Ремонтът на центъра в Добрич завърши през 2011 година. Той беше осъществен с европейски средства по Оперативната програма „Регионално развитие“, възлизащи на около 5 милиона лева. Лентата беше прерязана лично от тогавашния министър-председател Бойко Борисов, от министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и от тогавашния кмет на общината Детелина Николова.
Само няколко месеца по-късно започнаха и проблемите с настилката по централната пешеходна зона. Последваха поредица от ремонти на ремонта до момента, в който не изтече гаранционният период.
Междувременно местната власт се смени, а темата за центъра се използваше за политическите пререкания между бивши и настоящи управляващи, като основната теза е, че плочките са изпочупени заради тежка техника.
На редовното заседание на Общинския съвет в Добрич от 21 септември 2021 година председателят на групата на ГЕРБ-СДС в местния парламент Иво Пенчев заявява:
"Ще се разбере истината и тогава тази тема ще спре да се използва политически, както в момента се използва. По същество Общината допусна тежка почистваща техника преди шест години, от преди шест години, да влезе на територията на централна градска част, да влезе в пешеходна зона и съответно да започне процесът по обрушване и нарушаване целостта на плочките".
Това твърдение многократно е заявявано като причина за състоянието на центъра на града и то винаги от членовете и симпатизантите на политическата партия, управлявала в Добрич по времето на ремонта.
Дали наистина причината за изключително компрометираното състояние на центъра в Добрич се дължи на допускането на тежка техника върху плочките проверихме през строителни експерти. Според председателя на Регионалната камара на инженерите в Добрич инж. Янко Радев всяка пешеходна зона трябва да има възможност за достъп на кранове, влекачи, пожарни автомобили и други като една нормална улица.
"В тази зона, особено между читалището, хотел "България" и градската градина ние имаме около 80 см чакъл и 30-40 см бетон. Значи на тази настилка нашите магистрали в България много могат да завиждат.
Ако основата не е подготвена като хората, няма да чакаме, че това нещо ще се държи. Тук аз съм виждал плочки, лепени грубо казано на кюфтета. Цопва се едно парче разтвор и плочката се натиска отгоре. То това нещо с крак да го натиснеш в ъгълчето ти ще го счупиш. Не е необходимо да минава пожарен автомобил".
Според инж. Янко Радев проблем при извършването на ремонта е и лошото отводняване на центъра, което допуска влизане на вода под настилката, която при замръзване се разширява и това също допринася за нарушаване на целостта на плочките.
Натоварването на пешеходна зона не може да е предвидено само за такова от хора, категоричен е и инженерът по транспортно строителство Пенко Русев.Той категорично отхвърли вероятността тежката техника, допусната в центъра да е причина за разрушаването на настилката.
Учудване предизвиква и фактът, че в самото задание за изготвянето на проект за ремонт на централната пешеходна зона на Добрич от местната власт преди повече от десет години е заложено изискването настилката да издържа преминаването на тежка техника. В предмета на обществената поръчка: "Реконструкция на бул. "25-ти Септември" - пешеходна зона"изрично са записани следните изисквания относно вида на настилката: да бъде устойчива на транспортно натоварване /за епизодично придвижване на пожарни, бърза помощ и почистване/, да има добро повърхностно сцепление и проходимост, да е устойчива на стареене и трайност на заложения цвят, да притежава многократност на употреба при ремонтно-възстановителни работи.
Експертните мнения и документацията на ремонта ясно показват, че е невъзможно за пешеходната зона в Добрич да не е предвидено обслужване на намиращите се в нея жилищни, административни и търговски сгради от специализирана техника. Твърдението, че разрушаването на положената настилка е предизвикано от тежка техника е НЕВЯРНО, то е предпоставено от некачествено изпълнение на проекта.
------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
Втори ден продължава протестът на работещите в Столичния градски транспорт. И днес в София не се движат автобуси, трамваи и тролеи. Работи единствено метрото. Среща на кмета Васил Терзиев със синдикатите е насрочена за 14 часа, като след нея трябва да стане ясно дали стачката ще продължи. Първите стачкуващи в гараж "Земляне" на Столичния автотранспорт..
Управлението на ПП-ДБ е причина за ситуацията в София и протеста на работещите в градския транспорт. Това заяви председателят на "ДПС-Ново начало" Делян Пеевски в кулоарите на парламента. "Виждам страхотното управление на пуделите. Където те са управлявали, всичко е крах. Какво се случва в София? Управлението на пуделите. Където има..
Въоръжен обир е извършен в София, научи БНР. По първоначални данни се издирват няколко човека, заподозрени за извършването на деянието. Към момента от МВР не дават информация, но наши източници информираха, че е обрано ателие за бижута в района на стадион "Георги Аспарухов". Очаквайте подробности!
Председателят на "Възраждане" Костадин Костадинов настоя президентът да попита Конституционния съд дали решението на председателя на Народното събрание Наталия Киселова да върне предложението му за референдум за еврото не противоречи на основния ни закон. "Очакваме това нещо да се случи максимално бързо, защото ако не се случи, ще означава, че това е..
Британският премиер Киър Стармър е в Албания, за да обяви разширени мерки срещу бандите за трафик на мигранти на Балканите - ключова междинна точка по пътя към Острова, съобщи Скай нюз. При първото официално посещение в страната на британски премиер, очакванията са, че Стармър ще отстоява твърдо категоричното послание от тази седмица за..
След силна обществена реакция гръцкото министерство на туризма обяви облекчаване на условията за почивка с кемпери в страната. Облекчават се условията за спиране и паркиране на кемпери, които се разделят от караваните и вече се разглеждат отделно. Изграждат се специални зони за временен престой на кемпери и каравани. Гърция: Каравана..
В договора с турската газова компания "Боташ" няма клауза за развалянето му, освен ако страната ни не плати цялата сума от над 4 милиарда лева. Това подчерта по време на изслушване в Народното събрание министърът на енергетиката Жечо Станков. Той съобщи, че "Булгаргаз" ще плати по инфлационeн индекс за тази година 20 милиона лева повече от..
Вчера кметът Васил Терзиев предложи бонуси, които могат да стигнат до желаната от протестиращите сума от 400 лева, но само за работещите в "Столичен..
С протеста утре просто търсим начини желанието на работниците да бъде удовлетворено. Ние война няма да водим, няма да искаме оставки...
Проблемът с искането на Румен Радев е и правен, а и политически. Това заяви пред БНР проф. Екатерина Михайлова, преподавател по Конституционно право,..