и за сцената преди 1989 година. Откъде тръгнахме и докъде стигнахме след 36 години преход? "В трудните времена се ражда блусът, така се и роди онази песен на "Подуене блус бенд" - "Ден след..
Отец Божил служи в храма "Възнесение Христово" в град Китен. Основната му енория е в град Царево в храма "Свети Цар Борис - Михаил". Служи и в село Лозенец и в няколко други села около Царево. "Ние винаги сме до хората. По всяка време и за всичко", казва младият свещеник, който е служил и в Чирпан. По дълъг и труден път той стига до..
Британският писател Матю Блейк се завърна на литературния пазар с динамичния трилър "Убийство в Париж" . Една книга, която се занимава с паметта и начините, по които спомените могат да витаят в човешкия ум. Тази идея дава една интригуваща основа за новия роман на Матю. "Търсех си още една тема, с която да уловя вниманието на..
Оперната прима Красимира Стоянова получи отличието "Кристално огърлие" на Съюза на българските музикални и танцови дейци. То ѝ бе връчено от заместник-председателя на организацията д-р Росица Бояджиева след премиерата на операта "Русалка" от Антонин Дворжак на 16-тото издание на фестивала "Опера в Летния театър" във Варна за лицето,..
Сред живописните склонове на Ломския край, в някогашното село Аспарухово, започва житейският и творческият път на Кирил Божинов – човек с дълбока душевност, отдаден на словото, четката и родовата памет. Кирил носи в сърцето си не само болката на историята, но и нейната сила – да вдъхновява и съзижда. Той отдава десетилетия от живота си на..
Обичам цветните неща, танците и... жабите. Това сподели пред БНР на имения си ден актрисата Мария Статулова: "Колекционирам жаби, те за мен са олицетворение на хубава усмивка, на радостно същество, което е радостно, че съществува". Празнуваме Голяма Богородица. Близо 180 хил. българи имат имен ден! Когато обичаш това, което правиш, не..
Охлаждането на имотния пазар е неизбежно . Това обясни пред БНР Лъчезар Богданов от Института за пазарна икономика, след като от данни на БНБ стана ясно,..
Крайдунавското село Ветрен отново се превърна в ателие на открито. Деветима художници от София, Варна, Добрич и Силистра прекараха няколко дни в..
"Властта се събира в един човек. Опозицията се унищожава не чрез избори, а чрез политическа поръчка". Това заяви пред БНР Велислав Величков от..