Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Вярно ли е, че електромобилите са най-икономичните коли?

Снимка: БГНЕС

В разгара на летния сезон и ваканционните пътувания темата за цената на горивата по традиция е актуална. Бензин, газ или електричество? Кои от тези горива са най-икономични и вярно ли е, че електромобилите харчат най-малко и с тях е най-евтино да се изминат 100 километра.

Електрическите автомобили са хит на пазара през последните години. Цените им не са достъпни за всички, но е факт, че все повече увеличават присъствието си по пътищата. Собствениците на тези автомобили са освободени от редица такси и данъци. Едно от предимствата човек да притежава автомобил със зелен номер е, че може да паркира безплатно във всички сини и зелени зони и прочие.

Твърдение: Електромобилите са по-икономични в сравнение с колите на дизел, бензин и газ спрямо настоящите цени на горивата

Според автоексперта от Съюза на българските автомобилисти в Сливен (СБА) Недялко Маринов автомобилите, задвижвани изцяло от електричество, са най-икономични спрямо колите, които използват конвенционалните към момента горива като дизел, бензин, но е  категоричен, че също толкова икономични са и автомобилите на газ.

Неговият извод се базира на съпоставяне на разхода на гориво за изминаване на 100 километра. Според Маринов зареждането на електрически автомобили за такова разстояние излиза около 15 лева. За същата сума автомобил на газ е възможно да измине дори малко по-голямо разстояние.

От друга страна зареждането на колите, с каквото и да е гориво, струва пари, но и време. Именно този показател е сред неудобствата на електрическите автомобили в сравнение с останалите, които се редят на бензиностанцията.

Времето за едно зареждане на електромобил варира между 30 минути и час и половина, а при бензинов или дизелов автомобил времето за зареждане е между 2 и 5 минути, според натоварването на бензиностанцията.

Важен аспект е и доколко са екологични този тип автомобили?

Проблем при тях са батериите, които след определено време се амортизират и трябва да се рециклират или унищожат по безопасен за околната среда начин. На този етап няма процедура как да става рециклирането или унищожаването на остарелите клетки. Според Недялко Маринов тепърва ще се доразработва технологията на клетките на електрическите автомобили, за да отговарят на екологичните изисквания. Той е категоричен, че електричеството е най-икономичното гориво, след него остават газта, дизела и бензина.

Заключение

Твърдението, че в момента електрическите автомобили са по-икономични спрямо тези на традиционни горива е ПОДВЕЖДАЩО. Според експерт в сферата при настоящите цени на горивата също толкова икономично е и използването на газ. А според друг специалист трябва да се вземе предвид и продължителността на живота на батерията на електромобила. Освен това, за да е икономично дадено гориво има две важни условия: първо къде ще се управлява автомобилът – в градски условия или извънградски условия и второто е как се управлява автомобилът.

------------------

Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).

Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Шестима мигранти загинаха след преследване между Китен и Бургас

Шестима  мигранти загинаха след като колата, която ги превозваше, се преобърна на брега на езерото Вая. Преди катастрофата те са били преследвани дълго от гранична полиция между Китен и Бургас. Шофьорът на автомобила с мигранти - румънски гражданин, е оцелял и е задържан за разпит. Други трима от мигрантите в колата са ранени и са откарани в областната..

публикувано на 06.11.25 в 23:54
Снимката е илюстративна.

В Гърция адмирират проекта за високоскоростна железопътна връзка между Атина и София

Изцяло положителни са отзивите в Гърция за европейския проект за високоскоростна железопътна връзка между Атина и София. План на ЕК предвижда: С влак от София до Атина за 6 часа Според гръцки бизнесмени пътуването между двете столици само за шест часа ще бъде истински пробив за икономиката в региона. Евтиният и бърз трансфер на стоки ще намали..

публикувано на 06.11.25 в 21:03

Берковица на протест за запазване на общинското ВиК дружество

В Берковица се проведе мирен протест за запазване на общинското ВиК дружество. Демонстрацията, която е подкрепена от местната власт, е против приетия на първо четене Закон за водите, който задължава Общините да прехвърлят водоснабдителните услуги и инфраструктура към областните ВиК оператори.  С плакати "Берковица - единна за своята вода" и "Не си..

публикувано на 06.11.25 в 20:53
Д-р Валентин Атанасов

Д-р Валентин Атанасов е определен за временен изпълнителен директор на БАБХ

Д-р Валентин Атанасов е определен за временно изпълняващ длъжността изпълнителен директор на Българската агенция по безопасност на храните. Той е назначен със заповед на премиера след внезапната смърт на директора Светлозар Патарински. До момента д-р Атанасов заемаше длъжността заместник-директор на Агенцията с ресори здравеопазване на..

публикувано на 06.11.25 в 20:51

"Екобулпак": Причината за спирането на разделното събиране в 16 района е в Столичната община

Трудно е било взето решението от "Екобулпак" да бъде преустановено разделното събиране на отпадъци от 16 района на София, пише в позиция до БНР от организацията по оползотворяване на отпадъците. Причината за това обаче е в Столичната община. В нарушение на постигнатите договорености директорът на Столичното предприятие за третиране на..

публикувано на 06.11.25 в 20:32

Организации в хранителния сектор: Бюджетът обрича на фалит реалните производители в България

20 национално представени организации от хранително-вкусовата промишленост, земеделието и животновъдството настояват за промени в проектобюджета на България за 2026 година. Според тях той обрича на фалити реалните производители на храни в България.  В настоящия си вид Законът за бюджета поставя под въпрос оцеляването на производителите на българска..

публикувано на 06.11.25 в 20:16
Началникът на белгийските ВВС ген.-майор Герт Декер (вляво) и министърът на отбраната на Белгия Тео Франкен (вдясно).

Националният център за сигурност на въздушното пространство на Белгия ще функционира напълно от 1 януари

Националният център за сигурност на въздушното пространство в Белгия да започне да функционира напълно от 1 януари - това е едно от решенията, взети на заседанието на Националния съвет за сигурност.  То се проведе в резултат на зачестилите случаи на дронове във въздушното пространство на кралството, в т.ч. на летищата в Брюксел и Лиеж.  Този..

публикувано на 06.11.25 в 20:02