Ако следите мачовете от Европейското първенство по футбол, със сигурност Ви е направило впечатление, че сред основните спонсори са много китайски компании. Например производител на електромобили.
"Сигурни сме, че до 2030 година ще оглавим европейския пазар по продажби", убеден е шефът на компанията за Европа. Създадена едва през 2003 година, тя вече е гигант на китайския пазар, където измести най-големия производител от Германия. А сега го измести и като основен спонсор на европейското ... в родната му Германия.
Не без натиск от германската автомобилна индустрия, от началото на следващия месец ЕС въвежда временни тарифи в размер между 26 и 48 процента за различните производители на електрически автомобили от Китай, след като вече има действаща 10-процентна тарифа за всичките. А Китай на свой ред заплаши Европейския съюз с търговска война.
Решението на Брюксел е сериозен удар върху китайската икономика. То идва след разследване на Европейската комисия, според което Пекин субсидира прекомерно автомобилната си индустрия с данъчни облекчения и евтини заеми.
Какво означава това? И как би могъл да отвърне Китай на Европа? Какво е мястото на този търговски спор в сложната геополитическа ситуация?
Нито на Европа, нито на Съединените щати или Китай се нуждаят от търговска война - това е краткият отговор на всички, които следят автомобилната индустрия отблизо. И тук идва голямото „НО“ - Брюксел, Вашингтон и Пекин играят една и съща игра, но по различни правила.
За Ван Цзъчън, изследовател впекинския Център за Китай и глобализацията и бивш кореспондент на китайска медия в Брюксел, обяснението е точно и ясно:
"Доста дълго време китайските автомобилни производители не бяха особено добри в занаята, затова вътрешният пазар беше доминиран от производители от Япония, Южна Корея, Съединените щати и Европа. През последните няколко години обаче - вече в епохата на климатичните промени и съответно разцвета на електрическите автомобили - китайските комунисти напреднаха много в научната и развойната дейност. И като по чудо някак успяха да се развият и да се превърнат в един от най-големите производители. Това беше изненада дори за Китай. Правителството им прозря много по-рано от останалия свят важността на производството на електромобили за нисковъглеродната икономика. Освен това Китай е огромна държава. Говорим за милиард и половина души население и за втората по големина икономика в света. Мащабът има значение."
"Чудото" се оказват правителствените субсидии.
"От есента Европейската комисия проучва въпроса и откри, че китайското правителство субсидира произведените в страната електромобили по цялата верига на производството и доставките - като започнем от субсидии за производителите на батерии за електрическите автомобили; компаниите, които се занимават с научна и развойна дейност и дори за транспортните фирми, които осигуряват доставките от Китай до Европейския съюз. Според Европейската комисия делът на китайските електромобили на европейския пазар е нараснал от 3,9% през 2020 година до 25 на сто. Виждате, че в момента има огромен дял от пазара, който принадлежи на китайските производители", отбелязва Клаудия Шмукер от Германското дружество за външна политика.
Разбира се, Берлин е сред най-засегнатите от агресивното навлизане на китайски електромобили на пазара, които са по-евтини от европейските. А произведени ли са по-екологично?
На този въпрос никой не успя да ми отговори, но Филип Лаусберг от брюкселския мозъчен тръст Център за европейска политика подозира, че дори е да не е толкова „зелено“ китайското производство, то не изостава на светлинни години от европейското:
"Китай следва тази политика вече близо 20 години. И превърна производството на електрически автомобили в стратегическа индустрия, която е много силно зависима от правителствените субсидии. Автомобилната индустрия е една от най-мощните и най-важните в Европа. Опасността за нейната стабилност означава заплаха за много работни места и важни вериги на стойността в производствените процеси. Напълно нормално е, че Брюксел реагира."
Вносът на електрически автомобили на по-ниски цени представлява "ясно предвидима и непосредствена вреда" за европейските производители, е заключението на Брюксел. Затова след разследване - на различните компании ще се наложат различни по размер мита. Размерът ще зависи от готовността на съответната фирма да съдейства на разследването.
Във Вашингтон действаха различно:
"Президентът Байдън обяви, че ще наложи мита от 100% върху китайските електромобили, допълнително към вече съществуващите 25%. Това не са тарифи, наложени вследствие на разследване, а превантивна мярка срещу китайския внос в Съединените щати. Има много голяма разлика между двата вида тарифи."
"Съединените щати не са единствени. Турция въведе допълнителна тарифа от 40% върху вече съществуващите 10 на сто. Бразилия наложи 18% тарифа, а Индия - 70%. В Европейския съюз засега тарифата е 10 на сто. Виждате, че и много други държави защитават пазарите си. Много е тревожна възможността европейският пазар да бъде наводнен заради свръхпроизводството на електромобили в Китай и затварянето на други потенциални пазари за тях", казва Клаудия Шмукер.
Докато отношенията по оста Вашингтон-Брюксел-Пекин са много напрегнати, Бразилия и Индия са традиционни приятели на Китай - и в търговски, и в геополитически план. Това показва колко силна е инвазията на китайското производство.
Според Филип Лаусберг обаче Пекин се задъхва и отчаяно се нуждае от износ на електромобили, каквито произвежда в огромни количества. Затова...:
"Китайският отговор е доста мек, в интерес на истината. Имаше опасения, че ще санкционират вноса на луксозни коли, което би ударило директно и много силно основно германските производители. И те не биха били единствени."
И все пак - когато в търговията се намеси политиката, честна игра няма:
"Износът на свинско месо за Китай е важно за Испания например. С тези санкции Пекин може би се опитва да разедини Европа и се прицелва към държави, които до момента не са пострадали от рестрикции за внос в Китай, но подкрепят по-крути отбранителни търговски мерки на Европа срещу Китай. Франция беше предишната мишена с антидъмпинговото разследване срещу производителите на коняк и на някои земеделски продукти. Китай много добре знае за недоволството на френските фермери от властта и за протестите им. Досега в Испания не имало чак толкова силни нагласи срещу общоевропейски политики, но Пекин май си е наумил да действа на принципа "разделяй и владей"."
Задавам въпрос на Ван Цзъчън за опита на Китай да раздели държавите в Европейския съюз според собствените им интереси - тактика, следвана десетилетия наред и от Русия:
"Аз съм в Пекин, а вие сте в Европейския съюз. От това, което мога да видя оттук, не вярвам, че Европейският съюз ще отстъпи от увеличаването на митата. И официално, и неофициално посланието от китайските власти е, че не са доволни и че ще има ответни мерки. Вече беше съобщено, че Китай ще проведе изследване за европейския внос в страната. А преди няколко дни вече конкретно анонсираха евентуални мерки срещу вноса на продукти от свинско месо от Европа. Европейският съюз използва три термина, за да опише отношенията си с Китай - като "партньор, конкурент и системен противник". Това определение беше създадено преди няколко години, още преди началото на войната на Русия срещу Украйна. Тази война обаче доведе до ескалация в отношенията между Китай и Европа."
Китай има сложни отношения с повечето от европейските държави, но флиртът с Будапеща все повече прилича на много сериозна връзка:
"На първо място унгарският премиер Орбан е смятан за доста различен от останалите в Европейския съюз. И на второ, двустранните отношения на Китай с Унгария са по-добри от тези с която и да било друга еврочленка. Правилно отбелязахте, че през последните години бизнес връзките с Унгария укрепват. Един от най-големите китайски производители на акумулатори за електрически автомобили отвори голям завод в Унгария. А това далеч не е единствената инвестиция на Китай там."
Автомобилната индустрия в Унгария е развита през годините основно благодарение на германската. За автомобилните концерни обаче е трудно да се изтеглят от производствени мощности, в които са инвестирали с десетилетия. Политиката на унгарското правителство и проблемите с корупцията ги карат да потърсят алтернатива, но бизнес в подобен мащаб не се мести за една нощ въпреки конкуренцията на китайските производители и настаняването им във вече разработени пазарни ниши. Ще се справи ли Европа?
"Да, можем да се конкурираме. Надявам се, че можем. Но, когато производството е субсидирано по нечестен начин, това прави конкуренцията много трудна за нас. Именно затова съм убедена, че налагането на допълнителни мита е правилният подход", коментира Клаудия Шмукер.
Това не е първият и вероятно няма да е и последният път, когато Китай заплашва с търговска война. Но сега е различно. Сянката на Доналд Тръмп (евентуалното му завръщане в Белия дом) виси като буреносен облак над Стария континент. А Пекин оказва жизненоважна помощ за Москва, за да оцелее тя от агресията си срещу Украйна.
Затова последният ми въпрос и към Филип Лаусберг, и към Ван Цзъчън е дали евентуална отстъпка на Брюксел би могла да бъде и първа крачка към привличането на Китай като важен партньор в постигането на справедлив и траен мир в Украйна.
Отговорът и на двамата е: "Категорично не!"
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.Министърът на отбраната на Германия Борис Писториус отхъврли възможността той да бъде кандидатът на Социалдемократическата партия за канцлер на предстоящите през февруари предсрочни парламентарни избори. Писториус съобщи в специално видеообръщение, публикувано в каналите на партията му в социалните мрежи, че това е негово "суверенно и изцяло лично..
24 деца и младежи със специални образователни потребности от Средно училище "Васил Левски“ в Брезник ще получат на коледното тържество в училище подаръци, осигурени от дарители. Подаръкът за всяко едно дете е такъв, какъвто то само си е пожелало, каза инициаторът на кампанията Снежана Лазарова. От 12 години Снежана Лазарова е ресурсен учител в..
Руският президент Владимир Путин заяви, че страната му е изпитала нова ракета със среден обсег при днешния удар по Украйна и предупреди, че Москва може да я използва срещу страни, позволили на Киев да изстрелва техните ракети по руска територия, предадоха световните агенции, цитирани от БТА. Киев съобщи за руска атака с междуконтинентална..
В сградата на Техническия университет в Габрово беше открит барелеф на първия ректор проф. Весел Савов. Висшето училище днес отбелязва 60-ата годишнина от основаването си. Идеята за създаване на висше училище в Габрово датира от 40-те години на ХІХ век и е формулирана от възрожденския просветител Васил Априлов и неговия съратник Николай..
Конституционният съд образува дело по искането на президента Румен Радев за това три текста от Конституцията да бъдат отменени, съобщава БГНЕС. Президентът сезира повторно КС за двойното гражданство и служебното правителство Става дума за новия ред за назначаване на служебен премиер, за парламент, действащ и при служебно правителство и..
Сливенският митрополит Арсений освети обновения църковен храм "Св. Архангел Михаил" в ямболското село Гълъбинци. В Деня на християнското семейство дядо владика кръсти 40 жители на селото на възраст от една до 73 години. В близо 120-годишния храм бяха кръстени 17 деца и 23-ма възрастни. За днешния празник сливенският..
На 25-и ноември "Каритас България" започва ежегодната си кампания "Защото сме хора" "Целта на кампанията е да подкрепим възрастните хора в България", обясни пред БНР Емануил Паташев, главен секретар на организацията. Благодарение на даренията от кампанията около 500 души годишно получават медицински и социални грижи. Може да изразите..
БСП не е вече БСП! Не ние си тръгваме от БСП, а БСП си тръгва от нас! Това каза пред БНР Петко Тюфекчиев, който заедно с други членове на три..
"Обсъжда се желанието на евроатлантическото мнозинство в НС да влезем по най-бързия начин в еврозоната. Скритата инфлация е много по-голяма от..
Увеличаването в цената по премията е в пъти – от 200 до 1100%. Това е удар върху бранша , каза пред БНР Красимир Цветков, председател на Национален..