Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проблемите на авиокомпаниите пряко рефлектират върху туроператорите

Кризата в авиационния сектор се задълбочава, а дискусията на европейско ниво за промяна в Директивата за пакетните туристически пътувания продължава около две години без особен резултат

Снимка: Летище София

Проблемите, които изпитват авиокомпаниите, пряко рефлектират върху работата на туроператорите. Недостиг на самолети и персонал, както и стачките на персонала са сред причините за затваряне на летища, за отмяна и закъснение на полети. В допълнение природните бедствия като пожари и изригване на вулкани объркват разписанията и са причина понякога пътниците по няколко дни да прекарват на летищата или да търсят алтернативни начини на придвижване. 

Месеците на отпуски юли и август, когато всички пътуват, пък са сред причините цените на билетите да са високи и при нужда за смяна на полет, да не се намират билети. В тази ситуация туроператорите, независимо дали използват редовни или нискотарифни линии, трябва да разрешават кризисни ситуации за своите клиенти почти ежедневно. 

Кризата в авиационния сектор се задълбочава. В същото време дискусията на европейско ниво за промяна в Директивата за пакетните туристически пътувания продължава около две години без особен резултат. Настоящите правила се преразглеждат, за да се гарантира тяхната устойчивост при мащабни прекъсвания на пътуванията, като тези, които се случиха по време на пандемията Ковид-19. Туроператорите и турагентите в Европа са разочаровани от нежеланието на Европейската комисия да наложи еднакви задължения на участниците по веригата на услугите в туристическия сектор

Мечтаете да пътувате и да видите Италия - затова намирате компания, избирате и плащате пакет за екскурзия, планирате и пускате отпуск, може дори да се налага да пътувате дълго до София, откъдето има полети. Само че може и да не осъществите мечтата си, както се случи с група туристи неотдавна, които трябваше да пътуват с нискотарифна авиокомпания.

"Казаха, че самолетът е дефектирал и не може да излети. След това 5 часа чакаме дали ще пратят друг самолет. Така и не пратиха и анулираха полета. Провалиха всичко - екскурзията ни, всичко".

"Представителите казаха, че това се случва всяка седмица. Сега търсят вариант - ако може, да тръгнем утре, който желае", оплакаха се потърпевши.

Отмяна на полети често се случват и по редовните линии. Туристи използват редовен полет от София през Мюнхен до Амстердам, за да отпътуват на круиз. Групата остава в Мюнхен, разказва Павлина Илиева от Обединение "Бъдеще за туризъм". Тя посочи, че полетът е бил отменен, а освен това не е имало възможност за прекачване на пътниците на следващ полет:

"Беше съобщено, че няма възможност за такова нещо в рамките на 48 часа и съответно пътниците трябва да предприемат друг начин на придвижване, за да пристигнат до тяхната крайна точка. Ние реагирахме като група - бяхме с влаково пътуване, което никак не беше лесно. Това беше единстеният вариант, в който можеха да се придвижат, тъй като пътуването им беше свързано на другия ден с качване на кораб. Друга тема е, че авиокомпанията вече 4-ти ден не може да ни достави багажа. Клиентът се сърди на мен като туроператор, но аз наистина нищо не мога да направя, освен всеки ден да се обаждам до авиокомпанията и всеки ден да настоявам да им доставят багажа".

Туроператорът е междинното звено в туристическата услуга, като трябва да спази договора със своя клиент. Затова потребителят е защитен:

"Туроператорът при едно пакетно пътуване е отговорен за цялото пътуване, без значение кой от доставчиците не си е изпълнил услугата в това пътуване. Клиентът от тази гледна точка е защитен от туроператора, че ще получи пълната си услуга, било то с прекачване, било то в сменен хотел или каквото и е възможно в ситуацията да се направи, но клиентът през туроператора има изход. Ако това се случи на самостоятелно пътуващ клиент сега, в тези натоварени месеци, по този начин клиентът рискува да остане в ситуацията 2-3 дни да стои на едно място, да остане на летище или ако има възможност да се прекачи, или друг вариант за негова сметка в зависимост каква активност ще прояви самият клиент. Ако е с туроператор, това е задължение за туроператора, без значение, че авиокомпанията отказва полет".

Самолетните билети за туристически пътувания се закупуват няколко месеца предварително, за да може да се оформи пакет и да се формира цена, пояснява Павлина Илиева. Според нея необходимо е да има повече коректност в бизнеса от страна на авиокомпаниите.

Туроператорът с регресивен иск може да си върне заплатените суми от хотели и от фирми за трансфер. Претенциите за неизпълнени междуфирмени ангажименти на туроператорите и авиокомпаниите могат да се предявят по съдебен път. Но все пак, ако не може да бъде изпълнена определена услуга, то не трябва да бъде предлагана, посочва Павлина Илиева. По думите й по този начин туроператорите постоянно губят средства.

"За мен по-притеснителното е, че идва септември, когато ще бъдат празниците и ще стартират уикендните програми. Това ще бъде по-натоварен период. Мен ме притеснява, че ако това продължи да се случва и ако се случи на туроператор, който няма финансовите възможности или в момента не може да реагира - нямам представа какво ще се случи. Някъде може да останат туристите без да бъдат обезпечени". 

Законодателството за пакетните пътувания и правата на пътниците се преразглежда на Европейско ниво, припомня Даниела Стоева - член на изпълнителния борд на директорите на европейската организация на туроператорите:

"Директивата за туристическите пътувания е най-защитаващото потребителите законодателство в областта на пътуванията. Тя вменява на туроператорите цялата отговорност за осъществяване на пакетните пътувания. От своя страна гарантира сигурността на платените от туристите суми, в случай на несъстоятелност на туроператора или невзъможност да изпълни задълженията си. В последната година наблюдаваме, че подобна защита все още не е постигната в другите части на туристическото предлагане, като например авиопревозвачите. Пропуските в съществуващото законодателство водят до много негативи". 

По думите й макар да не се усеща в България, има много фалити на авиокомпании в Европа и целия свят. 

Разговорите вървят мудно, а промените са бавни до степен, до която туроператорите се питат - недосегаеми ли са авиокомпаниите.

"Може би е по-лесно така за ЕК, когато един от участниците на пазара носи цялата отговорност и малко трудно е да пренасочим фокуса върху другите участници". 

Стоева не вярва да се вземат решения в рамките на следващите 6-7 месеца. 

Българският потребител на пакетни пътувания е защитен, но за да е пълна защитата е нужно създаването на Гаранционния фонд в туризма, напомня още Даниела Стоева. 

Целия репортаж чуйте в звуковия файл. 
По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Лидерът на движението АНО Андрей Бабиш

Препятствия пред Бабиш за съставянето на новото чешко правителство

Победителят на изборите в Чехия - лидерът на движението АНО Андрей Бабиш, се натъкна на препятствия още в началото на консултациите за съставяне на кабинет, съобщава "Ройтерс". Представители на две от партиите в новия чешки парламент - "Автомобилисти за себе си" и "Свобода и пряка демокрация" (СПД), предявиха претенции за пряко участие в бъдещото..

публикувано на 05.10.25 в 21:51

Тръмп одобрява идеята на Путин за стратегическите оръжия

Президентът на Съединените щати Доналд Тръмп смята за добра идея предложението на руския си колега Владимир Путин Москва и Вашингтон да продължат да спазват ограниченията на Договора за стратегическите нападателни оръжия една година след изтичането му през февруари 2026-та.  Путин предлага удължаване с 1 г. на договора за контрол над въоръженията..

публикувано на 05.10.25 в 20:31

ЕС призова за "спокойствие и сдържаност" в Грузия

Европейският съюз отправи призив за "спокойствие и сдържаност" в Грузия след вчерашните избори за местна власт, белязани от сблъсъци между антиправителствени демонстранти и полицията в Тбилиси. Грузинската полиция използва сълзотворен газ срещу протестиращи в Тбилиси По-рано грузинският премиер Иракли Кобахидзе се закани със съдебно преследване на..

публикувано на 05.10.25 в 20:07

След ВиК ремонт пътят през Соволяно е труден за преминаване

Трудно се преминава при разкопаното след ВиК ремонти с.Соволяно по международния път към ГКПП-Олтоманци и Сърбия, коментират водачи. И при въведеното ограничение от 30 км в час трябва да се преодоляват дупки и изкопи буквално през 5 метра. Ремънтът на ВиК мрежата приключи, а проектът е за 2,7 млн. лева.  ВиК ремонтите наложиха прокопаване..

публикувано на 05.10.25 в 19:53

Доставка на крилати ракети "Томахоук" за Украйна ще разруши руско-американските отношения, заяви Владимир Путин

Доставка на крилати ракети "Томахоук" за Украйна ще разруши руско-американските отношения, заяви Владимир Путин. "Това ще доведе до унищожаване на нашите отношения - или поне на позитивните тенденции, които възникнаха в нашите отношения", каза руският лидер във видеоклип, публикуван от държавната телевизия днес.  Това е второ предупреждение от Путин,..

публикувано на 05.10.25 в 19:14
Папа Лъв XIV

Папа Лъв XIV приветства напредъка в преговорите за мир в Газа

Папа Лъв XIV приветства „значителния напредък“ в преговорите за мир в Газа, като отново призова за прекратяване на огъня и освобождаване на израелските заложници, предаде Франс прес. „През последните часове беше постигнат значителен напредък в мирните преговори, който, надявам се, ще доведе до желаните резултати възможно най-скоро,“ заяви Светият отец в..

публикувано на 05.10.25 в 19:05

Още за предстоящите промени за глобите за липса на винетка

Регионалната комисия само обсъди, а вероятно и ще гласува следващата седмица предложените промени за промяна на глобите за липса на винетка. Ако бъдат приети, глобата за колите ще е по-малка и по-справедлива. Отсега има недоволство за начина за определяне на глобите за големите превозвачи.  МС предлага промени в санкциите за липса на..

публикувано на 05.10.25 в 18:55