Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Акварелната изложба на Марина Великова "Отпечатъци от Антарктика" - леденото приключение продължава

Марина Великова: "През цялото време наблюдавах какво се случва, какъв отпечатък взимам"

| Интервю

Тя е Марина Великова. Червени коси, синьо-зелени очи, авантюристичен дух и философска душа. Марина беше част от групата български артисти, които на 15 май през 1996-та година на платото под връх Калапатар, точно срещу Еверест, на 5350 метра надморска височина, осъществиха най-височинния концерт на планетата, влязъл в Книгата на рекордите на Гинес.
През 2005-та година Марина Великова предприема ново приключение и променя живота си на 360 градуса. Изоставя градския комфорт и заминава за Индия. Първоначално с идеята да учи музиката една година, но остава там четири. 


Преди няколко месеца Марина се завърна от Антарктика -остров Ливингстън, където се намира българската антарктическа база „Св. Климент Охридски“.  Там Марина Великова беше част от екипа на професор Христо Пимпирев в рамките на 2 месеца и работеше върху аудио-визуален и изследователски проект. Скоро след прибирането на родна земя, Марина представи фотографската изложба "Ледовете на Антарктика" -  внушителни изображения от Ледения континент.

Предстои да видите и "Отпечатъци от Антарктика“ - изложбата, която Марина Великова и кураторът Любен Домозетски представят от 3 до 9 юни в галерия "Little Bird Place." Рисунките са направени от Марина Великова в периода януари - февруари тази година на брега на Антарктическия океан, в района на Българската научноизследователска база на остров Ливингстън, Антарктика.


"Започнах  късно да рисувам. Имах нужда доста време да прекарам в самота. А там състоянията са две - абсолютна самота, човек остава сам със себе си и природата навън на студа  или се връща на топло в обществото, което всъщност беше базата. Докато бяхме там беше антарктическо лято и слънцето почти не залязва. Едва към февруари месец започнаха да се появяват някакви кратки часове на някакъв вид тъмнина.", споделя Марина Великова.


"Рисувах в  много тежки условия. Изискваше се изключителна воля от моя страна всеки път да изляза на брега с чанта, в която носех боите, метално канче и всички четки и моята папка, в която бяха хартиите. Едните рисунки създавах директно върху камък и могат да се нарекат специфична литография, защото рисувах върху камъка след това потапях хартията в океана и взимах отпечатък. Ръцете ми бяха постоянно сини, но накрая захитрях и сложих домакински ръкавици. Но това са само вид весели препядствия."

"Рисунките са истински отпечатъци, защото исках да взема воден отпечатък от мястото такова, каквото е - сиво, студено, без слънце, много вятър и птици, които постоянно ме оглеждаха с едното око".
Цялото интервю с Марина Великова, която описва своите антарктически приключения, както и подготовката за  изложбата "Отпечатъци от Антарктика", чуйте в звуковия файл.
По публикацията работи: Радослава Топалова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

25-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ е посветено на 100-годишнината от рождението на великия български тенор Никола Николов. В него са включени изказвания на слушатели, споделени на редакционния телефон, част от слушателски писма, изпратени на електронната поща, и..

обновено на 31.03.25 в 17:37
Израелската опера в Тел Авив

Премиера на “Отело“ в Телавивската опера

За почти 80-годишната история на Израелската опера за пръв път е поставена “Отело“ на Джузепе Верди. На традиционната лекция преди спектакъла драматургът на операта даде задача на слушателите си да открият какво прави тази творба предтеча на веризма. Според него тя се отличава коренно от предишните опери на Верди и отваря вратите на любимия му..

публикувано на 31.03.25 в 17:11
Ла Скала - Милано

Премиера на “Тоска“ в Миланската Скала

Мартенският афиш на Миланската Скала зарадва любителите на оперното изкуство с шедьовъра на Джакомо Пучини “Тоска”. На 15 март завесата на театъра тържествено се вдигна за спектакъла, открил сезон 2019/2020 г. За пореден път режисьорът Давиде Ливермор не разочарова публиката със своята зрелищна продукция, а изключителният музикален състав и..

публикувано на 31.03.25 в 14:39
Къщата на залязващото слънце

Разместване на пластовете от миналото в изложбата "Къщата на залязващото слънце"

Галерия "Доза" представя изложбата на Станислав Беловски "Къщата на залязващото слънце".  Произведенията в  нея не пресъздават миналото, а го разместват – като монтаж, който поражда напрежение между образите, вместо да ги фиксира в носталгичен ред. Те задават посока на тръгване "навътре" – към личното, към спомена. Изградени са така, сякаш кадрират..

публикувано на 31.03.25 в 11:59
Георги Грозев

Драматичният театър в Ловеч с премиера на моноспектакъла "Последният танц на Нижински"

Драматичният театър в Ловеч ще представи премиерата на моноспектакъла "Последният танц на Нижински". Пиесата на Норман Алън се поставя за първи път в България. Режисьор и актьор на моноспектакъла е Георги Грозев. Правата за постановката са закупени от Холивуд. Вацлав Нижински е легендарен руски и френски балетист и балетмайстор. Той е о..

публикувано на 31.03.25 в 11:35

Отзвук от оперната гала на Анна Нетребко и Юсиф Ейвазов в София

Месец март ще остане паметен с първото гостуване у нас на оперната мегазвезда Анна Нетребко . Гледали сме на големия екран оперни продукции с нея – преки прожекции и филмирани спектакли, най-напред в НДК, след това в Cinema Cityв кино сезоните на Метрополитън, в кината Арена – в кино сезоните на Кралския балет и опера в Лондон “Ковънт Гардън“,..

публикувано на 30.03.25 в 22:10