Eдин от големите български певци от първата половина на ХХ век е баритонът Събчо Събев. Повечето от нашите слушатели не са имали възможност да го видят на сцената, а записите му са много малко - само три арии и няколко песни. А от тях не можем да добием представа за неговия глас и сценично присъствие. Неговите съвременици твърдят, че той е бил най-яркият представител на италианското белкантово пеене у нас - неповторим изпълнител на Вердиевите герои. И още, че е бил изключителен вокален педагог - негови ученици са Никола Николов, Георги Белев, Стоян Коларов, Димитър Кожухаров, Димитър Ненков - имена от елита на нашето оперно изпълнителско изкуство. И всички говорят с обич за качествата му като човек - скромен, всеотдаен, честен в отношението си - както към музиката, така и към всички негови колеги и ученици.
Събчо Събев е роден на 5 април 1899 г. - точно преди 125 години във Венеция. Баща му е българин, лекар, а майка му - италианка. Детството си прекарва в Италия - от малък проявява ярки музикални качества, свири на цигулка и пиано, а при завръщането си в Бъгария - в казармата избира тромбон. По настояване на баща си записва право в Софийския университет, но след два семестъра заминава за Рим, за да продължи образованието си. Правото не го привлича и той често зарязва заниманията, за да посещава вокални педагози, да развива гласа си.
При завръшането си в България Събев продължава да учи вокална постановка при примадоната на Софийската опера Пенка Тороманова. Дебютът му на сцената е на 2 март 1924 г. като Марсел от операта „Бохеми“ на Пучини - публиката е очарована от неговия глас, но ръководството на Софийската опера решава, че той не е “достатъчно музикален“. Трябва да минат пет месеца и да дойде нов диригент - Моисей Златин, за да се върне Събев на сцената и да поеме по-голямата част от баритоновия репертоар на театъра.
За да се усъвършенства, певецът отново заминава за Италия, където учи в римската Академия “Санта Чечилия“ при най-известния вокален педагог Енрико Розати, учителят на Бениамино Джили. Още като студент гостролира не само в италианските театри, но и във Франция, Германия, Нидерландия, Южна Африка, Малта. Пее на една сцена с най-прочутите певци - Шаляпин, Галефи, Журне, Пампанини. През 1931 г. прекъсва блестящата си кариера в Италия и се завръща в Софийската опера като водещ баритон на театъра - пее и лирични, и драматични партии, като Риголето, Княз Игор, Граф ди Луна, Ескамилио, Симоне Боканегра, Цар Калоян, Ирод - общо 37 централни партии.
Събчо Събев гостува и в чужбина - и винаги прави впечатление с красивия си кадифен глас, с импозантната гласова мощ, със съвършена вокална техника и убедителна актьорска игра. През 1949 г. той е командирован в новосформираната Варненска опера като художествен ръководител. Въпреки голямата си административна заетост, Събев пее и в постановки на театъра. На 29 май 1950 г., по време на спектакъла на операта „Евгени Онегин“, той внезапно умира.
В Златния фонд на БНР е запазен спомен на голямата наша певица Сийка Петрова за Събчо Събев, с когото си е партнирала често на сцената на Софийската опера. Записът е от 1958 г. Чуйте него и изпълнение на баритона в звуковия файл.
Видях всичко в журналистиката. Това заяви пред БНР журналистът Валерия Велева, която празнува своята 70-та годишнина с представяне на две свои книги – "Рани от власт" и "Ах, тази власт". "Двете книги обхващат периода от падане на власт на Тодор Живков до наши дни. В едната съм събрала интервюта, които съм правила от 1991 година до днес...
" Темата в пиесата е това, заради, което хората идват, за да я гледат, а темата за любовта е точно такава, но аз обичам да правя такива пиеси, в които на зрителят накрая малко надежда да му дам , каза за БНР Йордан Славейков, режисьор, писател, драматург и преподавател. Поводът за срещата ни е най-новото му представление "Прашка" , чиято..
В книгата " Късно завръщане" на Валентин Григоров от София ви докосвам до един позитивен, динамичен и енергичен човек. Тя съдържа лирика, приказки и разкази и от нея лъха ведрият дух на автора. С любимата Венета Терзиева, която преди време съм представяла ,живеят и работят в Берлин, събират българи - писатели в Милано, зареждат хората с..
Експозиция от 38 икони, създадени в периода 17-19 век вече имат самостоятелно зала в Художествената галерия на Русе . Те ще бъдат достъпни за посетителите целогодишно и тази промяна е част от новата концепция на галерията. С акапелни църковни произведения, изпълнени от камерния хор на Държавна опера - Русе, тържествено и с подобаващо..
Днес в Дома на киното в София се открива филмовият фестивал МЕНАР. Той запознава българската публика с културата и традициите на Югоизтока и ислямския свят. Това е 17-тото му издание. Зрителите да очакват една добра селекция от игрални, документални и късометражни филми, които ще се се излъчват до 30 януари, обясни пред БНР Здравко..
На сцената на Пловдивския театър тази вечер ще се състои премиерата на спектакъла "2084. RЕХ. Или последният цар на света" . Автор на пиесата е руският драматург Кирил Фокин , а постановката е на македонския режисьор Деян Пройковски . Ироничната антиутопия ще поведе зрителите към близкото бъдеще – свят, в който човечеството е постигнало..
Българският дует Woomb ("Уумб"), носител на награда от конкурса "Пролет" на БНР, ще излезе на сцената в Грьонинген тази вечер като един от номинираните за престижните музикални награди. Българската група Woomb е сред номинираните за наградите MME Public Choice Award Наградите Music Moves Europe, организирани от европейския шоукейс..
Проблемите в детското здравеопазване и липсата на лекари не са от вчера, те са от доста години. Недостиг има в общинските и държавните болници,..
Още след изборите от ГЕРБ-СДС заявихме, че основен приоритет е стабилността на страната. Очертахме потенциалните партньори и реализирахме правителство..
ГЕРБ и Пеевски се опитват да запазят максимално контрол върху тази правосъдна система. Това заяви пред БНР а кад. Николай Денков, съпредседател на..