Ако следите мачовете от Европейското първенство по футбол, със сигурност Ви е направило впечатление, че сред основните спонсори са много китайски компании. Например производител на електромобили.
"Сигурни сме, че до 2030 година ще оглавим европейския пазар по продажби", убеден е шефът на компанията за Европа. Създадена едва през 2003 година, тя вече е гигант на китайския пазар, където измести най-големия производител от Германия. А сега го измести и като основен спонсор на европейското ... в родната му Германия.
Не без натиск от германската автомобилна индустрия, от началото на следващия месец ЕС въвежда временни тарифи в размер между 26 и 48 процента за различните производители на електрически автомобили от Китай, след като вече има действаща 10-процентна тарифа за всичките. А Китай на свой ред заплаши Европейския съюз с търговска война.
Решението на Брюксел е сериозен удар върху китайската икономика. То идва след разследване на Европейската комисия, според което Пекин субсидира прекомерно автомобилната си индустрия с данъчни облекчения и евтини заеми.
Какво означава това? И как би могъл да отвърне Китай на Европа? Какво е мястото на този търговски спор в сложната геополитическа ситуация?
Нито на Европа, нито на Съединените щати или Китай се нуждаят от търговска война - това е краткият отговор на всички, които следят автомобилната индустрия отблизо. И тук идва голямото „НО“ - Брюксел, Вашингтон и Пекин играят една и съща игра, но по различни правила.
За Ван Цзъчън, изследовател впекинския Център за Китай и глобализацията и бивш кореспондент на китайска медия в Брюксел, обяснението е точно и ясно:
"Доста дълго време китайските автомобилни производители не бяха особено добри в занаята, затова вътрешният пазар беше доминиран от производители от Япония, Южна Корея, Съединените щати и Европа. През последните няколко години обаче - вече в епохата на климатичните промени и съответно разцвета на електрическите автомобили - китайските комунисти напреднаха много в научната и развойната дейност. И като по чудо някак успяха да се развият и да се превърнат в един от най-големите производители. Това беше изненада дори за Китай. Правителството им прозря много по-рано от останалия свят важността на производството на електромобили за нисковъглеродната икономика. Освен това Китай е огромна държава. Говорим за милиард и половина души население и за втората по големина икономика в света. Мащабът има значение."
"Чудото" се оказват правителствените субсидии.
"От есента Европейската комисия проучва въпроса и откри, че китайското правителство субсидира произведените в страната електромобили по цялата верига на производството и доставките - като започнем от субсидии за производителите на батерии за електрическите автомобили; компаниите, които се занимават с научна и развойна дейност и дори за транспортните фирми, които осигуряват доставките от Китай до Европейския съюз. Според Европейската комисия делът на китайските електромобили на европейския пазар е нараснал от 3,9% през 2020 година до 25 на сто. Виждате, че в момента има огромен дял от пазара, който принадлежи на китайските производители", отбелязва Клаудия Шмукер от Германското дружество за външна политика.
Разбира се, Берлин е сред най-засегнатите от агресивното навлизане на китайски електромобили на пазара, които са по-евтини от европейските. А произведени ли са по-екологично?
На този въпрос никой не успя да ми отговори, но Филип Лаусберг от брюкселския мозъчен тръст Център за европейска политика подозира, че дори е да не е толкова „зелено“ китайското производство, то не изостава на светлинни години от европейското:
"Китай следва тази политика вече близо 20 години. И превърна производството на електрически автомобили в стратегическа индустрия, която е много силно зависима от правителствените субсидии. Автомобилната индустрия е една от най-мощните и най-важните в Европа. Опасността за нейната стабилност означава заплаха за много работни места и важни вериги на стойността в производствените процеси. Напълно нормално е, че Брюксел реагира."
Вносът на електрически автомобили на по-ниски цени представлява "ясно предвидима и непосредствена вреда" за европейските производители, е заключението на Брюксел. Затова след разследване - на различните компании ще се наложат различни по размер мита. Размерът ще зависи от готовността на съответната фирма да съдейства на разследването.
Във Вашингтон действаха различно:
"Президентът Байдън обяви, че ще наложи мита от 100% върху китайските електромобили, допълнително към вече съществуващите 25%. Това не са тарифи, наложени вследствие на разследване, а превантивна мярка срещу китайския внос в Съединените щати. Има много голяма разлика между двата вида тарифи."
"Съединените щати не са единствени. Турция въведе допълнителна тарифа от 40% върху вече съществуващите 10 на сто. Бразилия наложи 18% тарифа, а Индия - 70%. В Европейския съюз засега тарифата е 10 на сто. Виждате, че и много други държави защитават пазарите си. Много е тревожна възможността европейският пазар да бъде наводнен заради свръхпроизводството на електромобили в Китай и затварянето на други потенциални пазари за тях", казва Клаудия Шмукер.
Докато отношенията по оста Вашингтон-Брюксел-Пекин са много напрегнати, Бразилия и Индия са традиционни приятели на Китай - и в търговски, и в геополитически план. Това показва колко силна е инвазията на китайското производство.
Според Филип Лаусберг обаче Пекин се задъхва и отчаяно се нуждае от износ на електромобили, каквито произвежда в огромни количества. Затова...:
"Китайският отговор е доста мек, в интерес на истината. Имаше опасения, че ще санкционират вноса на луксозни коли, което би ударило директно и много силно основно германските производители. И те не биха били единствени."
И все пак - когато в търговията се намеси политиката, честна игра няма:
"Износът на свинско месо за Китай е важно за Испания например. С тези санкции Пекин може би се опитва да разедини Европа и се прицелва към държави, които до момента не са пострадали от рестрикции за внос в Китай, но подкрепят по-крути отбранителни търговски мерки на Европа срещу Китай. Франция беше предишната мишена с антидъмпинговото разследване срещу производителите на коняк и на някои земеделски продукти. Китай много добре знае за недоволството на френските фермери от властта и за протестите им. Досега в Испания не имало чак толкова силни нагласи срещу общоевропейски политики, но Пекин май си е наумил да действа на принципа "разделяй и владей"."
Задавам въпрос на Ван Цзъчън за опита на Китай да раздели държавите в Европейския съюз според собствените им интереси - тактика, следвана десетилетия наред и от Русия:
"Аз съм в Пекин, а вие сте в Европейския съюз. От това, което мога да видя оттук, не вярвам, че Европейският съюз ще отстъпи от увеличаването на митата. И официално, и неофициално посланието от китайските власти е, че не са доволни и че ще има ответни мерки. Вече беше съобщено, че Китай ще проведе изследване за европейския внос в страната. А преди няколко дни вече конкретно анонсираха евентуални мерки срещу вноса на продукти от свинско месо от Европа. Европейският съюз използва три термина, за да опише отношенията си с Китай - като "партньор, конкурент и системен противник". Това определение беше създадено преди няколко години, още преди началото на войната на Русия срещу Украйна. Тази война обаче доведе до ескалация в отношенията между Китай и Европа."
Китай има сложни отношения с повечето от европейските държави, но флиртът с Будапеща все повече прилича на много сериозна връзка:
"На първо място унгарският премиер Орбан е смятан за доста различен от останалите в Европейския съюз. И на второ, двустранните отношения на Китай с Унгария са по-добри от тези с която и да било друга еврочленка. Правилно отбелязахте, че през последните години бизнес връзките с Унгария укрепват. Един от най-големите китайски производители на акумулатори за електрически автомобили отвори голям завод в Унгария. А това далеч не е единствената инвестиция на Китай там."
Автомобилната индустрия в Унгария е развита през годините основно благодарение на германската. За автомобилните концерни обаче е трудно да се изтеглят от производствени мощности, в които са инвестирали с десетилетия. Политиката на унгарското правителство и проблемите с корупцията ги карат да потърсят алтернатива, но бизнес в подобен мащаб не се мести за една нощ въпреки конкуренцията на китайските производители и настаняването им във вече разработени пазарни ниши. Ще се справи ли Европа?
"Да, можем да се конкурираме. Надявам се, че можем. Но, когато производството е субсидирано по нечестен начин, това прави конкуренцията много трудна за нас. Именно затова съм убедена, че налагането на допълнителни мита е правилният подход", коментира Клаудия Шмукер.
Това не е първият и вероятно няма да е и последният път, когато Китай заплашва с търговска война. Но сега е различно. Сянката на Доналд Тръмп (евентуалното му завръщане в Белия дом) виси като буреносен облак над Стария континент. А Пекин оказва жизненоважна помощ за Москва, за да оцелее тя от агресията си срещу Украйна.
Затова последният ми въпрос и към Филип Лаусберг, и към Ван Цзъчън е дали евентуална отстъпка на Брюксел би могла да бъде и първа крачка към привличането на Китай като важен партньор в постигането на справедлив и траен мир в Украйна.
Отговорът и на двамата е: "Категорично не!"
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.Полша ще изпрати свои военни представители в Украйна, които да бъдат обучени как да отблъскват атаки с дронове. Това обяви украинският президент Володимир Зеленски, ден след като Полша свали три руски безпилотни апарата над своя територия. Полша е поискала заседание на Съвета за сигурност на ООН, което ще се проведе утре вечер, съобщиха от..
45 деца са пострадали при катастрофи във Великотърновска област от началото на годината до края на август. Няма загинало дете в региона, отчетоха от полицията. Във Великотърновска област при катастрофи тази година са пострадали 252-а души. 18 на сто от ранените са деца. Само през лятната ваканция при пътни злополуки в региона са били ранени..
Европейската комисия не потвърди днес информацията, че утре ще бъде обявено съдържанието на 19-ия пакет от санкции срещу Русия заради войната й в Украйна. След завръщането от Вашингтон на координатора на Евросъюза за санкциите Дейвид O'Съливан говорител на Комисията беше лаконичен, че е рано да се каже кога ще бъде публикуван списъкът с..
Гласът на България ще бъде чут на заседанията на Европейската централна банка, увери управителят на Европейската централна банка Кристин Лагард след първото заседание след лятната ваканция. На него за първи път гуверньорът на БНБ Димитър Радев участва като наблюдател, а от 1 януари след въвеждането на еврото у нас, той ще има пълноправно..
Районният съд във Велико Търново остави в ареста насилник, който заплашвал жена си, че ще я запали и убие, а към отзовалите се полицаи отправил обиди и заплахи за убийство. Съдът постанови най-тежката мярка за неотклонение по искане на Великотърновската районна прокуратура за 65-годишният мъж, който е обвиняем за причиняване на лека телесна..
Много важен детайл е кои ще са хората, с които ще работи Ахмед Доган . Това обясни пред БНР Марчела Абрашева, регионален директор на международната социологическа агенция "Кантар", след като стана ясно, че той създава нова партия след разцеплението в ДПС. Името на втория му политически проект е "Алианс за права и свободи". Вече е сформиран..
Новият сезон на Народния театър "Иван Вазов" включва 13 премиери и участие в 10 международни фестивала. Първата премиера е във вторник (16 септември) - "Последният час на Мерилин Монро" с участието на Деян Донков, който е и режисьор, и младата актриса Анна Кошко. Текстът разказва за последната среща на американската филмова икона с нейния..
"Ще накараме институциите да работят. Всеки заслужава да има процес, който да му осигури истината". Това заяви пред БНР адвокат Методи Лалов,..
От инцидента в Русе няма да има голямо сътресение на правителството . Това каза пред БНР Тихомир Безлов, старши анализатор в Центъра за изследване на..
Владимир Путин и кликата му в Кремъл нямат желание за прекратяване на войната в Украйна , тъй като тогава ще настъпят много трудни времена за тези,..