Вчера си направих труда да прочета закона, който президентът на Украйна Зеленски внесе като спешен във Върховната Рада през юни 2021 г. Това е Закон за предотвратяване на заплахи за националната сигурност, свързани с прекомерното влияние на лица, които имат значителнa икономическа или политическа тежест в обществения живот (олигарси). Под влиянието на САЩ и Европа Украйна беше принудена да преприеме мерки срещу олигарсите и техните кланове. Като опасни за националната сигурност в закона са определени хора, които имат икономическа и политическа тежест едновременно. Изброени са три критерия: господстващо положение в естествените монополи или на националния стоков пазар, контрол върху медии и участие в политиката. Участието в политиката се счита за проблемно, ако е директно участие на определена позиция, ако е участие през свързани лица и ако е участие през финансиране на политическа партия. Войната обаче започна и тя ще деолигархизира Украйна, независимо по какъв начин ще се преобразува тази държава след края на войната. Законът на Зеленски веднага получи критики дори от Венецианската комисия, че може да се ползва избирателно срещу неудобните. В закона доминира персонализираният подход, а когато администрацията и съдебната власт са „пленени“ от интересите, срещу които законът има за цел да се бори, мерките стават неефективни и още по-лошо, могат да се прилагат безконтролно, което създава ситуация, опасна за правата на човека. Казано по-просто, нашето спецправосъдие беше въведено под натиск отвън като инструмент за спряване с корупцията, но беше усвоено като бухалка от тези, срещу които трябваше да бъде насочено. И се наложи да бъде закрито.
Защо ви разказвам за украинския закон?! За да направим паралел с България. Тук си имаме мини олигарси, но те също владеят сектори от икономиката, контролират съдебната система, източват здравната каса, произвеждат политически проекти, купуват медии, поставят свои хора в изпълнителната власт, някои от тях години наред развиват пряка политическа дейност. Разбира се нашите хитреци считат, че като разрояват с подставени лица икономическата си дейност, това скрива концентрацията на ресурси от един център и позамазва срастването им с властта. Нищо разбира се не се е скрило и всичко е известно! В лоното на една слаба държава се шири беззаконие и страх! Защитата на имуществените и човешките права, която трябва да е монопол на държавата и съдебната система, се усвоява от частни групи, олигархични, мафиотски, кланови, партийни. Държавните силови и административни структури се използват за натиск върху конкуренти за изземване на бизнеси. Така изглежда България отблизо. Както и Украйна преди войната, така и България е патронална демокрация. Тя няма общо с либералната. Западният фактор късно предприе опит за възпиране на посткомунистическата олигархия у нас. Може би защото тази олигархия е двусмислен феномен. Забогатялата върхушка се конкурираше, употребявайки партиите за още разграбване и така поддържаше някаква, макар и деформирана, демократична ситуация. Проблемът е, че от един момент нататък започна синергия между няколко конкуриращи се преди това политически машини, постепенно върхушката стана още по-мощна и придоби контрол върху съдебната система в такава степен, че лиши гражданството от справедливо правосъдие. Включително олигархата.
Повечето страни от Източна Европа претърпяха процес на деолигархизация в резултат на определени норми, наложени от ЕС. В България ситуацията се декорира избирателно през патроналната власт. Трябва да се прави разлика между деолигархизация и антипатронална трансформация. Олигархът е лице с формална икономическа власт и неформално политическо влияние. Патронът може и да е политически играч, който е изградил неофициална икономическа мощ. Такъв патрон се опитва да ограничи олигархията, като я постави под контрол в собствената си патронална верига, използвайки инструментите на държавата. Затова автономията на олигарсите рязко намалява при ситуация на патронална автокрация, когато един партиен проект дълго доминира. По същество терминът патронална политика представлява вертикална интеграция в неформални мрежи на принципа на личните познанства и зависимости чрез взаимна изгода. Така една партия може да се окаже пирамидална хранителна верига, която би могла да пази с политически чадър широка трудно проследима икономическа империя. Партийната конкуренция в действителност не е идеологическа конкуренция, а е конкуренция на неформалните патронални мрежи. В подобно общество партиите не се стремят към политическа дейност, а към натрупване на богатство чрез концентрация на власт.
Патроналната демокрация не е обществена форма, която може да произведе икономически напредък, тъй като не се основава на меритокрация. Тя се основава на връзкарство и зависимости, и избуява в държави, в които бизнесът се случва предимно при раздаване на възможности от властта. Вероятно раздържавяването на ресурсите на комунистическата държава, така нар. приватизация, създаде основите за здрава патронална демокрация в България. Приватизацията позволи бързо, неоснователно съобразно качествата на индивидите нарастване на богатството на ограничен кръг от хора, някои от които развиха способности за патронаж през източване на държавен ресурс и неправилно биват наричани „бизнесмени“. Тези хора не произвеждат, не управляват бизнеси, те просто придобиват нещо, за да извлекат неговата моментна стойност, рекетират истинския бизнес „за взятка спойствие“ през натиск от държавните институции, а също така са и посредници на държавни поръчки, които препродават срещу 40% от стойността, което обяснява лошото качество на абсолютно всичко, което се случва с финансиране от държавата. Именно тези „бизнесмени“ съществуват от политическо срастване, тъй като те третират властта като икономически възможности. Затова трябва и да защитят своя „бизнес“ чрез задължителен контрол върху съдебната система.
В България царства олигархична и патронна анархия на грабежите, която е притискана от атлантическия фактор да се дисциплинира, включително посредством „Магнитски“ и отнемане на средства и възможности. Време е нашите илюзии, че посткомунстическата действителност у нас е преходна спирка към либерална демокрация от западен тип да приключат. Това, което живеем днес, не е преход. То е крайната точка на постигната действителност след повече от 30 години икономическо развитие и пазарни реформи.
* Това е лично мнение на автора и не отразява позицията на БНРЕдно от най-разпознаваемите и обичани лица на bTV: лъчезарният и винаги усмихнат Борислав Лазаров е гост в "Нощен Хоризонт". Той влиза в домовете ни през малкия екран, за да ни каже дали ще бъде слънчево или ще вали . Репортерът, който правеше позитивни и нестандартни репортажи, днес има собствен почерк и като водещ на прогнозата за..
Шест търговски обекта доброволно затвориха след акция на контролните органи в Слънчев бряг. Фалшиви маркови стоки, неиздаване на касови бележки, отсъстващи надписи на български език и лоша хигиена - това са основните нарушения открити при проверките. В тях участват екипи на Министерството на туризма, НАП, КЗП, Икономическа полиция, РЗИ и..
Цената, промоцията и марката определят решението на българите за покупката, показва европейско проучване, проведено и на българския пазар. Повече от половината от потребителите не очакват повишаване на покупателната си способност и компенсират разходите с изгодни и планирани покупки. В условията на икономическа несигурност 53 процента от..
Правителството одобри промени в Инвестиционната програма за общински проекти в Бюджет 2025, съобщи пресслужбата на кабинета. Промените се предлагат от Министерския съвет въз основа на предложения на кметове на общини в срок до 30 юни 2025 година. С въвеждането на Инвестиционната програма като част от бюджетната рамка, се правят промени по..
И третият опит за предизвикване на референдум, с който да се спре въвеждането на еврото от 1 януари догодина, беше неуспешен. След близо тричасов дебат и с гласовете на ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и "ДПС-Ново начало" беше отказано заседанието да бъде удължено до гласуването на точката и така решение не беше взето. Предложението на "Възраждане" –..
По инициатива на Синдиката на административните служители "Подкрепа" се провежда общонационална кампания под надслов "Нашият глас за отнетия "клас" и събиране на подписка – целта е връщането на допълнителните възнаграждения з а т.нар. "клас прослужено време" за служителите в администрацията. Отпадането на тези надбавки и включването им в..
Европейската комисия даде положителна оценка на изменения план за възстановяване и устойчивост на България. В него е включена специална глава посветена на постигане на целите за независимост на Европа от руските изкопаеми горива преди 2030 г. Измененият план поставя силен акцент върху екологичния прехо д, като 49,9% от общия размер на..
Между 35 и 40 хиляди души се очакват за Джулай морнинг в Созопол и околностите на града . Това каза пред БНР кметът на община Созопол Тихомир Янакиев...
Още юни максималните температури в България бяха значително по-високи от климатичните норми. Тенденцията е горещата вълна да продължи . В следващите..
Нови цени на тока, природния газ и парното Репортаж на Юлияна Корнажева в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.